פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו אמר כי 40% מהמאומתים החדשים בימים האחרונים הם חרדים - וכי ישנה עלייה מטרידה במספר החולים החרדים שחצו את גיל 60. בתדרוך שהעביר בצהריים (חמישי) לתקשורת בנושא מצב התחלואה בנגיף הקורונה אמר גמזו כי הוא מאמין שהסגר היה הכרחי, ומקווה שבימים הקרובים יהיה ניתן לראות את השלכות הסגר שהתחיל כבר בראש השנה. ynet העביר את התדרוך בשידור חי.
"קמנו הבוקר עם 9,000 מקרים מאומתים", אמר גמזו בפתח דבריו, שנאמרו ברקע הזינוק ל-32 נפטרים ביום. מניין הקורבנות כיום עומד על 1,571 בני אדם כאשר לשם השוואה, ב-1 בספטמבר המספר עמד על 944.
4 צפייה בגלריה
פרופסור רוני גמזו
פרופסור רוני גמזו
פרופסור רוני גמזו
(צילום: לע"מ)
"אותי זה לא הפתיע. הכנתי את כולם לזה שלאחר יום הכיפורים המספר יהיה מסכם. צריכים להסתכל על המספר בראייה של ארבעה ימים אחורה. גם היום יסתיים ב-70 אלף, או יותר, בדיקות שנערכו. מניח שנראה גם היום רמת מאומתים שכזו, ונצטרך לקחת את כל כמות הבדיקות ולראות אם המגמה שאנחנו מצפה לה מתחילה, כי אנחנו נמצאים קרוב לשבועיים מהשלב הראשון".
גמזו אמר כי "זה השלב שבו הפחת התחלואה מתחילה, אחרי שיאו של הסגר. היום אבקר באחד היישובים החרדים כדי לראות מקרוב את המורכבות הקיימת ולעשות כל שניתן כדי לחזק אותם. צריך לזכור שבסופו של דבר גם באולכוסייה הכללית והערבית יש מורכבויות, אבל בכל אחת מהן נמצאים עם אצבע על הדופק".
4 צפייה בגלריה
עומס של אנשים והתקהלות בתור לבדיקות הקורונה בבני ברק
עומס של אנשים והתקהלות בתור לבדיקות הקורונה בבני ברק
40% מהנדבקים החדשים - חרדים
(צילום: יריב כץ)
גמזו התעקש שההחלטה להטיל סגר הייתה הכרחית בשל מצב התחלואה. "ברור שהסגר היה נדרש. המספרים עלו בצורה מאוד משמעותית. ב-1 בספטמבר היינו עדיין ב-1,700-1,500 נדבקים ביום", אמר הפרופ'. "זה עלה לנו מאוד מאוד מהר. ההחלטה הייתה נכונה, זה אמצעי שכולכם יודעים שאני לא רציתי, אבל אמרתי שברגע שנחצה את ההר ובתי החולים ירימו דגל - וזה דברים שקרו בבת אחת - לא עצרתי לרגע ואכן ביקשתי ריסון הדוק.
"הסגר אפקטיבי. אנו רואים בצורה ברורה פחות תנועה ופחות מגעים בחתונות ובהתקהלויות במגזר כזה או אחר. ככל שנשמור על ההנחיות עם הענפים שפתחנו, נוכל לשחרר", הוסיף.
4 צפייה בגלריה
מחסומים
מחסומים
גמזו מתעקש: הסגר אפקטיבי
(צילום: AFP)
ממונה הקורונה התקש שהוא מסרב להתיר פתיחה של מערכת החינוך על כל סוגיה. "לימודים הם לימודים הם לימודים. כולם מתקהלים באזור סגור, בין אם בישיבה ובין אם בכיתה י"א. הההחלטה תצטרך להתקבל יחד עם כל הגורמים המעורבים תוך הסבר ורגישות. לכולם חשובים בתי הספר וישיבות, אך הדברים צריכים להתקבל בצורה אחידה".
בעניין הטיסות ציין כי "חלק מהצעדים שאתה מקבל בתנאי סגר זה הקטנת התנועה והקטנת האפשרות להתקהלות בהיבטים רחבים. לא תמיד יש הצדקה אפידמיולוגית, צריך לומר את האמת. בחלק מהמצבים לא רק האפידמיולוגיה קובעת אלא הסתכלות רחבה יותר על הגדרה ציבורית רחבה לרבות אכיפה שתהיה אפשרית".
