6 צפייה בגלריה
במשרדים חדשים, מפוצלים וחדשים-ישנים
במשרדים חדשים, מפוצלים וחדשים-ישנים
במשרדים חדשים, מפוצלים וחדשים-ישנים
(צילום: משה מזרחי, יריב כץ, הדר יואביאן, נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
כמו בפעמים הקודמות - אחת מהן לא שלו - גם במקרה הזה לא הצליח ראש הממשלה בנימין נתניהו להרכיב ממשלה בלי "להמציא" תפקידים לחברי כנסת. ממשלת ישראל ה-37 תורכב מ-30 שרים ושישה סגני שרים, שחלקם יכהנו בתוך משרדים קיימים, חלקם במשרדים שפוצלו וחלק במשרדים שנוצרו יש מאין.

חברת הכנסת אורית סטרוק מהציונות הדתית תכהן כשרה במשרד חדש שהוקם במיוחד עבורה בתוך משרד ראש הממשלה - המשרד למשימות לאומיות. היא תהיה אחראית בין היתר על מנהלת הזהות היהודית שתעבור ממשרד הדתות, וכן על השירות הלאומי, החטיבה להתיישבות והמכינות הקדם-צבאיות. תחום האחריות הגדול ביותר שיעבור לידיה של סטרוק במשרד למשימות לאומיות הוא האגף לתרבות תורנית, שמועבר ממשרד החינוך, ותקציבו הנוכחי הוא מאה מיליון שקלים בלבד.
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
סטרוק. השרה למשימות לאומיות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
מאי גולן לצד נתניהו. סגנית השרה למשימות לאומיות
מאי גולן לצד נתניהו. סגנית השרה למשימות לאומיות
מאי גולן לצד נתניהו. סגנית השרה למשימות לאומיות
וסטרוק לא תהיה לבד: אתמול נודע כי גם חברת הכנסת מאי גולן, אחת התומכות הבולטות והקולניות של נתניהו בליכוד, תהיה סגנית השרה למשימות לאומיות ותכהן תחת חברת הכנסת מהציונות הדתית. חברת הכנסת גלית דיסטל-אטבריאן תכהן כשרה ללא תיק, גם היא בתוך משרד ראש הממשלה. סמכויותיה, נמסר, יוגדרו בהמשך.
יש גם משרד שקם לתחייה. שגריר ישראל בארצות הברית לשעבר רון דרמר, שאינו נכלל ברשימת הליכוד אך מקורב מאוד לנתניהו, יכהן כשר לעניינים אסטרטגיים. מדובר במשרד שהוקם בממשלה ה-31 לטובת אביגדור ליברמן, ופורק בממשלה ה-36 בהסכם הקואליציוני בין ימינה ליש עתיד.
6 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת
השבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת
דרמר ונתניהו. יהיה למעשה שר החוץ לענייני ארה"ב ואיראן
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הסמכויות לפעול נגד ארגוני הדה-לגיטימציה והחרמות נגד ישראל שבו אז למשרד החוץ, אך כעת נפתח המשרד מחדש. דרמר יהיה למעשה שר החוץ לענייני ארה"ב, איראן ונושאים רגישים, ונתניהו מייעד לו תפקיד מפתח בהסכמי נורמליזציה עתידיים עם מדינות כמו סעודיה.
תפקיד נוסף שנתפר בממשלה הנוכחית הוא השר במשרד הרווחה, שיכהן בנוסף לשר הרווחה יעקב מרגי. חבר הכנסת יואב בן צור מש"ס יקבל את התפקיד, ויהיה אחראי על הביטוח הלאומי וזרוע התעסוקה במשרד. אחר כך, וכחלק מהרוטציה, הוא יכהן כשר הרווחה.
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מאיר פרוש. סגן השר לענייני ירושלים (ובלי המורשת)
(צילום: יואב דודקביץ')
6 צפייה בגלריה
עמיחי אליהו
עמיחי אליהו
עמיחי אליהו. שר המורשת (ובלי ירושלים)
(צילום: משה מזרחי)
ולא רק ברווחה: חבר הכנסת חיים ביטון מש"ס יכהן כשר שני במשרד החינוך, שבראשו יעמוד יואב קיש. עוד לפני שנבחר לתפקיד נלקחו מקיש סמכויות רבות - בין היתר לטובת יו"ר נעם אבי מעוז, שיהיה אחראי כסגן שר במשרד ראש הממשלה על התוכניות החיצוניות במוסדות החינוך.
תיק נוסף שפוצל הוא תיק ירושלים ומורשת, שהוקם ב-2015. יצחק גולדקנופף, יכהן אמנם בתפקידו המרכזי כשר הבינוי והשיכון - אך יהיה במקביל גם שר במשרד ראש הממשלה ושר לענייני ירושלים, שתחתיו יכהן חבר הכנסת מאיר פרוש ממפלגתו כסגן שר לענייני ירושלים. מי שקיבל את תחום המורשת הוא חבר הכנסת עמיחי אליהו מעוצמה יהודית.
פיצול נוסף שזכה לחשיפה רבה הוא זה שבמשרד הביטחון. בעוד שר הביטחון יהיה יואב גלנט, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מהציונות הדתית יכהן גם כשר בתוך משרד הביטחון שאחראי על המנהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים. הדבר הספיק לעורר דאגה בארצות הברית, שחוששת מקידום מדיניות ביהודה ושומרון שתסכל הגעה להסדר עתידי עם הפלסטינים.
פורסם לראשונה: 21:25, 29.12.22