צה"ל מרחיב את כמות התקיפות האוויריות שלו באיו"ש לגזרות נוספות בגדה ולא רק למעוזי המחבלים בשומרון, אחרי לא פחות מ-50 תקיפות של חיל האוויר, שחיסלו למעלה מ-70 מחבלים בגדה מתחילת המלחמה, בנוסף לליווי אווירי חמוש לעשרות מבצעים חטיבתיים. אלו מספרים חסרי תקדים שלא נראו כאן מאז האינתיפאדה השנייה, מול איום המטענים שמקבל ממדים מסוכנים וירידה בכמות הכוחות בשל אילוצי סד"כ.
(צילום: ירון ברנר)

כל המגמות ביהודה ושומרון הן שליליות בימים שבהם הלחימה בעזה נכנסה לחודש השישי שלה, וחמאס מנסה בכל כוחו להורות לפעילי הטרור ביו"ש להוציא פיגועים במהלך הרמדאן, ויהי מה. מפרטים חדשים על התקרית הקשה ביום שישי, שבה נהרג לוחם יחידת דובדבן ליד רמאללה, עולה כי המחבל שהרג אותו השתמש ברובה צלפים אמריקני מתקדם ותקני מסוג ספרינגפילד, בקליבר 7.62. אחת האפשרויות שנחקרת במערכת הביטחון היא שהמחבל השיג את הרובה משלל אלפי אמצעי הלחימה, ובעיקרם נשקים תקניים, שזרם לגדה ולערביי ישראל, מהמלחמה שנגמרה ב-2019 בסוריה ובעיראק.
הצלף, הסתבר, גילה מיומנות צבאית יוצאת דופן, 10 שנים לאחר שפוטר מתפקידו במשמר הנשיאותי של מנגנוני הביטחון הפלסטינים ועסק בשנים האחרונות בעיקר בסחר באמל"ח. הוא יצא בסביבות חצות מביתו בכפר הקטן ביר איבזדיה, מערבית לרמאללה, בלילה שבין חמישי לשישי, צעד כמה מאות מטרים בלבד אל השלוחה שמעבר לגבעת הכפר, והחל להקים ארבע עמדות צליפה מקצועיות יחסית, לכיוונים שונים, בשני שליש גובה. מנקודה זו, סבוכה ומוקפת בשיחים גדולים של שיא הפריחה ובעצי זית עבי גזע, הוא התמקם בחסות סלעים גדולים והלילה החשוך. ב-5:15 לפנות בוקר, כשהוא שולט בתצפית ובאש על הצומת הסמוך לישוב דולב, הוא פתח דורגלים, חשף את הכוונת הטלסקופית וירה לראשונה.
חיסול המחבל שביצע את הפיגוע בבנימין
(צילום: דובר צה"ל )

תחילה המחבל ירה על אוטובוס הסעות של המועצה האזורית, אך למרבה המזל לא נפגע איש. הכוחות סברו בהתחלה שמדובר במטען מאולתר שהושלך, אך סימני הפגיעות באוטובוס לא הותירו ספק: מדובר במחבל שמסתתר בגבעה, אך איש לא תיאר בהתחלה שהוא חמוש בנשק צלפים. מפקד גדוד רם מפיקוד העורף, שאחראי על הגזרה, החל בסריקות עם סגן מפקד פלוגה, אך תוך דקות שניהם נפצעו יחד עם ארבעה לוחמים נוספים.
לזירה הגיע מח"ט אפרים, אל"מ נתנאל שמכה, והבין שמדובר במלכודת, ונזכר מיד בתרחיש הבלהות הטראומטי מהפיגוע בוואדי חרמיה, לא רחוק משם, בשנת 2002, אז צלף פלסטיני התמקם באותה צורה בדיוק מעל צומת המשטרה הבריטית, על שלוחה סבוכה, ובחסותה הרג 10 ישראלים, רובם חיילים. אל"מ שמכה מיהר לחסות עם ג'יפי החפ"ק שלו על הפצועים וחילץ אותם כך לאחור. הוא הקפיץ למקום כטמ"מים, מסוק קרב וכוח כוננות מיוחד של יחידת דובדבן, אך לא לפני שבודד את הזירה: הצירים באזור נסגרו במחסומים, וכוח נשלח לכפר המחבל כדי להיערך לקראתו אם ישוב לאחור.
מאותה נקודה החלו 5 שעות של דרמה איטית, כאשר המח"ט הבין שהזירה בשליטה ואפשר לפעול בה לאט ובשכל. בשל עננות נמוכה של אור ראשון, התקשו הכטמ"מים והמסק"ר, מסוג אפאצ'י, לאתר ולחסל את המחבל, שטפטף מדי פעם אש למרחב מתוך המסתור. למשימה נרתמו גם אנשי הביטחון של היישובים באזור, ורחפן שלהם סייע לאתר את מיקומו, הגם שנכבה אחר שעה בעקבות הסוללה שאזלה. במקביל אחזו במרחב רחפנים צבאיים שפעלו ברציפות על ידי לוחמי גדוד ניצן (636). אל"מ שמכה הורה לכוח מדובדבן לאגף מלמעלה את המחבל, והם ניסו קודם לחסלו מנגד: ארבעה רחפני הטלה חמושים ניסו לפגוע במחבל, אך ללא הצלחה בשל העמדות הטובות שבנה ובגדיו השחורים, שהקשו על זיהויו בצל.
4 צפייה בגלריה
רס"ל עילי דוד גרפינקל ז"ל, כוחות סמוך לזירת ניסיון הפיגוע בבנימין
רס"ל עילי דוד גרפינקל ז"ל, כוחות סמוך לזירת ניסיון הפיגוע בבנימין
רס"ל עילי דוד גרפינקל ז"ל, כוחות סמוך לזירת ניסיון הפיגוע בבנימין
(צילום: דובר צה"ל, דוברות מועצת בנימין)
כאשר לוחמי דובדבן הסתערו לאחר מכן מטווח של שמונה מטרים, המחבל הצליח לשחרר מטווח זה כדור בודד שפגע בראשו של אחד מהם, רס"ל עילי דוד גרפינקל, והרג אותו במקום. הלוחמים חילצו את חברם מהגבעה, העננות דעכה ובשעה 09:57 מסוק הקרב הצליח לשחרר את הטיל הקטלני שחיסל את המחבל, שבסריקות בביתו נמצאו אמצעי לחימה נוספים.

