5 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
ניר חפץ, הבוקר בבית המשפט
(צילום: יואב דודקביץ')
בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכה היום (ד') זה השבוע השלישי החקירה הנגדית של עד המדינה ניר חפץ במשפטו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, המואשם בשלוש פרשות: תיק 1000 (פרשת המתנות), תיק 2000 (שיחות נתניהו-מוזס) ותיק 4000 (פרשת וואלה-בזק). הפרקליטות מייחסת לו עבירת שוחד בתיק 4000 ועבירות מרמה והפרת אמונים בשלוש הפרשות.
בעדות היום התייחס לתפיסה של נתניהו את התקשורת הישראלית ואת אופן הסיקור שלה אותו. "נתניהו תפס מאז ומעולם שהתקשורת נגדו", אמר בתשובה לשאלה של הסנגור עו"ד בעז בן צור. "רוב האנשים שכותבים בתקשורת הישראלית לא מצביעים לנתניהו. הוא ראה עצמו נרדף על ידי רוב התקשורת. זה לא מטבע לשון או מסר ציני. זה אצלו עמוק בפנים.
"הוא מאמין שמשתמשים במתקפות על משפחתו כדי להפיל אותו. זה בוער בו יום יום. לכן הוא עסק רבות במה שהוא הגדיר כניסיונות לאזן ולהכניס לתקשורת גורמים שתומכים בו, גורמים ימניים. הוא עוסק בזה ללא הפסקה. זה בא מתחושת רדיפה ממש. הוא מדבר איתי על זה בלי סוף שנים".
5 צפייה בגלריה
בעז בן צור
בעז בן צור
עו"ד בן צור
(צילום: יואב דודקביץ)
עו"ד בן צור שאל את חפץ אם הוא לא ראה פסול בהתנהלות שלו מול אתר וואלה – שבמסגרתה לפי עדותו השפיע באופן אינטנסיבי על הסיקור של נתניהו סביב מערכת הבחירות ב-2015. חפץ ענה: "כשאתה מנהל מטה הסברה של הליכוד, שאמור לעשות הכל כדי לנצח בבחירות... אם וואלה בעדנו אז טוב מאוד. זה מה שהבנתי, זה מה ששיקפתי. חד-משמעית לא חשבתי שאני חורג מתפקידי כדובר. גם אם תיקח את הנייר שהעברתי (חפץ העיד לאחרונה שהעביר מסמך העוסק ברגולציה מבעלי וואלה לשעבר שאול אלוביץ' לנתניהו וזה גרס אותו, ג"מ) אלוביץ' אמר לי שזה נייר שאפשר למצוא בגוגל.
"לא חשבתי שאני עושה משהו לא חוקי. אם טעיתי אז טעיתי. כשאני מדווח לנתניהו שאלוביץ' אמר לי שישועה מפסיק לשתף פעולה, לא הוא ולא אני חושבים שאנחנו נמצאים בתוך נוסחה פלילית. אני משקף לך מצב תודעתי. קטונתי לקבוע".
"באירוע אחר כן חשבתי שאני חוצה קו אדום (פגישת השיבוש עם שאול ואיריס אלוביץ' ומחיקת הטלפונים, ג"מ). אבל בבחירות לא הייתי מודע לאפשרות שאני חוצה קו אדום. ממש לא. מאחר ש-ynet היה כל כך עוין נגדנו, אי אפשר יותר עוין, אז מזווית מטה הבחירות זה היה לי נראה הכי טבעי בעולם שוואלה בעדנו".

"בוואלה היה DNA עוין, אז היה צריך את הדחיפה"

בחלקו השני של הדיון, בן צור עבר בדיון על פריטים רבים מהאישום שמייחסים להם בפרקליטות בקשות סיקור מוואלה על ידי משפחת נתניהו, הוא טען שהמידע התפרסם גם בכלי תקשורת אחרים ושאל "אנחנו עוברים פריט אחרי פריט שאתה מאשר בעדינות שנשלחו רחב ל-10 כלי תקשורת והתפרסם ב-9-8 כלי תקשורת. דברים שגרתיים בנאליים ההנחה היא שגם בוואלה כמו במקומות נוספים הם היו אמורים להתפרסם. דעתך?".
