הניסיון לשנות את תדמיתו של הנשיא דונלד טראמפ ולציירו כמנהיג רגיש ואכפתי עמד במוקד האירוע המרכזי של היום הראשון של הוועידה הרפובליקנית, שנערך לפנות בוקר (בין שני לשלישי). הנואמים הציגו את טראמפ כמי שפעל ביעילות לבלימת ההתפשטות של נגיף הקורונה ויצר כלכלה מכילה, וכאדם היחיד העומד בין ארצות הברית לבין אסון שתמיט עליה המפלגה הדמוקרטית אם ג'ו ביידן ינצח במרוץ לנשיאות. הם ניסו לטעון שאם ביידן ייבחר, אמריקה תשקע בסוציאליזם ובכאוס.

12 צפייה בגלריה
ארה"ב דונלד טראמפ ביקור לא צפוי ב ועידה רפובליקנית הוועידה הרפובליקנית
ארה"ב דונלד טראמפ ביקור לא צפוי ב ועידה רפובליקנית הוועידה הרפובליקנית
טראמפ וסגנו פנס מגיעים אמש במפתיע לאולם המרכזי של הוועידה בצפון קרוליינה
(צילום: AP)
הוועידה הרפובליקנית, שנערכת אחת לארבע שנים, היא בדרך כלל פסטיבל גדול וצבעוני המושך אליו עשרות אלפי תומכים מרחבי ארה"ב, אבל כמו הוועידה הדמוקרטית, שנערכה בשבוע שעבר, השנה נאלצו הרפובליקנים לצמצם דרמטית את הכינוס שלהם בצל מגפת הקורונה ולקיים את חלקו הגדול כאירוע וירטואלי, במתכונת של שידורים ממוֹקדים שונים ברחבי ארה"ב.
באירוע הלילה השתתפו בני מיעוטים רבים, בהם אפרו-אמריקנים, ובניסיון להציג את טראמפ כנשיא מכיל הם טענו שהוא אינו גזען כפי שטוענים יריביו, וכי הדמוקרטים מתייחסים אל השחורים כמי שמובן מאליו שיצביעו להם.
12 צפייה בגלריה
טים סקוט בוועידה הרפובליקנית
טים סקוט בוועידה הרפובליקנית
הסנאטור סקוט. הזהיר ממהפכה סוציאליסטית
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
פנס ו טראמפ ב ועידה הרפובליקנית
פנס ו טראמפ ב ועידה הרפובליקנית
תומכי טראמפ צופים בשידור מהוועידה, הלילה
(צילום: AP)
אחד המשתתפים האלה היה טים סקוט, סנאטור רפובליקני מדרום קרוליינה שהוא הנציג השחור היחיד של הרפובליקנים בסנאט האמריקני. סקוט חתם את יומה הראשון של הוועידה וטען כי ארה"ב רשמה התקדמות משמעותית בכל הקשור למלחמה בגזענות. "ג'ו ביידן וקמלה האריס רוצים מהפכה תרבותית", הזהיר. "אם נאפשר להם, הם יהפכו את המדינה שלנו לאוטופיה סוציאליסטית, וההיסטוריה לימדה אותנו שדרך כזו מובילה רק לכאב ולסבל – במיוחד עבור אנשים שעובדים קשה ומקווים לפרוח".
המסורת בוועידות הדמוקרטית והרפובליקנית היא שהמועמד לנשיאות עצמו נשאר מחוץ לאור הזרקורים של הוועידה עד ללילה האחרון שלה, אבל כבר ביומה הראשון של הוועידה הרפובליקנית הנוכחית הופיע בה טראמפ פעמיים, והוא צפוי להופיע גם בלילות הבאים. בהופעתו הראשונה הגיע אמש, מעט אחרי שנבחר רשמית למועמד הרפובליקנים לנשיאות, לאולם שבו התכנסו צירי הוועידה בעיר שרלוט שבצפון קרוליינה. הוא נשא שם נאום קצר והזהיר שהדמוקרטים מתכוונים לזייף את הבחירות כדי למנוע ממנו עוד כהונה.
12 צפייה בגלריה
טראמפ עם בני ערובה בוועידה הרפובליקנית
טראמפ עם בני ערובה בוועידה הרפובליקנית
טראמפ עם העצורים ובני הערובה. "הממשל נלחם בשבילי"
(צילום: GettyImages)
לאחר מכן, באירוע הלילי, אירח טראמפ שישה אמריקנים שהוחזקו בעבר כבני ערובה או כעצורים במדינות מעבר לים ושוחררו במהלך כהונתו. אחד מהם היה הכומר אנדרו ברונסון, שהוחזק במעצר בטורקיה במשך שנתיים. "יש לנו כאן שישה אנשים מדהימים, שהוחזקו כבני ערובה על-ידי מדינות שונות", אמר טראמפ, שכינס את השישה בבית הלבן. "אני שמח מאוד ליידע את כולם שהחזרנו יותר מ-50 בני ערובה מ-22 מדינות שונות". הכומר ברונסון אמר: "טראמפ נקט צעדים חסרי תקדים כדי להבטיח את שחרורי. הממשל ממש נלחם בשבילי".

