דובר צה"ל, תת-אלוף דני הגרי, אמר הבוקר (יום חמישי) בריאיון לאולפן ynet כי הצבא ושירות הביטחון הכללי פועלים בסינרגיה חסרת תקדים - והדבר הוביל בין השאר לחיסול המוצלח הלילה של ראש מערך הרקטות של הג'יהאד, עלי חסן ראלי, בדירת המסתור שלו בחאן יונס. במקביל חידש צה"ל את התקיפות שלו ברצועת עזה, ותקף עמדות שיגור של הג'יהאד בצפון הרצועה. לצד עמדות לשיגור רקטות, הותקפה גם עמדה לשיגור פצצות מרגמה. ברקע נמשכים כל העת המגעים להפסקת אש.
חידוש התקיפות נעשה כשעה וחצי אחרי שבבוקר נשמעו אזעקות בנירים ובכיסופים שבמועצה האזורית אשכול - ששמו סוף לשקט שנמשך לאורך הלילה. המועצה הודיעה כי היו רק נפילות בשטחים פתוחים, ולא היו נפגעים ולא נגרם נזק. מעט אחרי חידוש תקיפות צה"ל נורה עוד מטח רקטות לאשכול, ובסביבות 10:20 נשמעו אזעקות נוספות בכיסופים, עין הבשור ומגן. גם במטח הזה לא היו נפילות ביישובים עצמם ולא היו נפגעים או נזק. כשעה לאחר מכן נשמעה אזעקה בכרם שלום.
12 צפייה בגלריה
תא"ל דניאל הגרי
תא"ל דניאל הגרי
"האתגרים גדלים, כי היריבים שלנו משתכללים". תא"ל דניאל הגרי
(צילום: דובר צה"ל)
12 צפייה בגלריה
הבניין שנפגע בעזה
הבניין שנפגע בעזה
דירת המסתור שהותקפה בחאן יונס
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
חאן יונס
חאן יונס
חאן יונס, הבוקר
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
הריסות בבית לאהיא
הריסות בבית לאהיא
הרס אחרי הפצצות בבית לאהיא
(צילום: AFP)
"צריך להבחין בין התקיפה שנעשתה הלילה לתקיפה שביצענו בתחילת הלחימה, כי זה מאוד מורכב לאתר אנשים שנמצאים במילוט", אמר הגרי. "מדובר באיתור בדירת מסתור, תכנון מהיר של חיל האוויר ופגיעה רק בדירה של ראש מערך הרקטי - שיחד איתו נפגעו עוד שני פעילים (אחיו ובכיר נוסף). הוא אחראי ל-507 השיגורים שהיו אתמול לישראל והוא חוסל בלילה".
"צה"ל ושב"כ פועלים יחד כתף אל כתף כבר שנים, אבל מה שמאפיין את התקופה האחרונה זה שאנחנו מייצרים ביחד יכולות משותפות. אנחנו משכללים ביחד את שיטות הפעולה. אתמול למשל הרמטכ"ל וראש השב"כ ישבו כתף אל כתף בבור. צריך להבין שככל שעושים את זה ביחד, בשותפות, בלחימה, התוצאות וההישגים טובים יותר. היכולות משתכללות והעבודה הזו מאפשרת לנו להביא הישגים תוך כדי לחימה".
לדברי הגרי, "זה לא רק בעזה - אנחנו פועלים ככה גם באיו"ש, בפיקוד המרכז, לילה-לילה בצורה משותפת. הסינרגיה הזו נמשכת שנים והולכת ומשתכללת, ובאה לידי ביטוי מוצלח גם במבצע הזה".
12 צפייה בגלריה
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, הלילה (ה׳) ב״בור״ בקריה, במהלך סיכולו של מפקד הכוח הרקטי של הגא״פ
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, הלילה (ה׳) ב״בור״ בקריה, במהלך סיכולו של מפקד הכוח הרקטי של הגא״פ
ראש השב"כ והרמטכ"ל יחד בבוקר בקריה בזמן החיסול בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)
12 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בעוטף עזה
כוחות צה"ל בעוטף עזה
כוחות צה"ל בעוטף עזה, הבוקר
(צילום: שאול גולן)
12 צפייה בגלריה
10.9 מיירט כיפת ברזל מעל שדרות
10.9 מיירט כיפת ברזל מעל שדרות
כך נראים יירוטים של כיפת ברזל מעל שדרות
(צילום: AFP)
על רמיזתו של שר הביטחון יואב גלנט בנוגע לשיפור ביכולות הטכנולוגיות, אמר הגרי: "הן משתכללות כל הזמן, אבל עכשיו פחות המקום לפרט עליהן. האתגרים כל הזמן גדלים כי היריבים שלנו משתכללים. אלה פרטים שנשאיר למקום אחר".
כשנשאל מדוע הג'יהאד האיסלאמי מצליח לשגר רקטות חרף תקיפת החוליות ואמצעי השיגור, השיב הגרי כי "התקיפות שלנו מדויקות, אבל לתקוף רקטות זה תמיד עניין מורכב - בוודאי כשהן ממוקמות באחד האזורים הכי צפופים בעולם, ומחליפים את המיקומים שלהן מעת לעת. כבר לא מדובר בפעילים שמגיעים עם איזה משגר, אלא ברקטות מוטמנות עם טיימרים, וזה הופך את זה למורכב יותר. זה מאתגר אותנו ואנחנו מפתחים שיטות חדשות".
מד"א עדכן הבוקר כי מתחילת מבצע מגן וחץ טופלו 32 בני אדם ברחבי הארץ, מהם 15 שנחבלו בדרך למרחב המוגן ו-17 נפגעי חרדה. מהרקטות עצמן, עד כה, לא היו נפגעים.

