הממשלה אמורה להתכנס הערב (ראשון) ולדון בין היתר בהקמת ועדת חריגים מיוחדת לטסים ארצה - אך עד אז אלפי ישראלים עדיין תקועים בחו"ל ללא אפשרות לחזור לארץ עקב ההחלטה להאריך את הסגר ולהותיר את נתב"ג סגור.
"זרקו אותי מתחת לפסי רכבת והשאירו אותי להתמודד לבד", אמר בכעס אחד הנוסעים, נוסעת נוספת שהשאירה את התינוק אצל אמה וטסה עם בעלה לחופשה קצרה בדובאי: "אני אובדת עצות". מול סגירת השמיים המיידית יש גם מי שחש נבגד: "המדינה בגדה בי".
מי שפעלה עד כה לאשר לישראלים לטוס לחו"ל מנתב"ג היא ועדת החריגים של משרדי התחבורה והבריאות, אולם בכיוון ההפוך התעוררו קשיים משפטיים שייאלצו להיפתר באמצעות חקיקה. בינתיים, טיסת חילוץ של ישראייר שתוכננה להמריא היום לפרנקפורט שבגרמניה נדחתה ב24 שעות, כדי לאפשר לוועדה שאמורה לקום לאשר לישראלים לשוב ארצה בטיסת החזור.
קבוצת ישראלים שנמצאים בניו יורק ואינם יכולים לחזור ארצה פנו במכתב באמצעות עו"ד לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הבריאות יולי אדלשטיין וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בבקשה לאשר להם לשוב. במכתב נכתב כי מדובר ב"רמיסת זכותם הבסיסית והחוקתית של אזרחים ישראלים להיכנס למדינתם". עוד נכתב כי "לאזרחים אלה יש תחושה קשה שהמדינה בגדה בהם".
מן הצד השני, קבוצה קטנה של נוסעים ישראלים המריאה הלילה לניו יורק שבארצות הברית לאחר קבלת אישור מתאים מוועדת החריגים.

טסה למיאמי לאחר לידת הנכד: "הגדלתי אשראי, צעד בלתי-חוקתי"

נורית פלד המריאה בתחילת חודש ינואר למיאמי שבארצות הברית כדי לסייע לבנה ולכלתה לאחר לידת נכדה בניתוח קיסרי. מאז טיסותיה חזרה לישראל בוטלו - והיא נותרה ללא דרך לחזור למשפחתה המתגוררת בקרית אונו.
"התחושה היא שנזרקתי מהמדינה שלי, נבגדתי על ידי המדינה שלי, וזו תחושה קשה ומבעיתה", היא סיפרה בייאוש. "החלטתי לטוס למיאמי כדי לעזור לכלתי ולבני לאחר לידה מורכבת, בשל צורך לעזור למשפחה עם עוד שני ילדים קטנים בבית. שבוע לפני הטיסה חזרה לישראל עשיתי בדיקת קורונה, אבל אז הוחלט על סגירת נתב"ג והטיסה שלי חזרה בעצם בוטלה".
3 צפייה בגלריה
נורית פלד
נורית פלד
"צעד לא חוקתי שפוגע בי כאזרחית". נורית פלד והנכדים
נורית הוסיפה בכעס: "אני במצב שבו אי אפשר לקנות כרטיסי טיסה, אני תקועה במיאמי, ואף אחד לא יודע מתי יפתחו שוב את השמים. הבית שלי בישראל, אני מנהלת בית אבות במרכז הארץ והתארגנתי מראש מבחינת עבודה לשלושה שבועות, לרגע לא עלה על דעתי שיסגרו את השמים באופן כזה, מעכשיו לעכשיו", המשיכה, "גם בסגר הראשון וגם בסגר השני לא סגרו את השמיים באופן הזה. אני לא מאמינה שאני לא יכולה לחזור הביתה. אני נמצאת בבית מלון ואני לא יודעת עד מתי אהיה פה. נאלצתי להגדיל את מסגרת האשראי שלי ואני כל הזמן בודקת בחדשות בישראל מה יהיה ומתי יפתחו את נתב"ג. זה צעד לא חוקתי שפוגע בי כאזרחית מדינת ישראל", טענה בתסכול.

טס לצרפת והתבשר שאביו חלה בארץ: "המדינה הפקירה"

דוד טס עם אשתו ובתו בת החצי שנה לצרפת כדי לסייע לאביה של אשתו, שהחל טיפולים נגד מחלת הסרטן, כאשר במהלך הזמן התבשר שגם אביו חלה במחלה וכעת הוא נותר בלי דרך לשוב ארצה.
"יצאנו מישראל בתוך הסגר השני באישור מיוחד של מנכ"ל משרד התחבורה כדי לסייע לאביה החולה של אשתי ולא ידענו מתי נוכל לראות אותו שוב. כעבור זמן המצב שלו השתפר בעקבות הטיפולים וניסינו לחזור חזרה לארץ אבל מכיוון שהיינו עם ילדה קטנה העדפנו לחכות קצת כי כל מי שהגיע נשלח למלוניות. לצערי, התבשרתי מאז שגם אבא שלי אובחן עם סרטן ואין לנו דרך לחזור לבית שלנו בירושלים", המשיך דוד, "קנינו כרטיסי טיסה והיינו אמורים לנחות שלשום בישראל, אבל הטיסה שתוכננה כמובן בוטלה וכרגע אין לנו מושג מתי נוכל לחזור לארץ. אנחנו נמצאים באי-ודאות ומרגישים שהמדינה הפקירה אותנו".

