בארצות הברית ניתנה בשבוע שעבר עוד הוכחה ליכולתן של טכנולוגיות חדשות לפצח תיקי רצח לא-מפוענחים אחרי עשרות שנים: באמצעות כמות DNA מזערית של 0.12 ננוגרם הצליחה המשטרה לגלות מי רצח ב-1989 את הנערה סטפני איזקסון בת ה-14. מומחים אומרים שזו דגימת ה-DNA הקטנה ביותר שאפשרה לפענח רצח אי-פעם.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב פענוח רצח מ 1989 אחרי 32 שנה סטפני איזקסון
ארה"ב פענוח רצח מ 1989 אחרי 32 שנה סטפני איזקסון
סטפני איזקסון. תשובה אחרי 32 שנה
גופתה של איזקסון נמצאה מוטלת, אחרי שהותקפה מינית ונחנקה למוות על-ידי אלמוני, ליד כביש שבצדו נהגה לצעוד בדרך לבית הספר בלאס וגאס שבנבאדה. במשך 32 שנה לא הצליחה המשטרה לגלות מי אחראי למעשה, אבל השנה התחדשה החקירה הודות לתרומה של פילנתרופ מקומי בשם ג'סטין וו, והחוקרים מסרו למעבדה לריצוף גנטי בטקסס דגימות DNA שנאספו מזירת הרצח ב-1989.
התקווה לא הייתה גדולה: בעוד בערכות לבדיקת DNA נהוג בדרך כלל לאסוף בין 750 ל-1,000 ננוגרם DNA לצורך בדיקה, הפעם היו זמינים עבור הבדיקה רק 0.12 ננוגרם, כמות השקולה ל-15 תאים אנושיים. החוקרים בדקו את הדגימה הזו במאגרי מידע המתעדים אילנות יוחסין, וכך הגיעו לבן דודו של החשוד ברצח, ולבסוף גם אל החשוד עצמו: דארן רוי מרצ'נד, שבמאגרים נמצא DNA שלו מתיק רצח אחר, ב-1986, גם אז לכאורה חנק למוות אישה. הוא התאבד ב-1995, מבלי שאי-פעם הורשע.
אמה של סטפני מסרה בעקבות הפיענוח: "אני שמחה שהם גילו מי רצח את הבת שלי. מעולם לא האמנתי שהתיק הזה ייפתר אי-פעם".
3 צפייה בגלריה
הרוצח הסדרתי
הרוצח הסדרתי
"הרוצח מגולדן סטייט", ג'וזף דיאנג'לו
(צילום: EPA)
בעשור האחרון אפשרה ההתקדמות האדירה בטכנולוגיות ה-DNA לפתור שורה ארוכה של מקרי רצח בלתי מפוענחים בארה"ב, תוך היעזרות במאגרי נתונים של אילנות יוחסין הפתוחים לציבור. הפרשה המפורסמת מכולן הייתה זו של "הרוצח מגולדן סטייט", ג'וזף דיאנג'לו, שבשנות ה-70 וה-80 היה אחראי ל-13 מעשי רצח ועוד עשרות מעשי אונס. הוא נעצר 43 שנה אחרי שהתחיל את מסע הפשע שלו, בזכות דגימת DNA.
במקרה אחר, לפני שנתיים, נעצר איש העסקים ג'רי ווסטרום, בן 52, 25 שנה אחרי שרצח בדקירות בכל חלקי גופה את ג'ין אן צ'יילדס בת ה-35 במיניאפוליס. הוא נעצר בזכות דגימת DNA שנאספה ממפית ששימשה אותו לאכילת נקניקייה במשחק הוקי.
3 צפייה בגלריה
ג'רי ווסטרום רצח ארה"ב פוענח בזכות DNA על מפית נקניקייה אחרי 25 שנה
ג'רי ווסטרום רצח ארה"ב פוענח בזכות DNA על מפית נקניקייה אחרי 25 שנה
ג'רי ווסטרום. הרצח פוענח בעזרת מפית לנקניקייה
(צילום: AP)
חודש לפני מעצרו של ווסטרום גזר בית משפט בפנסילבניה מאסר עולם בלי אפשרות חנינה על התקליטן ריימונד צ'רלס רואו, שנודע באזור מגוריו בכינוי DJ Freez, אחרי שנחשף כי הוא הרוצח שב-1992 אנס, היכה וחנק למוות את המורה כריסטי מיראק בביתה בלנקסטר. החוקרים הצליחו להפליל אותו בזכות אתר אילנות יוחסין ובזכות איסוף דגימות DNA מבקבוק מים שממנו שתה התקליטן וממסטיק שלעס.