בעיקר פסימיות עולה עד כה מהדיווחים על המו"מ המחודש שמתקיים בימים אלה בווינה בין המעצמות לבין איראן בנושא הסכם הגרעין. שני הצדדים מקפידים לשחרר מסרים שלפיהם הסיכוי להסכם חדש אינו גבוה, ובישראל – שמעורבות מאחורי הקלעים – לוקחים חלק במאבק ההצהרות הפומבי סביב הסוגייה. על רקע זה אמר הבוקר (יום ה') שר הביטחון בני גנץ בראיון לאולפן ynet כי "צריך להכין אלטרנטיבה למקרה שהמו"מ ייכשל". צפו בראיון המלא.
- יוסי יהושוע מפרסם כאן הבוקר שישראל רוכשת אמל"ח ביותר מחמישה מיליארד שקל בהיערכות לאפשרות של תקיפה באיראן. אתה בדרך לארה"ב באותו העניין. אנחנו בדרך למבצע צבאי? "אנחנו צריכים להכין את עצמנו לכל אפשרות של הגנה על מדינת ישראל. אנחנו מפתחים יכולות וצריכים להמשיך לחזק אותן. אני הולך להיפגש עם שר ההגנה האמריקני ועם בכירים נוספים. מוקד הנסיעה שלי כמובן תהיה הסוגייה האיראנית. אני נוסע בשביל לתמוך במאמצים הבינלאומיים ואני מתכונן כדי לאפשר את היכולת הישראלית".
- נראה לפחות כרגע שקצת נכשלתם ברתימה שלכם את ארה"ב לתוך האירוע הזה. "לא. אנחנו מסבירים להם את הסכנות המסתמנות ומשקפים להם את המציאות כפי שאנחנו מבינים אותה. בסופו של דבר גם להם יש את האינטרסים שלהם".
4 צפייה בגלריה
שיחות הגרעין בווינה
שיחות הגרעין בווינה
שיחות הגרעין בווינה, השבוע
(צילום: רויטרס)
- יש אסטרטגיה ישראלית איך לגשת למו"מ של המעצמות עם איראן? האם להיות חלק מזה, האם לשרוף את המועדון? "ישראל אינה צד להסכם. היא תומכת במודיעין, בשיח. אני לא יודע לומר לך אם המו"מ ייכשל. ימים יגידו. קומבינציה של לחצים מדיניים, לחצים כלכליים והכנות צבאיות יביאו את איראן בסופו של דבר להסכם טוב. אם זה לא יקרה - אנחנו צריכים להכין לעצמנו את האלטרנטיבות".
- מה זה הסכם טוב? "להרחיק את האיראנים מתחום הגרעין, להרחיק אותם מתחום המחקר והפיתוח ומצבירות חומר העשרה. לצד זאת יש היבטים של פעילות חתרנית באזור, של תמיכה בטרור ודברים מהסוג הזה".
- אם לא תושג פה תוצאה רצויה מבחינתכם, אז האפשרות הצבאית עומדת על הפרק? "האפשרות הצבאית חייבת תמיד לעמוד על הפרק. היא כמובן הדבר האחרון שאנחנו רוצים להשתמש בו אבל אין לנו את הזכות שלא להכין לעצמנו את האופציות".
- אתם מחויבים בתיאום עם ארה"ב? "מדינת ישראל לא מחויבת לתאם מול אף אחד את ההגנה שלה על עצמה. ארה"ב תמיד גיבתה את מדינת ישראל שהגנה על עצמה, ואני מאמין שיגבו אותנו גם בהמשך".
4 צפייה בגלריה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
גנץ. "עוקבים יום-יום על התהליך האיראני"
(צילום: AFP)
- אני חוזר רגע לידיעה על רכישה בחמישה מיליארד שקל של אמל"ח. זה מסר לאיראנים? הרי הצנזורה הייתה יכולה לפסול את הידיעה. "זו חובה ישראלית. אנחנו צריכים להכין לעצמנו תמיד את היכולות המודיעיניות, ההגנתיות, ההתקפיות".
- העשרת אורניום איראנית לרמה של 90% תהיה עילה למלחמה? "לא אמרתי את זה ואני לא אוהב למתוח קווים אדומים שאחר כך אני אצטרך לבוא לאולפן להתחיל להסביר מחדש. אנחנו עוקבים יום ביומו על התהליך האיראני. תהיה נקודה כלשהי בזמן שלעולם, לאזור ולמדינת ישראל לא תהיה ברירה אלא לפעול".
- היום אנחנו יותר מוכנים לאירוע הזה מאשר לפני חצי שנה או שנה? "כן, אבל זאת יכולת שנשמרת לאורך כל הזמן".
- אם יוחלט בסוף להיענות לדרישה האיראנית ולהסיר את כל הסנקציות, איך זה נתפס מבחינתך? "העם האיראני הוא לא אויב שלנו. אנחנו לא רוצים שלאיראנים לא יהיו מים, אוכל ועבודה. אנחנו מכבדים את התרבות הפרסית ואת התרבות האיראנית, יש לנו מחלוקת עם המשטר האיראני, שחותר להגמוניה אזורית ולהשפעה עולמית".
