מנהיג האופוזיציה הרוסית המנוח אלכסיי נבלני, שמת לפני כחודשיים מוות מסתורי בעודו מרצה כ-30 שנות מאסר שגזר עליו משטרו של ולדימיר פוטין, הספיק לפני מותו לכתוב אוטוביוגרפיה סודית, והיא תתפרסם ב-22 באוקטובר השנה. כך חשפה הערב (יום ה') אלמנתו, יוליה נבלניה. היא סיפרה כי דבר קיומו של הטקסט הסודי היה ידוע רק לחוג מכריו הקרוב ביותר, וכי כעת הכוונה היא לפרסמו במקביל ב-11 שפות.
4 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני. "חשבתי שנהיה בשנות ה-80 לחיינו כשיכתוב את הביוגרפיה"
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
דיון במועצת הביטחון של האו"ם
דיון במועצת הביטחון של האו"ם
טוען שהסכים למסור את נבלני תמורת אסירים רוסים במערב. הנשיא פוטין
(צילום: EPA/MIKHAIL METZEL/SPUTNIK/KREMLIN POOL)
נבלני, נזכיר, היה יריבו הגדול ביותר של הנשיא פוטין, ובמשך שנים פרסם תחקירים שלדבריו מוכיחים את השחיתות וחיי המותרות של פוטין, בכירי משטרו ומקורביהם. בשנת 2020 הורעל בחומר הכימי "נוביצ'וק", הידוע ככזה המשמש את הביון הרוסי לחיסול מתנגדי משטר. אחרי שניצל בזכות טיפול בגרמניה החליט לשוב לרוסיה, על אף הידיעה ברורה שהשלטונות יעצרו אותו בגין תיקים פליליים שפתחו נגדו. אחרי שובו למוסקבה נידון ל-30 שנות מאסר במצטבר, והושלך לכלא. מהתא שבו הוחזק המשיך להעביר דרך דובריו מסרים שיעודדו את הרוסים להתנגד לפוטין, עד שלפני חודשיים הכריזו הרשויות כי התמוטט ומת בכלאו. תומכיו טוענים כי בפועל חוסל על-ידי הקרמלין.
רעייתו של נבלני, יוליה, שנמצאת מחוץ לרוסיה והבטיחה להמשיך את דרכו, הודיעה היום ברשת X (לשעבר טוויטר) על קיומו של הספר האוטוביוגרפי, וסיפרה שהוא החל לכתוב את הספר – שכותרתו "פטריוט" – אחרי ההרעלה ב-2020. "ממש לא ככה דמיינתי לעצמי שאלכסיי יכתוב את הביוגרפיה שלו. חשבתי שנהיה בשנות ה-80 לחיינו, ושהוא יישב מול המחשב שלו לצד החלון הפתוח ויקליד", אמרה. "אבל קרה מה שקרה. נורא, ומאוד מאוד לא הוגן. כך או כך, אלכסיי החל לכתוב את הספר בזמן ההוא (2020), וכצפוי הוא נשאב במהירות לתהליך". נבלניה סיפרה כי בעלה אהב לקשור בין אירועים בחייו לאירועים בתולדות המדינה, ונהנה לתאר את ילדותו.
קירה ירמיש, ששימשה דוברת של נבלני, סיפרה היום כי מנהיג האופוזיציה החל להכתיב לה חלקים מהספר בעודו מחלים בגרמניה, חודשיים אחרי ההרעלה, וכי השלים את הספר בעודו בכלא, אחרי שחזר לרוסיה ב-2021. "לאלכסיי היה כישרון נדיר, הוא היה מסוגל להכתיב מיד טקסט כתוב. התפקיד שלי היה לעמוד בקצב שלו ומדי פעם לזרוק הערות כמו 'אבל הרגע השתמשת באותה מילה!'".
4 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני ב כלא מופיע באמצעות הווידאו בדיון בבית המשפט ב רוסיה
אלכסיי נבלני ב כלא מופיע באמצעות הווידאו בדיון בבית המשפט ב רוסיה
נבלני בתיעוד מהכלא, במהלך דיון בעניינו בבית המשפט. "רציתי לצעוק 'הוא כותב! הוא כותב'"
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
בחירות נשיאות רוסיה יולינה נבלניה אשתו של אלכסיי נבלני הפגנה ליד שגרירות רוסית ב ברלין
בחירות נשיאות רוסיה יולינה נבלניה אשתו של אלכסיי נבלני הפגנה ליד שגרירות רוסית ב ברלין
יוליה נבלניה, אלמנתו של מנהיג האופוזיציה, בהפגנה מול שגרירות רוסיה בברלין ביום הבחירות
(צילום: Tobias SCHWARZ / AFP)
ירמיש סיפרה כי במהלך שנותיו של נבלני בכלא, כשהייתה מפרסמת בשמו פוסטים שבהם פנה אל תומכיו במילותיו, שמעה אנשים אומרים שהוא כותב נפלא, ושהלוואי שהיה כותב ספר: "רציתי למחוא כפיים ולצעוק 'הוא כותב! הוא כותב!', אבל סיכמנו לשמור הכול בסוד. עכשיו נגמרו הסודות".
הוצאת הספרים Pinguin Books UK, שתוציא את הספר לאור, מסרה כי האוטוביוגרפיה מגוללת את סיפורי חייו המלא של נבלני, וכי יש לראות בו קריאת השכמה להמשיך בעבודה שעבורה הוא הקריב את חייו. הספר לא צפוי לראות אור באופן רשמי ברוסיה, שם הוציאו השלטונות את הפעילות של תנועתו אל מחוץ לחוק והגדירו את תומכיו כעושי-צרות הזוכים לתמיכה מארה"ב ומבקשים לחולל מהפכה.
בחודש שעבר, אחרי שניצח כצפוי בבחירות לנשיאות וזכה בעוד כהונה בת שש שנים, התייחס פוטין לראשונה למות נבלני, ואמר כי מדובר באירוע "עצוב". באותו מעמד אישר כי במסגרת דיונים שנערכו לאחרונה מאחורי הקלעים הוא הסכים למסור את נבלני למערב בתמורה לשחרור אסירים רוסים המוחזקים באירופה ובארה"ב, בתנאי שנבלני יתחייב שלא לשוב עוד לרוסיה לעולם. אחרי מות נבלני היו בקרב תומכיו מי שטענו כי רוסיה חיסלה אותו כדי שלא תיאלץ באמת לשחררו בעסקת אסירים שכזו.