הבית התחתון של הפרלמנט ברוסיה, הדומה, אישר בצהריים (יום ב') את סיפוח השטחים הכבושים באוקראינה. חותמת הגומי של המחוקקים, שאיש מהם לא הצביע נגד הסיפוח, הייתה כמובן צפויה, ואת המהלך כבר אישר בסוף השבוע הנשיא ולדימיר פוטין בטקס חגיגי בקרמלין. גם הבית העליון של הפרלמנט צפוי לתת בהמשך את תמיכתו למהלך, לפני שיהפוך לרשמי. אבל במקביל אוקראינה ממשיכה להתקדם ממש באותם אזורים שרוסיה מכריזה על סיפוחם: בסוף השבוע, שעות לאחר הכרזת הסיפוח, הצליחו הכוחות האוקראיניים לכבוש את העיירה האסטרטגית לימאן במחוז דונייצק שבמזרח המדינה, וכעת מדווחת קייב על התקדמות גם במחוז חרסון שבדרום.
16 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין בכנס באוזבקיסטן
ולדימיר פוטין בכנס באוזבקיסטן
פוטין ודגל אוקראיני מתנוסס מעל כפר ששוחרר במתקפת-הנגד האוקראינית באזור חרסון
(צילום: AP, AFP)

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מסר אמש כי ההצלחות של חייליו "לא מוגבלות רק ללימאן", ודיווח כי הם כבשו שני כפרים קטנים במחוז חרסון – ארחנהסקה ומירוליוביבקה. בנאומו הלילי לאומה הוסיף זלנסקי כי כעת חלק גדול מהעדכונים שהוא מקבל ממפקדי הצבא שלו עוסקים בשחרור כפרים מידי הכיבוש הרוסי: "אתם יודעים, זה טרנד... לאחרונה אדם כלשהו במקום כלשהו ערך פסאודו-משאלי עם, וכאשר הדגל האוקראיני יחזור – אף אחד לא יזכור את הפארסה הרוסית של כמה פיסות נייר וסיפוחים. מלבד כמובן לגופי אכיפת החוק של אוקראינה. בגלל שכל מי שמעורב בכל סוג של תוקפנות נגד המדינה שלנו יישא באחריות לכך".
דבריו של זלנסקי הגיעו שעות לאחר דיווחים לא-מאומתים ברשתות החברתיות על התקדמות אוקראינית באזור חרסון, דיווחים שלהם היו שותפים גם בלוגרים המקורבים לצבא הרוסי. בסוכנות הידיעות AP ציינו בהקשר זה צילום שהופץ ברשתות החברתיות ובו נראה חייל אוקראיני עומד מתחת לפסל גדול של אבטיח, נקודת ציון מוכרת דרומית לכפר בשם נובובורונטסובקה, השוכן על גדתו של נהר הדנייפר באזור חרסון הכבוש. דגל אוקראיני נראה בתמונה מתנופף מעל הפסל, ולצד החייל נראו בתמונה מוקשים שככל הנראה נוטרלו.
בצהריים כבר הודו בממשל שמינתה מוסקבה בחרסון כי הכוחות האוקראיניים רשמו הצלחות מסוימות באזור, וכי השתלטו על מספר יישובים. "נאמר זאת כך: זה קשוח", אמר ולדימיר סאלדו, בכיר בממשל שם, בשיחה עם סוכנות רויטרס. הוא ציין כי הכוחות האוקראיניים השיגו "פריצת דרך" באזור כפר בשם דודצ'ני על גדות נהר הדנייפר. ברויטרס מציינים כי דודצ'ני שוכן 40 ק'"מ דרומית לקו החזית המוכר עד כה באזור חרסון, כך שאם דבריו של סאלדו מדויקים – אזי מדובר באחת ההתקדמויות הצבאיות המהירות ביותר מאז החלה המלחמה, ובפרט בחזית הדרומית שלה.
