הודעתו בסוף השבוע האחרון של ראש ממשלת יפן שינזו אבה על פרישה מהתפקיד, בעקבות פריצתה מחדש של המחלה הכרונית ממנה הוא סובל, פתחה מרוץ ירושה במפלגת השלטון הליברל-דמוקרטית.
8 צפייה בגלריה
שינזו אבה ראש ממשלת יפן
שינזו אבה ראש ממשלת יפן
המחלה חזרה. ר"מ יפן המתפטר שינזו אבה
(צילום: gettyimages)
8 צפייה בגלריה
מועמדים ל ראשות משלת יפן משמאל לימין : טארו קונו, פומיו קישידה, יושיהידה סוגה ו שיגרו אישיבה
מועמדים ל ראשות משלת יפן משמאל לימין : טארו קונו, פומיו קישידה, יושיהידה סוגה ו שיגרו אישיבה
כמה מהמועמדים במרוץ. מימין לשמאל: שיגרו אישיבה, יושיהידיה סוגה, פומיו קישידה וטארו קונו
(צילום: AFP)
זהות היורש של אבה צפויה להיקבע בהצבעה פנימית בקרב אנשי המפלגה השמרנית בעוד כשבועיים, ב-14 בספטמבר. מי שייבחר לראשות המפלגה צפוי להתמנות מיד לראש הממשלה הבא, כיוון שלמפלגת השלטון יש רוב מוחלט בפרלמנט בטוקיו. הוא יכהן בתפקיד עד להשלמת כהונתו המקורית של אבה, בספטמבר 2021.
אחד המועמדים המובילים לרשת את אבה הוא מזכירה הראשי של הממשלה, יושיהידה סוגה בן ה-71. סוגה נחשב לעוזרו הנאמן של אבה עוד מתקופת כהונתו הראשונה כראש ממשלה, בין 2006 ל-2007 (שממנה פרש גם כן בשל מחלת המעי הדלקתית שממנה הוא סובל). סוגה היה זה שדחף את אבה לרוץ מחדש לראשות הממשלה ב-2012.
לאחר שאבה נבחר בשנית לראש ממשלה הוא מינה את סוגה לשמש בתפקיד המפתח של מזכיר הממשלה הראשי. במסגרת התפקיד הזה סוגה משמש כדובר הממשלה וכמי שמפקח על פעילותם של פקידי הביורוקרטיה. ביפן החלו לדבר עליו כיורש אפשרי של אבה עוד בשנה שעברה, כאשר זכה להיות זה שחשף באפריל אשתקד את שמו של העידן האימפריאלי החדש (רייווה).
8 צפייה בגלריה
יושיהידה סוגה מזכיר ממשלת יפן
יושיהידה סוגה מזכיר ממשלת יפן
סוגה. חסרה לו תדמית המנהיג
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
יושיהידה סוגה מזכיר ממשלת יפן
יושיהידה סוגה מזכיר ממשלת יפן
(צילום: רויטרס)
פרשנים ביפן מעריכים כי לסוגה יתרון בכך שהוא זוכה לתמיכה משמעותית בקרב חברי הפרלמנט של המפלגה, שלפי ההערכות צפויים להיות אלו שיבחרו את היורש. אופן הבחירה של היורש טרם נקבע סופית, אך לפי סוכנות הידיעות רויטרס במפלגת השלטון נוטים להעדיף שיטת הצבעה מהירה יותר, שבה ישתתפו רק חברי פרלמנט ונציגי מחוזות שונים, ולא פריימריז שבהם ישתתפו כלל חברי המפלגה.
אלא שבקרב הציבור הרחב לא זוכה סוגה לתמיכה רחבה, ויש לו תדמית של מי שפועל יותר מאחורי הקלעים ולא של מנהיג העומד בחזית. בראיון השבוע לרויטרס טען שאינו רוצה להיות ראש ממשלה, אך היום דיווחה סוכנות הידיעות כי בשיחות פרטיות הביע סוגה נכונות לרוץ לתפקיד. דיווח זה הגיע לאחר שבסוכנות הידיעות "קיודו" דיווחו שסוגה זכה לתמיכה קריטית מקבוצת מחוקקים בהובלת ראש הממשלה לשעבר טארו אסו – בעצמו מי שהוזכר כיורש אפשרי של אבה, אך דחה את האפשרות הזאת.
מי שמסתמן כיריבו המרכזי של סוגה במרוץ הוא מבקרו החריף של אבה במפלגה השמרנית, שר ההגנה לשעבר שיגרו אישיבה בן ה-63. אישיבה זוכה אמנם לתמיכה נרחבת יותר בציבור, אך מנגד לתמיכה פחותה יותר בקרב הנהגת מפלגת השלטון – שהיא זו שצפויה כאמור לקבוע את זהותו של היורש.
8 צפייה בגלריה
שיגרו אישיבה שר הגנה לשעבר של יפן
שיגרו אישיבה שר הגנה לשעבר של יפן
שיגרו אישיבה. כמעט ניצח בעבר את אבה
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
שיגרו אישיבה שר הגנה לשעבר של יפן
שיגרו אישיבה שר הגנה לשעבר של יפן
(צילום: רויטרס)
אישיבה דוגל במדיניות ניצית יותר בתחומי ביטחון, ומתח גם ביקורת על המדיניות הכלכלית של אבה. ב-2012 התמודד מול אבה על ראשות המפלגה הליברל-דמוקרטית, ואף ניצח אותו בסבב ההצבעה הראשון שבו השתתפו כלל חברי המפלגה. בסבב השני, שבו השתתפו רק חברי הפרלמנט שלה, הוא הפסיד לאבה. ב-2018 התמודד מולו פעם נוספת, אך אז הפסיד לאבה ברוב גדול, בהצבעה שהפעם כן נערכה בקרב כלל חברי המפלגה.
