יממה לבחירות בארצות הברית, ברחבי אמריקה גובר החשש מקרב ארוך, מכוער – וגם אלים – על זהות המנצח. כשברקע הסקרים המצביעים על יתרון של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, שני המחנות מאשימים זה את זה בתוכנית "לגנוב" את הבחירות, ומכינים סוללה של עורכי דין לקראת האפשרות שההכרעה תיגרר לבתי המשפט. בשטח מדווחים על היערכות של מיליציות חמושות לעימותים אלימים, ובתי עסק ממשיכים להתמגן מחשש למעשי ביזה של מתפרעים שיסרבו להכיר בתוצאות.

14 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
טרמאפ וביידן. יממה אחרונה של קמפיין
(צילום: AP)
14 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות חשש מ אלימות מתמגנים וושינגטון סניף סטארבקס
ארה"ב בחירות חשש מ אלימות מתמגנים וושינגטון סניף סטארבקס
ממגנים סניף סטארבקס בוושינגטון הבירה
(צילום: AFP)
14 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות חשש מ אלימות מתמגנים לוס אנג'לס חנות הלבשה
ארה"ב בחירות חשש מ אלימות מתמגנים לוס אנג'לס חנות הלבשה
לוחות עץ לשמירה על חנות הלבשה בלוס אנג'לס
(צילום: AFP)
לפי הסקרים, נזכיר, ביידן צפוי להגיע ליום הבחירות כשבכיסו מונחים 254 אלקטורים בטוחים, ואילו בזה של טראמפ רק 122 (על שיטת הבחירות קראו כאן). מכיוון שכדי לנצח בבחירות צריך מועמד לצבור 270 אלקטורים, הרי שביידן זקוק לכאורה רק לעוד 16 מבין 162 האלקטורים שמחלקות המדינות המתנדנדות, אלה שבהן הקרב צמוד וטרם הוכרע. לפי הסוקרים, בכמה מהמדינות האלה הוא צועד בפער נאה שאמור לתת לו את האלקטורים החסרים, אבל גם טראמפ יכול עוד לנצח בהן ולזכות בכהונה שנייה, ובמחנה שלו מביעים אמונה שכמו ב-2016, זה בדיוק מה שיקרה.
במפלגה הדמוקרטית מזהירים כבר שבועות שאם ביידן רוצה לנצח את טראמפ, חשוב שינחיל לו תבוסה, ולא יסתפק בניצחון קטן, משום שבמקרה של ניצחון כזה יערערו הרפובליקנים על התוצאות לבתי המשפט וימצאו דרך משפטית "לגנוב" – לשיטתם של הדמוקרטים – את הנשיאות. בצל החשש הדמוקרטי הזה דיווח אמש (יום א') אתר Axios מפי שלושה מקורות אנונימיים כי אם בליל הבחירות ימצא עצמו טראמפ ביתרון נאה בשורה של מדינות מפתח, הוא מתכוון לצאת לנאום ולהכריז על ניצחונו – גם אם באותה שעה יישארו עוד קולות נוספים רבים שיש לספור ושיכולים לחולל מהפך. לפי הדיווח, בשבועות האחרונים דיבר טראמפ בשיחות פרטיות על האפשרות שיעשה זאת.
אם לטראמפ אכן יש תוכנית כזו, הרי שהיא נשענת על אופייה הייחודי של מערכת הבחירות הנוכחית: מספר שיא של בוחרים הצביעו השנה בהצבעה מוקדמת דרך הדואר, ובחלק מהמדינות והמחוזות ספירת הקולות המגיעים בדואר נעשית רק אחרי ספירת הקולות מהקלפיות של יום הבחירות הרשמי. מכיוון שנתונים מלמדים כי רוב המצביעים בדואר הם דמוקרטים ואילו רוב המצביעים שיגיעו לקלפיות ביום שלישי הם רפובליקנים, עשויות התוצאות הראשוניות להטעות: ייתכן שתחילה ייראה "גל אדום", כלומר יתרון רפובליקני גדול, ואחר כך יגיע "גל כחול", כלומר שטף של קולות דמוקרטיים, שיצמצם את הפער ובחלק מהמקרים יחולל מהפך.
אם טראמפ יכריז על ניצחונו באמצע "גל אדום" ואחר כך יתרחש מהפך בגלל הקולות מהדואר, שהנשיא התבטא נגדם שוב ושוב בחודשים האחרונים וטען שרבים מהם יזויפו, הוא יוכל לטעת בתומכיו בקלות את התחושה שהבחירות נגנבו ממנו. יש לזכור גם כי בכמה מדינות, ובראשן פנסילבניה, שעשויה בסבירות גבוהה להיות המדינה שתכריע את הבחירות, קובע החוק כי יש לספור גם קולות שהתקבלו בדואר אחרי יום הבחירות, כל עוד החותמת מוכיחה שהם נשלחו לפניו. אם קולות כאלה, שיגיעו זמן רב אחרי סגירת הקלפיות, יהיו הקולות המכריעים, טראמפ צפוי להציגם כבלתי לגיטימיים עוד הרבה יותר מאשר הקולות האחרים שהתקבלו בדואר.
14 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת אייווה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת אייווה
טראמפ בעצרת באייווה, אמש. סקר שמבשר טובות
(צילום: AFP)
דובר הקמפיין של טראמפ, טים מורטאו, התבקש הערב להגיב על הדיווח ב-Axios, ומסר: "זה רק אנשים שמנסים להטיל ספק בניצחון של טראמפ. כשהוא ינצח, הוא יגיד את זה".

