3 צפייה בגלריה
(צילום: יריב כץ, אלכס קולומויסקי, מתוך אתר שיבא)
פרופ' מני אלקלעי, שנגדו נחשפו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" 31 עדויות של נשים שטענו שתקף אותן במהלך בדיקה, יעבור מחר (יום ראשון) עימות במשטרה עם המתלוננת הראשונה נגדו - שהתיק שנפתח אחרי תלונתה נסגר ונפתח מחדש בעקבות ערר שהגישה. נכון להיום, למשטרה הוגשו שבע תלונות נגד אלקלעי. בינתיים, מיטל (46) סיפרה גם היא על תקיפה שעברה מצד פרופ' אלקלעי: "חשבתי שלא הבנתי את הסיטואציה. רק כשראיתי את הכתבות, הבנתי שלא דמיינתי".
לדברי מיטל, "אלקלעי אמר שיש לי בעיה ברצפת האגן, אבל אמרתי לו שזו לא הסיבה שבגללה הגעתי. הוא אמר 'אעשה לך עיסוי, ואחר כך אתן לך הפנייה לפיזותרפיסט'. לא הבנתי מה עומד לקרות. הוא עשה לי ממש עיסוי בדגדגן במשך כעשר דקות. שאלתי את עצמי למה, זה לא הסתדר לי. הייתי המומה, שכבתי שם חסרת אונים. אחרי שיצאתי סיפרתי לבעלי, והוא אמר לי להתלונן בקופת החולים - אבל כשהתקשרתי לחברה שלי שגם מטופלת אצל אלקלעי היא אמרה שהוא בחיים לא עשה לה את זה. מאז הייתי אצל גינקולוגים אחרים, ואף פעם לא יצאתי בתחושה כזו. עברתי חוויה נוראית".

המתלוננת שתתעמת מחר עם פרופ' אלקלעי נחשפה בעדותה תחת השם רות (56). "במהלך בדיקה לפני שנתיים הוא נגע לי ממש בנקודות גירוי מיני", סיפרה. "שאלתי אותו מה הוא עושה, והוא ענה שזה כדי להרגיע אותי. הייתי בהלם". לאחר שיצאה מהמרפאה, היא מספרת, הבינה כי הרופא אכן פגע בה מינית. "רק כשהגעתי לאוטו נפל לי האסימון". רות אזרה אומץ והגישה תלונה במשטרה. "זימנו אותו לחקירה. כעבור מספר חודשים הודיעו לי שסוגרים את התיק כי אין פה קייס לתביעה. הגשתי ערר שהתקבל, בעזרת המרכז לנפגעות תקיפה מינית, אבל עד עכשיו לא יצרו איתי קשר. איך זה יכול להיות שהוא ממשיך לעבוד כרגיל?".
הפרשה החלה עם פרסום ארבע העדויות הראשונות ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", שם דיווחו נשים שונות שלא הכירו זו את זו שאלקלעי תקף אותן בזמן בדיקה. כל הנשים תיארו דפוס פעולה זהה, ואישה אחרת שקראה את הכתבה - שבה עוד לא נכתב שמו של אלקלעי - הבינה מיד שמדובר בו. כך נפתח הסכר לעשרות רבות של נשים שפנו מאז לכתבת ynet נינה פוקס, ותיארו כולן דפוס דומה של תקיפה.
3 צפייה בגלריה
נטע מתלוננת נגד מנחם אלקלעי
נטע מתלוננת נגד מנחם אלקלעי
המשנה למנכ"ל שיבא לא ענה אם ידע על התלונות. מתלוננת נגד אלקלעי
בהמשך התברר כי על אף שהוגשו נגד אלקלעי תלונות במשטרה, הוא המשיך לעבוד כרגיל ולא הושעה. ככל שפורסמו עוד ועוד עדויות נגד אלקלעי גבר הלחץ על משרד הבריאות, והגינקולוג זומן לשימוע בתחילת השבוע. בהמשך, ועל אף שהושעה, התברר כי אלקלעי ממשיך לעבוד באופן פרטי ולקבל נשים לקליניקה.
כשנשאל השבוע באולפן ynet המשנה למנכ"ל שיבא פרופ' ארנון אפק אם ידע על מעשיו של פרופ' אלקלעי, הוא סירב להשיב. "אני באמת מנוע מלהגיד - מלבד להביע אמפתיה מכל הלב לנשים הללו", אמר. "אני לא יכול להגיד שאני יודע או חווה, אבל רק אמפתיה. הנושא נמצא בחקירה. אני לא יודע את העובדות ולא יכול להתבטא, ואני מקווה שהנושא יטופל".
כשנשאל אם לאורך השנים קיבל תלונות על מעשיו, אמר כי "התלונות מטופלות על ידי משטרת ישראל ועל ידי המומחים במשרד הבריאות, זה הדבר שאני יכול להגיד. אני לא מסתיר שום דבר. בעתיד בוודאי יתגלו הרבה יותר פרטים. אני יכול להגיד שבעינינו מדובר באירוע חמור מאוד, אנחנו לא מקלים בו ראש, אבל בואו ניתן למשטרת ישראל ומשרד הבריאות לטפל בו".

