נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קיים הערב (יום ד') מסיבת עיתונאים בז'נבה בעקבות פגישתו קודם לכן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הפגישה הראשונה ביניהם מאז כניסתו לבית הלבן. אחרי שפוטין הגדיר את הפגישה "בונה ופורה" והעיד שהיא נתנה לו "זיק של תקווה", אבל גם שב ושיגר שורה ארוכה של האשמות כלפי וושינגטון, מסר ביידן את גרסתו בנוגע לשיחות שהתנהלו בחדר הסגור.
במסיבת העיתונאים הצהיר ביידן כי "הדבר האחרון שפוטין רוצה עכשיו הוא מלחמה קרה", וכי ברור שמלחמה קרה חדשה אינה תואמת את האינטרס של איש. הוא אמר כי להערכתו פוטין מודאג מכך שהוא נעשה יותר ויותר מכותר (על-ידי כוחות חיצוניים), ומהאפשרות שארה"ב רוצה להפיל אותו. עוד הצהיר ביידן כי השניים סיכמו לפעול כדי לוודא שאיראן לא תשיג נשק גרעיני.

8 צפייה בגלריה
ביידן במסיבת העיתונאים הערב
ביידן במסיבת העיתונאים הערב
ביידן במסיבת העיתונאים הערב
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
פגישת הנשיאים בצהריים. שיחות של שלוש וחצי שעות
פגישת הנשיאים בצהריים. שיחות של שלוש וחצי שעות
פגישת הנשיאים בצהריים. שיחות של שלוש וחצי שעות
(צילום: AP)
כמו פוטין, לביידן היו מילים טובות על הדרך שבה התנהלה הפגישה בין השניים. הוא אמר כי הטון בפגישה היה "טוב וחיובי", והדגיש כי היה חשוב שייפגש עם פוטין באופן אישי. "אני ופוטין חולקים אחריות מיוחדת", טען בצל המתיחות העמוקה בין שתי המעצמות הגרעיניות, "ומערכת היחסים בין ארה"ב לרוסיה חייבת להיות יציבה וכזו שניתן לצפות אותה". ביידן אמר כי הפגישה התנהלה באווירה "ישירה", וכי לא נשמעו איומים, אלא הייתה רק הצגה של טענות ועמדות. לדבריו, יש כעת תקווה כנה לשיפור ביחסים עם רוסיה.
בהצהרה כתובה משותפת שפרסמו ביידן ופוטין בתום הפגישה נכתב כי הפגישה ביניהם מוכיחה שארה"ב ורוסיה מסוגלות להתקדם לעבר מטרות משותפות גם בתקופות של מתיחות. השניים אשררו בהצהרה את העיקרון שלפיו "במלחמה גרעינית אין מנצחים, ואסור שמלחמה כזו תפרוץ אי-פעם". עוד נכתב בהצהרה כי שתי המדינות יפתחו בדיאלוג להשגת יציבות אסטרטגית בעתיד הקרוב, כדי להניח את היסודות למהלכים עתידיים של בקרת נשק והפחתתו.

פגישה של שלוש וחצי שעות

במסיבת העיתונאים שלו סיפר הנשיא האמריקני כי אמר לפוטין שהאג'נדה שלו אינה מכוונת נגד רוסיה, אך אישר כי העלה בפניו את סוגיית הפגיעה של רוסיה בזכויות אדם, בכלל זה הפגיעה במתנגדי אופוזיציה – סוגיה רגישה מאוד מבחינת מוסקבה. רוסיה רואה בהצהרות של וושינגטון על התנהלותה נגד פעילי אופוזיציה התערבות בענייניה הפנימיים. במסיבת העיתונאים אמר ביידן כי הסביר לפוטין ששום נשיא אמריקני אינו יכול למלא את שבועתו לעם בארה"ב אם הוא אינו מגן על ערכים דמוקרטיים, וכי סוגיית זכויות האדם תמיד תהיה מונחת על השולחן מבחינתה של וושינגטון: "זה חלק מה-DNA של המדינה שלנו", הצהיר.