"כ-100 נסיונות חצייה של פלסטינים בכל סופ"ש"

בחטיבת אפרים הספיקו לאחר הפיגוע לסרוק בסוף השבוע כ-20 בתי חשודים בכפרי הגזרה, ומתמודדים במקביל עם תופעה חדשה-ישנה שמדירה שינה מעיניי מהמפקדים: אלפי פלסטינים, עם היתר לעבוד בישראל, שמנסים לחצות דרך פרצות שנותרו בגדר קו התפר, אחרי שהממשלה אסרה על הכנסת יותר מ-100 אלף פועלים פלסטינים מאיו"ש להתפרנס בישראל, תחילה בגלל הסגר של חגי תשרי ואז בעקבות פרוץ המלחמה.
בצה"ל ובשב"כ עדיין מפצירים בדרג המדיני לאפשר את הכנסת הפועלים לארץ כגורם מרסן לצינון השטח, אחרי שהותר רק לכעשרת אלפים לעבוד במקומות חיוניים, כמו בתי חולים או בתוך ההתנחלויות, לבקשת ראשי המתנחלים. "פלסטינים 'רגילים' שהיה להם כסף נאלצים לרצוח את שכניהם בשל לחם שחסר להם, או שאיבדו בתים שלמים בגלל המצב הכלכלי אחרי שנים של התייצבות שהביאה לשקט יחסי", מתארים בצבא את המצב הנפיץ ביו"ש. "רק בגזרת אפרים יש קרוב ל-100 ניסיונות חצייה ללב הארץ בכל סוף שבוע".
4 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל ביהודה ושומרון
פעילות צה"ל ביהודה ושומרון
פעילות צה"ל ביהודה ושומרון. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
ועם עליה תלולה בחומרת הפיגועים, התגברות מחודשת של ניסיונות חציית השב"חים לישראל והייאוש ברחוב הפלסטיני - שעדיין לא יוצא להפר את הסדר - הכוחות באוגדת איו"ש נאלצים להסתדר עם פחות לוחמים. הסיבה: רוב גדודי המילואים של החטיבות המרחביות באיו"ש שהוקפצו לגזרות הבט"ש שוחררו לביתם אחרי עומס כבד של 5-4 חודשי שירות רצופים מאז אירועי 7 באוקטובר. הדילול הזה בכוחות, עם חזרת הגדודים הסדירים הקטנים יותר, משפיע על המשימות ומכביד עוד יותר על הלוחמים והמפקדים.
כך למשל בחטמ"ר ג'נין נותרו בחודש האחרון עם שליש מהכוחות שהוצבו לאורך ארבעת החודשים הראשונים של המלחמה, ובחטמ"ר אפרים ירד היקף כוחות בגודל של גדוד וחצי. המתיחות באיו"ש תישאר גם אחרי חודש הרמדאן, שיסתיים באפריל, מאחר ולאחר מכן יצוינו כמה מועדים נפיצים נוספים: חג הפסח, עם העליות של המתפללים היהודים למקומות קדושים כהר הבית, ימי הנכבה והנכסה, שהשנה יהיו על רקע המלחמה בעזה, ויום העצמאות בחודש מאי. לא בכדי יוחזרו כבר בקרוב גדודי מילואים ש"טחנו" יותר מ-100 ימי תעסוקה מבצעית או לחימה בעזה בשיא התמרון כדי להחליף את הגדודים שפרוסים עכשיו בשטח.

