עד המדינה במשפטו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, דוברו לשעבר ניר חפץ, המשיך להעיד הבוקר (רביעי) בבית המשפט המחוזי בירושלים, זה היום ה-14. היום חקרה אותו עו"ד מיכל עוזר-רוזן, סנגוריתה של איריס אלוביץ', הנאשמת יחד עם בעלה שאול אלוביץ' במתן שוחד לנתניהו בתיק 4000 ("פרשת בזק-וואלה"). היה זה הדיון האחרון לחקירה הנגדית של חפץ בתיק הזה, ובשבוע הבא יחלו עורכי הדין של הנאשמים לחקור אותו על תיק 1000 ("פרשת המתנות") ותיק 2000 ("שיחות נתניהו-מוזס"). ynet העביר עדכונים שוטפים מהדיון.
4 צפייה בגלריה
ניר חפץ בעדות במשפט נתניהו
ניר חפץ בעדות במשפט נתניהו
ניר חפץ בבית המשפט המחוזי בירושלים, הבוקר
(צילום: אלכס קולומויסקי )
12:15 - החקירה הנגדית של חפץ בתיק 4000 הסתיימה הדיון היום הסתיים, וכך גם חקירתו הנגדית של חפץ בתיק 4000 על ידי סנגורי הנאשמים. בשבוע הבא, כאמור, הוא יתחיל להיחקר על ידיהם בתיק 1000 ובתיק 2000, במקביל.
11:08 - חפץ על הכעס במשפחת נתניהו עקב מינויים בוואלה: "הועבר מסר – זו מלחמת עולם" עורכת הדין רוזן-עוזר ממשיכה להתמקד בחקירה הנגדית של עד המדינה חפץ במעורבות של משפחת נתניהו במינויים של עורכי אתר וואלה, וניסתה – כך נראה – להדגיש את הכעס של המשפחה על חלק מהמינויים הללו.
בנוגע למינויו של אבירם אלעד לעורך הראשי של וואלה באוקטובר 2016, אמרה עורכת דינה של איריס אלוביץ' כי היא ובעלה ניסו להצדיק את המינוי בפניי משפחת נתניהו, שכעסה אז על כך לכאורה בשל פרסומים שלו בנוגע לפרשת הצוללות, ולומר להם, ביחד עם מנכ"ל וואלה דאז אילן ישועה, שאלעד הוא "עורך טוב". חפץ אמר בהקשר זה כי ישועה היה אז בלחץ להעביר את המינוי: "הוא מתאר מצב שבו הוא לא מקבל אור ירוק ממר אלוביץ', כי הוא לא מקבל אישור ממר נתניהו. המינוי שלו עורר מורת רוח רבה בבלפור".
רוזן-עוזר: "ובכל זאת נשאר בתפקיד שלו. ושרה נתניהו כעסה על זה". חפץ: "נכון".
4 צפייה בגלריה
ניר חפץ בעדות במשפט נתניהו
ניר חפץ בעדות במשפט נתניהו
חפץ, הבוקר על דוכן העדים. "בלפור עבר למצב חירום כשדיברתי על בן כספית"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בהמשך עברה עו"ד רוזן-עוזר לדון בהתנגדות למינוי העיתונאי יואב גולן לעורך וואלה, לכאורה בגלל קרבתו לעיתונאי בן כספית, ממבקריו הבולטים של נתניהו. רוזן אמרה לחפץ: "אתה זה שיוזם את התשובה השלילית", וחפץ השיב: "יכולים ללכת מסביב, אבל צריך להגיד את האמת. אני יודע שבאותו זמן לנתניהו יש כוח מטאורי על אלוביץ', ברגע שאני אומר בן כספית – המינוי הזה לא ייצא לעולם, אפילו אם יהיה צונאמי". לדבריו, ברגע שהוא דיבר על בן כספית, "בלפור עובר למודוס אופרנדי של חירום. הועברו מסרים חד-משמעיים שזו מלחמת עולם".
