6 צפייה בגלריה
מתכוננים לבואו של ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ארה"ב בית הנשיא יצחק הרצוג
מתכוננים לבואו של ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ארה"ב בית הנשיא יצחק הרצוג
השטיח האדום כבר נפרש. הכנות בבית הנשיא לביקור ביידן
(צילום: דוברות בית הנשיא)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יגיע לביקורו העשירי בישראל, והראשון שלו כנשיא, ביום רביעי, והוא צפוי לבקר בבית הנשיא יצחק הרצוג ביום חמישי בשעות אחר הצהריים. עד לקבלת הפנים החגיגית, ההכנות בבית הנשיא ממשיכות במלוא המרץ וניתן לחוש התרגשות באוויר. במקביל, המשטרה הודיעה על כל החסימות, השינויים, והשיבושים בכבישים שצפויים במהלך הביקור של ביידן.

ביקור הנשיא - כתבות נוספות

לפי הודעת המשטרה, ביום רביעי, כביש 1 ייסגר לתנועה משני הכיוונים ממחלף שפירים ועד למחלף סחרוב. כמו כן, תיחסם הגישה מכביש 6 לכביש 1 במחלף בן שמן ובמחלף נשרים, והתנועה תופנה לכבישים 44, 444 ו-443. כמו כן, ביום רביעי תיסגר התנועה לירושלים מצומת גינות סחרוב ועד יד ושם, דרך רחוב וייצמן ושדרות הרצל ועד לצומת הנטקה.
לקראת סיום ביקורו של ביידן ביד ושם, ייסגרו לתנועה בתוך ירושלים הרחובות הבאים: הנטקה, שדרות הרצל ושמואל בייט משני הכיוונים. כמו כן, תיחסם העלייה מכביש בגין לרחוב שמואל בייט, וייסגר עד יום שישי בצהריים קטע הכביש ברחובות בצלאל בזק והרב הרצוג, שעובר דרך: רחוב עזה, כיכר צרפת, רחוב קרן היסוד ורחוב דוד המלך.
ביום חמישי, ייסגרו לתנועה החל משעות הבוקר או הצהריים קטעי הדרך הבאים: דוד המלך - ז'בוטינסקי לכיוון דוד המלך, כיכר פריז לכיוון רחוב אגרון, והלל - מנשה בן ישראל לכיוון רחוב אגרון.

