ראש קבינט המומחים של "מגן ישראל", פרופ' רן בליצר, מנסה לשמור על אופטימיות לאור הפתיחה הנרחבת של המשק - אך מזהיר כי אם ההנחיות לא יישמרו המצב עלול להידרדר. בליצר מודה כי היו חלקים במתווה של הפעימה השלישית של היציאה מהסגר - שאילו היו מתייעצים עם צוותו, המומחים היו מציעים לדחות אותם לפעימה אחרת.
שגרת קורונה חדשה - סיקור נרחב ב-ynet:
"חייכתי ושמחתי בשביל כל אותם בעלי העסקים שסוף סוף יש להם התחלה של אור בקצה המנהרה, הרגע שבו הממשלה מחליטה לקחת את הסיכון הוא משמעותי, ואני מאוד שמח בשבילם", אמר בליצר שתמך בפתיחת המסעדות ובגיבוש התו הירוק והתו הסגול. "אני מודה שלו היו מתייעצים איתנו על עצרות המוניות בחללים סגורים, היינו ממליצים אחרת", אמר. "למשל, כל ההתקהלויות ההמוניות - אין סיבה לפתוח הכל בבת אחת. אחרי המאמץ הלאומי שהושקע, עכשיו זה הזמן להתנסות במתווים שמותאמים לתו ירוק כי ישראל היא המדינה היחידה שיכולה לעשות את זה".
2 צפייה בגלריה
הקלות בפתיחת ההמסעדות בארץ
הקלות בפתיחת ההמסעדות בארץ
מסעדה בתל אביב, אתמול
(צילום: AFP)
בליצר, שעומד בראש מערך החדשות של כללית, נשאל אם ייתכן שהפתיחה הנרחבת קשורה לבחירות המתקרבות, והשיב: "אני לא מתיימר לדעת מה עובר בראשם של מקבלי ההחלטה, אבל זה לא דבר שמתעלמים ממנו. אני לא יכול להניח הנחות אבל מקווה שההחלטה של כינוסים המוניים בחללים סגורים לא תכשיל את המהלך, ושבעלי העסקים יקפידו על התו הסגול בחוץ והירוק בפנים".
על השאלה מה השתנה מההתבטאויות אחרי פורים, לנוכח המסיבות בתל אביב, אמר כי "אני לא יודע להתייחס לכוונות מכוון, אני לא בוחן כליות ולב. שכל אחד יסתכל ויבין את המסקנות שלו. אני לא יכול להביע דעה". עם זאת, הדגיש בליצר כי על אף שהפתיחה המדורגת הייתה על דעת המומחים, חזרתם של אתרי התקהלות המוניים בחללים סגורים מסכנת את הציבור, והלוואי שהייתה נדחית בשבועיים נוספים".
- כמו חתונות, אחרי מקרים של הדבקות המוניות בעבר. "קבינט המומחים לא ביקש להביע את דעתו בנושא, ולכן אני לא יכול לדבר בשם הקבוצה. אותי אישית הדבר הזה מטריד".
בליצר ציין כי הוא מוטרד מההתנהלות בנמל התעופה בן גוריון, ואמר כי הוא מאמין שהעבודה להקטנת הסיכון עדיין לא הסתיימה. יומיים לאחר השחרור ההמוני ממלוניות הבידוד, הוא ציין כי אין לו דרך לדעת אם הבידוד הביתי נערך באופן שבו הוא צריך לקרות בתקופה רגישה שכזאת. "אם לא הולכים לפי הספר, הסיכון הוא מאוד משמעותי. זה יהיה מאוד כואב אם הסיכון יתממש".
על הדיווחים הבלתי פוסקים בעניין המוטציות החדשות, בליצר מנסה להרגיע - אך מזהיר כי ישראל לא נמצאת במקום מיטיבי. "צריך להפסיק עם העיסוק ההדוק במוטציות ובמקומות שבהן נולדו. זה יקרה כל הזמן, הזנים החדשים האלה ימשיכו להגיע", אמר. "לפעמים אנחנו ממהרים להזכיר שמות, אבל יש רק שלושה זנים שמדאיגים את הקהילה הבינלאומית - ושניים מהם נמצאים אצלנו בישראל. השאלה עכשיו היא איך מקיימים בישראל, ובנתב"ג בפרט, אכיפת בידוד שדומה לניו זילנד שמאפשרת כניסה ויציאה ממנה. היא לא סוגרת את השמיים, אבל מקיימת שגרה מוקפדת מאוד", טען בליצר. "אני חושב שצריך להסתכל קדימה, כדי לוודא שאם זן ביתי יגיע מאיזושהי סיבה - הוא לא יוכל להתפשט בישראל. זה הדגש, ולדעתי זה לא נעשה".