הפסקת אש? "הג'יהאד מושפל"

דובר צה"ל התייחס גם למגעים להפסקת אש: "הדרג המדיני עוסק בזה, ועד שלא תהיה הודעה רשמית והסכם גמור אנחנו ממשיכים בהגנה ובהתקפה ככל שנידרש. לא פשוט להתנהל מול מספר גדול של שחקנים שצריך להגיע איתם להסכם, אנחנו מקווים שזה יקרה אבל עד אז שום דבר לא תם ונשלם".
קודם לכן אמר בכיר ישראלי כי "האינטרס של כולם הוא לסיים. אבל הג'יהאד במצב של השפלה כל כך גדולה שהם מתקשים להשלים עם אפס הישגים ואפס נפגעים ישראלים". לפי הדיווחים, הפסקת האש אמורה הייתה להיכנס לתוקף בחצות - אך זה לא קרה, וצה"ל חיסל את ראש מערך הרקטות של הג'יהאד האיסלאמי סמוך לשעה 01:30 בלילה. יחד עם ראש מערך הרקטות של הג'יהאד חוסל גם אחיו - מחמוד חסן ראלי, מפקד בזרוע הצבאית - ומחבל נוסף מהג'יהאד, מוחמד עבד אלג'וואד. עם זאת, גורם מדיני אמר שהמגעים להפסקת אש נמשכו גם לאחר מכן - ולמעשה התקיימו לאורך כל הלילה. לדבריו, "הפסקת האש אמנם מתעכבת, אך לא ירדה מהפרק - וגם אין ספק שהג'יהאד יגיב על החיסול".


המתווכים הבינלאומיים - מצרים, קטאר, האו"ם וארצות הברית - עבדו לאורך כל הלילה כדי לקדם את הפסקת האש. ככל הנראה, שלוש דרישות של הג'יהאד האיסלאמי מעכבות את ההסכם: הראשונה, הפסקת מדיניות החיסולים של ישראל; השנייה, ביטול מצעד הדגלים ביום ירושלים, שאתמול הודיעה המשטרה שיעבור במסלול הרגיל שלו דרך שער שכם; והשלישית, החזרת גופתו של העציר הביטחוני שובת הרעב חאדר עדנאן - שמותו הוביל לירי 104 רקטות לעבר ישראל בשבוע שעבר ולהסלמה הנוכחית מול הג'יהאד.
הבוקר הודיע החמ"ל המשותף של הפלגים ברצועת עזה כי הדרישה להפסקת החיסולים עומדת בעינה. במקביל, בכיר חמאס חליל אל-חיה אמר: "שלחנו מסר דחוף לשרי החוץ הערבים והמוסלמים, לעשרות ארגונים בינלאומיים ואזוריים ולעשרות שגרירויות ושגרירים ברחבי העולם בנוגע לתוקפנות הישראלית ברצועת עזה".

