דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אישר הערב (שלישי) כי מרואן עיסא, מספר 3 בצמרת הנהגת חמאס ברצועת עזה - שנחשב לסגנו של ראש הזרוע הצבאית של ארגון הטרור מוחמד דף - חוסל בתקיפה אווירית במחנה הפליטים נוסייראת החודש. האישור מצה"ל נחשב לחותמת הסופית על מותו של עיסא, אחרי שבארה"ב כבר אישרו את הדיווחים בשבוע שעבר.
3 צפייה בגלריה
תקיפה במחנה נוסייראת בניסיון לחסל את מרואן עיסא
תקיפה במחנה נוסייראת בניסיון לחסל את מרואן עיסא
עיסא וזירת התקיפה בנוסייראת
( צילום: דובר צה"ל)
מדובר בחיסול המשמעותי ביותר ברצועת עזה מאז פרוץ המלחמה. בינואר האחרון חוסל גם סאלח אל-עארורי, סגנו של מנהיג הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, אך החיסול ההוא נעשה בביירות. "בדקנו את כל המודיעין והגענו לוודאות", אמר הערב הגרי בהצהרה בקריה בתל אביב. הוא ציין כי יחד עם עיסא חוסל גם ראזי אבו טמעאה, בכיר בחמאס ששהה במקום החיסול ושימש כראש מטה הסיוע הקרבי והמנהלתי בארגון הטרור.
"הם חוסלו בתקיפה מורכבת ומדויקת על בסיס מודיעין של אמ"ן ושב"כ, ששיתפו פעולה יחד עם יכולות ביצוע מדויקות בלתי רגילות של חיל האוויר", הוסיף הגרי - שהבטיח להמשיך במצוד אחר מנהיגי חמאס: "נמשיך במאמץ העליון לרדוף ולהגיע למנהיגי חמאס". בצה"ל מציינים כי עיסא התווה את הפעילות הצבאית של חמאס, היה מאדריכלי מתקפת הטרור של 7 באוקטובר - והיה גם מעורב בתכנון ובהוצאה לפועל של הפיגוע ב-2006 שבו נחטף גלעד שליט.

התקיפה האווירית בנוסייראת התרחשה לפני כשבועיים, בלילה שבין 9 ל-10 במרץ. כבר ימים אחדים אחרי התקיפה דווח על "אינדיקציות" שעיסא חוסל, אך במערכת הביטחון הקפידו על זהירות רבה מקביעה חד-משמעית של מותו לפני שהתקבלו לכך ראיות ברורות, על רקע מקרה קודם בחודש נובמבר שבו התפארו תחילה בחיסולו של בכיר חמאס רווחי מושתהא, כשבהמשך התברר כי שרד ורק נפצע בניסיון החיסול שלו.
בשבוע שעבר דווח כי לחיסול עיסא תרם המודיעין העצום על חמאס שישראל אספה במהלך המלחמה, מה שהעניק לה תמונה מקיפה על התפקוד הפנימי של ארגון הטרור. גורמים שונים ששוחחו עם רשת NBC אמרו כי באיסוף המודיעין תרמה גם ארה"ב, באמצעות האזנות אלקטרוניות של האמריקנים. גורם במודיעין האמריקני אמר כי המידע שהושג אפשר לצה"ל להשיג תמונה מקיפה של מנהיגי חמאס, הפיקוד והשליטה והתקשורת. לדברי הגורמים, ההצלחות המודיעיניות אפשרו כנראה לישראל לאתר ולחסל את עיסא.
3 צפייה בגלריה
 תעודת זהות על ע׳אזי אבו טמעאה, ראש מטה הסיוע הקרבי והמנהלתי של חמאס
 תעודת זהות על ע׳אזי אבו טמעאה, ראש מטה הסיוע הקרבי והמנהלתי של חמאס
המחבל הנוסף שחוסל לצד עיסא, ראזי אבו טמעאה
(צילום: דובר צה"ל)
עיסא בן ה-59 היה כאמור סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס, וממייסדי ארגון הטרור. הוא נודע כ"איש הצללים" ויד ימינו של מוחמד דף, והיה חבר בלשכה המדינית והצבאית של חמאס. הוא היה עצור במהלך האינתיפאדה הראשונה במשך חמש שנים בשל פעילותו בחמאס, שאליו הצטרף בגיל צעיר. גם הרשות הפלסטינית עצרה אותו, והוא שוחרר רק עם פרוץ האינתיפאדה השנייה. בישראל אמרו שכל עוד הוא חי, המלחמה הפסיכולוגית עם חמאס תמשיך להתקיים.

"המוח האסטרטגי" של חמאס

עיסא מילא תפקיד מרכזי בפיתוח מערכות צבאיות ב"גדודי אל-קסאם", הזרוע הצבאית של חמאס, והפך למבוקש בישראל. שמו נכלל בין המבוקשים ביותר בצמרת חמאס, והוא היה במוקד ניסיונות חיסול של ישראל ב-2006, במהלך ישיבה שניהל עם דף ומנהיגים נוספים, וכן ב-2014 וב-2021, כשביתו הופצץ ואחיו נהרג. פניו לא היו ידועות לציבור לפני 2011, אז צולם במהלך קבלת המחבלים ששוחררו בעסקת שליט.
בשונה ממנהיגי חמאס רבים, עיסא נשאר ברצועה. בנו נהרג בדצמבר האחרון בתקיפה אווירית. בנו הבכור מת לפני כשנה בשל מחלה, ואביו לא הצליח אז להוציאו מרצועת עזה לקבלת טיפול.
עיסא היה כאמור אחד ממתכנני מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר, וחיסולו מהווה מכה קשה עבור חמאס. מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי וראש אמ"ן לשעבר, אלוף (במיל') תמיר הימן, אמר החודש: "מדובר באיש רב-פעלים שנשא בו-זמנית שלושה תפקידים. הוא היה 'שר הביטחון' של החמאס, כלומר חבר בממשלת חמאס; בנוסף היה 'סגן הרמטכ״ל', בכך שהיה סגן ראש הזרוע הצבאית. ואולי הכי חשוב - הוא היה המוח האסטרטגי של חמאס. תחת הכותרת של תפקידו כ'ראש משרד העבודות', הוא נשא תפקיד מרכזי בתנועת חמאס - במובן הרחב יותר מההיבט הצבאי.
3 צפייה בגלריה
תקיפה במחנה נוסייראת בניסיון לחסל את מרואן עיסא
תקיפה במחנה נוסייראת בניסיון לחסל את מרואן עיסא
זירת התקיפה בנוסייראת לפני שבועיים
"מעבר לכך", מוסיף הימן, "הוא היה בן שיח קרוב של סינוואר. הוא היה המאזן שלו, והצליח במידה רבה לשלוט בתזזיתיות הנפשית של סינוואר. כחבר טוב מאוד של דף, הוא היה הגורם שמחבר בין סינוואר לבין דף. אז זה נכון, הציבור לא מכיר אותו, אבל לפעמים הגורם שמדביק את השלישייה חשוב כמעט כמו זה שמוביל אותה".