16 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי
וולודימיר זלנסקי
הנשיא האוקראיני זלנסקי. "שחרור היישובים נהיה כמו טרנד"
(צילום: AP)
16 צפייה בגלריה
חייל אוקראיני עומד מול אנדרטה בכפר באזור חרסון מלחמה רוסיה אוקראינה
חייל אוקראיני עומד מול אנדרטה בכפר באזור חרסון מלחמה רוסיה אוקראינה
התמונה שהופצה אמש ברשתות: חייל אוקראיני עומד מול אנדרטה בכפר באזור חרסון, ליד מוקשים מנוטרלים
לדיווחים על התקדמות בחרסון הצטרף הלילה שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, שבריאיון לרשת CNN אמר גם הוא כי נראה שהאוקראינים רושמים התקדמות באזור הזה – אך הדגיש כי מדובר בהתקדמות איטית. אוסטין הוסיף כי האוקראינים יודעים לנצל היטב הזדמנויות שנקרות בדרכם, וזקף את מה שכינה "שינוי בדינמיקה בשדה הקרב" לכלי הנשק המתקדמים שמספקות לאוקראינה ארה"ב ובעלות בריתה במערב, כגון מערכות שיגור הרקטות לטווח בינוני HIMARS.
הצבא האוקראיני עצמו טרם התייחס לדיווחים על התקדמות בחרסון, אבל באזור הזה הוא פתח במתקפת-נגד כבר באוגוסט, שבמסגרתה הצליח לנתק באמצעות הפצצת הגשרים בנהר הדנייפר את קווי האספקה של הכוחות הרוסיים המוצבים בחרסון, העיר הגדולה הראשונה שכבשה רוסיה בתחילת המלחמה. במקביל יצא הצבא האוקראיני בחודש שעבר למתקפת-נגד במחוז חרקוב שבצפון-מזרח המדינה. אותה מתקפה הפתיעה לחלוטין את הרוסים והצליחה לגרום לקריסה מהירה של קווי ההגנה שלהם שם ולנסיגה חפוזה שלהם מרוב האזורים שכבשו במחוז הזה.
כעת מקווים האוקראינים להמשיך להתקדם גם בחבל דונבאס, אחרי כיבוש העיירה האסטרטגית לימאן שבמחוז דונייצק. העיירה שימשה כמרכז לוגיסטי ותחבורתי חשוב עבור מאמציהם של הרוסים לכבוש את כל דונבאס, ושחרורה יאפשר לאוקראינה להתקדם בצפון החבל הזה – בעיקר במחוז לוהנסק הסמוך, שאת כיבושו השלימה רוסיה בתחילת יולי. כבר אמש דיווח הצבא האוקראיני שכוחותיו הצליחו להשתלט על כפר בשם טורסקה השוכן כ-15 ק"מ מלימאן.
16 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים ב לימאן ששוחרה במחוז דונייצק דונבאס אוקראינה מלחמה רוסיה
חיילים אוקראינים ב לימאן ששוחרה במחוז דונייצק דונבאס אוקראינה מלחמה רוסיה
חיילים אוקראינים בלימאן אחרי שחרורה בסוף השבוע. עיתון רוסי נפוץ דיווח: "הרוסים ערקו, בקושי ברחו בחיים"
(צילום: רויטרס/Courtesy of Oleksiy Biloshytskyi)
16 צפייה בגלריה
חייל אוקראיני מניף את דגל רוסיה ה מעל אנדרטה ב עיירה לימאן ששוחרה במחוז דונייצק דונבאס אוקראינה מלחמה רוסיה
חייל אוקראיני מניף את דגל רוסיה ה מעל אנדרטה ב עיירה לימאן ששוחרה במחוז דונייצק דונבאס אוקראינה מלחמה רוסיה
חייל אוקראיני משליך את דגל רוסיה מעל אנדרטה בלימאן
(צילום: רויטרס/Oleksiy Biloshytskyi)
16 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים בעיירה בחמוט מחוז דונייצק חבל דונבאס אוקראינה מלחמה רוסיה
חיילים אוקראינים בעיירה בחמוט מחוז דונייצק חבל דונבאס אוקראינה מלחמה רוסיה
לוחם אוקראיני באזור דונייצק. הם מקווים כעת להתקדם צפונה לעבר לוהנסק
(צילום: AP)
רוסיה, נזכיר, הודיעה ביום שבת על הסגת כוחותיה מלימאן, חמישה חודשים אחרי שכבשו אותה מידי האוקראינים במאי האחרון, והיא מסרה כי עשתה זאת על מנת למנוע את כיתורם בידי האוקראינים. טענותיה של הממשלה בקייב ולפיהן החיילים הרוסים בעיירה נטשו את עמדותיהם וניסו לברוח קיבלו באופן חריג למדי חיזוק דווקא מהתקשורת הרוסית: בעיתון "קומסומולסקאיה פראבדה", מהנפוצים ביותר ברוסיה, דיווחו כי בימים שקדמו לנסיגה מהעיירה הכוחות הרוסיים שהוצבו שם סבלו מעריקות, מתכנון לקוי ומעיכובים בהגעת כוחות תגבור. "הסיכון של כיתור או שבי מביש הפך לגדול מדי, והפיקוד הרוסי קיבל את ההחלטה לסגת", דיווח כתב של העיתון שליווה את הלוחמים הרוסים בלימאן. הוא הוסיף שהמורל של החיילים הרוסים היה נמוך למדי, ואמר שהם בקושי ברחו בחיים.