גמזו נשאל אם הוא שוקל לעזוב את התפקיד, ואמר כי הוא רוצה לעמוד בתאריך שקבע מראש - 1 בנובמבר - כדי לחזור לבית החולים איכילוב אותו הוא מנהל. "מאוד קשה לי. הייתי באיכילוב היום. אני צריך לקבל שם החלטות ורוצה לחזור לשם בנובמבר", אמר. על ההצעה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר בר סימן טוב, שנחשפה ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet, השיב גמזו כי "בר סימן טוב הוא חבר ואנחנו הולכים דרך ארוכה יחד. אני מנהל את המשבר הזה גם תוך כדי שיח עם משה. אם רה"מ ושר הבריאות יחליטו שהוא הפרויקטור הבא - אני רק אשמח. משה אדם ראוי, יש לנו שיח בריא וטוב. צריך אדם חזק שיודע לעמוד בלחצים".
4 צפייה בגלריה
תמונה של משה בר סימן טוב
תמונה של משה בר סימן טוב
"אם יוחלט שהוא הפרויקטור הבא -אני רק אשמח". גמזו על בר סימן טוב
(צילום: אוראל כהן)
על יעדי קבינט הקורונה, שהציב בין השאר יעד של 400 נדבקים ביום בשביל להסיר הגבלות, אמר גמזו כי "לא בטוח שההתעקשות על מספרים היא דבר נכון. היעדים תלויים גם במקדם ההדבקה".
סגן שר הבריאות יואב קיש עדכן מוקדם יותר בוועדת החוקה של הכנסת כי יותר מ-9,000 נדבקים אובחנו אתמול ומספר החולים שמצבם קשה עלה ל-854. אתמול בוצעו יותר מ-65,500 בדיקות, 13.6% מהן היו חיוביות. כלומר, אחד מכל 7.3 נבדקים נמצא חיובי לנגיף. משרד הבריאות ציין כי העלייה החדה במספר הנדבקים מגיעה לאחר ירידה משמעותית במספר הבדיקות שבוצעו בסוף השבוע האחרון וסביב יום הכיפורים.
דבריו של גמזו נאמרים על רקע ישיבת קבינט הקורונה שהתקיימה אמש, במהלכה הוא הציג את עמדתו באשר לאופן ולמדדים שייקבעו ושעל פיהם תצא ישראל מהסגר הנוכחי. על פי המתווה שהוא הציג, תינתן הקלה בתחום אחד או מגזר אחד, ולאחר מכן תהיה המתנה של שלושה שבועות בין שלב לשלב. ההחלטה על המעבר בין השלבים תתבצע בהתאם למקדם ההדבקה.

בעוד שמנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב שם דגש על מערכת החינוך, גמזו טרם גיבש באופן ספציפי תוכנית או מדדים ייעודיים למערכת החינוך, ואינו נוקב בשלב זה באופן ספציפי במועד חזרת הילדים לבתי הספר והגנים.
מנגד, השניים אינם חלוקים על כך שהראשונים שיחזרו למסגרות יהיו ילדי הפעוטונים, גני הילדים והכיתות הנמוכות בבתי הספר. לפי התוכנית של גמזו, כדי שניתן יהיה להתחיל בצעדי היציאה מהסגר והחזרה לשגרה, מקדם ההדבקה (R) צריך להיות נמוך מ-0.8, על מספר החולים קשה להיות נמוך מ-700, ואחוז הבדיקות החיוביות נמוך מ-5%.
כשמקדם ההדבקה יעמוד על בין 0.8 ל-0.9 ניתן יהיה לשקול פתיחה של תחום, שההערכות לגביו הן שיגדיל את מקדם ההדבקה ב-0.1 בלבד, אך אם מקדם ההדבקה עולה על 0.9 - יש לעצור ולא להתקדם בשלבי הפתיחה הבאים, ואף לשקול החמרה נוספת בהנחיות. אם מקדם ההדבקה יעלה על 1.1, יש לחזור לשלב הקודם מיד.
גמזו ציין כי "יציאה במספרים נמוכים מעלה את היכולת לפתוח את המשק". הראשונים לחזור לפעילות, על פי המתווה שהציג אתמול הפרויקטור, הם עובדי ההייטק, לצד עבודות באוויר הפתוח כמו חקלאות ובינוי. מכירה קמעונאית בקניונים ובשווקים יחזרו בשלב מאוחר יותר. מקומות הבילוי והפנאי עם התקהלות - קולנוע, מופעי מוזיקה ובידור, אירועי ספורט וכדומה – יהיו האחרונים לחזור לפעילות.
פורסם לראשונה: 13:53, 01.10.20