2 צפייה בגלריה
תקפו אחד את השני על רקע הרפורמה המשפטית, ונפגשו לדון בדברים אחרים. לוין וחיות
תקפו אחד את השני על רקע הרפורמה המשפטית, ונפגשו לדון בדברים אחרים. לוין וחיות
תקפו אחד את השני על רקע הרפורמה המשפטית, ונפגשו לדון בדברים אחרים. לוין וחיות
(צילום: שלו שלום, אורן בן חקון)
שר המשפטים יריב לוין ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות נפגשו היום (שלישי) בצהריים, לראשונה מאז שתקפה את התוכנית לשינויים במערכת המשפט בחריפות, בנאום אליו הגיב השר במתקפה משלו. מדובר בפגישת העבודה הראשונה של השניים, לאחר שבשבוע שעבר הם נפגשו למה שכינו כ"פגישת היכרות".
הפגישה היום לא הייתה על הרפורמה המשפטית של לוין, אלא על צורכי המערכת. במהלך הפגישה, חיות עדכנה את שר המשפטים בכמה צעדים שביצעה כדי לשפר את השירות לציבור, ודיווחה לו על מספר התקנים הנדרש כדי להקל על העומס בבתי המשפט.

בפגישתם הקודמת, שהתקיימה זמן קצר אחרי שלוין הכריז על הרפורמה, הבטיח שר המשפטים לחיות כי על אף שלא עדכן אותה על ההכרזה - מעתה עמדתה תישמע לפני כל צעד שיתבצע. מדוברות בתי המשפט נמסר אז כי מדובר ב"פגישת היכרות", אך לא פורסמה כל תמונה ממנה. כמה ימים לאחר מכן תקפה חיות את התוכנית של לוין, וכינתה אותה תוכנית "לריסוק מערכת המשפט".
בנאומה, אמרה נשיאת בית המשפט העליון כי תוכנית לוין "מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת". היא הוסיפה כי "השנה תציין מדינת ישראל 75 שנות עצמאות כמדינה יהודית ודמוקרטית. זהו ציון דרך חשוב בחיי המדינה - אך לצערי, ככל שתוכנית השינויים שהוצגה תתממש, תיזכר שנת ה-75 כשנה שבה נפגעה זהותה הדמוקרטית של המדינה פגיעה אנושה".

זמן קצר לאחר מכן, לוין נשא נאום תגובה, שבו אמר כי: "שמענו הערב רטוריקה מוכרת מהפגנות הדגלים השחורים. זו אותה אג'נדה פוליטית, זו אותה קריאה להבעיר את הרחובות. לא שמענו ממלכתיות, לא שמענו ניטרליות. לא שמענו עמדה משפטית מאוזנת. שמענו אמירות של פוליטיקאים המתסיסים מפגינים".
נשיא המדינה, יצחק הרצוג, מנסה בימים האחרונים לתווך בין כל הצדדים - וקיים פגישות בין היתר גם עם חיות וגם עם לוין. מלבד אותן פגישות, שוחח הרצוג כמה פעמים טלפונית עם נתניהו וחיות, וגורמי יודעי דבר אמרו שיש נכונות מהצדדים להגיע להבנות.
הרצוג למעשה מנסה לייצר שיח שיביא להסכמה רחבה בנושאים הכלולים בתוכנית של לוין. הוא לא מתכוון להציג מסמך נשיאותי שיגשר בין הצדדים, וגם בכירים באופוזיציה הודו אתמול כי על אף ציפיית המפגינים מהרצוג להתערב, מרחב התמרון שלו מצומצם עד כדי לא קיים. יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי למשל אמרה אתמול בפתח ישיבת הסיעה כי הוא אינו "גורם פוליטי" ולכן הוא "מעל האירוע". לדבריה, "אי-אפשר לשפוט אותו". מיכאלי ציינה: "חברי הנשיא הרצוג רואה לנגד עיניו את טובת ישראל ואני סומכת עליו".
שלשום הוא התייחס לביקורת שספג בעקבות הימנעותו מנקיטת עמדה בנושא, וכן לקריאות הבוז כלפיו בהפגנה בכיכר הבימה במוצאי שבת. הוא אמר כי "אנחנו נמצאים בעיצומה של מחלוקת עמוקה שקורעת את העם. אני מכבד את הביקורת כלפיי, אבל אני כרגע מתמקד בשני תפקידים קריטיים: למנוע משבר חוקתי היסטורי ולעצור את המשך הפילוג בעם". הוא הוסיף כי "בשבוע האחרון אני פועל כל הזמן ובמאמצים בלתי פוסקים עם הגורמים הרלוונטיים, במטרה ליצור דיאלוג ושיח שאני מקווה שיניב תוצאות".