זיכרונות ממהומות פלויד

בצל חוסר הוודאות הזה והמתח שאוחז בציבור האמריקני ממשיכות ערים ברחבי ארה"ב להיערך לאפשרות של התפרצות אלימה ברחובות בימים שאחרי פרסום התוצאות. בוושינגטון הבירה מכסים בעלי חנויות את חלונות הראווה שלהם בלוחות עץ כדי למנוע ממתפרעים ובוזזים להסב להם נזק, בלוס אנג'לס דווח על חנויות שיסגרו את שעריהן בשלישי וברביעי, ובסנטה מוניקה שבקליפורניה מתכננת המשטרה להגביר את נוכחותה ברחובות.

14 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות פנסילבניה פילדלפיה אירוע בחירות ג'ו ביידן
ארה"ב בחירות פנסילבניה פילדלפיה אירוע בחירות ג'ו ביידן
ביידן אמש בפנסילבניה. מתנגדי הפלות הזכירו לו את בנו המת
(צילום: AP)
סקר שפורסם בשבוע שעבר ב-USA Today מלמד כי אחד מכל שלושה אמריקנים מודאג מהאפשרות שיתפתחו אירועי אלימות הקשורים לבחירות. רבים מהם טרם התאוששו ממראות ההרס והביזה שפקדו את ארה"ב בשולי מחאת Black Lives Matter שהתחוללה בקיץ, אחרי רצח העצור השחור ג'ורג' פלויד והרג כמה אזרחים שחורים אחרים בידי שוטרים. בחודשים האחרונים דווח גם על עלייה חדה במכירת כלי הנשק לקראת הבחירות, והעובדה שהנשיא טראמפ סירב שוב ושוב להצהיר כי יקבל את התוצאות יהיו אשר יהיו תרמה אף היא לתחושת חוסר הוודאות.
באתר "פוליטיקו" מדווחים כי בקרב ארגוני ימין קיצוני חמושים יש הרואים ביום הבחירות את שיאו של תהליך שהחל בקיץ, עם מהומות ג'ורג' פלויד, ונערכים לפרץ אלימות. לפי האתר, כמה ארגונים, בהם Oath Keepers, שאנשיו הם שוטרים וחיילים לשעבר, ו-Patriot Front, שאנשיו הם קיצונים המאמינים בעליונות האדם הלבן, מעבירים לאחרונה מסרים לאנשיהם שיש להיערך למלחמה נגד מתפרעים אלימים מהשמאל ביום הבחירות.
14 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות שיירה אירוע תמיכה ב דונלד טרמאפ
ארה"ב בחירות שיירה אירוע תמיכה ב דונלד טרמאפ
שיירת תומכים בטראמפ במיאמי, אתמול. בקמפיין של הנשיא מפגינים ביטחון
(צילום: AP)
14 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות שיירה אירוע תמיכה ב דונלד טרמאפ
ארה"ב בחירות שיירה אירוע תמיכה ב דונלד טרמאפ
תומכי הנשיא. רוצים להפתיע כמו ב-2016
(צילום: AP)
הדמוקרטים האשימו אתמול את הנשיא טראמפ כי הוא ממשיך לתרום גם באופן ישיר לאווירה האלימה: בסוף השבוע תועדו תומכי הנשיא, שנסעו בכלי רכב ונשאו דגלים המזוהים עמו, מקיפים אוטובוס שבו נסעו אנשי הקמפיין של ביידן בכביש ראשי בטקסס. בקמפיין הדמוקרטי טענו כי נושאי הדגלים ניסו לגרום לאוטובוס לסטות מהכביש. בעקבות האירוע הזה ביטל קמפיין ביידן שני אירועים במדינה, אבל הנשיא טראמפ נשמע אתמול משועשע לטענתם כשצייץ בטוויטר סרטון של התקרית וצירף לו מה שנראה כקריאת עידוד: "אני אוהב את טקסס!".