4 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני פורדו
מתקן גרעיני פורדו
המתקן הגרעיני בפורדו. "אם הסכם ימנע גרעין מאיראן - יש על מה לדבר"
(צילום: AFP)
- הסרת הסנקציות תמורת חזרה להסכם של 2015 זה דבר מקובל עלייך? "השאלה מה יהיה טיב ההישג המדיני שאתה מקבל כתוצאה מהדיאלוג הזה, והאם זה ימנע מאיראן להגיע לנשק גרעיני. אם כן, אז יש על מה לדבר".
- יש ויכוח לגבי הלחץ שצריך להפעיל על הממשל האמריקני. אתה אם אני מבין נכון, ראש הממשלה נפתלי בנט כבר רוצה להגביר את הלחץ, להפעיל את איפא"ק, אולי אפילו חברי קונגרס, ולעשות מהומה פנים-אמריקנית. "אנחנו רואים עין בעין את חומרת העניין וכשאנחנו יושבים בחדר אני אומר שאנחנו צריכים להמחיש לאמריקנים את המציאות על סמך המידע שעומד לרשותנו. אתה רוצה לקרוא לזה לחץ? תקרא לזה לחץ. אתה יכול לקרוא לזה 'שיח'".
- מה זה "להסביר"? יש הבדל אם אתה עושה את זה בפגישה עם עמיתך שר ההגנה, לבין להפעיל את איפא"ק, את הקונגרס, את הרפובליקנים, להלהיט את הרוחות, להתראיין לרשתות הטלוויזיה האמריקניות. אתה בולם את ראש הממשלה מלעשות את זה? "אני לא בולם. אני אומר עוד פעם: אנחנו מבהירים לידידינו לאורך עשרות שנים את החשיבות של הדברים. בנט ואני מבינים שארה"ב היא הידיד שלנו והמשענת האסטרטגית. לפעמים אנחנו אומרים את זה במילים כאלה ולפעמים במילים אחרות, אבל המסר בגדול הוא אותו מסר. עובדה, גם הנשיא ג'ו ביידן עצמו אמר שאיראן לא תהיה גרעינית".
- אתה מאמין לו? "כן, אף שאני מודע שיש להם אינטרסים רבים וגלובליים, באזור סין, בכלכלה, במאבק בקורונה".
- ממה שכרגע אמרת אני למד שאנחנו נהיה לבד בסופו של דבר בעת צרה. "אני לא חושב שאנחנו לבד. אני כן חושב שאנחנו תמיד צריכים להכין לעצמנו את האופציה שאולי נימצא לבד, וזה מה שאנחנו עושים".

"פרשת הצוללות? זה יעלה בקרוב"

השר גנץ התייחס גם לעיכוב ביישום ההחלטה על הקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות: "הגשתי את הבקשה ואני מאמין שהיא תטופל, אני מקווה שבתקופה הקרובה".
- מי מורח את הזמן? יכול להיות ש בנט ושרת הפנים איילת שקד לא מרגישים בנוח עם זה? "אוקיי, אבל בכל זאת אני מאמין שבסופו של דבר הנושא הזה ייעלה".
הוא סירב להתייחס לעובדה שחרף ההמלצה של בנט לאזרחי ישראל לא לטוס לחו"ל, בני משפחתו יצאו אתמול מהארץ: "עשיתי לעצמי חוק לא לעסוק בחייהם האישיים או המשפחתיים של חבריי לפוליטיקה. הם החליטו את ההחלטות שלהם, עשו את ההתאמות שלהם, אני חושב שאנשים צריכים להפעיל שיקול דעת".
- אם ילדיך היו אומרים לך שהם טסים עכשיו לחו"ל? "אני הייתי בודק אם זה נדרש ולאן. זה לא שאנשים נמצאים פה באיזשהו סגר טוטלי".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ומשפחתו
נפתלי בנט ומשפחתו
על הטיסה של משפחת בנט. "זה לא שיש סגר טוטאלי"
(צילום: אריאל זנדברג, תקשורת רוה"מ )
על האפשרות שתעלה הצעה לחייב חיסוני קורונה אמר גנץ: "אני לא מת על הרגע שבו אנחנו ניקח בן אדם, נחזיק לו את הידיים מאחור ונתקע לו מזרק. אנחנו לא רואים את הסיפור הזה. לכן חובת החיסונים זה לא דבר מומלץ. תמרוץ החיסונים הוא הדבר הנכון. אני קורא לציבור ללכת להתחסן כי החיסון מצמצם סיכויים להידבק".
ראש הממשלה בנט שוחח היום עם מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, על סוגיית הגרעין האיראני והתקדמות המו"מ. ראש הממשלה התייחס להודעת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שהתפרסמה במהלך השיחות, לפיה איראן החלה להעשיר אורניום ברמה של 20% בצנטריפוגות מתקדמות במתקן התת-קרקעי בפורדו, ואמר, כי איראן מבצעת "סחיטה גרעינית" כטקטיקת משא ומתן.