חפץ: "יש סיכוי טוב מאד שהיו מתפרסמים בלעדיי אבל יחד עם זאת ההיגיון של התגבור הזה זה ברגע שאני מפנה את תשומת לב של מר אלוביץ' מאותת שזה חשוב לנתניהו ואז תהיה תשומת לב יתרה שהאייטם יעלה". בן צור טען כי "אין ערך מוסף לפנייה של אלוביץ'". וחפץ השיב: "לא מסכים. מאחר שוואלה היה עם DNA עוין שם היה צריך את הדחיפה".
על יחסיו עם אלוביץ' אמר חפץ: "בוואלה היה לי את הקשר האישי עם אלוביץ', וזה היה הדבר היחיד. אם אני פונה, זה בגלל היחסים והדברים שאלוביץ' הבהיר לי לגבי המחויבות שלו".
5 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
"בוואלה היה DNA עוין, היחסים עם אלוביץ' היו חשובים"
(צילום: יואב דודקביץ)
לאורך עדותו בשבועות האחרונים העיד חפץ במסגרת תיק 4000 על היותו ציר מקשר בין נתניהו ובני משפחתו לבין ראשי וואלה – בני הזוג אלוביץ' והמנכ"ל לשעבר אילן ישועה. באמצעותו מנסה הפרקליטות לבסס את אישום השוחד, שבמסגרתו לכאורה היו יחסי תן וקח בין הצדדים: נתניהו זכה להשפעה משמעותית על הסיקור באתר, ובתמורה אישר את עסקת מיזוג בזק ו-yes שהעניק לאלוביץ' רווחים אדירים.
חפץ הדגיש שנתניהו לא עירב אותו בנושאי רגולציה, ולכן לא יוכל לפרט בנושא: "אצל נתניהו לכל אחד יש את המגירה שלו ואתה פועל רק במגירה שלך. יש כמה יוצאים מהכלל שקרובים אליו כמו רון דרמר וארי הרו שיכלו להיות רב-משימתיים. אני לא הייתי במגירת הרגולציה".
5 צפייה בגלריה
שרה נתניהו לב רה"מ בנימין נתניהו לאחר הניצחון בבחירות 2019
שרה נתניהו לב רה"מ בנימין נתניהו לאחר הניצחון בבחירות 2019
חפץ: "שרה נתניהו אישה חכמה, שולטת ברזי הפוליטיקה"
(צילום: AFP)
הוא התייחס על הדוכן ליחסיו עם שרה נתניהו: "היא אישה חכמה ששולטת ברזי הפוליטיקה. יש לה הרבה תכונות יפות שלא באות לידי ביטוי בתקשורת. כשפעלתי לאזן את התמונה עשיתי זאת באמונה שלמה. אני לא אומר שהביקורת עליה לא יכולה להיות. כדובר פעלתי להבליט את הפן החיובי. הקושי הרגשי שלי לחתום על הסכם עד המדינה, חוץ מהמשפחה שלי, היה שרה נתניהו.
"הפעילות העצמאית שלה היא עבודה עם גופים וולנטרים, ניצולי שואה, ילדים חולי סרטן, ויש לה כמובן את העבודה שלה. פעלתי להפיץ את זה בתקשורת. אחרי הבחירות והקמת הממשלה ב-2015 זה היה העיסוק המרכזי שלי בפעילות התקשורתית. לנתניהו אכפת באופן אמיתי לתקן את הדמוניזציה שלה. כבעלה הוא מרגיש אשם בזה".
על הטיפול בנושאים הקשורים לבנו של נתניהו, יאיר, אמר חפץ: "במקרה שלו הייתה הוראה לעבור תמיד דרך בנימין נתניהו. האוטונומיה שלי הייתה רק לגבי שרה בעניינים שלא שנויים במחלוקת".