ברקע התמרון הקרקעי בעומק רצועת עזה, שגבה ביממה האחרונה את חייהם של 16 לוחמים, בצה"ל אמרו כי מטרות המלחמה שהציג הדרג המדיני - השמדת היכולות השלטוניות והצבאיות של חמאס והפסקת שלטונו כריבון ברצועת עזה - הן נכונות, ריאליות ובהירות. עם זאת, בצבא ציינו כי השלמת המטרות תימשך כמה חודשים ותכלול אופני ביצוע שונים, ולא בהכרח רק תמרון קרקעי.
בצבא לא מדברים עדיין על השגת תמונת ניצחון, אלא על עמידה במשימה תוך התבססות על "דור הניצחון" - מושג שנטמע ביתר שאת בימים האחרונים בצה"ל, ומבטא את רוחם של הלוחמים בני ה-19 וה-20 שמובילים את המערכה חרף אובדן גדול של חבריהם ביום הראשון.

המהלך הקרקעי מבוסס למעשה על תכנית התקפה חדשה לחלוטין שגובשה ותוכננה יש מאין בשבועיים וחצי הראשונים של המלחמה, ולא על בסיס התוכניות האופרטיביות לרצועת עזה בשנים האחרונות, שתוכננו ותוקפו וגם אושרו במטכ"ל בתום מלאכה של חודשים ארוכים.
למעשה, צה"ל מוצא עצמו פועל קרקעית בעזה עם תוכנית פעולה יש מאין בפעם השנייה בעשור האחרון, לאחר הפגיעה בכ-30 מנהרות חודרות לישראל במהלך מבצע "צוק איתן ב-2014". גם אז נאלצו הכוחות לאלתר פתרונות, אלא שהפעם התוכנית זוכה לאשראי בלתי מוגבל בזמן - בעומק הפעולה, בכמות הכוחות ובחופש העשייה לאוגדות שנכנסות למעוזים הקדמיים ביותר של חמאס. הצוות שמייעץ לאלוף פיקוד דרום ירון פינקלמן בתכנון תכנית התמרון מונה גנרלים ותיקים כמו צ'יקו תמיר, ארז וינר ויוסי בכר.

מספר המחבלים שחדרו לישראל - כפול ממה שהעריכו

עם זאת, השיטות והטכניקות בהן פועלים החיילים כבר גובשו בשנה האחרונה. בין היתר, פועלים הכוחות הקרקעיים בשיתוף עם כוחות האוויר והים, כדי לנטרל איומים קרקעיים. מטוסי ומסוקי קרב, לצד כלי טיס מאוישים מרחוק, כלי שיט ותותחנים מסייעים לכוחות היבשה בהכוונה ובתקיפות אוויריות בהתאם לצורך המבצעי מן האוויר. כמו כן, המידע שנאסף בזמן אמת מועבר באופן מיידי לכוחות האוויר ולכוחות זרוע הים, ועל בסיסו מתבצעות תקיפות משולבות של צה"ל.

5 צפייה בגלריה
 תא"ל איציק כהן
 תא"ל איציק כהן
"אני פוגש לוחמים חזקים ונחושים". תא"ל איציק כהן
(צילום: טל שחר)
אחד הרכיבים המשמעותיים שמסייעים רבות למאמץ התמרון הקרקעי הוא דווקא חקירות המחבלים שנעצרו והועברו לשב"כ. לפי הערכה חדשה של פיקוד דרום, כ-3,000 מחבלי חמאס פלשו לנגב המערבי מעשרות מוקדי חדירה בבוקר ה-7 באוקוטובר, ולא כ-1,500 עד 2,000 כפי שסברו תחילה.
המספרים מדברים רק על חמושים נושאי נשק, ולא על האספסוף שפלש בגל השני של ההסתערות ההמונית לישראל, סביב השעה 11:00. בקרבות הבלימה של היומיים הראשונים צה"ל הרג כאלף מחבלים ושבה כ-200, ובכך מנע תוצאה קטסטרופלית בהרבה. עשרות עד מאות מגופות המחבלים עדיין פזורות בשטח סביב הגבול, כמעט חודש מאז פרוץ המלחמה, ובצה"ל מקווים להשלים את פינויין בימים הקרובים ללא סיכון החיילים.
5 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
עשרות עד מאות מגופות המחבלים עדיין פזורות בשטח סביב הגבול. פריצת גדר הגבול ב-7 באוקטובר
בינתיים, המפקדים הבכירים פועלים בקדמת הכוחות בשטח האויב, מדי יום, כולל מפקדי האוגדות ואלוף פיקוד דרום ירון פינקלמן בעצמו. המאמץ הגדול של צה"ל מושקע גם בסידור מחדש לגמרי של מרחב האבטחה בגבול, גם בצידו העזתי - משימה שהוטלה על אחת האוגדות בשטח.

"מבינים שזו מלחמה על קיומה של ישראל - וננצח בה"

אחד מאותם מפקדים בכירים הוא תת-אלוף איציק כהן, מפקד אוגדה 162 ("עוצבת הפלדה"). תחת אוגדה 162 נמצאת גם חטיבת גבעתי - ש-13 מלוחמיה מתו אתמול בעזה - 11 לוחמי גדוד צבר נהרגו מטיל נ"ט ששוגר ופגע בנגמ"ש נמ"ר, ושני לוחמי סיירת גבעתי שנהרגו מטיל RPG שפגע במבנה שבו שהה הכוח.

5 צפייה בגלריה
 תא"ל איציק כהן
 תא"ל איציק כהן
מפקד אוגדה 162 עם חייליו
(צילום: טל שחר)
5 צפייה בגלריה
 תא"ל איציק כהן
 תא"ל איציק כהן
(צילום: טל שחר)
"כוחות האוגדה נמצאים על שערי העיר עזה, וגם בימים אלו איבדנו אנשים יקרים מאוד, גיבורי ישראל", אמר תא"ל כהן בהצהרה לעיתונאים בבא"ח העורף בזיקים. בהתייחס למערכת ההגנה על טנקים "מעיל רוח", אמר מפקד האוגדה כי "אנחנו פגשנו עשרות טילי נ"ט שעפו על הכוחות שלנו, ומכולם הצלחנו למנוע פגיעה על ידי מערכות טובות שיש לנו. האירוע האחרון היה מורכב, ולא הביא לידי ביטוי רק את רכיב הנ"ט".
לדבריו, "בקרב הזה החטיבה ניצחה, וכ-60 מחבלים הושמדו שם. אבל זו מלחמה, ובמלחמה אנחנו משלמים מחירים. אני כואב מאוד את האובדן של הלוחמים שלי, אני מחבק את המשפחות ואני מבטיח לעשות הכול כדי להחזיר את הלוחמים הביתה בשלום ולנצח את המשימה הזאת. אנחנו מבינים שזאת מלחמה על קיומה של מדינת ישראל וננצח בה".
5 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל בשטח הרצועה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל בשטח הרצועה
"יצאנו למלחמה הזאת כדי לאחוז את היד של החמאס שבחרה לחנוק את גרוננו". חיילים ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
מפקד האוגדה סיפר כי הוא "פוגש לוחמים חזקים ונחושים שמבינים את משימתם ולא רוצים לחזור עד להשלמתה". לדבריו, "יצאנו למלחמה הזאת כדי לאחוז את היד של החמאס שבחרה לחנוק את גרוננו. יש לנו את כל הכוח ואת כל הגיבוי בעולם לעשות את זה. במהלך חמשת הימים האחרונים פירקנו הרבה יכולות של החמאס, ואנחנו נפגוש אותו בימים הקרובים על מנת להכריע אותו".