"מצער אותי שבתי ספר פועלים בלי בדיקות"

ומה לגבי החינוך? בליצר עדיין משוכנע שאין אפשרות לפתוח לימודים בערים האדומות. "יש שני אתגרים בנושא החינוך. הראשון הוא לקיים את ההמלצה שלנו לערוך בדיקות המוניות בבתי הספר באזורים הצהובים והכתומים. בפועל, הספיקה של "מגן חינוך" (מערך הבדיקות) נמוכה. זה רק כמה בתי ספר בשבוע, וצריך להיות כמה מאות. מצער אותי שבתי הספר פועלים בלי הבדיקות, ולהבנתי מורים עדיין יכולים להגיע לא מחוסנים וזה יכול לחולל אתגרים גדולים".
לדבריו, "בוודאי שבאזורים אדומים לא צריך לפתוח את החינוך. מניסיון עבר, בתי הספר נסגרים מעצמם בגלל הדבקות, ועוד ועוד מורים מוצאים את עצמם בבידוד. אין לזה מקום בעת הזו".
ראש קבינט המומחים נשאל מדוע בכירי משרד הבריאות, בהם גם הפרויקטור אש, לא דוחים מיד את האפשרות לסגר רביעי. "צריך להבין שיש פה שתי מגמות שונות", אמר בליצר. "הראשונה היא ההשפעה של החיסון על התחלואה הקשה, והשנייה היא השפעת החיסון על ההדבקות, שאותה אנחנו לא יודעים בוודאות. אנחנו מניחים שהחיסון מפחית את ההדבקה, אבל לא יודעים בדיוק". לדבריו, "ככל שפותחים יותר, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו במצב שבו ההדבקות מתפשטות, והשאלה היא באיזה שלב זה יקרה, ואיזה אחוז מהאוכלוסיה יהיה מוגן".
2 צפייה בגלריה
פרופ' רן בליצר
פרופ' רן בליצר
"ככל שיפתחו - יש סכנה להתפשטות ההדבקה". פרופ' בליצר
(צילום: טל שחר)
בליצר ציין כי רק בשבוע שעבר התווספו מאות חולים קשים חדשים, ובבדיקה שערכו בקופת החולים כללית, 95% מהם לא היו מחוסנים או מוגנים באופן מלא, כלומר נדבקו לפני שחלף שבוע ממנת החיסון השנייה. "האתגר הוא ההימור", הוא מציין. "אנחנו נמצאים רק בשלושה, שלושה מיליון וחצי אזרחים שמוגנים באופן מלא. זה המון, והמספר הזה יגדל - אבל אנשים בשכבות הגיל המבוגרות שלא יתחסנו, יוסיפו להזרים חולים קשים. הרוב הגדול של האוכלוסייה המבוגרת כבר מחוסן ומוגן, וכל שבוע שעובר מקרב אותנו לנקודה שבה נהיה מוגנים מספיק.
"מה שחשוב זה לזכור כמה חולים במצב קשה נראה בחודש הקרוב. קצת פחות מ-300 אלף מבוגרים שלא התחסנו עד היום יתחסנו בשבוע-שבועיים הקרובים, ויש מאות חולים קשים בשבוע ש-75% מהם מגיעים מאותם שכבה קטנה של לא מחוסנים. אני קורא להקפיד על מסכות בחללים סגורים, להקפיד על התו הירוק והסגול במקומות שהולכים אליהם, כי מאות חולים בשבוע מראים שאם לא שומרים על ההנחיות המחיר הוא כבד. מצד שני, אני רוצה להגיד כמה טוב שהגענו לנקודה הזאת שפתחנו מסעדות. אם נקפיד אז נחזור לחיים נורמליים".