טורקיה מוצאת את עצמה בימים האחרונים תחת איומים הולכים וגוברים בסנקציות מצד ארה"ב והאיחוד האירופי בשל עסקאות הנשק שלה והחיפושים שהיא עורכת אחר מצבורי גז בים התיכון, אבל הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן מנסה להפגין עוצמה ולהיראות כמי שאינו מתכוון להתקפל.
7 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן. "לא מודאג מדי" מאירופה
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
טראמפ וארדואן בפסגת נאט"ו
טראמפ וארדואן בפסגת נאט"ו
נשיאי טורקיה וארה"ב. ארדואן מחכה לביידן
(צילום: רויטרס)
סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בסוף השבוע כי וושינגטון נערכת להטיל סנקציות על הטורקים כבר בימים הקרובים, כעונש על כך שרכשו מרוסיה את מערכת ההגנה האווירית S-400. ארה"ב וטורקיה שתיהן חברות בנאט"ו, וההנהגה בוושינגטון ובברית הצפון אטלנטית מביעה חשש שהשימוש של הטורקים בנשק הרוסי יאפשר לרוסים לחשוף סודות צבאיים של צבאות המערב, בראש ובראשונה כאלה הקשורים למטוסי ה-F-35 החדשים. ארה"ב כבר סילקה את אנקרה מתוכנית ה-F-35 שלה כעונש על הרכישה.
האפשרות שסנקציות אמריקניות יוטלו על טורקיה כבר בשעות או בימים הקרובים מעוררת דאגה בקרב משקיעים בטורקיה, ואם הן אכן יגיעו מוקדם מהצפוי ויהיו נרחבות משהעריכו, כפי שדיווחה רויטרס, עשויה להיות להן השפעה מיידית גדולה משחשבו תחילה.
7 צפייה בגלריה
טורקיה יוון סכסוך שליטה ים אוניית סקר טורקית מלווה על ידי אוניות מלחמה
טורקיה יוון סכסוך שליטה ים אוניית סקר טורקית מלווה על ידי אוניות מלחמה
אוניות מלחמה טורקיות מלוות אוניית סקר טורקית לאזור המחלוקת בים התיכון
(צילום: AP)
במקביל החליטו ביום חמישי מנהיגי האיחוד האירופי להתחיל לגבש רשימה של יעדים לסנקציות על טורקיה, וזאת בשל חיפושי הגז שהיא עורכת במים שהאיחוד האירופי רואה בהם מים טריטוריאליים של יוון וקפריסין, שתיהן חברות באיחוד. ארדואן, שארצו טוענת כי מדובר במים הטריטוריאליים שלה, הבהיר כי טורקיה תמשיך להגן על זכויותיה ועל זכויותיהם של הטורקים בצפון קפריסין.
במהלך הקיץ, נזכיר, כאשר טורקיה שלחה את אוניית הסקר Oruc Reis אל אזור המחלוקת בים התיכון, סמוך לקפריסין, וליוותה אותה בספינות קרב, שלחה יוון אוניות מלחמה משלה והגבירה את הכוננות. צרפת ואיטליה שלחו גם הן כוחות סמליים לאזור, לתמרון משותף עם יוון, והמתיחות הזו עוררה חשש מעימות צבאי בין אנקרה לאתונה.
את הסנקציות האירופיות על טורקיה מקדמות צרפת, יוון וקפריסין, אבל מדינות אחרות, בהן גרמניה, איטליה ופולין, מתנגדות להטלת סנקציות רחבות עליה. בסוף השבוע טענה טורקיה כי חתירתה של אירופה לסנקציות עליה היא מעשה בלתי חוקי.

ארדואן נגד "הלובי האנטי-טורקי"