חלק מהמתח הקשור להכרה בתוצאות הבחירות מתנקז ביומיים האחרונים לאותה טקסס, מדינה שנחשבת למעוז רפובליקני מסורתי. שום מועמד דמוקרטי לנשיאות לא ניצח שם מאז ג'ימי קרטר ב-1976, אבל הפעם הסקרים מעידים בה על קרב צמוד למדי. בשעות אלה מתחוללת ב"מדינת הכוכב הבודד" דרמה משפטית, אחרי ששופט פדרלי הסכים לקיים היום, יום אחד לפני הבחירות, דיון בעתירה שהגישו לו פעילים רפובליקנים בדרישה לפסול יותר מ-127 אלף קולות של מצביעים במדינה.
מדובר במצביעים שנתנו את קולם בקלפיות שהופעלו במתכונת "הצבע וסע" – כזו שבה הם יכולים להגיע אל הקלפי בנסיעה, לתת את קולם דרך המכונית, ולהמשיך בדרכם – במקום להגיע רגלית. מדובר ביוזמה שנקטו הרשויות במחוז האריס, שבו שוכנת העיר יוסטון, כדי למנוע הצטופפות בימי הקורונה. במחוז האריס גרים כ-4.7 מיליון תושבים, והוא המחוז השלישי בגודלו בארה"ב מבחינת גודל האוכלוסייה. כמו במרכזים אורבניים אחרים, יש בו שיעור גבוה במיוחד של מצביעים דמוקרטים.
14 צפייה בגלריה
קלפיות בדאלאס
קלפיות בדאלאס
עתירה נגד קלפיות "הצבע וסע". דאלאס, טקסס
(צילום: AP)
14 צפייה בגלריה
קלפיות באוסטן
קלפיות באוסטן
בתור לקלפי באוסטין, טקסס
(צילום: MCT)
העותרים הרפובליקנים טוענים כי הפעלת הקלפיות בשיטת "הצבע וסע" נעשתה ללא סמכות, וכי נדרש לשם כך אישור של בית המחוקקים של טקסס. הם טוענים גם כי מתוך 10 תחנות הצבעה שהופעלו בשיטה זו, 9 הופעלו במעוזים דמוקרטיים מובהקים. סוזן הייס, התובעת של מחוז האריס, הודיעה כי תילחם בעתירה: "זה מטורף", אמרה, "זה דיכוי הצבעה". המונח "דיכוי הצבעה", נזכיר, משמש את הדמוקרטים לתיאור מקרים שבהם פעילים רפובליקנים פועלים בדרכים משפטיות וחקיקתיות כדי למנוע לכאורה בכוונה תחילה ממצביעים באזורים דמוקרטיים לממש את זכותם להצביע, למשל על-ידי צמצום מספר הקלפיות באזור מגוריהם או הערמת קשיים בירוקרטיים אחרים.
הסכמתו של השופט הפדרלי לדון בעתירה, יצוין, באה אף שאפילו בית המשפט העליון של טקסס, הנחשב לאחד מבתי המשפט השמרניים ביותר בכל מדינות ארה"ב, דחה עתירה דומה. אף שמומחים אומרים כי אין בסיס משפטי לקבל את העתירה, העיסוק בה מטריד מאוד את הדמוקרטים כעת. בקלפיות שאת הקולות מהן דורשים העותרים לפסול עשוי מספר המצביעים להגיע בסיכומו של דבר ל-135 אלף.