8 צפייה בגלריה
פוטין במסיבת העיתונאים שלו. אין אשליות
פוטין במסיבת העיתונאים שלו. אין אשליות
פוטין במסיבת העיתונאים שלו. אין אשליות
(צילום: AP)
ביידן אישר כי חלק נרחב מהפגישה עסק באיומי הסייבר, בצל ההאשמות של ארה"ב כי האקרים מרוסיה מבצעים מתקפות ענק נגד מוסדות ממשל, חברות פרטיות ותשתיות קריטיות בשטחה. "הבהרתי לפוטין שארה"ב לא תסבול ניסיונות לפגוע בריבונות הדמוקרטית שלה", אמר ביידן בצל האשמות המודיעין האמריקני שרוסיה ניסתה לחבל, בין השאר באמצעות מתקפות סייבר, במערכות הבחירות האחרונות בארה"ב. הוא אמר כי תשתיות קריטיות – כשכוונתו למשל לתחנות כוח וצינורות מים ונפט – חייבות להיות מחוץ לתחום ויש להימנע כליל מהתקפות עליהן, כמו אלה שאירעו לאחרונה באמריקה. "סיכמנו לפנות למומחים כדי שיגבשו הבנות ספציפיות בנוגע לשאלה מה נמצא מחוץ לתחום בכל הקשור למתקפות סייבר", אמר ביידן. הוא הוסיף כי הבהיר שארה"ב תגיב על פעולות הפוגעות באינטרסים החיוניים שלה או של בעלות בריתה. "הוא יודע שאפעל", אמר ביידן לעיתונאים על פוטין.
הפגישה בין ביידן לפוטין נמשכה כשלוש וחצי שעות, וננעלה ב-18:05. בצאתו מהפסגה נראה ביידן מסמן באגודלו, כמו לאות הצלחה, ומקור במשלחת הרוסית אמר כי השיחות היו "די מוצלחות". בניגוד לפגישות עבר מהסוג הזה, הפעם נמנעו ביידן ופוטין מקיום מסיבת עיתונאים משותפת, וכל אחד מהם פנה לערוך מסיבת עיתונאים משלו.

פוטין: "אין לי אשליות לגבי ארה"ב"

במסיבת העיתונאים שלו הערב סיפר פוטין כי סיכם עם ביידן ששתי המדינות יחזירו את השגרירים שלהן זו אל זו. בחודשים האחרונים החזירה רוסיה את שגרירה מוושינגטון במחאה על כך שביידן כינה את פוטין "רוצח", וארה"ב החזירה את שגרירה ממוסקבה אחרי שרוסיה "המליצה לה" לעשות זאת. במסיבת העיתונאים נשאל פוטין על השימוש של ביידן בכינוי "רוצח", והשיב שהוא מסופק מההסבר שנתן לו ביידן על ההצהרה ההיא בשיחת טלפון שקיימו לפני שבועות אחדים.
8 צפייה בגלריה
ביידן ונשיא רוסיה בתחילת הפסגה. הצהרה על נשק גרעיני
ביידן ונשיא רוסיה בתחילת הפסגה. הצהרה על נשק גרעיני
ביידן ונשיא רוסיה בתחילת הפסגה. הצהרה על נשק גרעיני
(צילום: AFP)
פוטין אמר כי השיחות היום היו "בונות" ו"מַפרות", וכי לא נרשמה במהלכן עוינות בין הצדדים. הוא ציין כי שני הצדדים הפגינו רצון להבין זה את זה. פוטין תיאר את ביידן כ"שותף מנוסה וקונסטרוקטיבי מאוד", וסיפר כי הנשיא האמריקני דיבר איתו על אמו ומשפחתו. "דיברנו את אותה השפה", העיד הנשיא הרוסי, "אני חושב שנוכל להגיע להסכמים אחרי הפגישה הזו". עם זאת, הוא ציין כי ביידן לא הזמין אותו לארה"ב – וכי הוא עצמו לא הזמין את הנשיא האמריקני למוסקבה.
הנשיא הרוסי הוסיף כי סיכם עם ביידן שמשרדי החוץ של ארה"ב ורוסיה יתחילו לנהל שיחות בנוגע להמשך היחסים הדיפלומטיים בין המדינות. פוטין סיפר כי השניים דנו בפגישתם גם בעימותים מזוינים המתנהלים באזורים שונים בעולם, בסחר, בשליטה בחוג הארקטי, בסוגיית אוקראינה ובסוגיית הנשק הגרעיני. בפגישה חתמו פוטין וביידן על הצהרה שבה הם מדגישים את הצורך לשמור על יציבות בכל הקשור לנשק גרעיני ולמנוע מלחמה גרעינית, ופוטין אמר במסיבת העיתונאים כי וושינגטון ומוסקבה יחלו לדון בעריכת שינויים באמנת "סטארט" לבקרת הנשק הגרעיני שעליה חתומות שתיהן.
8 צפייה בגלריה
הנשיאים ומשלחותיהם בוועידה בז'נבה
הנשיאים ומשלחותיהם בוועידה בז'נבה
הנשיאים ומשלחותיהם בוועידה בז'נבה
(צילום: EPA, MIKHAIL METZEL/SPUTNIK/KREMLIN POOL)
אף שפיזר כמה וכמה מילים טובות על הפגישה עם ביידן, חלק גדול ממסיבת העיתונאים הקדיש פוטין לעקיצות והאשמות נגד ארה"ב. בין השאר עלתה על הפרק סוגיית ההאקרים ומתקפות הסייבר על ארה"ב, שבוושינגטון מאשימים בהן את רוסיה. במסיבת העיתונאים טען פוטין כי דווקא רוסיה היא שסופגת מתקפות סייבר מארה"ב, וכי ארה"ב היא מקורן של רוב מתקפות הסייבר בעולם. פוטין אישר כי ביידן העלה בפגישה גם את סוגיית ההפרה של זכויות אדם ברוסיה – ובתגובה האשים כי דווקא בארה"ב מופרות זכויות אדם, בין השאר במסעות הירי ההמוני שפוקדים אותה כבר שנים, וביתר שאת בחודשים האחרונים. כשנשאל על מבצעי המעצרים נגד פעילי אופוזיציה ברוסיה העלה פוטין את השאלה אם הטיפול בפורצים לבניין הקפיטול בארה"ב בינואר השנה לא היה בגדר הפרה של זכויות אדם. על הטענות שלפיהן מדיניות החוץ של רוסיה היא מדיניות בלתי צפויה אמר פוטין כי הפרישה של ארה"ב מאמנות נשק הייתה בעצמה מעשה בלתי צפוי.
"אין לי אשליות בנוגע לארה"ב", הצהיר פוטין, וכשנשאל על ידידות אפשרית בינו לבין ביידן אמר כי לא מדובר בידידות, אלא בשני אנשים המגינים על האינטרסים של מדינותיהם: "הדיאלוג היה פרגמטי", אמר. עוד הדגיש כי קשה לומר אם היחסים עם ארה"ב ישתפרו, אבל "ראיתי זיק של תקווה בכל הנוגע לאמון ההדדי".

