בכלי התקשורת הערבים מסקרים בהרחבה לאחרונה את מה שהם מכנים "שינוי הטקטיקה של חמאס". לפי דיווחים, בין היתר בעיתון הפרו-סעודי א-שרק אל-אווסט", שיוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, במטרה להגן על פעילי הארגון והציוד שנותר עד לסיום המלחמה, חמאס פועל בתקופה האחרונה בטקטיקה שונה ומאמצת מדיניות המבוססת על הפעלת התקפות מוגבלות נגד לוחמי צה"ל.
גורמים ששוחחו עם העיתון בימים האחרונים אמרו כי אימוץ מדיניות זה מאפשר לארגון הטרור לא לחשוף את מחבליו לסכנות באופן יחסי, ומאפשר לחמאס "לשמור חלק מכוחו ליום שאחרי המלחמה".
2 צפייה בגלריה
צה"ל ושב"כ ממשיכים לפעול במרחב אל אמל וביממה האחרונה חיסלו מחבלים ואיתרו אמל"ח רב, במקביל; כוחות צה"ל ושב"כ ממשיכים בלחימה בבית החולים שיפאא'
צה"ל ושב"כ ממשיכים לפעול במרחב אל אמל וביממה האחרונה חיסלו מחבלים ואיתרו אמל"ח רב, במקביל; כוחות צה"ל ושב"כ ממשיכים בלחימה בבית החולים שיפאא'
חמאס נמנע מעימותים ישירים, ומנסה להשיג תמיכה ללחימה מחוץ לרצועה
(צילום: דובר צה"ל)
ארגון הטרור נוקט בטקטיקה זו כבר זמן רב, כפי שפורסם עוד בפברואר בניו יורק טיימס, ומקפיד להימנע מעימותים ישירים עם צה"ל. ישראל פירשה זאת בעבר כחולשה, אך גורמים מערביים העריכו שמדובר במהלך אסטרטגי, וטענו כי חמאס מאמין שאם חלק משמעותי מכוחו הצבאי ישרוד את המלחמה - הדבר יהווה ניצחון, על אף שרצועת עזה הפכה לעיי חורבות.
במקביל, אולי במטרה להעלות את המורל בעזה ולהשיג תמיכה ללחימה במוקדים מחוץ לרצועה, חמאס הפיץ לאחרונה מחדש הקלטה של ראש הזרוע הצבאית של הארגון, מוחמד דף, שבה הוא קרא ל"אנשי העולם הערבי והאיסלאמי" להתחיל את "הצעדה לעבר פלסטין, ולהשתתף בשחרור מסגד אל-אקצא".
ההחלטה לפרסם את ההקלטה התקבלה בארגון לאחר הפגיעה הקשה שספג בשל המעצרים הרבים בבית החולים שיפא וההכרזה על אישור חיסולו של מרואן עיסא, סגנו של דף, בתקיפה אווירית במחנה הפליטים נוסייראת.
2 צפייה בגלריה
עשן ברפיח
עשן ברפיח
"מבצע ברפיח לא יהיה פיקניק כפי שבישראל חושבים". רפיח
(צילום: Eyad BABA / AFP)
למרות ההימנעות מעימותים ישירים, בכיר בחמאס טען בריאיון לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי "ההתנגדות החלה להתכונן למהלך הישראלי לפלישה לרפיח", והדגיש כי "מבצע ברפיח לא יהיה פיקניק כפי שבישראל חושבים". לדבריו, "כל הסימנים שקיבלנו, באמצעות מתווכים ובשטח, מעידים על התעקשות ישראלית ליישם את מבצע רפיח. לוחמי ההתנגדות בכל הפלגים ערוכים לחלוטין להסב אבדות כבדות לצבא הישראלי".
בכיר נוסף בארגון אמר כי בוצע "תיאום בדרג גבוה" עם גורמים בציר ההתנגדות, בהם איראן וחיזבאללה, וטען כי "נתניהו מוביל את כל האזור לפיצוץ, ואם הוא יתרחש - אף צד לא יוכל לשלוט על ההשלכות שלו". הבכיר הוסיף כי "בהתייעצויות האחרונות בין הנהגת התנועה לציר ההתנגדות הודגש לא לאפשר את שבירת ההתנגדות בעזה בשום פנים ואופן ולא משנה המחיר".