2 צפייה בגלריה
ראש המל"ל וארדן בפגישה עם ג'ייק סאליבן בוושינגטון
ראש המל"ל וארדן בפגישה עם ג'ייק סאליבן בוושינגטון
ראש המל"ל וארדן בפגישה עם ג'ייק סאליבן בוושינגטון
(צילום: שגרירות ישראל בוושינגטון)
ראש המועצה לביטחון לאומי מאיר בן שבת נפגש עם מקבילו האמריקני ג'ייק סאליבן בוושינגטון על רקע חתירתו של ממשל ביידן לחזרה להסכם הגרעין והשיחות הלא-ישירות עם איראן בווינה שעוסקות בנושא. בפגישה עדכן סאליבן את בן שבת על הנעשה בשיחות בווינה, והדגיש כי לארצות הברית "יש אינטרס משמעותי להתייעץ עם ישראל באופן הדוק בנושא הגרעין האיראני גם בהמשך". גם שגריר ישראל בוושינגטון גלעד ארדן השתתף בדיונים.
במהלך הפגישה ארה"ב וישראל הסכימו להקים צוותים משותפים שיעבדו יחד בכל הקשור לאיום הטילים המדויקים והמל"טים שמיוצרים באיראן ומועברים לשלוחותיה במזרח התיכון. על שלוחות כאלה נמנות, בין היתר, מיליציות פרו-איראניות בסוריה, חיזבאללה בלבנון והמורדים החותים בתימן. במסגרת הפגישות אמור גם ראש המוסד יוסי כהן להיפגש עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ועם מקבילו ב-CIA.
לפי ההודעה שפרסם הבית הלבן, "מטרת הפגישה הייתה להמשיך בהתייעצויות הצמודות בין שני הממשלים במגוון נושאים אזוריים. הגורמים האמריקנים והישראלים דנו בחששותיהם המשמעותיים מההתקדמות בתוכנית הגרעין האיראנית בשנים האחרונות. ארה"ב וישראל מסכימות שהתנהגותה התוקפנית של איראן מציבה איום משמעותי באזור".
2 צפייה בגלריה
ראש המל"ל וארדן בפגישה עם ג'ייק סאליבן בוושינגטון
ראש המל"ל וארדן בפגישה עם ג'ייק סאליבן בוושינגטון
גם המהומות בירושלים עלו בשיחות. ראש המל"ל, סאליבן וארדן
(צילום: שגרירות ישראל בוושינגטון)
בהודעה נכתב גם כי "הגורמים האמריקנים הדגישו את תמיכתו הבלתי פוסקת של הנשיא ביידן בזכותה של ישראל להגן על עצמה". האמריקנים הוסיפו כי גם המהומות בימים האחרונים בירושלים עלו בשיחות בין הצדדים, והוסיפו כי בירכו על קריאותיה של ישראל להרגעת המצב. בנוסף, ארה"ב גינתה בתוקף את ירי הרקטות מעזה לישראל, שאותו כינתה "ירי ללא הבחנה".
לצד כל אלה, הבית הלבן מסר גם כי ביידן תומך בהמשך המאמצים לקידום שלום בין ישראל לפלסטינים ובפתרון שתי המדינות לסכסוך. ההודעה האמריקנית הסתיימה במילים "ארה"ב עומדת על התחייבותה הבלתי מתפשרת לביטחון ישראל, ותפעל לחיזוק כל התחומים בשותפות בין ארה"ב לישראל".
בפגישה נכחו מהצד האמריקני גם ברט מקגורק, מתאם נושא התיכון במועצה לביטחון לאומי, ברברה ליץ', מנהלת בכירה לנושא המזרח התיכון ולצפון אפריקה במועצה לביטחון לאומי, ורוב מאלי, שליח הממשל האמריקני לנושא איראן, שמשתתף גם בשיחות עם אירן בווינה.
זו הפגישה הראשונה פנים אל פנים בין בכירים מישראל לבכירים אמריקנים מאז נכנס ביידן לתפקידו. ראש הממשלה נתניהו הנחה את הצוותים שלא לשאת ולתת על הסכם הגרעין "הגרוע והמחורר" כדי שלא ישתמע שיש הסכמה שבשתיקה מצד ישראל לחזרה להסכם. בירושלים גם הבהירו שאינם מחויבים להסכם הזה. כהן ובן שבת היו אמורים להציג לאמריקנים מידע מודיעיני על הכוונות האירניות, הן ביחס לגרעין והן ביחס לפעילות התוקפנית האיראנית במזרח התיכון.