ביידן: "למות נבלני יהיו השלכות הרסניות"

הפגישה בין ביידן לפוטין נערכה כשהיחסים בין ארה"ב לרוסיה בשפל שלא היה כמותו מאז המלחמה הקרה וקריסת ברית המועצות בתחילת שנות ה-90. המתיחות העמוקה נובעת בין השאר מהאשמותיה של וושינגטון כי מוסקבה התערבה וחיבלה במערכות בחירות בארה"ב בניסיון להטות אותן, וכי האקרים הפועלים משטח רוסיה ביצעו מתקפות סייבר ענקיות נגד מוסדות ממשל וחברות פרטיות בארה"ב ובמקומות אחרים בעולם. האמריקנים תוקפים את רוסיה גם בשל התמיכה שלה בבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה וסיפוח חצי האי קרים, ובשל הסיוע שלה למשטרו של בשאר אסד בסוריה. הממשל הטיל סנקציות כבדות על בכירים ומוסדות רוסיים, גם בשל הדיכוי של זכויות אדם ושל המחאה נגד פוטין בתוך רוסיה, דיכוי שכלל ניסיון להרעיל למוות את מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני ושליחה שלו לכלא.
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
לחיצת היד. פגישה ראשונה מאז כניסת ביידן לבית הלבן
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
(צילום: רויטרס)
רוסיה מצדה מאשימה את ארה"ב בצביעות ובניסיון חוזר ונשנה להתערב בענייניה הפנימיים, ומזהירה מהאפשרות של עימות צבאי אם הברית הצפון-אטלנטית (נאט"ו), שארה"ב היא ממנהיגותיה, תמשיך להתפשט מזרחה ולהתקרב אל גבולה. בימים האחרונים שוב עלה לדיון נושא צירופה לנאט"ו של אוקראינה, שכנתה של רוסיה, ומוסקבה הזהירה כי אם מהלך שכזה אכן יינקט "יהיה זה הסוף של אוקראינה". את המתיחות העמיק גם הריאיון שבו נשאל נשיא ארה"ב ביידן אם הוא סבור שנכון לכנות את פוטין "רוצח", והשיב בחיוב.
במסיבת העיתונאים הערב, בתום הפגישה עם ביידן, נשאל פוטין בין השאר על סוגיית אוקראינה, והאשים את קייב בהפרת הסכם מינסק, שקבע את תנאי הפסקת האש במזרח אוקראינה, הפסקת אש שקרסה לפני כחודשיים. הוא נשאל גם על התוכניות לצרף בעתיד את אוקראינה לנאט"ו, והשיב ש"אין טעם לדון" בצירוף אפשרי שכזה. על מעצרו של נבלני אמר כי פעיל האופוזיציה הפר את החוק (רוסיה מאשימה את נבלני בהפרת תנאי השחרור בערבות שלו בעצם כך ששהה ממושכות בגרמניה, שם השתקם מניסיון ההתנקשות בו), וכי הוא ידע שייעצר בשובו לרוסיה ובחר לשוב בכל זאת.
ביידן מצדו אמר במסיבת העיתונאים שלו כי הבהיר לפוטין שארה"ב מחויבת באופן בלתי-ניתן-לערעור לריבונותה של אוקראינה, והביע בפניו דאגה מהאירועים בבלארוס, שם מדכא הרודן אלכסנדר לוקשנקו, בעל בריתו של פוטין, ביד קשה את מחאת האופוזיציה. עוד אמר ביידן כי הבהיר לפוטין שאם פעיל האופוזיציה נבלני ימות בכלא – ההשלכות עבור רוסיה יהיו הרסניות.