סביר להניח, אף כי עדיין הדבר לא ידוע בוודאות, שאת שתי הרקטות לעבר ערי החוף באזור אשדוד ואשקלון ירה הלילה הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני מרצועת עזה. כמו כן, אפשר להניח שהשיגור הזה התבצע על ידי קבוצה קיצונית בתוך ארגון הטרור שסירבה להישמע לדרישת חמאס להימנע מירי ביום השנה לחיסולו של בהא אבו-אל עטא.
3 צפייה בגלריה
לוחמים פעילי הג'יהאד האיסלאמי ג'יהאד איסלאמי ב עזה אירוע לציון שנה לחיסול בכיר הארגון בהא אבו אל-עטא
לוחמים פעילי הג'יהאד האיסלאמי ג'יהאד איסלאמי ב עזה אירוע לציון שנה לחיסול בכיר הארגון בהא אבו אל-עטא
פעילי הג'יהאד האסלאמי בעזה
(צילום: רויטרס)
הסוררים שככל הנראה ירו את הרקטות רצו להכאיב לישראל, ובעיקר לממש את איומם כדי לצבור נקודות יוקרה לארגון למרות שישראל הבהירה היטב בשבוע שעבר לחמאס, ובאמצעותו גם לגא"פ, כי התגובה תהיה כואבת ומזיקה במיוחד לכוחו הצבאי של חמאס - שהוא הריבון ברצועה והוא שאחראי למנוע ירי פיראטי כזה מצד הג'יהאד. אבל אנשי הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני שירו היו נחושים במיוחד לנקום את מותו של בהא אבו אל עטא, שהיה ראש המועצה הצבאית של הארגון בעזה ומפקד החטיבה הצפונית של הארגון שהרבה להתגרות בישראל - ולכן גם חוסל במיטתו לפני כשנה.

מהירי שבוצע אפשר להסיק שהרקטות ששוגרו היו גדולות יחסית ומתוצרת עצמית של גא"פ ברצועת עזה, ולכן, גם לא היו מדויקות. לפי סימנים רבים, משגרי הרקטות רצו לפגוע בעיר מצפון לאשדוד בנוסף על הכוונה לפגוע בה ובאשקלון. בהקשר הזה צריך לשים לב שהרקטות לא יורטו על ידי סוללת כיפת ברזל - אלא נפלו בשטחים פתוחים מבלי לגרום נזק. מה שמעיד, כנראה, שהרקטות טסו למטרותיהם במסלול לא שגרתי, אולי במכוון. אפשר להסיק מכל זה שברצועה מנסים לאתגר את יכולות כיפת ברזל בדרכים שונות, אבל לפי שעה, ללא הצלחה.
כמו כן, אפשר להעריך שהירי בוצע הלילה, ולא ביום חמישי שהיה יום השנה לחיסול, בגלל מזג האוויר הסגרירי והגשום ששרר מעל שטח הרצועה ושפלת החוף בישראל. גא"פ, נזכיר, הוא הארגון השני בגודלו ברצועה ולכן חמאס נזהר להימנע מעימותים איתו, אבל חשוב לציין שאין לו את היכולות הטכנולוגיות והמבצעיות שיש לחמאס.
העזתים, לפחות אלה ששיגרו, לא הבינו עדיין שלחיל האוויר יש יכולת לפגוע בדיוק רב גם במטרות בעומק הקרקע וגם במזג אוויר מעונן וגשום. ייתכן גם שהם פעלו מתוך הנחה שמנגנוני הביטחון של חמאס יהיו פחות ערניים בגשם סוחף כמו שהיה הלילה בשעת הירי ולא יצליחו לסכל את כוונתם.
3 צפייה בגלריה
חיסול בהא אבו על עטא הג'יהאד האיסלאמי
חיסול בהא אבו על עטא הג'יהאד האיסלאמי
בהא אבו אל עטא
(צילום: AFP)
השאלה כרגע היא איך יפעל חמאס אחרי התקיפה הנרחבת של צה"ל בשטח הרצועה הלילה. הנהגת הארגון ניסתה לעצור מבעוד מועד את אנשי גא"פ מלבצע את זממם לא רק מפני שידעו מראש שצה"ל פגע קשות במתקנים צבאיים, כולל מתקני ייצור רקטות, מנהרות לחימה, ועמדות תצפית, אלא גם כי הדבר נאמר להם במפורש. חמאס גם יודע שתושבי הרצועה סובלים ממצוקה כלכלית וחברתית קשה מאוד (49% מובטלים), וכי ישראל מראה דווקא גמישות במו"מ המתנהל בערוצים שונים כדי להגיע לרגיעה יציבה בין ישראל לחמאס (המילה הסדרה יוצרת רושם מוטעה שישראל וחמאס דנים על מעין הסכם שביתת נשק, בעוד שברור שלנוכח האידיאולוגיה של חמאס הסדרה ארוכת טווח אינה אפשרית).
כך או כך, העדיפות העליונה כרגע בחמאס ובישראל היא להביא לרגיעה. גם היום ישראל מוכנה לעזור לחמאס במקרה שהחשש מהתפרצות חמורה של הקורונה בעזה יתממש, כיוון שמערכת הבריאות ברצועה לא מסוגלת לטפל בחולים רבים. שליחים של ישראל פועלים גם בקטאר כדי להבטיח סיוע כספי יציב לרצועה גם בשנת 2021. מכל הסיבות האלו, יש לחמאס אינטרס שלא להגיע להסלמה כעת עם ישראל, ואפשר להעריך שלמרות המכה שספג הלילה, רבים יותר הסיכויים שחמאס יעבור לסדר היום ולא ייגרר אחרי הג'יהאד, והמתווכים המצרים ילחצו על חמאס שלא להגיב.