זעם ברוסיה: "לשלוח את הגנרל לחזית, שישטוף את הבושה בדם"

כיבוש לימאן הגיע כאמור פחות מיממה לאחר שפוטין הכריז באירוע חגיגי בקרמלין על סיפוח השטחים הכבושים במחוזות האוקראיניים דונייצק, לוהנסק, זפוריז'יה וחרסון, בתום משאלי העם המפוברקים שערך בהם. סיפוח השטחים ומשאלי העם נעשו בצל ביקורת שספג משטרו של פוטין אחרי התבוסה הקודמת באזור חרקוב בחודש שעבר, וכעת הביקורת הזו נשמעת מחדש: גורמים לאומנים ברוסיה, שתומכים בפלישה לאוקראינה, תקפו בחריפות את מפקדי הצבא הרוסי, והמחוקק הרוסי אנדריי גטולוב אמר למשל שהלוחמים הרוסים הם "גיבורים שמובלים על ידי חמורים שמשרתים את עצמם". הוא טען שלא ניתן להסביר במונחים צבאיים את ה"כניעה" בלימאן.
ביקורת קשה נשמעה גם מצדו של רמזן קדירוב, שליט צ'צ'ניה ובעל בריתו הקרוב של פוטין, שנתן ציון "בינוני" לתפקודו של מפקד הכוחות הרוסיים באזור חרסון, קולונל-גנרל אלכסנדר לאפין. "אני הייתי מוריד את לאפין לדרגת טוראי, שולל ממנו את העיטורים שלו ועם תת-מקלע בידיים שולח אותו לחזית על מנת שישטוף את הבושה שלו בדם", כתב קדירוב ל-2.8 מיליון עוקביו בטלגרם. קדירוב הוסיף כי "נפוטיזם בצבא לא יוביל לשום טוב", אם כי לא ברור למי בדיוק התייחס בדברים הללו.
16 צפייה בגלריה
נשיא צ'צניה רמזן קדירוב
נשיא צ'צניה רמזן קדירוב
שליט צ'צניה רמזן קדירוב. "תשלוחו את הגנרל לאפין לחזית, שישטוף את הבושה שלו בדם"
(צילום: רויטרס)
16 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין באירוע הסיפוח החגיגי במוסקבה. בטלוויזיה הממלכתית העזו למתוח ביקורת על כך שעשה זאת למרות שטרם הבטיח את השליטה על השטחים הכבושים
(צילום: AP)
16 צפייה בגלריה
תומכי נשיא רוסיה פוטין חוגגים ב מוסקבה הכרזת סיפוח שטחים כבושים ב אוקראינה
תומכי נשיא רוסיה פוטין חוגגים ב מוסקבה הכרזת סיפוח שטחים כבושים ב אוקראינה
תומכי פוטין חוגגים במוסקבה בסוף השבוע
(צילום: AFP)

אותם ניצים רוסים נמנעים אמנם מלבקר ישירות את פוטין עצמו, אבל נראה שגם כאן ניתן לראות כבר סדקים מסוימים: ב"מכון לחקר המלחמה", שמושבו בוושינגטון, ציינו כי גם אורחים שונים בטלוויזיה הממלכתית ברוסיה, שנתונה לפיקוחו הישיר של הקרמלין, השמיעו בשבת ביקורת על החלטתו של פוטין להכריז על סיפוח השטחים הכבושים לפני שהשליטה בהם הובטחה ולפני שגבולותיהם המנהלתיים נקבעו בצורה ברורה.
