מספר מסעדות בתל אביב מתכננות לפתוח את שעריהן היום (רביעי), ערב תשעה באב, וההחלטה גוררת לא מעט ביקורת. המצב השנה אינו שונה מבדרך כלל, אך לרשימה הקבועה נוספו מספר מסעדות שבחרו לפתוח בשם חופש העיסוק וחופש הדת, כמעין מחאה על חקיקת המהפכה המשפטית.
לפי החוק ההחלטה היא בידיה של הרשות המקומית. בחוק שחוקק בשנת 1997 הוכרע כי הרשויות המקומיות יכולות להתקין חוק עזר שיאסור על הפעלת "בתי עינוגים" בערב ט' באב עד זריחת השמש. חוק העזר יכול להיקבע כתקף בכל שטח הרשות או בחלקה, ומעניק לרשויות המקומיות סמכות לפקחים לאכוף את החוק ואף לקנוס את העוברים עליו.
3 צפייה בגלריה
תישאר פתוחה. מסעדת "קלארו"
תישאר פתוחה. מסעדת "קלארו"
תישאר פתוחה. מסעדת "קלארו"
(צילום: ירון ברנר)
בתל אביב החוק החריג בהתחלה את המסעדות, אך לאחר ביקורת נוספת בשנת 2002 קביעה המכניסה את המסעדות לשאר בתי העינוגים. ובכל זאת, בכל שנה ישנן מסעדות הבוחרות, על פי שיקולן, להמשיך בעסקים כרגיל גם בתשעה באב, כמו מסעדת "קלארו" של השף רן שמואלי.
בין המסעדות שהחליטו כאמור לפתוח כמחאה על מהלכי הממשלה ניתן למצוא את טאיזו ו-a של השף יובל בן נריה. "מחר, ערב ט' באב, מסעדות a וטאיזו ייפתחו כרגיל. לא הייתה לי שום התלבטות בנושא, כשם שאנחנו פתוחים כל שנה וחוגגים את חופש העיסוק, גם מחר בערב נפתח כמתוכנן", כתב בן נריה בחשבון האינסטגרם שלו.
הוא הוסיף: "לאור אירועי הימים האחרונים אני מרגיש שזוהי חובתי המוסרית להישאר נאמן לקהל ולעובדים שלי, שמזה 30 שבועות נלחמים בחירוף נפש בצומת קפלן, על אופיה של המדינה וזכותנו לחיות במדינה דמוקרטית וליברלית. מדובר בתקופה קשוחה מאוד לכולנו ולכן, אם יש משהו שאני מרגיש שעליי לעשות, הוא להישאר נאמן לעצמי. היום יותר מתמיד אני קורא לאורחים שלנו להגיע מחר ולהביע מחאתם בדרך זו".
3 צפייה בגלריה
יובל בן נריה
יובל בן נריה
יובל בן נריה. "קורא לאורחים להגיע ולהביע מחאתם בדרך זו"
(צילום: יובל חן)
3 צפייה בגלריה
סטורי של חיים כהן בו הוא מודיע על סגירת המסעדה ב-9 באב
סטורי של חיים כהן בו הוא מודיע על סגירת המסעדה ב-9 באב
"סוגרים כצעד לקירוב לבבות". הסטורי של השף חיים כהן
גם מסעדת "שילה" של השף שרון כהן תישאר פתוחה היום. לעומתה "ג'אנג'ו", גם היא של השף כהן, תישאר סגורה. עוד מקומות שיהיו פתוחים הערב: הקופי בר, הבראסרי ושאר מסעדות קבוצת R2M של המסעדנית רותי ברודו, מסעדת הבשרים טריגר, בר 51, צ'יקטי, פרונטו, סאן יאנג, שישקו, aka, המנזר ועוד מסעדות וברים רבים.
מסעדת "יפו תל אביב" של השף חיים כהן הייתה צפויה להיפתח, אלא שבעקבות הביקורת החליט כהן לשנות את עמדתו ולסגור את המסעדה. "אנחנו סוגרים להערב את יפו תל אביב כצעד לקירוב לבבות", כתב השף באינסטגרם. "לכבוד כל מי שטובת המדינה עומדת לנגד עיניו אני קורא להירגע. הלוואי שגל האנרגיה של השנאה והחרמות שמסתובב ברשת היה מופנה לקירוב לבבות. לא מתבייש להגיד - טעיתי!".
במהלך היום הופצו הודעות של אנשי ימין הקוראים להזמין מקום באותן מסעדות על מנת שישמרו שולחנות לשווא. בהודעה אחת נכתב: "כולם מחייגים הערב לשמור מקום, לתת שם של שמאלנים ולשגע אותם. מי שרוצה סתם להתקשר ולתת להם בראש". להודעה צורפה רשימה ארוכה של המסעדות שדווח באתרים שונים שיפתחו לצד מספרי הטלפון שלהן.