ארצות הברית תקפה הלילה (שבת) באמצעות מטוס ללא טייס פעיל של ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) במחוז ננגרהאר שבמזרח אפגניסטן, והוא ככל הנראה חוסל. זאת בתגובה לפיגוע ההתאבדות שהוציא הארגון לפועל ביום חמישי בנמל התעופה בקאבול, פיגוע שבו נרצחו 13 חיילים אמריקנים וכ-170 אפגנים.
מצבא ארצות הברית נמסר: "יש אינדיקציות ראשונות לכך שחיסלנו את המטרה. לא ידוע לנו על אזרחים שנפגעו". טרם ברור אם היעד שחוסל היה קשור לפיגוע הרצחני שלשום, אך בכיר אמריקני מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הוא היה מעורב בתכנון מתקפות עתידיות.
הטיל שוגר לעבר הרכב ממל"ט מסוג "ריפר" שהמריא מאחד מבסיסי צבא ארה"ב במזרח התיכון. לפי דיווח של סוכנות רויטרס, גורם בפנטגון אמר כי הפעיל נפגע בעת שהיה ברכב לצד פעיל נוסף, ושניהם כנראה נהרגו. בדיווחים אחרים הוזכר הרוג אחד בלבד.
בסוכנות AP ציינו כי המהירות שבה הגיב הצבא האמריקני משקפת את יכולת המעקב שלו אחרי דאעש ושנים של ניסיון באיתור פעילי טרור באזורים מרוחקים. במקביל היא מעידה על מגבלות הכוח של ארה"ב לסכל איומים מצד גורמים קיצוניים, ויש הגורסים כי לגורמים אלה יהיה כעת חופש פעולה גדול יותר לאחר השתלטות הטליבאן על אפגניסטן.

7 צפייה בגלריה
לוחם טליבאן עומד ליד זירת פיגוע ההתאבדות בקאבול
לוחם טליבאן עומד ליד זירת פיגוע ההתאבדות בקאבול
לוחם טליבאן עומד ליד זירת הפיגוע. גם אנשי הארגון נהרגו
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
החפצים של הקורבנות שנשארו בזירת הפיגוע בקאבול
החפצים של הקורבנות שנשארו בזירת הפיגוע בקאבול
חפצים של קורבנות מהפיגוע
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
פצועים מהפיגוע מקבלים טיפול בבית החולים בקאבול
פצועים מהפיגוע מקבלים טיפול בבית החולים בקאבול
פצועים מהפיגוע מקבלים טיפול בבית חולים בקאבול
(צילום: EPA)
הפיגוע סמוך לאחד משעריו הראשיים של נמל התעופה על-שם חמיד קרזאי בקאבול ביום חמישי היה הקטלני ביותר עבור הכוחות האמריקניים באפגניסטן זה כעשור: באוגוסט 2011 הותקף במזרח אפגניסטן מסוק צ'ינוק אמריקני, ו-30 חיילים נהרגו לאחר שהוא התרסק. נסיבות המתקפה ביום חמישי עדיין לוטות בערפל: אף שתחילה מסרו גורמים אמריקנים כי שני מחבלים מתאבדים התפוצצו באזור נמל התעופה, אמש מסרו בפנטגון כי הדיווח על הפיצוץ השני נבע מבלבול בעיצומם של האירועים, וכי למעשה רק פיצוץ אחד התרחש - סמוך לשער "אבי" של נמל התעופה.
אתמול בלילה ערך נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים שבה איים לנקום בדאעש: "אנחנו לא נסלח. אנחנו לא נשכח. נצוד אתכם ונגרום לכם לשלם". לדבריו, "טרוריסטים לא ירתיעו אותנו. נמשיך במשימתנו". בנאומו של הנשיא, שבו קולו נחנק מדמעות מדי פעם, הוא ציין כי אין ראיות לך ש"המדינה האיסלאמית בחורסאן", השלוחה האפגנית של דאעש, שיתפה פעולה עם הטליבאן, הארגון ששולט כעת במדינה ושככל הנראה גם אנשיו נמנים בין ההרוגים. ביידן אמר כי הוא אינו סומך על הטליבאן, אך מאמין שהאינטרס של הארגון הוא לאפשר לנסיגה להימשך. על המחבלים שביצעו את הפיגוע הוא אמר כי "יש לנו סיבה להאמין שאנחנו יודעים מי הם".
פיגוע הטרור הקשה הגיע בעיצומה של נסיגת האמריקנים ושאר כוחות נאט"ו מאפגניסטן, בעקבות נפילת המדינה לידי הטליבאן לפני כשבועיים. הנשיא ביידן הבטיח שהנסיגה תסתיים ביום שלישי הקרוב. המתקפה מחוץ לנמל התעופה אירעה בשעה שבה התאספו מסביבו, כמו בכל הימים האחרונים, אלפי אפגנים החוששים משלטון הטליבאן ומנסים להימלט מארצם.
7 צפייה בגלריה
אפגניסטן טליבאן צבא ארה"ב מאבטח נמל תעופה קאבול פינוי חילוץ
אפגניסטן טליבאן צבא ארה"ב מאבטח נמל תעופה קאבול פינוי חילוץ
החילוץ נמשך. כוחות אמריקניים מחוץ לנמל התעופה בקאבול
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
אזרחים אפגנים ו ספרדים עולים למטוס חילוץ בנמל התעופה ב קאבול אפגניסטן
אזרחים אפגנים ו ספרדים עולים למטוס חילוץ בנמל התעופה ב קאבול אפגניסטן
עולים על מטוס החילוץ. יותר מ-100 כבר הוטסו ברכבת האווירית
(צילום: רויטרס)
כעת, ולקראת השלמת הנסיגה בשבוע הבא, בארה"ב מזהירים כי דאעש או גורמי טרור אחרים ימשיכו לנסות לבצע פיגועי טרור סמוך לנמל התעופה. דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, אמרה אמש כי בממשל מעריכים ש"סביר להניח" שתתרחש מתקפת טרור נוספת בקאבול. לפנות בוקר קראה השגרירות האמריקנית באפגניסטן - הפועלת כעת מנמל התעופה בקאבול - לכל האזרחים האמריקנים הנמצאים סמוך לנמל להתרחק מהמקום באופן מיידי, בעקבות אותן התרעות לפיגוע נוסף. גם לפני הפיגוע ביום חמישי, נזכיר, הזהירו ארה"ב ומדינות נוספות במערב מפני איום של מתקפה מיידית בנמל - איום שהתממש.
גם לאחר מתקפת הטרור נמשך מבצע החילוץ הבהול של אזרחים אמריקנים, של אזרחים זרים ושל אזרחים אפגנים ששיתפו פעולה עם כוחות נאט"ו וחוששים כעת מנקמת הטליבאן. בבית הלבן אמרו כי ב-24 השעות שחלפו בין חמישי בבוקר לשישי בבוקר (לפי שעון ארה"ב) חולצו בסך הכול עוד 12,500 איש. מאז השתלט הטליבאן על אפגניסטן חולצו יותר ממאה אלף איש בסך הכול. עם זאת, ב"ניו יורק טיימס" דיווחו הבוקר כי נראה שכעת הוטל עוצר על נמל התעופה, וכי לוחמי טליבאן המאיישים מחסומים מסביב לנמל אמרו לכתב ששוחח עמם, בכמה מאותם מחסומים, כי איש אינו מורשה להיכנס כעת למתחם. בפנטגון אמרו אמש כי בתוך הנמל שוהים כעת 5,400 בני אדם הממתינים לטיסת חילוץ.