בקונגרס האמריקני הוא תהה אם "מטוסים ומערכות הגנה אווירית זו בקשה כל כך גדולה", בבונדסטאג הגרמני הוא אמר כי "אתם שומרים על עצמכם מאחורי חומה, וזה לא מאפשר לכם לראות" - ואתמול (ראשון) בנאום לחברי כנסת ישראל המשיך נשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי את סדרת הנאומים התוקפניים שלנו, וזכה לביקורת חריפה משרים ומח"כים.
"במוסקבה שוב משתמשים במילים הללו 'הפתרון הסופי', אך כעת זה עלינו - לסוגיית אוקראינה. בדיוק כפי שהדברים נאמרו לפני 80 שנה", אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לח"כים, והכעיס אותם עקב ההשוואה לשואה. "ראיתם כיצד טילים רוסיים פגעו בקייב, בבאבי יאר, בבית העלמין היהודי וגם באומן, עיר אשר עשרות אלפי ישראלים באים לבקר כל שנה. מה יישאר מהערים שלנו, מאוקראינה, לאחר מלחמה מחרידה זו?".
"אנחנו פונים אליכם ומבקשים עזרה ואפילו צריכים אשרות כניסה. מה זה, אדישות? חישובים? תיווך ללא בחירת צד?", אמר זלנסקי, כשהוא תוקף את ראש הממשלה נפתלי בנט המשמש כמתווך בינו לבין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין - מבלי להזכיר את בנט בשמו. "אשאיר לכם את התשובות אבל אני רוצה לציין - האדישות הורגת, בחישובים יכולות להיות טעויות, ניתן לתווך בין מדינות אך לא בין הרע והטוב".
זלנסקי המשיך ותקף בסיום נאומו את ישראל: "אפשר לשאול רבות מדוע אנחנו לא יכולים לקבל מכם נשק, מדוע ישראל לא הטילה סנקציות רציניות כלפי רוסיה, מדוע לא מפעילים לחץ על העסקים ברוסיה - אך אתם צריכים לתת תשובות לשאלות ולחיות איתן. האוקראינים עשו את הבחירה לפני 80 שנה, אנחנו הצלנו יהודים, יש בינינו חסידי אומות עולם. עם ישראל, גם לכם כעת יש בחירה".

7 צפייה בגלריה
הקרנה פומבית של נאום זלנסקי בכיכר הבימה בתל אביב
הקרנה פומבית של נאום זלנסקי בכיכר הבימה בתל אביב
ההקרנה פומבית של נאום זלנסקי בכיכר הבימה
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
הקרנה פומבית של נאום זלנסקי בכיכר הבימה בתל אביב
הקרנה פומבית של נאום זלנסקי בכיכר הבימה בתל אביב
בכיכר הבימה
(צילום: AFP)
האזכור של השואה הוביל לזעם, בעיקר בימין. שרים כינו את זלנסקי "כפוי טובה", ואמרו כי "ההשוואה לשואה מקוממת". אבל מבט על הנאומים שלו בשבוע האחרון מראה שבניגוד לנאומים שבימים הראשונים אחרי הפלישה הרוסית, באחרונים הוא הציג טון מלחמתי בהרבה.
שלשום נאם זלנסקי בפני אלפי מפגינים מחוץ לפרלמנט השווייצרי, וקרא לשווייץ להקפיא נכסים וחשבונות של האליטה הרוסית. "בדיוק כמו שאני רוצה לראות אוקראינים חיים כמו בשווייץ, כך אני רוצה שאתם תילחמו כמו האוקראינים נגד הרשע". הוא הזכיר במפורש את תאגיד הענק נסטלה, שעדיין פועל ברוסיה: "ממשיכים לעשות עסקים כרגיל, בזמן שהילדים שלנו מתים".
ב-17 במרץ נאם זלנסקי בפני הבית התחתון של הפרלמנט הגרמני, הבונדסטאג. הוא אמר כי יש חומה במרכז אירופה המפרידה בין חירות למחסור בחירות, והוסיף כי הסנקציות נגד רוסיה והסיוע לאוקראינה הגיעו "מאוחר מדי".