עד כה, יצוין, לא הבהיר הקרמלין אם השטח המסופח הוא השטח שבו שולטים בפועל כוחותיו, או כלל שטחי המחוזות האוקראיניים – שחלקים גדולים מהם תחת שליטה אוקראינית. אותם אורחים בטלוויזיה הרוסית, כך מסרו במכון המחקר האמריקני, הטילו גם ספק ביכולתה של רוסיה לשלוט בכל השטחים הכבושים שסופחו כביכול. לפי המכון, הביקורת הזו מעידה על כך שהקרמלין מפסיד במאבק התעמולתי והתודעתי המלווה את המלחמה באוקראינה.

פוטין: "לתקן את הטעויות במבצע הגיוס"

ביקורת על התנהלות השלטונות ברוסיה נשמעת כעת גם בעקבות גיוס המילואים הנרחב לצבא, מהלך שעליו הכריז פוטין בעקבות אותן תבוסות צבאיות באוקראינה. המהלך הזה עורר זעם וטלטלה ברוסיה: זו הפעם הראשונה שהיא מגייסת חיילי מילואים מאז מלחמת העולם השנייה, וההכרזה עמדה בניגוד מוחלט להבטחה של פוטין להימנע מכך בתחילת הפלישה בפברואר. המוני רוסים נמלטו מארצם על מנת להימנע מהגיוס: לפי הדיווחים יותר מ-260,000 עשו זאת בתוך ימים אחדים – מספר שמתקרב לאותו מספר שהשלטונות הרוסיים הכריזו כי בכוונתם לגייס, כ-300,000.
16 צפייה בגלריה
גברים שגויסו לצבא רוסיה במסגרת גיוס מילואים בעיר וולשקי
גברים שגויסו לצבא רוסיה במסגרת גיוס מילואים בעיר וולשקי
גיוס המילואים בעיר וולשקי ברוסיה. פוטין הודה בטעויות: "צריך לתקן אותן"
(צילום: רויטרס )
16 צפייה בגלריה
גברים שגויסו לצבא רוסיה במסגרת גיוס מילואים נפרדים מבני משפחתם ב מוסקבה
גברים שגויסו לצבא רוסיה במסגרת גיוס מילואים נפרדים מבני משפחתם ב מוסקבה
רוסי שגויס לצבא נפרד מבני משפחתו במוסקבה, בשבוע שעבר. רבבות ברחו מהמדינה כדי להימנע מכך
(צילט: EPA)
מבצע הגיוס עצמו מתנהל בצורה לקויה ביותר, ומאז שהחל נפוצו שלל עדויות על גיוס אנשים שאמורים היו להיות מוחרגים ממנו, כגון מבוגרים, סטודנטים או כאלו שאין להם עבר צבאי. פוטין עצמו הודה בסוף השבוע האחרון ב"טעויות" במבצע הגיוס, ואמר שיש לתקנן. הבוקר הודו הרשויות בחבל צ'אבהרובסק שבמזרח הרחוק ברוסיה כי אלפי אזרחים שם קיבלו בעשרת הימים האחרונים צווי גיוס אף שאמורים היו להיות מוחרגים. לדבריהן כחצי מכלל האנשים שנקראו במחוז להתגייס לצבא שוחררו לבתיהם, ומפקד לשכת הגיוס באזור הושעה מתפקידו.

אחרי איומי הגרעין, הקרמלין משמיע טון זהיר יותר

ההצלחות האוקראיניות בשדה הקרב, ובמקביל הכרזת הסיפוח של פוטין, מעוררות כעת חשש להסלמה משמעותית במלחמה. פוטין ואנשיו מפזרים שלל איומים באשר לשימוש אפשרי בנשק גרעיני באוקראינה, והבהירו כי יגנו על השטחים הכבושים כמו על כל אדמה רוסית אחרת, "בכל אמצעי" שעומד לרשותם. פוטין אף הדגיש כי ארה"ב כבר קבעה תקדים לשימוש בנשק גרעיני כשהטילה את פצצות האטום על הערים היפניות הירושימה ונגסקי בסוף מלחמת העולם השנייה, ב-1945. במערב תוהים כעת אם על מנת למנוע תבוסה משפילה באוקראינה יורה פוטין על שימוש בנשק גרעיני "טקטי", כזה שעוצמתו מפוחתת מאוד ביחס לנשק גרעיני "אסטרטגי" – אולם גורמים בארה"ב הבהירו כי הסיכויים לכך עדיין נמוכים למדי וכי לא הבחינו עד כה בהיערכות כלשהי של רוסיה למתקפה גרעינית.
