9 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט, זמן קצר לפני ישיבת הקבינט
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
קבינט הקורונה התכנס אמש (שלישי) לישיבה, על רקע גל התחלואה חסר התקדים והעומסים בבדיקות, ולאחר ההחלטות על קיצור הבידוד לחולים והגדלת הפיצויים למבודדים. לפי נתונים שפרסם משרד הבריאות זמן קצר לפני הישיבה, אתמול אומתו יותר מ-41 אלף חיוביים לקורונה - אבל על פי הערכות שהוצגו בדיון הקבינט יש בימים האחרונים כ-100 אלף נדבקים ליום. הישיבה ארכה ארבע שעות - אבל בסיומה לא התקבלו החלטות חדשות.
גל האומיקרון - סיקור נרחב ב-ynet:
לשרים נאמר כי האומיקרון מתפשט בקצב קבוע וכ-5 עד 8 אחוזים מכלל האוכלוסייה כבר נדבקו בגל הנוכחי. המומחים אמרו כי להגבלות שאינן סגר הדוק יש השפעה מוגבלת על קצב התפשטות התחלואה, והצפי הוא שמספר המאומתים יוכפל עוד 1.5 עד 2 פעמים, והגל יגיע לשיא בתוך 3-2 שבועות. בסך הכול, בין 2 ל-4 מיליון איש צפויים להידבק במצטבר.
על פי ההערכות, מספר החולים קשה לא יעבור את שיאי הגלים הקודמים - 1,200 חולים קשה בבתי החולים. עם זאת, בגלל אי הוודאות אמרו מומחים כי יש להיערך לתרחיש של 2,500 חולים קשה בבתי החולים. צעדים שאינם דרמטיים להאטה, צמצום ובלימת התחלואה אינם צפויים להיות יעילים. הם אמרו כי יש להתמקד בהגנה על קבוצות הסיכון על מנת לצמצם את סך התחלואה הקשה הצפויה.
לשרים הוצגו נתונים שלפיהם מתוך החולים שבמצב קשה, 35 נדבקו באומיקרון, 87 בזן דלתא ולגבי 151 עדיין לא ידוע באיזה זן נדבקו. מתוך אותם חולים קשה שנדבקו באומיקרון, כחצי (17) הם כאלה שקיבלו את מנת החיסון השלישית לפני 3 עד 6 חודשים. עם זאת, אף אחד מ-122 החולים קשה שכבר רוצפו לא קיבל בוסטר בשלושת החודשים האחרונים - מה שמראה את חשיבות החיסון בתקופה האחרונה. מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש עדכן כי עד כה ניתנו התרופות החדשות נגד קורונה ל-885 חולים.
מטה "מגן ישראל" המליץ על שורת צעדים למיתון גל התחלואה. בין היתר הומלץ על צמצום כנסים, עבודה מרחוק ובקפסולות וצמצום נסיעות לחו"ל. כדי להתמודד עם העומס על בתי החולים הומלץ על הסתייעות בחיל הרפואה לאשפוזי בית, והרחבת אשפוזי הבית שאותם ינהלו קופות החולים. כמו כן הומלץ לצמצם פעילויות רפואיות שאינן חיוניות, כגון ניתוחים לא דחופים. משרד הבריאות העביר המלצה עיקרית לקבינט: "מוכנות לבלימה". בכך הם רמזו על צורך להתכונן לסגר, במקרה של קריסת בתי החולים.
9 צפייה בגלריה
הצוותים הרפואיים בבית חולים שיבא
הצוותים הרפואיים בבית חולים שיבא
צוות רפואי במחלקת קורונה בבית החולים שיבא
(צילום: יריב כץ)
ראש הממשלה נפתלי בנט הציג לשרים בקבינט את עיקרי המדיניות מול גל האומיקרון והסביר מדוע לדבריו אין בה בלבול כלל. בנט אמר לשרים: "הציפייה ממני אליכם היא לצאת לאולפנים ולדברר את המצב".
שר הבריאות ניצן הורוביץ תמך בראש הממשלה ודיבר על "הקשקוש של הדבקה המונית", על "סוכני כאוס מחוץ לממשלה שמנסים לזרוע פאניקה בציבור", ועל כך ששרי הממשלה צריכים לפעול בצורה מאוחדת ולא לאפשר לאותם "סוכנים" להצליח במשימתם. "השמועה שלכאורה הרמנו ידיים היא דברי הבל", הוסיף הורוביץ. הורוביץ אמר כי הוא מוטרד ממספר החולים קשה בבתי החולים. "אם זה יימשך כך המצב יהיה קשה", אמר.