"הייאוש הכלכלי משפיע על השטח"

לצד העלייה בכל הפרמטרים של הטרור באיו"ש בשבועות האחרונים, הדאגה הגדולה ביותר מגיעה מסוגיית המטענים: בכל מבצע חטיבתי מאתרים וחושפים הכוחות יותר מ-100 מטעני חבלה שונים במוקדי הטרור, בעיקר במחנות הפליטים, אמנם רובם בייצור עצמי, אבל באיכות יחסית גבוהה ובמשקלים שלא נראו זה 20 שנים בגדה: בין 30 ל-150 קילו חומר נפץ. אחד מהמטענים האלה שימש להריגת לוחמת מג"ב סמ"ש שי גרמאי ליד ג'נין, כאשר העיף באוויר והפך את הג'יפ הממוגן שבו נסעה עם חבריה לכוח. בצבא מעריכים כי זה רק עניין של זמן עד שנראה פיגוע תופת, לנוכח הצפת השטח במטענים, כאשר רק לפני כשבוע נתפס במבצע של אוגדת איו"ש בכפר זיתא מחבל עם מטעני חבלה שעשה את דרכו לעורף הישראלי.
4 צפייה בגלריה
תא התקיפה של אוגדת איו"ש
תא התקיפה של אוגדת איו"ש
תא התקיפה של אוגדת איו"ש
(צילום: דובר צה"ל)
מול אילוצי כוח האדם בשל הלחימה בעזה, ריבוי ההתרעות לפיגועים והחשש ל"קרבות ירושה" עם מותו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שיאיימו בכאוס על רמאללה וערי הגדה, באוגדת איו"ש מגבירים את השימוש בכלי טיס תוקפים. לפני 7 באוקטובר חששו מאוד בצבא להפעיל מסוקי קרב וכטמ"מים בגדה, כדי לא להסלים עוד יותר את המצב, ותקיפות אוויריות אושרו במשורה, בעיקר במחנות הפליטים של ג'נין ושכם.
עם זאת, בחודשים האחרונים המספרים שילשו וריבעו עצמם, עם תא תקיפה שמאויש באוגדת איו"ש סביב השעון בקציני מילואים מתחומי האש והמודיעין, שהובילו יותר מ-50 תקיפות שבהן חוסלו כ-70 מחבלים מתוך כ-400 מתחילת המלחמה. תקיפות אלו הורחבו גם לגזרות אחרות בגדה, וכיום הכלים האוויריים החמושים זמינים לטובת כל מח"ט, כולל בגזרות חברון ובית לחם. בחודשים האחרונים התקיפות האוויריות כללו שימוש בכל הפלטפורמות של חיל האוויר בשמי הגדה: מטוסי ומסוקי קרב וכטמ"מים מסוגים שונים, גדולים יותר ולא רק מסוג זיק.
4 צפייה בגלריה
 חיסול מחבלים מתקיפה אווירית בג'נין
 חיסול מחבלים מתקיפה אווירית בג'נין
תיעוד מהחיסול בג'נין
(צילום: RONALDO SCHEMIDT / AFP)
"עקבנו אחרי המחבל במשך כמה ימים וקיבלנו את ההנחיה מהמטה הכללי", סיפר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" סגן א', מפעיל כטמ"מ שחיסל בשבוע שעבר פעיל טרור מרכזי ליד ג'נין, "ידענו מי היה ברכב שלו ואיפה הבלתי מעורבים, וגם תוך שניות ידענו מה היא תוצאת התקיפה. לא פשוט לתקוף ב-18:00 בפאתי השטח המיושב מבחינת נזק אגבי, אבל צברנו ניסיון ומיומנות רבה בכך. שני טילים הספיקו כדי לסכל את כל המחבלים שהיו במכונית, ובאופן כללי אין לי מספיק ידיים לספור כמה מחבלים תקפתי כך מהאוויר באיו"ש בתקופה האחרונה". המחבל העיקרי שחוסל בתקיפה המדוברת הוא מוחמד חוואשין, מפקד גדוד במחנה הפליטים ג'נין שהיה אחראי על פיגועים רבים בגזרה.
"שנים שלא נכנסו כוחות למחנות הפליטים בשומרון אז הם עשו את מה שעשו המחבלים בעזה: נערכו להגנה עם המון מטענים מוסתרים, עמדות ירי וחמ"לי תצפית, ולכן הגברנו את המבצעים ההתקפיים שם לאחרונה, גם במחנה טול כרם", אומרים בצבא. "הייאוש הכלכלי משפיע על השטח, כי גם ערביי ישראל לא מורשים להיכנס לקנות בשומרון, וזה היה מיליונים שקיררו את השטח והעלו את מחירי ההפסד לאורך שנים. ניתן לחזור ולהכניסם תחת פיקוח במעברים הרגילים".