אישיבה טרם אישר שבכוונתו להתמודד כעת, אך בעיתון "אשאי שימבון" ציטטו מקורבים שאמרו כי הוא צפוי לרוץ. בראיון שהעניק היום לרויטרס אמר אישיבה שדרוש כעת שינוי ב"סגנון" מצד הנהגת המדינה. "אנשים עדיין רוצים ממשלה בראשות המפלגה הליברל-דמוקרטית, אבל אחרי שאבה התפטר הם שואלים: 'למי יש סגנון שונה?'". אישיבה הזכיר שמתח ביקורת "מתמדת" על אבה, שסקרי דעת קהל הראו על צניחה בפופולריות שלו, בין היתר בעקבות הטיפול שלו במגפת הקורונה שהביאה למשבר כלכלי.
מועמד נוסף שכבר הכריז על כוונתו לרוץ הוא פומיו קישידה, שר ההגנה לשעבר שכבר תקופה ארוכה מעריכים שהוא הבחירה המועדפת על אבה עצמו. אלא שקישידה בן ה-63, נציג העיר הירושימה בפרלמנט, לא זוכה לאהדה נרחבת בציבור.
8 צפייה בגלריה
שר החוץ לשעבר של יפן פומיו קישידה
שר החוץ לשעבר של יפן פומיו קישידה
הבחירה המועדפת על אבה. פומיו קישידה
(צילום: AFP)
שם נוסף שהועלה ביפן הוא שר ההגנה הנוכחי טארו קונו, אך הפרשנים במדינה מעריכים שסיכוייו של הפוליטיקאי שנוהג להשתמש רבות ברשתות החברתיות נמוכים. במרוץ הוזכר גם שם של אישה כמועמדת, השרה שלעבר סייקו נודה, אך גם סיכוייה נחשבים נמוכים. שר הסביבה שינג'ירו קיזומי פופולרי בציבור, אך בגיל 39 נחשב לצעיר מדי לתפקיד ראש הממשלה.
לפי סקר שפרסמה "קיודו" בסוף השבוע, אישיבה זוכה לתמיכה של 34% מהציבור היפני, לעומת 14% שתומכים בסוגה. לפי סקר אחר של העיתון Nikkei וערוץ TV Tokyo, כ-28% מכלל היפנים מעדיפים את אישיבה ו-15% את שר ההגנה טארו קונו. סוגה מגיע בסקר הזה למקום הרביעי בלבד, עם שיעור תמיכה של 11%.
לא משנה מי ייבחר בסופו של דבר, ביפן מעריכים שהוא לא צפוי להוביל לשינוי משמעותי במדיניות הממשלה. "קווי המדיניות המרכזיים – דיפלומטיה והתנהלות כלכלית – לא ישתנו בצורה דרסטית", אמר שניצ'י נישיקאווה, פרופ' למדעי המדינה מאוניברסיטת מייג'י בטוקיו. לדבריו, היורש של אבה יעמוד למעשה בראשות "ממשלת מעבר", ויצטרך לזכות פעם נוספת בראשות המפלגה במרוץ שייערך כנראה בספטמבר 2021, לפני הבחירות הכלליות שיתקיימו כחודש לאחר מכן.
8 צפייה בגלריה
נגיף קורונה יפן טוקיו
נגיף קורונה יפן טוקיו
עם מסכות בטוקיו. חשש מגל נוסף בחורף שיביא לעוד סגר
(צילום: EPA)
יושיהיבה ימאמוטו, פרופ' למדיניות בינלאומיות באוניברסיטת טוקיו, חוזה גם הוא שהיורש של אבה לא יספק הפתעות כלשהן, אך מדגיש שהוא צפוי להתמודד עם "אתגרים גדולים".
האתגר המיידי יהיה כמובן המשך ההתמודדות עם מגפת הקורונה, כשממשלתו של אבה סופגת ביקורת חריפה על האופן שבו טיפלה עד כה במשבר. הכלכלה ביפן נכנסה למיתון בעקבות המגפה, אך עלולה לספוג מכות נוספות אם בחורף הקרוב יפרוץ גל נוסף של הדבקות שייאלץ את הרשויות להשבית מחדש את הפעילות הכלכלית.
אתגרים נוספים צפויים במדיניות החוץ, ובהם היחסים עם סין. הקשרים בין טוקיו לבייג'ינג התחממו אמנם לאחרונה, אך המתח הגובר בין סין לארה"ב, בעלת בריתה של יפן, צפוי להעיב על היחסים. גם ביפן יש כאלו שמבקרים את בייג'ינג על האופן שבו היא טיפלה בהתפרצות הקורונה בשטחה וכן בפגיעה שלה באוטונומיה של הונג קונג, וכמה מחוקקים במפלגת השלטון קראו לבטל את ביקורו במדינה של נשיא סין שי ג'ינפינג, ביקור שנדחה בשל המגפה.
אבה עוזב גם את תפקידו לפני שסוגיית האולימפיאדה בטוקיו נפתרה לחלוטין. המשחקים האולימפיים אמנם נדחו בשנה אחת ליולי 2021, אך עדיין קיימות שאלות בדבר היכולת של הרשויות לקיים אותם באופן בטוח.