7 צפייה בגלריה
זלנסקי נואם ברייכסטאג
זלנסקי נואם ברייכסטאג
נאום זלנסקי לפרלמנט הגרמני
(צילום: רויטרס )
"פוליטיקאים תמיד אומרים 'לעולם לא עוד', אך אנחנו רואים כי מילים אלה לא שוות כלום", אמר - כשגם כאן הוא רומז לשואה. הוא המשיך ומתח ביקורת חריפה על הגרמנים, ברמיזה לחומת ברלין ודברי רונלד רייגן בנאומו המפורסם: "אתם עדיין שומרים על עצמכם מאחורי חומה, וזה לא מאפשר לכם לראות מה אנחנו עוברים".
גם בנאומו בפני הקונגרס האמריקני ב-16 במרץ, שם התקבל במחיאות כפיים סוערות, מתח זלנסקי ביקורת על המארחים. הוא אמר להם כי "אנחנו צריכים אתכם עכשיו" והוסיף אזכור למתקפות מפורסמות על ארצות הברית: "זכרו את פרל הרבור, זכרו את פיגוע 11 בספטמבר".
"האם זו בקשה כל כך גדולה - מטוסים? מערכות הגנה אווירית?", תהה. "אתם אומרים 'יש לי חלום'", אמר כשהוא רומז לדבריו של מרטין לותר קינג, והוסיף: "אני אומר לכם 'יש לי צורך' - אני צריך להגן על השמיים שלנו", הוסיף.
זלנסקי הציג לחברי הקונגרס האמריקנים סרטון מההפגזות והתקיפות הרוסית במדינה, שבמהלכו נכתב: "זה רצח. סגרו את השמיים שלנו". הוא אמר כי "בהיסטוריה הגדולה שלכם יש דפים שיוכלו לעזור לכם להבין את ההיסטוריה האוקראינית. עליכם להבין אותנו עכשיו". לאחר הנאום חתם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על הסכם להעברת סיוע צבאי בסך 800 מיליון דולר לאוקראינה.
7 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה נאום וידאו
וולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה נאום וידאו
נאום זלנסקי בפרלמנט הקנדי. "תחשבו שטורונטו הייתה מופצצת"
(צילום: EPA)
נאומיו הקודמים של זלנסקי היו פחות תקיפים. ב-15 במרץ, בנאום שנשא מרחוק בפני הפרלמנט הקנדי באוטווה, הוא התקבל במחיאות כפיים ממושכות. הוא קרא למחוקקים שם לדמיין שעיר כמו ונקובר נמצאת תחת מצור, או שמגדל התקשורת המפורסם בטורונטו, מגדל CN, יופצץ כפי שהותקף מגדל התקשורת בקייב.
"זו המציאות שלנו", אמר זלנסקי. "כמה טילי שיוט נוספים צריכים ליפול על הערים שלנו?", שאל. "היינו חברים איתך, ג'סטין", הוא הוסיף בפנייה ישירה לראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו. "אבל אני רוצה שתבין – ואני רוצה שתרגיש את זה – מה אנחנו מרגישים כל יום. אנחנו רוצים לחיות, ואנחנו רוצים לנצח".
7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה בנאום וידאו בפרלמנט האירופי
נשיא אוקראינה בנאום וידאו בפרלמנט האירופי
זלנסקי על המסך, בפרלמנט האירופי
(צילום: EPA)
שבוע לפני כן, בנאום בפני הפרלמנט הבריטי, קרא נשיא אוקראינה להטלת אזור אסור לטיסה בשמי אוקראינה. "נמשיך להילחם על מדינתנו, ולא משנה המחיר. נילחם ביערות, בחופים, ברחובות", אמר - בדומה לנאומו של ראש ממשלת בריטניה וינסטון צ'רצ'יל במהלך מלחמת העולם השנייה. "השאלה עכשיו עבורנו היא להיות או לא להיות", אמר כשהוא משתמש באמירה השייקספירית. "אני יכול לתת לכם את התשובה הברורה - זה להיות".
ב-1 במרץ הפציר זלנסקי הפציר בפני מחוקקי הפרלמנט האירופי להוכיח כי הם מצדדים בארצו, לאחר שיממה לפני כן חתם על בקשה רשמית להצטרף לאיחוד האירופי. "הוכיחו שאתם איתנו, הוכיחו שלא תוותרו עלינו והוכיחו שאתם אכן אירופים", אמר זלנסקי בנאומו. "וכך החיים ינצחו את המוות והאור ינצח את החושך".
פורסם לראשונה: 22:09, 20.03.22