קריאות "לכלוא אותו" בעצרת של טרמאפ

בינתיים בקמפיין עצמו נמשך בליץ העצרות של טראמפ. לוח הזמנים העמוס שלו ביומיים שנועלים את הקמפיין כולל לא פחות מ-10 עצרות ב-7 מדינות מתנדנדות: 5 ביום ראשון (במישיגן, אייווה, צפון קרוליינה, ג'ורג'יה ופלורידה) ו-5 ביום שני (בצפון קרוליינה, בפנסילבניה, בוויסקונסין ולבסוף שתיים במישיגן). אמש במישיגן, בעצרת שנערכה תחת השלג, הלהיב טראמפ את הקהל בקריאות נגד ביידן. הוא כינה אותו "פוליטיקאי מושחת", טען ש"ניצחון של ביידן זה ניצחון של סין", ונענה בקריאות "לכלוא אותו" קצובות מהקהל – קריאות דומות לאלה שתומכי טראמפ נהגו להשמיע נגד הילרי קלינטון ב-2016.
14 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות פנסילבניה פילדלפיה אירוע בחירות ג'ו ביידן
ארה"ב בחירות פנסילבניה פילדלפיה אירוע בחירות ג'ו ביידן
ביידן, אמש בעצרת בפנסילבניה. הדמוקרטים מחפשים סימנים לדאגה
(צילום: רויטרס)
ביידן, בינתיים, הגיע לשני אירועים בפנסילבניה. את יומו החל בכנסייה במדינת האם שלו, דלאוור, ובשעה שנכנס אליה ניצבו במקום מפגינים תומכי טראמפ ומתנגדי הפלות, וקראו לו להביע חרטה על דרכו, וזאת למען נשמת בנו המת, בו ביידן, הקבור בכנסייה הזו.
טראמפ ואנשיו מפגינים בימים האחרונים ביטחון רב, ונראה כי הם מאמינים כעת בסיכוייו לנצח יותר משהאמינו לפני שבועות אחדים. ג'ייסון מילר, בכיר בקמפיין של טראמפ, לגלג אתמול בריאיון ל-ABC על הדמוקרטים, בשל העובדה שבחודשים האחרונים קראו לבוחרים להשתתף בהצבעה המוקדמת דרך הדואר ולהימנע מהצבעה בקלפיות ביום הבחירות עצמו בשל סכנת הקורונה. מילר טען כי זרם אדיר של תומכי טראמפ, שנשארו בבית במהלך ההצבעה המוקדמת, יגיע לקלפי מחר: "נחשו מה? תומכי הנשיא טראמפ יתייצבו ביום שלישי. שום דבר לא יעצור אותם. אני חושב שהדמוקרטים הולכים להביט לאחור ולהגיד, 'זה כנראה מה שעלה לנו בבחירות'". יו"ר הוועידה הרפובליקנית הארצית, רונה מקדניאל, חזתה גם היא "גל אדום" בקלפיות ביום שלישי הקרוב.
14 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת מישיגן
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת מישיגן
טראמפ במישיגן, אמש. "ניצחון של ביידן זה ניצחון של סין"
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ מישיגן
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ מישיגן
תומכי הנשיא עומדים לכבודו בשלג של מישיגן
(צילום: AP)
סקרים חדשים שפורסמו אתמול מצביעים אמנם על כך שביידן ממשיך לשמור על יתרון יציב בשורה של מדינות מתנדנדות שאם ינצח בהן יזכה בנשיאות, אבל אחרי שב-2016 חשבו הדמוקרטים שהניצחון מונח בכיסה של קלינטון, נראה שעכשיו הם נזהרים מאוד ומחפשים בין השורות כל סימן לדאגה. סימן אחד כזה הם קיבלו אתמול מאייווה, שם הצביע סקר חדש של הסוקרת המוערכת אן סלזר כי טראמפ מוביל לפתע במדינה ב-7%. סקר קודם מאייווה, לפני כחודש, הצביע על שוויון שם. הסקר החדש מדליק נורה אדומה אצל דמוקרטים, משום שב-2016 המכון של סלזר היה היחיד שזיהה תנועה דומה של מצביעים בימים האחרונים של הקמפיין לעבר טראמפ. הוא ניצח שם לבסוף ב-9%.