"ראיתי את הכתבה בלי השם - וידעתי שזה הוא"

העדויות נגד אלקלעי, כאמור, מציגות דפוס פעולה דומה שנמשך לאורך שנים ארוכות מתחת לרדאר של רשויות החוק - על אף שהוגשו בעבר תלונות ספורות נגד אלקלעי. כך למשל, ביום חמישי האחרון פורסמו ארבע עדויות נוספות נגד פרופ' אלקלעי - ובכולן מתואר שניצל בדיקה רגישה לצורך תקיפה מינית.
3 צפייה בגלריה
ענת נפגעה ממנחם אלקלעי הגניקולוג
ענת נפגעה ממנחם אלקלעי הגניקולוג
הנשים מתארות דפוס פעולה דומה. מתלוננת נגד אלקלעי
גילת (39) רופאת שיניים במקצועה, שהכירה את פרופ' אלקלעי, יותר מ-12 שנה. לפני כשבע שנים היא פנתה אליו עם בעיות בריחת שתן והוא פגע בה. "הוא ביקש שאעשה תרגילים כדי שלא אגיע למצב של ניתוח", אמרה. "שאלתי איזה תרגילים והוא אמר שהוא רוצה לוודא שאני מבצעת את התרגילים נכון. הייתי על המיטה והוא החדיר את האצבעות לתוך הנרתיק וביקש שארפה. באיזשהו שלב הוא שם אצבע על הדגדגן. בהתחלה חשבתי שזה בטעות וחיכיתי שיפסיק אבל הוא התחיל לעסות את הדגדגן. הרגיש שהוא מחכה שאני אגיע לפורקן".
"מבחינתי זה לא היה בסדר ולא רציתי שימשיך", הדגישה. "עצרתי אותו וקמתי. לא היה לי נעים ולא שאלתי כלום. פשוט רציתי לצאת משם. כשיצאתי ממנו חשבתי שאולי אני מדמיינת. חשבתי להתלונן עליו אבל חששתי שאין הוכחות ולא יאמינו לי. ראיתי את הכתבה בלי השם שלו ואמרתי לעצמי 'זה אותו אחד'. הייתי בשוק. הוא ידע שאני רופאה ולא איזו מישהי תמימה. פשוט הזוי".
אביבה (50) פגשה את פרופ' אלקלעי לפני כחמש שנים וגם בה הוא פגע מינית. "נסעתי עד למודיעין כי רופא המשפחה המליץ לי עליו. הוא הכניס אצבע אחת אבל האגודל שלו היה על הדגדגן שלי והוא שיחק בו. הייתי בהלם מוחלט מהסיטואציה. הייתי לפניו אצל גינקולוגים אבל אף פעם הרגשתי לא בנוח. לא קלטתי מה קורה פה. לא חשבתי שזה הגיוני. עכשיו כשקראתי את העדויות הבנתי שאני צודקת. נורא ואיום. מאז לא טופלתי אצל גברים אלא אצל נשים בלבד".

טל (33) פגשה את פרופ' אלקלעי לפני כעשור אחרי שחוותה לידה טראומטית. "היה לי קרע דרגה 3 ועברתי תפירה. אמרו לי שאני צריכה להגיע לביקורת בשיבא. הגעתי עם בעלי והתינוקת. הוא הורה לי לשבת וניסה להכניס אצבעות. סגרתי את הרגליים כי כאב לי מאוד. ואז הוא אמר שהוא עושה פעולה שלא אמורה לכאוב לי. אני זוכרת את זה כאילו זה היה אתמול. הוא אמר לי לפתוח שוב את הרגליים והוא אמר 'אני נוגע לך בדגדגן ואת אמורה ליהנות מזה'. אמרתי לו ש'אני ממש לא נהנית מזה כי זה כואב'. סגרתי את הרגליים חזק ואמרתי לו 'תפסיק'. הוא פתח לי בכוח את הרגליים והוא נגע בי בכוח. בעלי היה מעבר לוילון והגיע ואז הוא הפסיק לגעת בי. אני לא אשכח את זה לעולם. עד עכשיו הייתי בטוחה שהבעיה אצלי. בזכות הכתבה הבנתי שעברתי פגיעה מינית. ממש בושה. איך הוא לא מתבייש".
רוית (47) נפגשה עם פרופ' אלקלעי לפני כעשר שנים כשהייתה בין הריונות. "שכבתי עם רגליים פסוקות והוא היה צריך לעשות בדיקה. בפועל מה שהוא עשה זה להכניס ולהוציא מכשיר הלוך ושוב. זה היה ממש כמו קיום יחסי מין, אקט מיני שנמשך דקות ארוכות. הבנתי שמשהו לא תקין. הסתכלתי לראות עם עומד לו ולא הצלחתי לראות. שאלתי 'סיימנו?', וקמתי. הוא ישב אחרי הבדיקה לדבר איתי והיה ממש ברוטלי בבקשה שלו שאבוא אליו שוב. ממש הרצחת וגם ירשת".
לאחר המקרה, סיפרה רוית לרופאת נשים ולרופאת משפחה שלה את שעברה, אבל שתיהן לא לקחו ברצינות את דבריה ולא הרימו את הכפפה. "הוא ניצל אותי ופגע בי. ניצל את הסיטואציה לצרכיו המיניים. אני הייתי שבויה בתוך סיטואציה. הייתי בשוק, בהלם וחסרת אונים באותו הרגע וגם אחר כך. ידעתי שלא דמיינתי. ברגע שיצאו העדויות היה לי ברור שאני הולכת להתלונן והבנתי שזה לא בראש שלי".