10:30 - "אלוביץ' עשה כל מה שהוא יכול כדי לרצות את משפחת נתניהו" חפץ אמר, בתשובה לשאלותיה של עורכת הדין של איריס אלוביץ', כי חש הזדהות עמה ועם בעלה שאול, בעלי בזק לשעבר: "חשבתי שאלוביץ' עושה כל מה שהוא יכול (כדי) לרצות את משפחת נתניהו בסיקור של וואלה, ולא חשבתי שהוא יכול לעשות יותר ממה שעשה. ואל מול כל זה הם מקבלים את כל המתקפות האלה. את הכעס שמעתי משרה ויאיר ולא מנתניהו".
בהמשך נשאל חפץ על הודעות בין שאול אלוביץ' לרעייתו איריס, שלכאורה נמחקו ב-2016 וששרה ויאיר לכאורה ביקשו שלא למחוק אותם. רוזן שאלה אם חפץ ידע שאיריס מחקה הודעות "בשגרה", והוא השיב שהדבר לא נעשה מתוך כוונה פלילית, וכי הדבר נעשה ב"אווירה מבודחת". לדבריו, "כל מה שקשור בגב' אלוביץ' מעולם לא קשור לשום החלטה שלי להיות עד מדינה. אני מזועזע בדיוק כמוך שהיא יושבת כאן".
09:45 - חפץ: "שרה מרגישה כמו אישה מוכה בתקשורת, יאיר מדליק אותה" הדיון עבר להתמקד מיאיר נתניהו אל אמו, שרה. חפץ נשאל על ידי עורכת הדין רוזן-עוזר על התפקיד ששיחקה שרה נתניהו ביחסים מול בני הזוג אלוביץ', והיא הציגה בפניו דברים שאמר בחקירה במשטרה, על בקשה להעביר מסר אליהם מצד משפחת נתניהו על ניתוק קשר ביניהם, ב-2016 - בעקבות כעס על מינויים באתר וואלה.
"שרה נתניהו רתחה", אמר חפץ בעדותו כעת, ורוזן הציגה לחפץ דברים נוספים מחקירתו במשטרה: "ביקשה שאודיע לאיריס ושאול שהם כבר לא חברים שלהם יותר". חפץ אמר על כך הבוקר: "צריך להגיד, האינטרקציה הייתה עם שרה נתניהו, לא בנוכחות בנימין נתניהו. לא יכול להגיד אם ידע או לא, זה שרה ואני, בלי בנימין נתניהו".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מצביעים בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מצביעים בירושלים
שרה נתניהו. "היא מרגישה כמו אישה מוכה. אבל זו תחושה אותנטית"
( צילום: מארק ישראל סלם)
חפץ הוסיף כי שרה הייתה באותה תקופה ב"סערת רגשות גדולה". לדבריו, "התהליך (הוא) שמר יאיר נתניהו ושרה נתניהו נמצאים בבלפור שעות ארוכים, יום-יום, כמעט כל היום, כל יום, והוא מדליק אותה, עד שזה הופך לחלק אינהרנטי ממנה".
בהמשך שאלה רוזן-עוזר את חפץ אם שרה נתניהו היא "אדם אמוציונלי", והוא השיב: "מאוד. זה גם צדדים חיוביים – היא יודעת להיות חמה, חברה, יש לזה פלוסים ומינוסים, בתקשורת מוציאים רק את המינוסים". הוא הוסיף בהתייחסות לתלונותיה של שרה נתניהו על הסיקור התקשורתי שלה: "היא מרגישה כמו אישה מוכה. אבל זו תחושה אותנטית, לא כלי בידיה לשפר תדמיתה". לדבריו, "היא אישה חכמה ויש לה תפיסת מציאות, אבל אצלה נושא הנאמנות נמצא בראש סדר העדיפויות, טיפה פשטני".
רוזן-עוזר: "שרה נתפסת כמי שהכעס שלה מאוד לא נעים" חפץ: "נכון" רוזן-עוזר: "הכעס הזה מאוד לא נעים כשמי שמתסיס/מסית זה יאיר נתניהו" חפץ: "יש עשרות רבות של אנשים שיכולים להעיד שהתשובה היא כן"
בשלב זה התערב השופט משה בר-עם ושאל מדוע הסוגיה חשובה למשפט: "המידע הזה חשוב להמשך? האישיות? מדברים רבע שעה על שרה ועל יאיר שאינם נוכחים באולם, מבחינת המינון, כמה הדבר משרת?". רוזן השיבה לו: "אסביר, לא בנוכחות העד, מאוד רלוונטי". חפץ התערב גם הוא ואמר כי הסוגיה לא נוחה לו, וביקש "לדלג" עליה.