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי הרימה קול על אנשי המקצוע: "מה זה ההצגות הארוכות האלו? מה אנחנו אמורים להיות פרופסורים לקורונה?". היא לא היחידה שמתחה ביקורת על אורך המצגת. שר החוץ יאיר לפיד, שנדבק בקורונה ודיבר בזום, אמר: "הדיון הזה כל כך ארוך שבמהלכו סיימתי את שבעת ימי הבידוד שלי".
9 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי במסיבת העיתונאים
אורנה ברביבאי במסיבת העיתונאים
נזפה באנשי מערכת הבריאות שהמצגת ארוכה מדי. השרה ברביבאי
(צילום: יואב דודקביץ')
9 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן
אורית פרקש הכהן
השרה פרקש הכהן: "לשקול שהתו הירוק לגילאי 60+ יותנה בחיסון רביעי"
(צילום: אבי מועלם )
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון קראה להחזרת הכיתה הירוקה. "היום כל המומחים בעד השארת מערכת החינוך פתוחה פרט לאבות הסגר מהסבבים הקרובים", אמרה כשהיא רומזת לטור שפרסם ב"ידיעות אחרונות" מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב. "הנושא של הכיתה הירוקה הוא דרמה, אשמח אם תביאו את זה להצבעה". מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' אש ענה: "הכיתה הירוקה הובילה פשוט להרבה יותר הדבקות. זה יביא לתוצאה הפוכה ממה שהיינו רוצים".
שרת המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן הגיבה על נתוני התחלואה ואמרה: "מהנתונים שהוצגו הייתה קפיצת מוגנות דרמטית למחוסנים בחיסון רביעי. צריכים לשקול בעתיד שהתו הירוק יהיה לגילאי 60+ בכפוף לחיסון רביעי". על כך אמר פרופ' אש: "בצט"מ נידונה לפני יומיים האפשרות להוריד את הגיל בחיסון הרביעי. עדיין אין לנו מידע ולכן הצט"מ החליט כרגע לא להרחיב, אבל כל כמה ימים אנחנו מעלים את זה לדיון". הוא גם התנגד להצעת השרה איילת שקד לקצר את הבידוד של אנשי הרפואה לחמישה ימים.
ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס התייחסה להחלטה בארצות הברית לקצר את הבידוד למאומתים לחמישה ימים בלבד והסבירה כי צעד זה נעשה בגלל מחסור בכוח אדם במקומות העבודה. השרה פרקש הכהן תהתה: "את בעצם אומרת לנו שהבידוד למאומתים יקוצר לחמישה ימים עוד כמה ימים. אז למה לא להיערך לזה מראש? הרי זה יקרה". בנט השיב על כך: "כרגע המשק יכול לספוג בידוד של שבעה ימים. אבל אני לא שולל בעתיד לשנות זאת".
בנט המשיך ואמר: "באומיקרון יהיו דברים שנאלץ לשחרר בהינתן חוסר קיבולת. אנחנו נעשה את האיזונים. כרגע מספר המאומתים עדיין לא משבית את המדינה. אם נראה בעוד 20 יום שבאיזון בין האפידמיולוגיה להשבתה של מערכות חיוניות צריך לקבל החלטה חדשה, אז נעשה את זה".
9 צפייה בגלריה
זאב אלקין
זאב אלקין
זאב אלקין. "אין פלא שהציבור לא מבין, אם אני כחבר קבינט קורונה לא מקבל תשובות"
(צילום: קובי קואנקס)
9 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השרה מירב כהן. הציעה לממן ימי מחלה לאזרחים ותיקים כדי שלא ייצאו מהבית
(צילום: אמיל סלמן)
השר זאב אלקין ניסה שוב ושוב לקטוע את הדיון ולשאול שאלות. בנט אמר לו ש"אי אפשר ככה", ואז פרץ ביניהם ויכוח ועלה לטונים גבוהים. אלקין מתח ביקורת על כך שהקבינט לא התכנס במשך שלושה שבועות ואמר לבנט: "אם אתה מקיים את הישיבה רק בשביל 'לסמן וי' ולשלוח אותנו להתראיין אז לא צריך שאלות. אבל אם רוצים שנבין אז צריך לשאול ואין פלא שהציבור לא מבין אם אני כחבר קבינט קורונה לא מקבל תשובות".
השרה לשוויון חברתי מירב כהן הציגה בקבינט הקורונה תכנית להגנה על הקשישים במסגרתה יורחבו בדיקות ה-PCR גם לבני משפחה קרובים של אנשים מבוגרים, מטפלים סיעודיים ואנשים שנמצאים איתם במגע הדוק. לפי התוכנית המשרד לשיוויון חברתי יפעל לעודד אנשים מבוגרים לא מחוסנים להתחסן, כולל באמצעות מתן תמריץ כספי.
השרה כהן גם הציעה לממן ימי מחלה לשבועיים הקרובים לאזרחים ותיקים כדי לעודד אותם שלא לצאת מהבית. המשרד לשוויון חברתי יסייע לאזרחים ותיקים במשלוחים מהסופר ותרופות.
