המתנגדים למהפכה המשפטית של השר יריב לוין וראש הממשלה בנימין נתניהו נושאים את עיניהם בימים האחרונים לנשיא המדינה יצחק הרצוג. המפגינים הרבים במוצאי השבת האחרונה אף השמיעו קריאות בוז נגד הנשיא, ומצפים ממנו לעשות מעשה. חלקם אף הציעו כי לא יחתום על החוקים שיעברו במסגרת הרפורמה המתגבשת, אך יש לציין כי מדובר בהליך טכני בלבד ולנשיא אין שיקול דעת האם לאשרר את חוקי הכנסת.
הבוקר (שלישי) נודע ל-ynet כי כחלק מניסיונות התיווך של הנשיא, הוא נפגש בשבוע שעבר עם נתניהו בארבע עיניים. בנוסף, בגלי צה"ל פורסם כי הנשיא ערך פגישה דומה עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. היום ייפגש הרצוג עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד. מלבד אותן פגישות, שוחח הרצוג כמה פעמים טלפונית עם נתניהו וחיות, וגורמי יודעי דבר אמרו שיש נכונות מהצדדים להגיע להבנות.

המהפכה המשפטית - כתבות נוספות

בעבר הביעו נשיאים את מורת רוחם על חוקים שחוקקה הכנסת, והדוגמה הטרייה ביותר היא מ-2012, אז הנשיא לשעבר שמעון פרס תקף בחריפות חקיקה לשינוי הרכב בית המשפט העליון והגדלת פיצויים בתביעות דיבה - שנתפסו על ידיו כחוקי השתקה. פרס אף צוטט אז כמי שאומר: "אני באופן אישי מתבייש שמנסים להעביר חוקים כאלה. האנשים שאחראים לזה עושים עוול לעצמם ולמדינה".

5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג אחרי פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא המדינה יצחק הרצוג אחרי פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
הקונפליקט של הרצוג
(צילום: gettyimages)
5 צפייה בגלריה
מפגינים בכיכר הבימה בתל אביב
מפגינים בכיכר הבימה בתל אביב
בין יריב לוין למפגינים בהבימה. הרצוג מהלך בין הטיפות
(צילום:ערוץ כנסת, AFP)
5 צפייה בגלריה
התייחסות בנימין נתניהו לרפורמה המשפטית, אסתר חיות
התייחסות בנימין נתניהו לרפורמה המשפטית, אסתר חיות
שוחח עם נתניהו וחיות. הקו המנחה: נייטרליות היא כוח
(צילום: גיל נחושתן)
המצב החוקי בישראל, חשוב להבהיר, אינו מציב כתנאי את חתימת הנשיא כדי שחוק שחוקק ייכנס לתוקף. לנשיא גם אין וטו על חוקים שהעבירה הכנסת, וחוק נכנס לתוקפו עם פרסומו ברשומות, אלא אם נקבעה בו הוראה אחרת.
אז מה בכל זאת מנסה לעשות הנשיא הרצוג מאז הצגת המהפכה המשפטית על ידי לוין? כאמור, הוא נפגש בארבע עיניים עם נתניהו וחיות, וייפגש היום עם לפיד. כיממה לאחר מסיבת העיתונאים של שר המשפטים הוא נועד עימו, כפי שנחשף ב-ynet, ומאז הוא פועל מאחורי הקלעים באינטנסיביות לייצר הידברות בין גורמים בקואליציה לאופוזיציה כדי שיגיעו להסכמות על הרפורמה.
הרצוג למעשה מנסה לייצר שיח שיביא להסכמה רחבה בנושאים הכלולים בתוכנית של לוין. הוא לא מתכוון להציג מסמך נשיאותי שיגשר בין הצדדים, וגם בכירים באופוזיציה הודו אתמול כי על אף ציפיית המפגינים מהרצוג להתערב, מרחב התמרון שלו מצומצם עד כדי לא קיים. יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי למשל אמרה אתמול בפתח ישיבת הסיעה כי הוא אינו "גורם פוליטי" ולכן הוא "מעל האירוע". לדבריה, "אי-אפשר לשפוט אותו". מיכאלי ציינה: "חברי הנשיא הרצוג רואה לנגד עיניו את טובת ישראל ואני סומכת עליו".

5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה יש עתיד
ישיבת סיעה יש עתיד
ייפגש היום עם לפיד
(צילום: רפי קוץ)
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה העבודה
ישיבת סיעה העבודה
יצאה להגנת הנשיא. מיכאלי
(צילום: רפי קוץ)
הנשיא עדיין אופטימי שניתן להביא להידברות בין הקואליציה, שנחושה להעביר את החוקים שיחלישו בין היתר את בית המשפט העליון, לבין האופוזיציה. היום הוא ייפגש לראשונה מאז פורסמה הרפורמה עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד, לאחר שכבר שוחח כמה פעמים עם ראש הממשלה נתניהו. הרצוג אף מקיים שיחות עם לוין ונשיאת העליון אסתר חיות, שיצאה למתקפה חסרת תקדים נגד התוכנית בשבוע שעבר. השבוע דווח כי הוא פועל להפגיש בין השניים בבית הנשיא.
הנשיא, כך אומרים בסביבתו, עדיין אופטימי. הוא מאמין שגישור בין הצדדים הוא אפשרי, ומעדיף לפחות כרגע שלא לדבר על מה יעשה אם מאמציו ייכשלו. עם זאת, ייתכן שבתרחיש שכזה הוא יידרש לתת את דעתו על תוכנית החקיקה, אך הדבר עוד רחוק.
הניטרליות עליה שומר הנשיא היא כוח מבחינתו בעת הזו, על אף הביקורת הציבורית שהוא נאלץ לספוג. כרגע הוא הגורם הממלכתי היחיד שנהנה מאמון וקשב של שני הצדדים, ומאמין שהתבטאות כזו או אחרת בעד או נגד התוכנית המשפטית תגרום לו לאבד מכוחו.
אתמול הוא התייחס לביקורת שספג בעקבות הימנעותו מנקיטת עמדה בנושא, וכן לקריאות הבוז כלפיו בהפגנה. הוא אמר כי "אנחנו נמצאים בעיצומה של מחלוקת עמוקה שקורעת את העם. אני מכבד את הביקורת כלפיי, אבל אני כרגע מתמקד בשני תפקידים קריטיים: למנוע משבר חוקתי היסטורי ולעצור את המשך הפילוג בעם". הוא הוסיף כי "בשבוע האחרון אני פועל כל הזמן ובמאמצים בלתי פוסקים עם הגורמים הרלוונטיים, במטרה ליצור דיאלוג ושיח שאני מקווה שיניב תוצאות".
פורסם לראשונה: 23:02, 16.01.23