9:28 - "יאיר תכנן להשגיח על המדיניות של אבא שלו" עו"ד רוזן אמרה כי חפץ העיד בחקירתו הראשית ש"אחרי הבחירות ב-2015, המשקל של יאיר נתניהו בסביבה של ראש הממשלה גדל מאוד", והציגה תמליל של חפץ בחקירה: "מה שאני אומר השתלט לחלוטין, השתלט לחלוטין על מדיניות ההסברה של אביו, דחק הצידה את הצוות המקצועי, כולל אותי, גם אנשים נוספים שכיהנו". לאחר מכן פנתה אל חפץ: "במקום אחר בחקירה, הגדרת את עצמך כ'קורבן יאיר'". חפץ השיב: "חשבתי שגורם נזק אדיר לאביו ולמדינה".
4 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו בבית המשפט
יאיר נתניהו בבית המשפט
"מאוד אובססיבי". יאיר נתניהו
(צילום: מוטי קמחי )
בהמשך הסביר חפץ: "זה צץ רק אחרי הבחירות, זה תהליך. בטח לא בשבועות הראשונים, אבל אחרי 4-3 חודשים יכולת למצוא את זה ביג-טיים. יאיר מאוד אובססיבי, חוזר על מסרים עשרות ומאות פעמים עד שראשך מתפוצץ. שאלתי את יאיר אם הוא מתכוון ללכת ללמוד, אמר 'לא, אני מתכוון בשלוש השנים הקרובות להשקיע בלהשגיח על אבא שלי'. הוא מראש תכנן להשגיח על המדיניות של אבא שלו. אמר לי".
חפץ הוסיף: "אני מאוד מעדן, לתת לך את המידע. לא לעשות כותרות. עונה לך על מה שאת שואלת אותי, לא מרחיב, יכולות להיות פה הרחבות, הו הו...".
אתמול חפץ נחקר נגדית לאורך כל היום על ידי עורך הדין ז'ק חן, סנגורו של איש העסקים שאול אלוביץ'. חפץ התייחס לסיפור גריסת המסמך שהועבר מאלוביץ' דרך חפץ לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. לטענת עד המדינה, מדובר בהתנהלות שגרתית וקבועה של ראש הממשלה: "יש לו תודעה מפותחת לכך שכל דבר בכתב ידו יכול להיכנס לספרים. בנימין נתניהו גורס כל דבר. גם אם הייתה שם רשימת מכולת, הוא היה גורס".

עו"ד חן שאל את חפץ איך בחקירתו במשטרה, לא זכר את אירוע גריסת המסמך. "לא זכרתי שלא סיפרתי את זה, לא ייחסתי לזה משמעות", אמר חפץ, "אצל נתניהו היה ברור שיגרוס את זה". חן הזכיר כי בחקירה אמר שנתניהו הניח את המסמך מולו על השולחן, אך חפץ אמר כי זה לא סותר את גריסת המסמך. "מבחינת נתניהו אלה פעולות מאוד-מאוד טכניות", ציין.
בחקירה הראשית העיד חפץ כי התבקש להעביר מסר מאלוביץ' לנתניהו, שהרשות להגבלים עסקיים הקציבה זמן להחלטה לאשר את מיזוג בזק ו-yes - כך שעליו לחתום על העסקה לפני הבחירות. "ברור שנתניהו אין לו עניין לפני הבחירות לחתום על עסקה כזו", אמר בעדות, "הוא גם מוגבל על ידי יועמ"ש, וגם למה ש'וואלה' לא ירוץ אחרינו ויצטרך אותנו. לכן לא העליתי על דעתי שסוכם משהו אופרטיבי".
גלעד כהן השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 09:13, 22.12.21