בית המשפט המחוזי בלוד החמיר היום (ראשון) את עונש של הסייעת ילנה סטרובינסקי מגן "מאשה והדוב" בפתח תקווה, שהורשעה בתקיפת תינוקות ופעוטות, והוסיף לה יותר משנת מאסר נוספת. סטרובינסקי תרצה 28 חודשים בפועל במקום 18.
סטרובינסקי עבדה בגן שבו יסמין וינטה הפעוטה מצאה את מותה בידי סייעת אחרת. גם הסייעת וגם המדינה ערערו על גזר הדין של בית משפט השלום בפתח תקווה, שהרשיע אותה בשלושה אישומים של תקיפת קטינים בידי אחראי. מעובדות כתב האישום בו הודתה עולה כי היא תקפה חמישה תינוקות ופעוטות שהיו במועד האירועים כבני שמונה חודשים ועד שנה ושבעה חודשים, שעליהם הייתה אחראית במסגרת עבודתה כסייעת.
2 צפייה בגלריה
גזר דין לילנה סטרובינסקי
גזר דין לילנה סטרובינסקי
אחזה בזרועות התינוקות, הרימה אותם והטיחה ברצפה. ילנה סטרובינסקי
(צילום: מוטי קמחי)
האירועים התרחשו בין השנים 2018-2015 או בסמוך, אז טיפלה סטרובינסקי יחד עם סייעת נוספת בשם אינה סקיבנקו בקבוצת תינוקות ופעוטות בטווח הגילאים שבין שלושה חודשים ועד שנה וחצי. במהלך תקופה זו תקפה סטרובינסקי בהזדמנויות רבות ושונות את התינוקות במהלך עבודתה בגן הילדים וגרמה להם לכאב, כדבר שבשגרה.
בין היתר אחזה בזרועות התינוקות והרימה אותם עד שרגליהם ניתקו מהרצפה, הטיחה אותם בטרומפולינות או על הרצפה, דחפה אותם, הניחה שמיכות על ראשיהם ועל גופם תוך שהיא מקשה עליהם לזוז ולנשום, ונענעה בחוזקה את הטרמפולינות. מדובר בפעוטון שבו נחנקה למוות התינוקת יסמין וינטה. סייעת אחרת, אינה סקיבנקו, הורשעה במותה של יסמין וינטה ונגזרו עליה 17 שנות מאסר.
השופטים שמואל ברונשטיין, מיכאל קרשן ועמית מיכלס כתבו בהחלטתם: "מקובלת עלינו אף טענת המדינה שלפיה כאשר מדובר במניעת אוויר מפעוט לפרק זמן ארוך, וכשמדובר ברצף מעשים שבוצעו כלפי אותו קטין - מדובר במעשים המצויים ברף גבוה של חומרה, על גבול עבירת התעללות בקטין.
2 צפייה בגלריה
יסמין וינטה הפעוטה
יסמין וינטה הפעוטה
"מותה המחיש את פוטנציאל הנזק שעלה מהמעשים של סטרובינסקי". יסמין וינטה ז"ל
"לא ניתן להתעלם מהיותה חלק מצוות המטפלות בגן הילדים, וכי ביצעה מעשים שבחלקם דומים לאלו שביצעה חברתה לעבודה סקיבנקו ובסמיכות זמנים להם. היא הייתה שותפה ליצירת ה'אקלים הטיפולי' ולשיטות ה'טיפול' שהיו נהוגות בגן, כשבנס לא הסתיימו מעשיה באופן חמור יותר. ניתן אף לומר שמותה של יסמין ז"ל ממחיש באופן המובהק ביותר את פוטנציאל הנזק העולה ממעשי המשיבה", כתבו.
השופטים הוסיפו כי "הכיעור במעשיה, השפלת הפעוטות וההשפעה הפוטנציאלית והקונקרטית של מעשיה עליהם ועל בני משפחתם מחייבים תגובה עונשית הולמת. אשר על כן מצאנו כי דין ערעור המדינה על קלות העונש להתקבל וכפועל יוצא דין ערעור המשיבה להידחות".
ממטה המאבק למען הילדים נמסר בתגובה להחמרת עונשה: "אנחנו מברכים את הפרקליטות, ובראש את הפרקליטה איריס פקר, שלא השלימה עם גזר הדין והגישה ערעור, הראשון מסוגו בתיקי התעללות בגנים. החמרת גזר הדין היא חלק ממגמה כוללת של החמרת ענישה, שהחלה בתנועה האזרחית וקיבלה חיזוק עם החוק להחמרת ענישה נגד מתעללות, שקידם מטה המאבק. תדע כל מטפלת, גננת וסייעת, שהדין על פגיעה בילידנו, יהיה קשה וחמור מתמיד!".