ביום רביעי השבוע התייחס ארדואן בביטול לאפשרות של סנקציות אירופיות, וטען כי גם אם הן יוטלו, לא תהיה להן פגיעה משמעותית בארצו: "כל החלטה להטיל סנקציות על טורקיה לא תדאיג אותנו יותר מדי", אמר לכתבים בתום ביקור באזרבייג'ן, שם השתתף בחגיגות הניצחון של האזרים על ארמניה במלחמה בנגורנו קרבאך שהסתיימה בחודש שעבר.
7 צפייה בגלריה
מטוסי הF35 של חיל האויר ייתנו מענה מבצעי לאיום טילי השיוט האיראניים
מטוסי הF35 של חיל האויר ייתנו מענה מבצעי לאיום טילי השיוט האיראניים
טורקיה סולקה מתוכנית ה-F35
(צילום: לוקהיד מרטין )
דוברו של הנשיא הטורקי קרא לאיחוד "להימנע משימוש בשפת הסנקציות והאיומים" ואמר: "סנקציות לעולם אינן עובדות, תהיה להן השפעה הפוכה. אנחנו רוצים לפתוח דף חדש עם האיחוד האירופי".
אתמול התייחס ארדואן גם לאפשרות של סנקציות אמריקניות בגלל רכישת ה-S-400, ואמר כי סנקציות כאלה יהיו חוסר כבוד מצד וושינגטון כלפי בעלת ברית בנאט"ו. הנשיא הטורקי אמר עוד כי הוא מקווה לדון בנושא עם נשיא ארה"ב הבא ג'ו ביידן: "אני מכיר את ביידן טוב מאוד. למעשה, הוא ביקר אצלי בבית. עמדתנו היא שהצעדים שהם נקטו וההצהרות שהם ניפקו בנוגע לרכישות הנשק שלנו אינם הולמים. נשב ונדבר עם ביידן אחרי שייכנס לתפקיד". בנאום בפני אנשי מפלגתו קרא ארדואן לפוליטיקאים באיחוד האירופי ובארה"ב לשים סוף ל"השפעתו של הלובי האנטי-טורקי".

השיר שהרגיז את איראן

מתיחות התעוררה בסוף השבוע גם בין ארדואן לאיראן: משרד החוץ בטהרן זימן את שגריר טורקיה לשיחת נזיפה, אחרי שבמהלך ביקורו באזרבייג'ן ציטט ארדואן שיר אזרי-איראני המוחה על חלוקתם בכוח של שטחי המחיה של האזרים בין רוסיה לאיראן במאה ה-19.
7 צפייה בגלריה
ארדואן אצל מנהיג איראן חמינאי. נזיפות לשגרירים
ארדואן אצל מנהיג איראן חמינאי. נזיפות לשגרירים
ארדואן אצל מנהיג איראן חמינאי. נזיפות לשגרירים
(צילום: AFP)
בצפון איראן, בסמוך למדינת אזרבייג'ן העצמאית, מתקיימים שני מחוזות איראניים בשם מזרח אזרבייג'ן ומערב אזרבייג'ן, שבהם חיים אזרים רבים שהם אזרחי איראן. נראה כי המשטר בטהרן חושש שהעלאת נושא הגבולות המחלקים את השטחים של האזרים – למדינה אזרית עצמאית מחד ולמחוזות אזריים השייכים לאיראן מאידך – תעורר נטיות בדלניות בקרבם.
"הבהרנו לשגריר הטורקי שעידן התביעות הטריטוריאליות והתרחבות האימפריות נגמר", נמסר ממשרד החוץ האיראני, "איראן אינה מאפשרת לאיש לפגוע בשלמותה הטריטוריאלית". שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף צייץ קודם לכן בטוויטר ש"איש אינו יכול לדבר על אזרבייג'ן אהובתנו", כשכוונתו למחוזות האזריים שבשטח איראן. בתגובה זימנה טורקיה את שגריר איראן לשיחת נזיפה, וטענה כי התנהלות טהרן הייתה אגרסיבית למדי וכי ארדואן לא ביקש בדבריו לומר שום דבר על הריבונות האיראנית.
7 צפייה בגלריה
דגל אזרבייג'ן ב הפגנה ב ברלין מלחמה נגורנו קרבאך ארמניה
דגל אזרבייג'ן ב הפגנה ב ברלין מלחמה נגורנו קרבאך ארמניה
"אזרבייג'ן אהובתנו". טורקיה טוענת שלא היה מסר בשיר
(צילום: EPA)
בין טורקיה לאיראן יש בדרך כלל יחסים טובים, אף שהן תומכות בצדדים יריבים בכמה סכסוכים באזור, למשל במלחמה בסוריה. אנקרה היא בעלת ברית קרובה של אזרבייג'ן, וסייעה לה מאוד במלחמתה נגד הכוחות הארמניים שהביאה לה ניצחון בחבל נגורנו קרבאך וסביבותיו בחודש שעבר. היחסים בין איראן לאזרבייג'ן ידעו לאורך השנים מתיחות רבה, גם בשל שיתוף הפעולה הנרחב של הממשלה בבאקו עם ישראל, אבל בשנים האחרונות הן מנסות לשפר אותם.