מייסד מלאנוקס, איל וולדמן, התראיין הערב (יום ב') ל-ynet והביע אכזבה מהחלטתו של שר החינוך יואב קיש לדחות השנה את רוב פרסי ישראל, מלבד קטגוריית הגבורה האזרחית והערבות ההדדית. כשברקע הדיווח - שאותו הכחיש קיש - ולפיו דחיית שאר הקטגוריות נעשתה כדי לשלול את הפרס מיזם ההייטק המצליח, אמר כעת וולדמן: "אני בהחלט מאוכזב. זאת החלטה מוטעית. הבעיה כללית יותר מהשאלה אם אקבל את הפרס או לא – אלא איך מתקבלות החלטות בממשלה? במקרה הזה, אני יודע שהיו אנשים שלא היו אמורים להיות בתוך תהליך קבלת ההחלטות, והשפיעו על ההחלטה לדחיית הפרס".
3 צפייה בגלריה
איל וולדמן
איל וולדמן
איל וולדמן
(צילום: אוראל כהן)
לפי הדיווח של העיתונאי בן כספית, וולדמן – שהיה פעיל מרכזי במחאה נגד המהפכה המשפטית בשנה שעברה – נבחר לקבל את פרס ישראל בתחום היזמות, ושר החינוך קיש, שלא אהב את ההחלטה, הפעיל לחצים כדי לבטלה. כשלא הצליח, החליט לכאורה לבטל את כל פרסי ישראל – ואמר כי השנה, בעקבות המלחמה, יחולק כאמור הפרס רק בקטגוריית גבורה אזרחית וערבות הדדית.
"אני בטוח שמשהו אחר השפיע על השר ברגע שהתברר שאני זה שאקבל את הפרס. אני חושב שהפרס ליזמות וחדשנות מאוד חשוב, גם בזמן מלחמה, כי היזמות והחדשנות הן אלה שהביאו לנו את כיפת ברזל, מעיל רוח וכו'", מוסיף וולדמן, בריאיון שנערך עימו בסן פרנסיסקו.
"חשוב שהכלכלה, גם בזמן מלחמה, תמשיך, ולכן השראה של יזמות וחדשנות מאוד חשובה. אני חושב שהשר קיש יכול לחזור בו, כי הוועדות סיימו את העבודה שלהן ונתנו את ההמלצות", אמר וולדמן. לדבריו, השר קיש לא שוחח עימו, והוא לא קיבל אישור רשמי לדחיית הפרס.
3 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
השר קיש. הייתה השפעה זרה על החלטתו?
(צילום: דנה קופל)
"לפני הטקס דיברו איתי אנשים אחרים, שבדקו אם אכבד את הטקס והנוכחים ואתנהג בצורה נאותה", הוסיף וולדמן - שכאמור היה פעיל במחאה נגד הממשלה. "אמרתי שבהחלט אעשה זאת". הוא מבטיח כי גם ללא הפרס, "אני מתכוון להמשיך לעשות את העבודה שלי כדי להשפיע כמה שיותר, שהמדינה תעשה הכול להחזיר את החטופים, תתמודד עם החמאס בעזה ותדון ביום שאחרי – ושכל אלו שאחראים למחדל אוקטובר ילכו כמה שיותר מהר".
וולדמן מאשים כי ההחלטה התקבלה ב"תזמון אומלל", וציין: "הטכנולוגיה שפיתחנו במלאנוקס משרתת היום את כל העולם, לא רק את אנבידיה (שרכשה את הסטארט-אפ הישראלי). הטכנולוגיה שפיתחנו במלאנוקס משרתת כיום את תשתיות הבינה המלאכותית. אני מקווה שקיש יחזור בו".
וולדמן, נציין, היה אחד המועמדים הבולטים לקבלת הפרס בתחום היזמות, אלא שכעת דווח כאמור כי למעשה הוא כבר נבחר. לפי הדיווח של בן כספית, אחרי שנודע לקיש כי ועדת הפרס בחרה בוולדמן, הוא החל להפעיל לחצים לביטול המינוי. חברי ועדת הפרס סירבו לחזור בהם - ובהמשך הודיע קיש על החלטתו לבטל את הפרס כולו. לפי התקנון, ועדות הפרס מתכנסות ובוחרות מועמד, ולאחר מכן הן מעבירות אותו לאישורו של שר החינוך - שמכריז על הזוכה. ל-ynet נודע כי לפחות חלק מהוועדות בחרו השנה את הזוכה.
קיש הכחיש את הדיווח שדחה את כל הקטגוריות בפרס כדי למנוע מוולדמן לזכות בו, וטען כי מדובר ב"פייק ניוז". לדבריו, "ההחלטה לדחיית פרס ישראל נבעה אך ורק מהמצב המלחמתי במדינה. לצערי שוב אנחנו פוגשים בעיתונאים מסוימים שלא נותנים לכמה עובדות להרוס להם סיפור קונספירציה בדיוני. בניגוד לנאמר, השנה אף זוכה לא נבחר לפרס ישראל".
3 צפייה בגלריה
טקס פרסי ישראל
טקס פרסי ישראל
קיש, נתניהו והרצוג בטקס פרסי ישראל, בשנה שעברה
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
שר החינוך טען עוד: "מכיוון שעבודת הוועדות חסויה ותחת שמירת סודיות לא ניתן להתייחס אליהן פומבית. כפי שפורסם עם קבלת ההחלטה לא יהיה ביטול של הפרסים אלא דחייה בשנה, וכל זוכה, בהינתן ועבר בהצלחה את כלל הפרמטרים השונים, יקבל את הפרס בשנה הבאה. החלטתי מממשת עמדה ערכית שבוחרת להתמקד השנה, יום העצמאות הראשון שלאחר אירועי ה-7 באוקטובר, בהוקרת פעולות התקומה, הגבורה והערבות ההדדית של אזרחי ישראל".
וולדמן בן ה-63 הוא יזם הייטק שתרם רבות לפיתוח הענף בישראל. הוא ייסד את חברת מלאנוקס שנמכרה בזמנו ביותר מ-7 מיליארד דולר לאנבידיה. ב-1993 הוא ייסד גם את חברת גלילאו, שנמכרה ב-2001 לחברת השבבים האמריקנית מארוול טכנולוגיות ב-2.7 מיליארד דולר. כיום הוא מכהן כיו"ר וולדו הולדינגס, חברת השקעות פרטית שבבעלותו.
לאורך 2023 הוא היה כאמור פעיל בולט במחאה נגד הממשלה בעקבות המהפכה המשפטית. ב-7 באוקטובר הוא שכל את בתו דניאל (24) במסיבה ברעים, וגם בן זוגה נעם שי (26) נרצח. ב-13 באוקטובר, ימים ספורים אחרי הטרגדיה שפקדה אותו, כתב וולדמן ברשתות החברתיות: "כל יום שבו נתניהו יושב בכיסאו כראש הממשלה יגרום סבל לכל הצדדים".