צה"ל פרסם תיעוד חריג מתקיפת שמונה המטרות הצבאיות של כוח קודס האיראני וצבא סוריה שהתרחשה הלילה (בין שלישי לרביעי). מטוסי הקרב של חיל האוויר תקפו את המטרות בתגובה להנחת המטענים שנחשפו אתמול בדרום רמת הגולן. לפי דיווחים של מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, עשרה בני אדם נהרגו בתקיפות, בהם שלושה קצינים בצבא סוריה וחמישה איראנים ששייכים ככל הנראה לכוח קודס.
6 צפייה בגלריה
תיעוד של תקיפת צה"ל בסוריה
תיעוד של תקיפת צה"ל בסוריה
התקיפה כוונה גם נגד יעדים איראניים. מתוך התיעוד
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
תיעוד של תקיפת צה"ל בסוריה
תיעוד של תקיפת צה"ל בסוריה
(צילום: דובר צה"ל)
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר פרסום התיעוד: "לפנות בוקר חיל האוויר תקף מטרות משמעותיות של כוח קודס האיראני בסוריה, וגם של צבא סוריה. זאת המדיניות הברורה שאני מוביל מזה שנים. לא נאפשר התבססות איראנית צבאית נגדנו בסוריה, ולא נאפשר שום ניסיון של תקיפה נגדנו משטח סוריה. מי שמנסה לתקוף אותנו, מי שתוקף אותנו - דמו בראשו".
שר הביטחון בני גנץ התייחס היום לתקיפה ואמר: "צה"ל תקף הלילה מטרות צבאיות ששייכות לכוח קודס האיראני ולצבא הסורי בתגובה להנחת המטענים בגבול עם סוריה, בתוך שטח ישראל. אני שב ואומר לאויבנו - ישראל לא תסבול הפרות ריבונות בשום גזרה, ולא תאפשר התעצמות מסוכנת בשום גבול. המשטר הסורי הוא הנושא באחריות לכל מה שנעשה משטחו ובשטחו".

דובר צה"ל מסר הבוקר: "השלמנו בהצלחה תקיפה של חיל האוויר נגד שני סוגי מטרות בסוריה: גם יעדים של צבא סוריה וגם של כוח קודס האיראני. תקפנו שמונה מטרות מהחזית ועד למרחב דמשק, בהם מפקדה ראשית של הכוחות האיראניים ליד שדה התעופה בדמשק. בנוסף, תקפנו מתחם מגורים חשאי שמארח בכירים איראנים, דרומית מזרחית לדמשק, אך התקיפה לא בוצעה במרכז המתחם כדי להעביר להם את המסר".
צה"ל ציין גם כי חיל האוויר תקף את המפקדה של דיוויזיה 7 של הצבא הסורי בדרום הגולן, שלפי צה"ל בוצעה מתוכה פעילות טרור איראנית. "כמו כן תקפנו רכבי נ"מ מתקדמים של הסורים מאחר שהלילה בוצע ירי לעבר מטוסינו והחימושים ששיגרו.
6 צפייה בגלריה
מטענים
מטענים
מטען חבלה שנחשף באזור הגבול עם סוריה
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
מטענים
מטענים
כוחות צה"ל בגבול סוריה
(צילום: דובר צה"ל)
המטענים שנחשפו בגבול הסורי היו מטעני כלימגור שהונחו במוצב 116, ששימש כבית החולים עבור הפצועים הסורים במלחמת האזרחים. המטענים הונחו באזור כבר לפני כמה שבועות, ובזמן הזה צה"ל עקב אחר הכוח האיראני ו"אחז" במרחב תוך הצלבת מידע. "מסיבות מבצעיות החלטנו לחשוף את הזירה אתמול", אמר היום דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן. "אנחנו מניחים שבני המקום הסורים הניחו את המטענים בהכוונה ובעזרת הציוד של כוח קודס".
לדבריו, "התקיפות נועדו להדהד את מסרנו לצד השני ולאיראן: לא נאפשר התבססות איראנית ובטח לא ליד הגבול ולא נאפשר למשטר הסורי לאפשר פעילות זו. אנו פועלים נגד המארח הסורי ונגד האורח האיראני ומצפים מאונדו"ף לממש את אחריותו באזור".

המטענים הקטלניים שחיכו לחיילים

המטענים שנחשפו אתמול בגבול עם סוריה ברמת הגולן, במקום שבו פועלים מעת לעת כוחות צה"ל, היו מטעני כלימגור תקניים - הנפוצים ביותר בחילות ההנדסה. מדובר במטעני חבלה רבי עוצמה שיועדו לפגוע בחיילים באמצעות הפעלה מרחוק.
6 צפייה בגלריה
מטענים
מטענים
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
מטענים
מטענים
כל מטען הכיל כ-2.5 ק"ג חומר נפץ ו-2,000 כדוריות רסס. צה"ל בגבול הסורי
(צילום: דובר צה"ל)
כל אחד משלושת המטענים שהוסתרו בשיחים במובלעת הישראלית, במקום שבו פעל בית חולים לפצועים סורים ממלחמת האזרחים, שוקל לפי ההערכה בצה"ל כ-5 ק"ג ומכיל כ-2.5 ק"ג חומר נפץ וכ-2,000 כדוריות רסס. טווח ההרג של כל מטען הוא 15 מטרים, וטווח הפציעה עומד על כ-50 מטרים.
המטענים שאותרו פוזרו על הקרקע במרחק מה זה מזה, לצורך הגדלת אפקט הקטלניות. ביחידת יהל"ם אספו אתמול את המטענים, נטרלו אותם וטיפלו בהם לצורך למידתם המודיענית.
בצה"ל הדגישו היום כי האיראנים לא נסוגו מסוריה, אלא רק "רודדו", מה שלא מפריע להם להמשיך ולהכניס אמצעי לחימה למדינה ולהפעיל מיליציות וכוחות פרו-איראניים גם ברמת הגולן.