זמן קצר בלבד אחרי ירי הרקטות הלילה (ראשון) לעבר שטחים פתוחים באזור אשקלון וראשון לציון, החלו גורמים הקשורים לזרועות הצבאיות ברצועת עזה להניע בקבוצות סגורות את תאוריית מזג האוויר שגרם לתקלה שהובילה לשיגורן.
תחילה היה מדובר בלגלוג על ישראל ובמה שנשמע כמו בדיחה פנימית, דוגמת "אנחנו לא קשורים, זה הברקים". במקביל, בערוצים הרשמיים נשמעה שתיקה מוחלטת הן מכיוון הג'יהאד האסלאמי שדווקא איים בימים האחרונים מדי יום בירי רקטות לציון יום חיסולו של בהא אבו אל-עטא באמצעות סרטונים בעברית, והן מכיוון חמאס.
הבוקר, אחרי שברצועת עזה הבינו כי תקיפת צה"ל ברצועה הסתיימה – החל להדהד דף מסרים עם כותרת ברורה. ראשית נשלחו גורמים בזרועות הצבאיות לומר לעיתון הפלסטיני הפופולרי "אל-קודס" כי הפלגים הפלסטינים אינם מעוניינים כרגע בהסלמה עם ישראל, אך הם אינם חוששים להתעמת איתה אם תעשה מעשה שאותו הגדירו כ"טיפשי". אותם גורמים סירבו לאשר או להכחיש אם ירי הרקטות הלילה היה מכוון, אך הוסיפו כי "ישנה אפשרות שירי הרקטות נבע מקצר חשמלי שאירע בעקבות חדירת מי גשמים למאגר רקטות".
לאחר מכן הדהד את המסר פרשן הבית של חמאס, איברהים אל-מדהון, שאמר כי מקור השיגור הוא תקלה שנגרמה כתוצאה מתנאי מזג האוויר וכי הזרועות הצבאיות בעזה מעוניינות כעת בשקט. אל-מדהון גם הזהיר את שר הביטחון בני גנץ כי הסלמה בעזה תחסל את עתידו הפוליטי. הוא המליץ לישראל ללכת עם רצועת עזה לרגיעה באמצעות הסדרה ארוכת טווח.
3 צפייה בגלריה
לוחמים פעילי הג'יהאד האיסלאמי ג'יהאד איסלאמי ב עזה אירוע לציון שנה לחיסול בכיר הארגון בהא אבו אל-עטא
לוחמים פעילי הג'יהאד האיסלאמי ג'יהאד איסלאמי ב עזה אירוע לציון שנה לחיסול בכיר הארגון בהא אבו אל-עטא
פעילי הג'יהאד האסלאמי בעזה
(צילום: רויטרס)
אף אחד בחמאס או בישראל לא נתן הסבר מדוע לפני שבוע וחצי, כאשר פקדה את רצועת עזה סערת מזג אוויר בעלת מוטיבים דומים אך חזקה וארוכה בהרבה, לא התרחשו שום תקלות מסתוריות הקשורות לשיגור רקטות כתוצאה מפגיעת ברקים או הצפות מי גשמים. עם זאת, אותה סערה גם לא התרחשה במקביל לימי ציון כאלו ואחרים הקשורים לחיסולים של בכירים בג'יהאד האסלאמי או בחמאס.
בעקבות הפרסומים הפלסטיניים, בצה"ל בודקים מודיעינית את הטענה לפיה מזג האוויר הסוער היה זה שגרם לשיגור, אך זה טרם אושר. כך או כך, התירוץ החדש-ישן משרת את הנרטיב העזתי שנועד להרגיע את ישראל ולמנוע תגובה משמעותית לירי החריג. ייתכן וצה"ל יחליט לאמץ את אותם הפרסומים כדי לסיים את האירוע ללא תגובה שהולמת ירי למרכז הארץ.
בישראל מעריכים כי לא מדובר בירי של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, ובצה"ל אף זיהו שחמאס פעל לאחרונה לריסון ירי הנקמה במלאות שנה לחיסול אבו אל-עטא. לכן, בצה"ל מעריכים כי מדובר במשגר ארוך טווח של חמאס - אך במערכת הביטחון מעדיפים להטיל ספק שהירי היה מכוון גם לאור השעה המאוחרת שבה בוצע. כמו כן, ייתכן שבגלל מזג האוויר והראות הלקויה כך גם התגובה של חיל האוויר הייתה מצומצמת.
פרשננו לענייני ביטחון רון בן ישי מציין כי הירי בוצע ממשגרים מוטמנים בתוך האדמה השייכים לחמאס. חמאס העביר לישראל מסרים לפיו הירי לא היה מכוון ובוצע עקב מזג האוויר או סיבה אחרת שאינה בשליטתו. ייתכן כי יורי הרקטות שיתפו פעולה על בסיס אישי עם קיצוניים ברצועת עזה, במטרה לנקום על מותו של בהא אבו אל-עטא, ביום השנה לחיסולו.
3 צפייה בגלריה
 בני גנץ בנימין נתניהו
 בני גנץ בנימין נתניהו
נתניהו: "אל תנסו אותנו". גנץ: "פועלים במספר כיוונים"
(צילום : מוטי קימחי , AFP)
בינתיים, חבלני המשטרה איתרו חלקי רקטה שהתפוצצה בשטח פתוח באזור אשדוד, וטיפלו בזירה עד ששללו סכנה נוספת משרידי הרקטה. כאמור, לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר בישיבת הממשלה כי "צה"ל תקף תשתיות ומטרות של חמאס ברצועת עזה. לא נקבל שום מתקפות נגד מדינת ישראל ואזרחי ישראל. אני מזהיר את ארגוני הטרור בעזה, גם בזמן משבר הקורונה - אל תנסו אותנו". נתניהו הוסיף כי "אני אף פעם לא מפרט את התכניות המבצעיות שלנו, אבל אני אומר להם - המחיר של המשך התוקפנות יהיה כבד, כבד מאוד".
שר הביטחון בני גנץ התייחס גם הוא למתיחות ואמר: "הלילה האחרון היה לא שקט בדרום הארץ ויש לכך אחראי אחד - ארגון חמאס. אני מבקש לומר לתושבי הדרום שאנו פועלים במספר כיוונים בכדי להביא לשקט ארוך טווח. אם חמאס לא יעמוד במבחן השקט תהיה לכך תוצאות את המענה להפרת הריבונות, נמשיך בזמן ובמקום ובאופן שישרת את הצרכים ארוכי הטווח שלנו"
בתוך כך, משלחת חמאס מעזה ומחו"ל בראשות סגן המנהיג סאלח אל-עארורי יצאה היום לקהיר לשיחות עם המודיעין המצרי. לטענת חמאס, מטרת השיחות היא סוגיית הפיוס עם פתח בלבד.