9 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות הקורונה של מד"א בתל אביב
מתחם בדיקות הקורונה של מד"א בתל אביב
מתחם בדיקות הקורונה של מד"א בתל אביב
(צילום: AFP)
כדי למנוע הדלפות והקלטות, מזכירות הממשלה החליטה להעביר את דיון קבינט הקורונה מהזום לווידאו קונפרנס (VC) - והשרים התחלקו למוקדים שונים בכמה חדרים במשרד ראש הממשלה בירושלים ובבסיס הקריה בתל אביב. זו הייתה הפעם הראשונה שדיונים בממשלת בנט התקיימו כך.
מעט לפני ישיבת הקבינט עדכן משרד הבריאות כי שלשום לא אובחנו כ-38 אלף ישראלים כחיוביים לקורונה כפי שנמסר אתמול בבוקר, אלא 41,154. מדובר במספר הנדבקים היומי הגבוה ביותר מאז פרוץ המגפה. מחצות ועד 17:10 אתמול אובחנו עוד 13,748 ישראלים כחיוביים לנגיף. עם זאת, המספר הסופי צפוי להיות גבוה בהרבה, כיוון שהתקבלו נתונים על כ-91,700 בדיקות PCR ועוד כ-24,600 בדיקות אנטיגן מוסדיות.
מספר החולים שמצבם קשה ממשיך לעלות והוא עומד על 253. אתמול אושפזו 73 חולים חדשים במצב קשה, לאחר ששלום אושפזו 55. מדובר במספר החולים הקשים החדשים היומי הגבוה ביותר מאז סוף ספטמבר. אתמול נפטר עוד חולה קורונה, ומספר המתים במגפה עומד על 8,274 בסך הכול. מתחילת החודש נפטרו בישראל 22 בני אדם - בכל יום נפטר לפחות חולה אחד.
9 צפייה בגלריה
עובד צוות רפואי במחלקת קורונה לילדים בשיבא
עובד צוות רפואי במחלקת קורונה לילדים בשיבא
253 מאושפזים במצב קשה ברחבי הארץ. מחלקת קורונה בשיבא
(צילום: רויטרס)
שעה קלה לפני ישיבת הקבינט ערך ראש הממשלה בנט מסיבת עיתונאים שבה הסביר את אופן התמודדות הצפוי עם הגל החמישי של המגפה. לדבריו, הממשלה פועלת לפי שלושה עקרונות: "הראשון, המשק יישאר פתוח ככל שניתן והכלכלה תמשיך לתפקד. השני, אנחנו מגינים על הפגיעים ביותר. השלישי: שומרים על הילדים שלנו, גם אם קשה ולא נחריג את מערכת החינוך מההנחיות".
בנאומו אמר בנט כי ישראל מטפלת בצורה כמעט הכי טובה בעולם בגל האומיקרון. עם זאת, מהשוואה בין ישראל, ארצות הברית וכמה מדינות באירופה - מתוך גוף מחקר של אוניברסיטת אוקספורד - עולה כי אכן ברוב המדינות גל התחלואה היה מוקדם יותר מאשר ישראל, אך הזינוק בישראל היה חד מאשר ברוב המדינות. עוד עולה מהנתונים כי בגרמניה לא חלה כלל עלייה במספר המאומתים בחודש וחצי האחרונים ואפילו כעת המצב טוב יותר מאשר במחצית הראשונה של דצמבר.
9 צפייה בגלריה
השוואה בין מדינות העולם וישראל בגל האומיקרון
השוואה בין מדינות העולם וישראל בגל האומיקרון
ההשוואה בין המדינות והזינוק החד בישראל בימים האחרונים
לפני מסיבת העיתונאים של בנט התקבלו שתי החלטות משמעותיות. ראשית, מנכ"ל משרד הבריאות הכריז על קיצור ימי הבידוד למאומתים לקורונה לשבעה ימים - בתנאי ששלושת הימים האחרונים היו ללא תסמיני מחלה. "המחקר שערכו מומחי משרד הבריאות מראה שהסיכוי שחולה אומיקרון ידביק אחרי שבעה ימים נמוך מאוד", הסביר שר הבריאות הורוביץ.
שנית, משרד האוצר הודיע על הארכת ימי הבידוד שישולמו לשכירים ביום אחד, ועל תיקון לחוק דמי הבידוד לעצמאים (שטרם נחקק בנוסחו המקורי) כך שיזוכו בארבעה ימי בידוד במקום בשלושה ימים. גורם בכיר באוצר אמר בתדרוך לכתבים, כי ההחלטה להארכת ימי הבידוד תהיה תקפה רק לחודש ינואר בשלב הזה.
פורסם לראשונה: 20:02, 11.01.22