סמוטריץ': "אם הם יפסיקו לירות - אין לנו עניין להמשיך"

לסוגיית הפסקת האש התייחס הבוקר גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שבריאיון לאולפן ynet אמר כי אם הג'יהאד האיסלאמי יפסיק לשגר רקטות, אין לו התנגדות להפסקת אש. "מבחינתנו אם הם מפסיקים לירות עלינו אין עניין להמשיך, אם הם ימשיכו נכתוש אותם ונכה בהם וצה"ל עושה את זה, חיל האוויר עושה את זה, צה"ל מוכן עם גלי תקיפה נוספים", אמר סמוטריץ'.
סמוטריץ' טען גם כי במבצע "מגן וחץ" היה לכאורה "חידוש" בכך שישראל היא שיזמה אותו עם חיסול שלושת בכירי הג'יהאד במכת הפתיחה, אם כי פעולות יזומות שכאלו נעשו בכמה וכמה מבצעים בעבר, ורק בשנה שעברה נפתח מבצע "עלות השחר" בסיכול ממוקד של מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד, שיורשו חוסל כעת במבצע הנוכחי.

לדברי סמוטריץ' הג'יהאד ספג "מכות קשות מאוד" ויתקשה להתאושש - אך הוא הדגיש כי המסר החשוב יותר הוא זה שמועבר לאויבים בזירות אחרות, באופן שישפר לכאורה את ההרתעה הישראלית: "המסר עובר לחמאס, הוא עובר לחיזבאללה, הוא עובר לאיראן, הוא עובר לאויבים שלנו בסוריה, לחות'ים בתימן", אמר, והזכיר את אותן יכולות מודיעיניות איכותיות שנובעות מהקשר ההדוק בין צה"ל לשב"כ.
סמוטריץ' ביקש בריאיון להודות לאנשי מס רכוש שלדבריו כבר בלילה הראשון עם פתיחת המבצע החלו לתת מענה בכוחות מתוגברים לתושבי הדרום. לדבריו כל העסקים יפוצו - גם על נזקים עקיפים. "העסקים יפוצו, יפוצו עד השקל האחרון, יפוצו הכי מהר שאפשר, אנחנו על זה. עסוקים בזה, יודעים שזו חובתה של מדינת ישראל לא פחות מחובתה להכות בטרור", אמר.
בריאיון השתתף גם פרשן ynet לענייני צבא וביטחון רון בן ישי, ששאל את שר האוצר מדוע ישראל לא ערוכה מבחינת מיגון לתושבי העורף באזור הצפון כפי שהיא ערוכה בדרום, באופן שלדברי בן ישי מגביר גם את ההרתעה הישראלית. סמוטריץ' השיב: "רון, אין לי אלא להסכים עם דבריך, ולחתום עליהם, ולומר שאנחנו כן משקיעים. אנחנו תקצבנו לראשונה למעלה מ-600 מיליון שקלים לתוכנית מגן הצפון". סמוטריץ' טען כי לצד המיגון בצפון בהקשר הביטחוני, המטרה היא לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית וגם להגביר את המוכנות לרעידות אדמה: "נרוויח כאן בסוף שלוש מטרות במכה אחת", אמר.
12 צפייה בגלריה
יירוטי רקטות מעזה
יירוטי רקטות מעזה
השיגורים אמש לעוטף עזה - והיירוטים של כיפת ברזל. 507 רקטות עד חצות
(צילום: AFP)
עם זאת, כשבן ישי התעקש ושאל אם יהיה כסף לכל ההבטחות הללו, סמוטריץ' הודה: "אף פעם אין כסף להכול, אנחנו מכירים את זה. יש לנו שמיכה קצרה ותמיד היינו רוצים שיהיה יותר כסף. אני רוצה להזכיר שאנחנו מעבירים עכשיו תקציב מאוד מרוסן, מאוד אחראי, קיבלנו על זה תשבחות גם אתמול מקרן המטבע הבינלאומית ובעבר גם מגופים בינלאומיים אחרים. אנחנו במשבר עולמי בכלכלה, בהאטה, באינפלציה גדולה, זה מחייב אותנו לזהירות גדולה מאוד".
לפי צה"ל, לעבר ישראל שוגרו 507 רקטות מאתמול בצהריים ועד אמש ב-23:55 - וכרבע מהן, 110, נפלו בשטח הרצועה. כתוצאה מאחד השיגורים הכושלים נהרגו כמה פלסטינים: ראמי שאדי חמדאן, בן 16, ואחמד מוחמד אל שבאכי, בן 51 מבית חאנון. בנוסף נהרגו לין בלאל עבד אלסלאם לוח, בת 10, ויזן ג'ודה עליאן, בן 16, כתוצאה מירי כושל של הג'יהאד בעיר עזה. אל מול התמונות האלה, צה"ל פרסם הבוקר תיעוד שבו הציג כיצד טייסת 200 עצרה תקיפת מל"ט ברצועת עזה עקב זיהוי ילדים בטווח. "יש פה ילד בחוץ, 40 מטר - חדל, חדל", נשמע הטייס אומר בקשר.