טראמפ ג'וניור והמפלצת מלוך נס

לרגל האירוע הלילה גם צולם טראמפ בבית הלבן משוחח עם עובדים המתמודדים מקרוב עם משבר הקורונה. המשתתפים לא עטו מסכות, ואף לא שמרו על ריחוק זה מזה. "אלה החברים שלי", אמר טראמפ על אורחיו. "אלה העובדים המדהימים שעוזרים כל כך הרבה עם הקורונה. אלה אנשים גדולים. רופאים, אחיות, כבאים, שוטרים. אנחנו רוצים להודות לכם ולמיליוני האנשים שאתם מייצגים, אתם מדהימים".
אחד הנואמים המרכזיים בלילה הראשון של הוועידה היה דונלד טראמפ ג'וניור, בנו של הנשיא, הנחשב כבר כעת לאחד האישים המובילים במרוץ הרפובליקני לנשיאות ב-2024. הוא הזהיר מפני "מדיניות השמאל הרדיקלית של ביידן, שתעצור את ההתאוששות הכלכלית שלנו". על אמירתו של ביידן כי הוא עשוי להטיל סגר אם המדענים יגידו שיש בכך צורך אמר טראמפ ג'וניור: "הוא כבר מדבר על סגירת המדינה שוב – זה טירוף".
טראמפ ג'וניור כינה את ביידן "'המפלצת מלוך נס' של הביצה" ("הביצה" הוא הכינוי של הנשיא טראמפ ואנשיו למושחתים שמנווטים לכאורה את מערכות השלטון בוושינגטון) ואמר: "בחצי המאה האחרונה הוא מסתובב שם. הוא מרים את ראשו מדי פעם כדי לרוץ לנשיאות, ואז נעלם ולא עושה הרבה בין לבין". בנו של הנשיא השתמש גם בכינוי "בייג'ינג ביידן", על רקע הדיווחים שסין מעדיפה שביידן ינצח במרוץ לנשיאות השנה ולא טראמפ.
12 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ג'וניור ועידה רפובליקנית
דונלד טראמפ ג'וניור ועידה רפובליקנית
טראמפ הבן. "ביידן רוצה לסגור את המדינה"
(צילום: TNS)
בצל המחאות בארה"ב נגד האלימות המשטרתית, ועל רקע התיעוד החדש של ירי בצעיר שחור בוויסקונסין שהסעיר אתמול את ארה"ב, שיבח דונלד טראמפ ג'וניור את השוטרים באמריקה ואמר: "הם ראויים להערכה העמוקה ביותר שלנו. לא משנה מה הדמוקרטים אומרים, כולנו יודעים שכשאנחנו מחייגים 911, אנחנו לא רוצים להגיע לתא הקולי".
"דמיינו את החיים שאתם רוצים שיהיו לכם", אמר טראמפ ג'וניור בסיום. "חיים עם עבודה נהדרת, בית יפה ומשפחה מושלמת. אתם יכולים לקבל את זה. דמיינו את המדינה שאתם רוצים לחיות בה. מדינה עם שוויון הזדמנויות אמיתי, שבה עבודה קשה משתלמת והצדק מוגש בחמלה ובלי משוא פנים. אתם יכולים לקבל את זה".

