משרד החוץ הגיב הלילה (בין חמישי לשישי) על הצו הנוסף שהוציא אתמול בית הדין הבינלאומי בהאג, המחייב את ישראל להבטיח כניסת מוצרי מזון בסיסיים לרצועת עזה ללא דיחוי - והבהיר: "ישראל פועלת בהתאם לחוק הבינלאומי, כולל בכל הנוגע למחויבותה לאפשר העברת סיוע הומניטרי חיוני המיועד לאוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה. חמאס אשם במצב ואחראי למלחמה".
בהצהרת המשרד נכתב: "‏ישראל לא מטילה מגבלות על כמות הסיוע ההומניטרי החיוני שנכנס לרצועת עזה, בפרט על מזון, מים, ציוד מחסה ותרופות. ‏ישראל לא מעוניינת בפגיעה באוכלוסייה האזרחית. נמשיך לקדם יוזמות חדשות ולהרחיב את היוזמות הקיימות, כדי לאפשר ולהקל את זרימת הסיוע לרצועת עזה באופן רציף ונרחב, ביבשה, באוויר ובים, יחד עם גופי או"ם ושותפים נוספים בקהילה הבינלאומית".
בהודעת משרד החוץ הטילו את האשמה במצבם של תושבי הרצועה על חמאס: "המאמצים המתמשכים להגדלת היקף ודרכי גישה לסיוע מתקיימים למרות האתגרים המבצעיים בשטח והניסיונות המתועבים של חמאס לאגור, לגנוב ולהשתלט על סיוע. חמאס אשם במצב ברצועת עזה ואחראי למלחמה. הוא זה שפתח במתקפת טרור חסרת תקדים על מדינת ישראל ואזרחיה תוך ביצוע מעשי זוועה, פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, כולל אונס, הטלת מום ועינויים".
‏"ישראל משקיעה מאמצים עילאיים כדי לצמצם את הפגיעה באוכלוסייה האזרחית במסגרת הלחימה בחמאס, בנסיבות המורכבות שחמאס יצר", נכתב בהודעה. "מחבלי חמאס ממשיכים גם היום לתקוף את אזרחי ישראל ומשתמשים באוכלוסייה האזרחית בעזה כמגנים אנושים. חמאס מפגין זלזול מוחלט כלפי המשפט הבינלאומי וחייהם של אזרחים, ישראלים ופלסטינים כאחד, ופוגע במכוון במאמצים ההומניטריים שמטרתם לסייע לאוכלוסיית עזה".
2 צפייה בגלריה
ישראל כ"ץ בכינוס השנתי ה-49 של ועידת הנשיאים
ישראל כ"ץ בכינוס השנתי ה-49 של ועידת הנשיאים
שר החוץ כ"ץ. "חמאס מזלזל במשפט הבינלאומי ובחיי אזרחים"
(צילום: סיון שחור, לע"מ)
בית הדין ציין בצו כי בחודשיים האחרונים, מאז שהוצאו צווי הביניים הקודמים, "תנאי החיים הקטסטרופליים של הפלסטינים ברצועת עזה הידרדרו עוד יותר, במיוחד לנוכח התקופה הממושכת ומחסור נרחב במזון ומצרכים בסיסיים. הפלסטינים אינם עומדים עוד בפני רק סכנת רעב, אלא הרעב הזה כבר מתחיל". לטענת בית המשפט, הצווים שהוציא בית הדין ב-26 בינואר לא התייחסו במלואם להשלכות הנובעות מהשינויים במצב ובכך מצדיקים את השינוי של הצווים.
ברוב של 15 נגד אחד, קבע בית הדין כי על ישראל להבטיח באופן מיידי שצה"ל לא יבצע מעשים אשר מהווים הפרה של כל אחת מהזכויות של הפלסטינים בעזה כקבוצה מוגנת במסגרת אמנת הג'נוסייד, לרבות על ידי מניעת משלוח של סיוע הומניטרי דחוף. ברוב זהה קבע בית הדין, כי מדינת ישראל תגיש דיווח לבית המשפט על כל האמצעים שנקטה תוך חודש ממועד מתן הצו.
2 צפייה בגלריה
בית הדין בהאג
בית הדין בהאג
"הפלסטינים אינם עומדים עוד בפני רק סכנת רעב, אלא הרעב הזה כבר מתחיל". בית הדין בהאג
(צילום: REUTERS/Piroschka van de Wouw)
הצו הנוכחי הוצא בהמשך לצווי ביניים קודמים בתביעת דרום אפריקה נגד המדינה בגין רצח עם בעזה במהלך המלחמה. אחרי שקבע שיש לו סמכות לדון בסוגיה אם נעשה רצח עם בעזה, וציין שיש צדק מסוים בדרישה של דרום אפריקה להגן על אזרחי עזה - בית הדין הבינלאומי בהאג השית כאמור על ישראל לפני כחודשיים שישה צווים, שקוראים לה בין היתר לאפשר את הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה, למנוע הסתה לרצח עם ולהעניש את מי שקורא לבצע אותו. צו נוסף קובע שישראל תגיש לבית הדין בתוך חודש דוח מעקב על יישום הצווים.
עם זאת, בין הצווים שפורסמו לא נכלל הצו המרכזי שאותו דרשה דרום אפריקה - להפסקת הלחימה - וגם לא כזה שדורש החזרה של אזרחים פלסטינים לבתיהם בצפון הרצועה, וגורמים מדיניים בישראל הביעו לפיכך סיפוק מההחלטה. החלטת הביניים התפרסמה, כאמור, במסגרת התביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל בגין מעשים שאופיים "רצח עם" במלחמה בעזה - כשהפסיקה בטענה המהותית הזו צפויה רק עוד שנים, כשלפי ההערכות היא תידחה בסופו של דבר.