על רקע הדחתם של שני קצינים בשל ממצאי תחקיר הריגתם של שבעה מעובדי ארגון הסיוע "המטבח המרכזי העולמי" (WCK) בדיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה, שלחה אתמול (שלישי) איריס חיים, אימו של החטוף יותם חיים שנורה למוות בשוגג על-ידי צה"ל בשכונת שג'אעיה, לצד החטופים אלון שמריז וסאמר טלאלקה, מכתב לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי - וקראה לו לשנות את החלטתו.
2 צפייה בגלריה
איריס חיים עם בנה יותם חיים ז"ל
איריס חיים עם בנה יותם חיים ז"ל
"האם דמו של בני חשוב פחות מדמם של אזרחי מדינה זרה?". איריס ויותם
(צילום: מהאלבום הפרטי)
בפתח דבריה, הבהירה כי "אין במכתב זה לערער על החלטתך המקצועית, ואני בטוחה שבחנת את המקרה בעיון רב. אני כותבת מרגשי ליבי וממה שההחלטה גורמת לי להרגיש כאם של יותם". לדבריה, "ב-15 בדצמבר 2023, בני יותם ז"ל, יחד עם שניים מחבריו לשבי, נורה בשוגג ונהרג עקב טעות של הצבא, טעות איומה שפגעה במורל של כל עם ישראל ושל הצבא - ובנו בראש ובראשונה.
"משפחתי יצאה בקריאה לדון את החיילים לכף זכות", הוסיפה האם. "לא רק שלא האשמנו את החיילים, לא את המפקד הישיר ולא אף אחד בדרג הבכיר - אף יצאנו בהודעה מחזקת שיש להמשיך את הלחימה כי זאת המטרה שלנו, רק ככה נוכל לנצח. לא ביקשנו להדיח אף אחד מתוך הבנה שאנו במצב מלחמה ושירי דו-צדדי הוא לצערנו וכאבנו, חלק מהמלחמה. וגם כיום זה לא מה שאני מבקשת".
חיים התייחסה לכך שלאחר הירי בבנה ובחבריו לשבי לא יצאה מהצבא קריאה להדחה של חיילים שהשתתפו במחדל, והדגישה כי "זה לא מה שאני מבקשת. אך הנה, אזרחים זרים נהרגו בשוגג על-ידי כוחות צה"ל, העולם מזדעק, ואחד מהנציגים המוחים נגד הצבא הוא ראש ממשלת פולין. יותם בני, גם הוא בעל אזרחות פולנית.
2 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של הרמטכ"ל הרצי הלוי
הצהרה לתקשורת של הרמטכ"ל הרצי הלוי
איריס חיים לרמטכ"ל: "החזר את הקצינים, חזק את הצבא"
(צילום: דובר צה"ל)
"מעניין שהאזרח הפולני בשם יותם חיים לא באמת עניין את ראש הממשלה בפולין", אמרה חיים. "אנחנו לא שמענו ממנו שהוא משתתף בצערנו, אזרח פולני חטוף שנהרג. הוא בטח לא פנה אליך להוקיע את ההרג נכון? האם דמו של בני חשוב פחות מדמם של אזרחי מדינה זרה? זה מבחינתי המשתמע מהחלטתך".
חיים הבהירה פעם נוספת כי משפחתה מגבה את החיילים, הצבא והמפקדים, "על אף הכאב הנוראי שלנו - כי יש לנו אחריות, כי אנחנו מאמינים שהחיילים עושים הכול כדי להגן עלינו, ושדברים איומים קורים במהלך מלחמה". היא פנתה לרמטכ"ל בשאלה, "האם אתה מגבה את המפקדים והחיילים שלך?", והוסיפה כי "מבחינתי כפי שאני רואה את המסר הזה: לפני שאתם יורים, תחשבו כמה פעמים, כי יכול להיות שתפגעו באזרח זר. את האזרחים שלנו אפשר להרוג, גם את החיילים.
"איך נוכל להמשיך לחיות פה עם המסר הזה? איך אתה חושב שאני מרגישה עכשיו? אני וכל המשפחה שלי?", המשיכה חיים. "אנחנו רוצים להמשיך להאמין שהצבא שלנו מונע מהחלטות ערכיות, שדואגות למדינה ולחטופים ולא לאינטרסים של המדינות האנטישמיות שמסביבנו. אני מסיימת את פנייתי אליך בבקשה לשינוי המסר שהועבר לעם ישראל ולאומות העולם: שחיילינו ואזרחינו שווים פחות".
חיים קראה לרמטכ"ל לשנות את ההחלטה, והוסיפה: "החזר את הקצינים למקומותיהם, חזק את הצבא, חזק את הכבוד שלנו לצבא ושל כל העולם לחוזק שלנו. אל תחליש אותו ואותנו. בעת מלחמה קורות טעויות, המחירים שאנו משלמים כבר כבדים מנשוא - המחיר הזה מיותר".