הזוג שאיים על מפגינים בנשק: "רק הגנו על הבית"

באירוע הלילה נאמה גם שגרירת ארה"ב לשעבר באו"ם ניקי היילי. היא שיבחה את טראמפ על פעולותיו מול צפון קוריאה ועל ש"קרע את הסכם הגרעין האיראני". לדבריה, "ג'ו ביידן והדמוקרטים עדיין מאשימים את אמריקה תחילה. טראמפ תמיד שם את אמריקה במקום הראשון". היא הוסיפה: "ביידן הוא מתנה מאלוהים עבור כל מי שרוצה שאמריקה תתנצל, תדיר את עצמה ותפקיר את ערכיה. טראמפ נוקט גישה אחרת. הוא קשוח מול סין, ניצח את דאעש ואומר לעולם את מה שהוא צריך לשמוע. אמריקה שלו אינה גזענית".
נאומה של היילי בת ה-48, שבו הרעיפה שבחים על טראמפ, היה אחד הרגעים הבולטים של הלילה, ועובדה זו מגבירה את החשד של רבים בארה"ב שהיא מתכוונת לרוץ לנשיאות בשנת 2024. לצד הגנתה חסרת הפשרות על הנשיא טראמפ היא ניצלה את הנאום כדי להפגין פן רך וחומל יותר של המחנה הרפובליקני מזה שטראמפ מייצג בעיני רבים.

12 צפייה בגלריה
ניקי היילי בוועידה הרפובליקנית
ניקי היילי בוועידה הרפובליקנית
היילי בוועידה. "טראמפ קשוח מול סין"
(צילום: TNS)
שני דוברים מעוררי מחלוקת בוועידה היו מארק ופטרישיה מקלוסקי, זוג לבן שחולל הקיץ סערה כשיצא מביתו בנשק שלוף אל מפגינים מתנועת Black Lives Matter הפועלת נגד הגזענות. השניים עתידים לעמוד לדין על מעשיהם, ולמרות זאת הוזמנו לדבר בוועידה. "מה שקרה לנו יכול באותה קלות לקרות לכולכם", אמרה פטרישיה. "שום אדם מההמון חסר השליטה שהגיע לבית שלנו לא הואשם בפשע", הוסיף מארק. "אבל אתם יודעים מי כן הואשם? אנחנו. למעשה הם האשימו אותנו בפשעים על כך שהעזנו להגן על הבית שלנו".
בני הזוג תקפו את הדמוקרטים: "הרדיקלים לא מסתפקים רק בצעדות ברחובות, הם רוצים לצעוד גם באולמות הקונגרס. הם רוצים כוח. זו המפלגה של ביידן. אלה האנשים שיהיו אחראים. נראה שהדמוקרטים לא חושבים שתפקיד הממשלה הוא להגן על אזרחים חפים מפשע מפני פושעים, אלא להגן על עבריינים מפני אזרחים חפים מפשע".
12 צפייה בגלריה
מארק ופטרישיה מקלוסקי בוועידה רפובליקנית
מארק ופטרישיה מקלוסקי בוועידה רפובליקנית
שלפו נשק מול מפגינים. בני הזוג מקלוסקי
(צילום: GettyImages)
12 צפייה בגלריה
סרטון ש נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שיתף ב טוויטר זוג מניף נשק נגד מפגינים שמוחים על הגזענות
סרטון ש נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שיתף ב טוויטר זוג מניף נשק נגד מפגינים שמוחים על הגזענות
בני הזוג יוצאים בנשק שלוף להתעמת עם מפגינים, השנה
מארק בירך על "האפשרות של כל אזרח בארה"ב לשאת נשק ולהגן על עצמו", ופנה לצופים ואמר: "ראיתם אותנו במסכי הטלוויזיה שלכם ובטוויטר. אתם יודעים שאנחנו לא מסוג האנשים שמוותרים. למרבה המזל, גם דונלד טראמפ לא כזה".
בצל ההאשמות שלפיהן טראמפ זלזל תחילה בנגיף הקורונה, ושביחסו זה אפשר את מותם של 175 אלף אמריקנים מהנגיף ואת הפגיעה הקשה בכלכלה האמריקנית, יצאו רוב הנאמים הלילה להגנתו. כך למשל אחות ממערב וירג'יניה, איימי ג'ונסון פורד, סיפרה שהועברה לטקסס ולניו יורק כדי לטפל בחולים במהלך המגפה וטענה כי "כאשת מקצוע מתחום הבריאות, אני יכולה לומר ללא היסוס שהתגובה המהירה של טראמפ לקורונה הצילה את חייהם של אלפים".