כך או כך, ב"ניו יורק טיימס" מדווחים כי הממשל בוושינגטון נערך באופן ממשי לאפשרות הזו, לראשונה מאז משבר הטילים בקובה ב-1962 – אז הצליחו ארה"ב וברית המועצות להימנע ברגע האחרון כמעט ממלחמה גרעינית הרסנית לעולם כולו. היועץ לביטחון לאומי של הנשיא ג'ו ביידן, ג'ייק סאליבן, הבהיר בשבוע שעבר שההשלכות של מתקפה גרעינית יהיו "קטסטרופליות" עבור מוסקבה, וכי וושינגטון הבהירה לה בערוצים פרטיים מה תהיה תגובתה למהלך שכזה. הוא סירב לפרט מה תהיה התגובה האמריקנית, אבל גורמים שונים אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי האפשרויות שיישקלו במקרה שכזה יהיו ניתוקה המוחלט של רוסיה מהכלכלה העולמית ואפילו תגובה צבאית – אם כי לפי הדיווח בעיתון זו ככל הנראה תיעשה על ידי האוקראינים עצמם, באמצעות נשק קונבנציונלי שיספק להם המערב.
16 צפייה בגלריה
ראש ה-CIA לשעבר פטראוס. מזהיר מתגובה חריפה, אף שלדבריו לא שוחח עם היועץ לביטחון לאומי על המהלך שנשקל אם רוסיה תתקוף בגרעין
ראש ה-CIA לשעבר פטראוס. מזהיר מתגובה חריפה, אף שלדבריו לא שוחח עם היועץ לביטחון לאומי על המהלך שנשקל אם רוסיה תתקוף בגרעין
ראש ה-CIA לשעבר פטראוס. מזהיר מתגובה חריפה, אף שלדבריו לא שוחח עם היועץ לביטחון לאומי על המהלך שנשקל אם רוסיה תתקוף בגרעין
(צילום: AFP)
הערכה אחרת סיפק אמש ראש ה-CIA לשעבר דייוויד פטראוס, שחזה כי במקרה שבו רוסיה אכן תוציא לפועל מתקפה גרעינית נגד אוקראינה, ארה"ב ובעלות בריתה ייצאו למתקפה ישירה נגד כוחותיה של רוסיה, אך קונבנציונלית ולא גרעינית. "רק כדי לתת לכם תרחיש היפותטי, אנחנו נגיב בכך שנוביל את נאט"ו – ביחד – למאמץ שבו נשמיד כל כוח קונבנציונלי של רוסיה שנוכל לזהות אותו בשדה הקרב באוקראינה, וכן בחצי האי קרים וכל ספינה בים השחור", אמר פטראוס בריאיון לרשת ABC. פטראוס הדגיש כי לא שוחח עם היועץ לביטחון לאומי סאליבן על התגובה האמריקנית, אבל טען כי מתקפה גרעינית היא דבר "כל כך נוראי שחייבת להיות לו תשובה". לדבריו, "אנחנו לא רוצים להגיע כאן להסלמה גרעינית. אבל אתה חייב להראות שזה דבר בלתי מתקבל על הדעת בשום צורה".
בצל האזהרות האמריקניות הללו, טון זהיר למדי נשמע בצהריים מדבריו של דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב. בתדרוך לעיתונאים נשאל פסקוב על קריאתו של שליט צ'צ'ניה רמזן קדירוב לשקול לעשות שימוש בנשק גרעיני טקטי בעקבות התבוסות באוקראינה, ואמר כי מוסקבה מעדיפה "גישה מאוזנת" בכל הנוגע לנשק גרעיני. הוא הבהיר ששימוש בנשק שכזה ייעשה רק על פי הדוקטרינה הגרעינית הקיימת של מוסקבה, וכי אל לה לפעול בתחום זה על פי רגשות ותחושות.