פרשת קצין המודיעין שמת בחודש שעבר בכלא הצבאי, בשיאה של פרשה מסווגת שנחשפה ב-ynet, הגיעה הבוקר (שני) לבית הדין הצבאי בקריה בתל אביב, שדן על התרת פרסום פרטיו של הצעיר. הדיון התקיים בדלתיים פתוחות, אך בשלב מסוים הוציא השופט את כולם החוצה והמשיך את הדיון במעמד התביעה ובא כוחה של המשפחה.

4 צפייה בגלריה
נשיא בית הדין דורון פייליס בדיון בחשיפת פרטי מותו של קצין מודיעין בכלא הצבאי
נשיא בית הדין דורון פייליס בדיון בחשיפת פרטי מותו של קצין מודיעין בכלא הצבאי
"צמא גדול למידע". השופט דורון פייליס
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
עו"ד בני קוזניץ מייצג את משפחתו של הקצין -דיון בחשיפת פרטי מותו של קצין מודיעין בכלא הצבאי
עו"ד בני קוזניץ מייצג את משפחתו של הקצין -דיון בחשיפת פרטי מותו של קצין מודיעין בכלא הצבאי
"עניין המניע לא הוזכר". נציג המשפחה עו"ד קוזניץ
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
קברו של הקצין
(צילום: גיל נחושתן)
נציג צה"ל בדיון, סא"ל מתן סולומש, אמר כי כתב האישום יימסר היום למשפחה, כפי שביקשה, והדגיש שמדובר ב"אירוע טרגי, קשה ומטלטל". לדבריו, הצבא קיים הערכת מצב שבסיומה נוסחה פסקה נוספת שתותר לפרסום מכתב האישום - בעיקר לאור הפרסומים השונים ברשתות החברתיות ובכלי תקשורת זרים.
"חלו שינויים בימים האחרונים", אמר סולומש. "חלק מהפרסומים שהיו בכלי תקשורת בארץ ובעולם הציגו מידע מטעה עם השלכות במישור הביטחוני, או הפרו צווי איסור פרסום. חלק מהפרסומים לא רק שעלולים לפגוע בביטחון אלא יש בהם גם הצגה לא מדויקת ביחס לקצין, בלשון המעטה".
4 צפייה בגלריה
עו"ד ירין חנין מטעם ynet  בדיון בחשיפת פרטי מותו של קצין מודיעין בכלא הצבאי
עו"ד ירין חנין מטעם ynet  בדיון בחשיפת פרטי מותו של קצין מודיעין בכלא הצבאי
עו"ד ירון חנין שמייצג את ynet בדיון
(צילום: מוטי קמחי)
השופט דורון פייליס הסכים עם נציג הצבא על פרסום מידע מוטעה בצורה לא אחראית - אך הודה שיש "צמא גדול למידע בפרשה בציבור ובכלי התקשורת", כלשונו.
נציג המשפחה, עורך הדין בני קוזניץ, אמר בדיון כי המשפחה מתנגדת לפרסום נסיבות המוות - ודורשת לקבל את כל פרטי החקירה. "הקצין עשה כל שביכולתו כדי להגן על ביטחון המדינה", אמר עורך הדין. "הוא זכה בפרסים הקשורים לביטחון ישראל - לא ראוי שזה ייאמר? לפי הפרפרזה שראיתי התביעה מנסה לייצר נרטיב. עניין המניע לא הוזכר, וחומרי החקירה מכילים קלסרים רבים וניתן להראות להם דף או שניים".
קוזניץ ציין כי "המשפחה בסערת רגשות. בסופו של יום הם שלחו לצבא בחור צעיר, אינטליגנט, מלח הארץ שהגיע למעמד של להיות קצין באגף המודיעין, וקיבלו מישהו שנפטר. אנחנו כאן כדי ללמוד את נסיבות המוות, כי המשפחה עדיין לא יודעת ודורשת למצוא את האחראים לכך כדי להבין מה הביא למותו. זכותם לדעת ולקבל את פרטי האישום כפי שהצבא הבטיח לעשות בעקבות הבקשה שהגשנו".

עורך הדין ירון חנין ממשרד עורכי הדין ליבליך מוזר גליק, שמייצג את ynet והארץ בדיון, הדגיש בפני השופט כי מטרת הסרת צו איסור הפרסום היא לחשוף את האמת בכל הנוגע לפרשה - במקום המידע המוטעה שמופץ. "אנו רוצים לזכות באמינות בצווי בית המשפט, ולא להיפך", אמר. "שמו של הקצין ותמונתו כבר פורסמו ברשתות חברתיות ובאתרים זרים".
הקצין, ששירת באגף המודיעין, נעצר בספטמבר 2020 לאחר חקירה של מצ"ח. אחרי שנחקר ביחידה, הגישה נגדו הפרקליטות הצבאית כתב אישום לבית הדין הצבאי והוא עצמו נעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. בלילה שבין 16 ל-17 במאי הוא נמצא כשהוא במצב רפואי קשה, פונה לבית חולים, אולם שם נקבע מותו. גורמים צבאיים העריכו בתקופה האחרונה כי הוא התאבד, אולם בסביבת משפחתו טענו שהוא לא שם קץ לחייו. כעת, ממתינים החוקרים לקבלת תוצאות הנתיחה הסופית, שטרם התקבלו.
אביו של הקצין דחה בשבוע שעבר את הטענות וכינה אותן "דברים שקריים ולא נכונים. היה לנו בן מוכשר מאוד. על יכולותיו הרבות למדתי לאחר מותו, בזמן השבעה, ממנהלים ועובדים בחברת הייטק שבה עבד". האב הסביר שבנו סיים את שירות הקבע שלו בזמן מעצרו, ומאחר שזה לא חודש – הוא הפך לאזרח. בצבא טוענים שלכן הוא גם נקבר בחלקת קבורה אזרחית ולא בצבאית.
בסביבת המשפחה סיפרו כי קרוביו של הקצין מאוכזבים ממפקדיו ומחבריו ליחידה של בנם, שמאז מעצרו ובעיקר לאחר מותו, לא שמרו על קשר איתו או עם המשפחה. "אני לא יודע שום פרט על מה שייחסו לו", סיפר אדם שמכיר את משפחת הקצין. "הם מפוחדים מאוד לדבר ואיימו עליהם שלא יעשו את זה. מעורבות כאן מערכות מאוד גדולות והפחד מובן".