מועמדת שחורה: "תמה התמיכה העיוורת בדמוקרטים"

בת זוגו של דונלד טראמפ ג'וניור ומגייסת תרומות בכירה בקמפיין, קימברלי גילפויל, נאמה גם היא ותקפה את הדמוקרטים בחריפות. היא אמרה ש"טראמפ הוא המנהיג שיבנה מחדש את ההבטחה של אמריקה, ויוודא שכל האזרחים יוכלו להגשים את החלום האמריקני שלהם". לדבריה, "ביידן וקמלה האריס רוצים להרוס את המדינה הזו ואת כל מה שנלחמנו עבורו. הם רוצים לגנוב את החירות שלכם ולשלוט במה שאתם רואים, חושבים ומאמינים בו – כדי שיוכלו לשלוט בדרך שבה אתם חיים".
12 צפייה בגלריה
קימברלי גילפויל בוועידה הרפובליקנית
קימברלי גילפויל בוועידה הרפובליקנית
"ביידן והאריס רוצים להרוס את המדינה". קימברלי גילפויל
(צילום: TNS)
12 צפייה בגלריה
מאט גייטס בוועידה הרפובליקנית
מאט גייטס בוועידה הרפובליקנית
חבר הקונגרס מאט גייטס. "הבחירה ברורה - חוזק או חולשה"
(צילום: AP)
רבים מהדוברים תקפו את ביידן ואת המפגינים מתנועת Black Lives Matter. כך למשל חבר בית הנבחרים הרפובליקני מאט גייטס, תומך קולני של טראמפ, עקץ את המועמד הדמוקרטי: "אני מדבר מאודיטוריום ריק יותר מלוח הזמנים של ג'ו ביידן. אבל בכל זאת, אנחנו אומה של לבבות מלאים – ומוחות צלולים. הבחירה ברורה: חוזק או חולשה. אנרגיה או בלבול. הצלחה או כישלון – וביידן מבין בכישלון".
12 צפייה בגלריה
קים קלצ'יק בוועידה הרפובליקנית
קים קלצ'יק בוועידה הרפובליקנית
חברת הקונגרס קים קלצ'יק. "תמו ימי התמיכה העיוורת בדמוקרטים"
(צילום: AP)
12 צפייה בגלריה
הרשל ווקר בוועידה הרפובליקנית
הרשל ווקר בוועידה הרפובליקנית
שחקן הפוטבול הרשל ווקר. "אני יודע מה זה גזענות - וזה לא טראמפ"
(צילום: AP)
אפרו-אמריקנים תומכי טראמפ שדיברו בוועידה טענו כי הדמוקרטים מאמינים שקולות השחורים בכיס שלהם, ושבניגוד לטראמפ הם אינם דואגים להם באמת. קים קלצ'יק, פוליטיקאית שחורה רפובליקנית שתתמודד בבחירות הקרובות במרילנד על מקום בבית הנבחרים, אמרה כי "תמו ימי התמיכה העיוורת בדמוקרטים". שחקן הפוטובול לשעבר הרשל ווקר הביע תמיכה בטראמפ וטען: "אני יודע מה זה גזענות, ראיתי אותה מקרוב – וזה לא טראמפ".
בקמפיין של ביידן ניסו הבוקר לנצל את המסרים נגדו בוועידה הרפובליקנית דווקא כדי לצופף את השורות. סגנית מנהל הקמפיין, קייט בדינגפילד, מסרה: "מה ששמעתם הלילה היה מצעד של חושך ושל זריעת-פחד פלגנית שנועד להסיח את הדעת מהעובדה שדונלד טראמפ לא יכול להציג לאמריקנים סיבה חיובית לכך שעליהם לבחור בו שוב".