פרשן CNN הארי אנטן הסביר כי אם הסקר החדש מציג תמונת מצב נכונה, הרי שמצבו של טראמפ טוב בהרבה מששיערו, והמרוץ כולו עשוי להיות צמוד משנדמה. זאת משום שניצחון גדול של טראמפ באייווה יכול ללמד על בעיות לביידן – שטרם זוהו בסקרים – גם במדינות אחרות במערב התיכון, כמו וויסקונסין ומישיגן. על כל פנים, כמה וכמה סקרים אחרים שנערכו לאחרונה באייווה הצביעו על נתונים שאינם עולים בקנה אחד עם הסקר החדש, ומומחים מדגישים שמכיוון שהסקרים הפעם רבים יותר ובחלקם גם איכותיים יותר מב-2016, ייתכן שדווקא הסקר של סלזר הניב תוצאה שגויה.

פאוצ'י "משחק בפוליטיקה"

ברקע מערכת הבחירות ממשיכה ארה"ב להתמודד עם התפרצות מחודשת וחמורה של נגיף הקורונה. אמש דווח על עוד 80,932 נדבקים ביממה האחרונה, ובכך עלה מספר הנדבקים הרשמי בארה"ב ליותר מ-9.1 מיליון. עוד 823 בני אדם מתו ביממה הזו, ומספר המתים הכללי הגיע ל-229,932. כשברקע הנתונים האלה, שוב התעמת אמש הבית הלבן עם ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה הראשי של הממשל למחלות זיהומיות – בכיר שטראמפ עצמו הרבה להתעמת איתו בפומבי בחודשים האחרונים.
14 צפייה בגלריה
ד"ר אנתוני פאוצ'י המומחה הראשי של ממשל טראמפ למחלות זיהומיות ארה"ב
ד"ר אנתוני פאוצ'י המומחה הראשי של ממשל טראמפ למחלות זיהומיות ארה"ב
טראמפ ופאוצ'י. "הדברים לא מתקבלים על הדעת"
(צילום: AFP)
בבית הלבן זעמו על פאוצ'י משום שבריאיון ל"וושינגטון פוסט" הזהיר מהידרדרות חמורה של המגפה בארה"ב בחודשים הקרובים, ומשום שכשדיבר על יחסם של שני המועמדים אל הנגיף אמר שביידן מתייחס למגפה ברצינות ואילו טראמפ נוקט גישה שונה ומעדיף להתמקד בכלכלה ובפתיחתה. דובר הבית הלבן ג'אד דיר אמר בתגובה שדברי פאוצ'י "אינם מתקבלים על הדעת", והאשים אותו כי הוא "משחק בפוליטיקה".
טראמפ, שממשיך כל העת לקיים עצרות שבהן מצטופפים המונים, רבים מהם ללא מסכות, מתכנן אירוע המוני גם לליל הבחירות, הפעם במקום סגור: כ-400 איש יוזמנו למסיבה שיערוך בבית הלבן. במקור הייתה המסיבה אמורה להיערך במלון טראמפ בווושינגטון הבירה, אבל התוכנית הזו בוטלה משום שלפי הגבלות הקורונה שהטילו הרשויות המקומיות בוושינגטון, אסורה בה התקהלות של יותר מ-50 איש במקום סגור.
הבית הלבן, נזכיר, כבר הפך בספטמבר לזירת הדבקה המונית, כשכמה וכמה ממשתתפי טקס ההכרזה על איימי קוני בארט כמועמדת של טרמאפ לשופטת בבית המשפט העליון התגלו אחר כך כנשאים, בהם הנשיא ורעייתו מלניה.
פורסם לראשונה: 23:56, 01.11.20