בהמשך אותו היום, ייסגרו לתנועה קטעי דרך נוספים: דוד המלך – ז'בוטינסקי עד בית הנשיא, שלמה המלך –קריב לכיוון המלך דוד, כיכר פריז לכיוון קרן היסוד, בית לחם – עמק רפאים לכיוון דוד המלך, דובנוב לכיוון זבוטינסקי, רחוב הנשיא פינת הארי לכיוון בית הנשיא. בחמישי בערב, בנסיעתו של ביידן לטקס פתיחת המכבייה ה-21 שיתקיים באצטדיון טדי, ובדרך חזרה בסיום הטקס, ייחסמו לתנועה הרחובות הבאים: דוד המלך, קרן היסוד, עזה, הרב הרצוג וגולומב.
בשישי ייחסמו לתנועה החל משעות הבוקר הרחובות הבאים: יצחק קריב, אגרון בשני הכיוונים, שלמה המלך, שדרות הצנחנים, חיל הנדסה, חיים בר לב, שדרות האוניברסיטה ויצחק הנדיב. בהמשך אותו הבוקר, ייסגרו לתנועה רחובות נוספים: חטיבת ירושלים ודרך חברון בשני הכיוונים עד מעבר רחל.
בהודעה שפרסמה, המליצה המשטרה להשתמש בימי הביקור בתחבורה ציבורית, לבחור בדרכים חלופיות, ולהיעזר באפליקציות הניווט. מטעם המשטרה נמסר: "אנו נעדכן בזמן אמת את הציבור בדבר שינויים בהסדרי התנועה. ניתן להתעדכן במידע אודות השינויים גם באמצעות מוקד המידע הארצי של המשטרה (110). כמו כן יש להישמע להוראות השוטרים ולהיות קשובים לעדכונים שיפורסמו מעת לעת בכלי התקשורת".
6 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה נוסעת ברחובות ירושלים
הרכבת הקלה נוסעת ברחובות ירושלים
הרכבת הקלה בירושלים. תפעל במתכונת חלקית בשישי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מעבר לחסימות כבישים, עיריית ירושלים הודיעה על השיבושים הצפויים בתחבורה הציבורית בעיר במהלך הביקור. ביום שישי, בין השעות 8:00 עד 12:00 לערך, הרכבת הקלה לא תפעל בין גבעת המבתר לתחנה המרכזית. הרכבת תחזור לפעילות מלאה רק עם סיום הביקור ולאחר קבלת אישור מהמשטרה. כמו כן, העירייה הודיעה שייתכנו שיבושים בלוחות הזמנים ובמסלולים של קווי האוטובוסים בימי הביקור.
הרצוג צפוי לקבל את ביידן בחמישי ברחבת הטקסים בבית הנשיא, ולאחר מכן הנשיא האמריקני יחתום בהתאם למסורת בספר האורחים שיוצב באולם המרכזי. בהמשך, שני הנשיאים יערכו פגישת עבודה, ולאחר מכן ייצאו לחצר בית הנשיא, שם יישאו הצהרות רשמיות. בתום ההצהרות, יעניק הרצוג לביידן בטקס חגיגי את העיטור הגבוה ביותר אותו נשיא ישראלי יכול להעניק - עיטור הנשיא.
בימים אלה, אנשי צוות רבים, בהם טכנאים, צבעים ועובדי במה עמלים על נראותו של משכן נשיאי ישראל, שעתיד לארח את ביידן. דגלים מגוהצים של שתי המדינות נתלו ברחבי הבית, שטיח אדום נפרס לאורך מסלול הצעידה, ובגינה הוקם אוהל רחב ידיים לטובת צוותי התקשורת. כמו כן, נבנתה במת ענק במרכז רחבת הטקסים ופרחים בצבעי הדגל האמריקני נשזרו לרגל המאורע.
6 צפייה בגלריה
מתכוננים לבואו של ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ארה"ב בית הנשיא יצחק הרצוג
מתכוננים לבואו של ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ארה"ב בית הנשיא יצחק הרצוג
דגלים מגוהצים של שתי המדינות נתלו ברחבי בית הנשיא
(צילום: דוברות בית הנשיא)
מנכ"ל בית הנשיא, אייל שויקי התייחס להגעתו הקרבה של ביידן, ואמר: "אנחנו מצפים ומתרגשים. המסע של נשיא ארצות הברית למזרח התיכון, מתחיל בישראל. זו אמירה חשובה, שאני בטוח שתשתקף גם בהמשך המסע שלו". שוויקי הוסיף כי העיטור שיוענק לביידן בחמישי "הוענק לשועי עולם ולאנשים עם תרומה כבירה למדינת ישראל ולעם היהודי. הנשיא האמריקני הוא ידיד אמת של ישראל ותרומתו לביטחון המדינה היא עצומה".
ביידן יגיע לארץ ללא רעייתו ג'יל אך בליווי פמליה גדולה במיוחד. האמריקנים שכרו מאות חדרי מלון בירושלים. עם ביידן יגיע מטוס נפרד עם 120 עיתונאים שיסקרו את הביקור. האמריקנים עמדו על כך שהטקס יהיה מצומצם במיוחד. בנמל התעופה בן גוריון יקבלו את פניו על השטיח האדום הרצוג, ראש הממשלה יאיר לפיד ומשמר כבוד של חיילי צה"ל עם תזמורת צה"ל. בשדה צפוי טקס קבלת פנים ממלכתי מצומצם מאוד, שככל הנראה יתקיים ללא לחיצות ידיים בגלל החום ובגלל הקורונה.
6 צפייה בגלריה
ארכיון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס אייר פורס 1
ארכיון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס אייר פורס 1
"הנשיא האמריקני - ידיד אמת של ישראל". ג'ו ביידן, על רקע האייר פורס 1
(צילום: AP)
לאחר הטקס בנתב"ג, יגיע ביידן לירושלים, אך לא הוחלט עדיין אם ברכב או בטיסה. הוא יגיע לטקס ביד ושם בירושלים שבמהלכו יניח זר באוהל "יזכור", וייפגש עם שתי ניצולות שואה עם רקע אמריקני. בחמישי בבוקר ייפגש ביידן עם לפיד במלון וולדורף אסטוריה בירושלים. לאחר פגישה בארבע עיניים תתקיים גם פגישה בילטרלית בהשתתפות שרים. בסופה יתקיימו הצהרות של ביידן ולפיד. לאחר מכן, צפויה להתקיים קבלת הפנים בבית הנשיא.
6 צפייה בגלריה
נשיא המדינה הרצוג בפגישתו עם ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד בבית הנשיא
נשיא המדינה הרצוג בפגישתו עם ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד בבית הנשיא
יקבלו את ביידן בשדה התעופה. הרצוג ולפיד
(צילום: חיים צח/ לע״מ)
האמריקנים מודאגים ממזג האוויר החם בישראל, וחוששים שהדבר עלול לפגוע בביקור הנשיא, ולכן התוכניות עדיין בהתגבשות. "אין כמעט ספונטניות בביקור הזה", אמר ראש חטיבת הטקס במשרד החוץ, גיל השכל. "התוכנית עדיין לא סגורה ולא סופית, ונמצאת עדיין בהתהוות. יש עבודה אינטנסיבית סביב הצוותים הישראליים והאמריקניים לגבש את לוח הזמנים הטוב ביותר בהתחשב במזג האוויר והשעות הלא-ארוכות שבהן ישהה הנשיא בישראל", הוסיף.
בשישי בבוקר יבקר הנשיא האמריקני בבית החולים הפלסטיני אוגוסטה ויקטוריה, ולאחר מכן יגיע גם לבית לחם, ובהמשך גם לפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בצהריים יסיים את ביקורו בטקס פרידה קצר בנתב"ג, וימריא היישר לג'דה שבסעודיה.
6 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
"הטיסה מישראל ללסעודיה - סמל להתקרבותה למדינות ערב". יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
(צילום: AP)
אתמול התייחס ביידן לביקורו הצפוי במזרח התיכון בשבוע הקרוב, בטור שכתב לעיתון "הוושינגטון פוסט", ואמר: "אני אהיה הנשיא האמריקני הראשון שיטוס מישראל לג'דה שבסעודיה - הטיסה הזו תהיה סמל ליחסים הצומחים ולצעדי הנורמליזיציה בין ישראל לעולם הערבי". הוא הדגיש כי הממשל האמריקני פועל "להעמיק ולהרחיב" את היחסים האלו.