ניר חפץ, עד המדינה במשפטם של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, ממשיך למסור הבוקר (יום ב') בחקירה הנגדית את גרסתו. הפרקליטות מייחסת לנתניהו עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.
ניר חפץ - העדויות הקודמות
הסנגור עו"ד בן צור הזכיר הקלטת שיחה בין חפץ ליאיר נתניהו, שהושמעה בעדות הראשית, שבמהלכה גם האב בנימין נתניהו מצטרף. מדובר בפרסום ידיעה בוואלה שעסקה בנושא פרטי במשפחת פוליטיקאי – ללא זיהוי שלו – אבל יאיר חשש שיקשרו אותה אליו. חפץ פנה לאתר בשליחותו כדי שיפרסמו הבהרה שלא מדובר בו. לפי הסנגור, בקשות דומות התקבלו וטופלו ב"ידיעות אחרונות" וב"דה מרקר", אבל דווקא בוואלה הן נתקלו בקשיים. חפץ: "לפי הטקסט מוואלה קיבלתי תשובה מתחמקת או שלילית".
הוא הוסיף כי: "יאיר נתניהו ציפה ליחס מיוחד מ'וואלה' אבל לא מדה מרקר. הוא ניהל קמפיין שמגיע לו יחס מיוחד ב'וואלה'".
עו"ד בן צור: בואו נעבור לקטע שבנימין נתניהו מצטרף לשיחה. הוא אומר: "למה לא אמרת לי שאלוביץ' לא עשה כלום?". חפץ: "זה לגיטימי, חובתו כאב. גם אני הזדהיתי לחלוטין עם מה שיאיר נתניהו אמר. נתניהו הלין על זה שלא נעשה דבר. הוא מבקש שהם ימלאו אחרי הבקשה הכי לגיטימית בעולם. הייתי מצפה מכל כלי תקשורת שימלא אחר בקשה כזו. אני מצטער שהשיחה הזו הוקלטה. זה פוגעני כלפי יאיר נתניהו".
4 צפייה בגלריה
חפץ בעדות במשפט נתניהו
חפץ בעדות במשפט נתניהו
חפץ בבית המשפט המחוזי בירושלים, הבוקר
(צילום: יואב דודקביץ')
חפץ נשאל על ידי עו"ד בן צור על מינויו של ליאור חורב ליועץ התקשורת של המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך: "לחורב שנאה אישית לנתניהו. אני יודע שזו שנאה אישית עוד מהימים שעבד עם אריאל שרון. זו שנאה יוקדת. הוא מונה להיות יועץ של המפכ"ל. היינו בשוק מזה. המפכ"ל מבין טוב מאוד שלקחת את היועץ הזה - זה ללכת על הראש של הראש הממשלה".
עו"ד בן צור: תאשר לי שחוויתם רצף הדלפות מהמשטרה. חפץ: "מבול בלתי נפסק. תחושה שיורים עלינו מכל הכיוונים. זו הייתה גם תחושה של נתניהו. זה מוריד את האמון שלך בחקירה ובכלל ברשויות האכיפה. התפקיד שלי היה לטפל בזה וחוויתי את זה יומיום".
לפני הצהריים סיים עו"ד בן צור את החקירה של חפץ, וסנגורו של אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, החל את החקירה הנגדית מטעמו. עו"ד חן התעניין ביחסיו של חפץ עם עד המדינה השני, מנכ"ל משרד התקשורת בתקופה הרלוונטית, מומו פילבר. חפץ סיפר שנפגש עם פילבר הן בעניינים אישיים והן בענייני לשכה: "היינו חלק מסביבה מאוד קרובה של ראש הממשלה. ראיתי אותו כבן ברית בסביבה הזו. זה לא נכון שנפגשתי איתו כדי לקדם את עסקיי. לפני הכל היינו נפגשים בענייני ראש הממשלה, הבוס הגדול".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מצביעים בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מצביעים בירושלים
שרה נתניהו. "נתנה אור ירוק"
( צילום: מארק ישראל סלם)
4 צפייה בגלריה
שלמה פילבר. מעורבות במינוי
שלמה פילבר. מעורבות במינוי
שלמה פילבר. מעורבות במינוי
(צילום: מוטי קמחי)
עו"ד חן ציטט מחקירתו של חפץ במשטרה, שבה טען שנתניהו הציע לו להיות מנכ"ל משרד התקשורת – והוא סירב. על מעורבות רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, במינוי של פילבר לתפקיד, הוסיף חפץ: "שרה רצתה שאני אהיה המנכ"ל, ברור לי שהיא רצתה. אבל אחרי זה היא כן הייתה מעורבת במינוי הזה. אין שום סיכוי בעולם שהמינוי הזה יעבור בלי אישורה של שרה. שרה נתנה אור ירוק למינוי הזה. בנימין נתניהו לא היה ממנה אותו בלי אור ירוק ממנה ואני יכול לתת עוד 20 דוגמאות כאלה".
עו"ד חן: נפגשת עם אלוביץ' גם בעניינים אישיים. חפץ: "ברגע שגדעון סער התפטר וארדן עוזב את משרד התקשורת, הפגישות עם אלוביץ' נגעו למי יהיה שר התקשורת, כי הוא רצה לבחוש בזה. הפגישות היו ביוזמתו. כל טענה לעניינים אישיים שלי היא עורבא פרח. אולי עלה בשוליים".
חפץ הוסיף: "נתניהו שלח אותי לאלוביץ' לדברר אותו בפן של תקשורת המונים. הייתי שליחו, ולכן אלוביץ' נפגש איתי. לא היה לי ציר עבודה משומן מול אתר וואלה כמו שהיה לי מול קשת או ידיעות, ולכן מבחינת נתניהו הגיוני שאני אעבוד מול הבעלים". השופט משה בר-עם: "לא מתוך תקווה לקבל יחס מיוחד בוואלה?". חפץ: "בשלב הזה אין שום רמז לכך".
חפץ שימש כיועץ התקשורת של נתניהו ומשפחתו משנת 2014, עת היה ראש הממשלה. קודם לכן, במשך שנים, עבד חפץ בקבוצת התקשורת "ידיעות אחרונות" בשורת תפקידים, וכן מילא תפקידי דוברות והסברה שונים בלשכת נתניהו ובמפלגת הליכוד. הוא עבד גם בעיתון "מעריב". הוא אמור להעיד בעיקר על הקשר בין נתניהו לבני הזוג אלוביץ' הנאשמים כאמור גם הם בתיק 4000. הפרקליטות טוענת כידוע שהיחסים בין הצדדים היו יחסי שוחד.
לפי כתב האישום, במסגרת תיק 4000, כחלק ממערכת היחסים ההדדית של "תן וקח" בין נתניהו לאלוביץ' החל קשר אינטנסיבי, תדיר וחריג בניהם. במסגרת קשר זה הפנו נתניהו ובני משפחתו דרישות מסוגים שונים אל אלוביץ', ולרעייתו איריס, ישירות ובאמצעות מתווכים, אלה עסקו באופן הסיקור של נתניהו ובני משפחתו באתר "וואלה", ואף נגעו לסיקור של יריביו הפוליטיים של נתניהו. הדרישות להתערבות בפרסומים נעשו באמצעות גורם שלישי מתווך, ואחד מהגורמים הללו היה חפץ.