חייל משוחרר תקוע בקליפורניה: "הכסף מתחיל להיגמר"

איתי אלעזר (21), חייל משוחרר שטס לבקר את משפחתה של זוגתו שאותה הכיר במהלך שירותו הצבאי, נתקע בקליפורניה. "עוד בזמן השירות היה לי ברור שעם השחרור אטוס לפגוש את המשפחה של חברה שלי ששירתה כחיילת בודדה", הוא סיפר, "טסנו למשפחה שלה באמצע נובמבר - ואנחנו כאן כבר שלושה חודשים. תכננו לחזור לישראל בתחילת ינואר, אבל בגלל הסגר וההחלטה לשלוח את כל מי שמגיע לארץ למלוניות החלטנו לחכות עוד קצת. לקחנו בחשבון שנטוס בסוף הסגר, ב-31 בינואר, אבל גם אז נתב"ג יהיה סגור. אנחנו ממש תקועים והכסף כבר מתחיל להיגמר", הוא הוסיף, "התחושה היא שמשאירים אותנו באוויר ולא נותנים לנו אפילו צפי מתי נוכל לחזור. המדינה שכחה שיש לה אלפי אזרחים שרק רוצים לחזור הביתה".
3 צפייה בגלריה
איתי אלעזר ובת זוגו ליאור ישראלי
איתי אלעזר ובת זוגו ליאור ישראלי
איתי אלעזר והחברה ליאור ישראלי
"בגלל הדיבורים על מוטציה חדשה שהתפתחה כאן, הכנסנו את עצמנו לסגר ואנחנו כמעט לא יוצאים מהבית", הוא המשיך, "אני לא מבין איך המדינה שלי משאירה אותי ככה מחוץ לבית שלי. אני אוהב את המדינה, שירתתי בצה"ל, אבל התחושה כרגע מאוד קשה, כאילו שזרקו אותי מתחת לפסי הרכבת והשאירו אותי להתמודד עם הבעיות שלי לבד. שייתנו לפחות אפשרויות לחזור הביתה, גם עם כל ההגבלות שרוצים".

השאירה את התינוק וטסה לחופש קצר בדובאי: "אובדת עצות"

עדן (30) השאירה את התינוק שלה בישראל כשטסה לחופשה בדובאי עם בעלה וחברים. "טסנו ביום רביעי שעבר, כשהיה אפשר לטוס, וברגע שאמרו שהולכים לסגור את נתב"ג הלכתי מיד להיבדק לקורונה, אבל התשובות לא הגיעו בזמן ולכן לא יכולתי לעלות לטיסה", סיפרה, "הייתי בחופש ולא התעדכנתי כל שנייה בחדשות, זה חלק מהרצון להתנתק ולהיות בחופש אחרי לידה בצל הקורונה והפחד הבלתי פוסק. לקחתי סיכון בטיסה הזאת, כשאמא שלי שומרת על הילד ולא יכולה להיות איתו כל כך הרבה זמן, פרט לעובדה שהוא זקוק לי ולבעלי. אנחנו כאן אובדי עצות ואני לא מצליחה לחזור לילד שלי שהשארתי בארץ", אמרה עדן.
3 צפייה בגלריה
עדן ובעלה
עדן ובעלה
"לא מצליחים לחזור לילד שהשארנו בארץ". עדן ובעלה

ארז שמתגורר באירופה: "שערורייה בקנה מידה היסטורי"

ארז (49), ישראלי שמתגורר באירופה, לא מצליח להסתיר את זעמו. "באירופה מסתכלים עלינו כעל משוגעים" הוא אמר, "ההחלטה לסגור מהיום למחר את שער הכניסה היחיד למדינה מתאימה לצפון קוריאה, לסין, לטורקיה, בטח לא למדינה דמוקרטית. בשום מדינה באירופה לא סגרו שדה תעופה ולא מנעו מאזרחים את הזכות הבסיסית לחזור הביתה או לצאת ממנו, על אף שאין באירופה חיסון המוני ויש הרבה יותר חולים ומתים.
"מי שמציג בדיקת קורונה שלילית יכול לטוס. נקודה", המשיך ארז, "במקום לסגור את השער של המדינה שמשרת מיליוני אנשים תמימים, צריך לסגור תלמודי תורה אבל בשביל זה אין אומץ. זאת שערורייה בקנה מידה היסטורי, ובעולם יודעים את זה ולועגים לנו. יש לי חברים שקנו כרטיסים כדי לעבור טיפול רפואי שהוזמנו אליו, כמו בדיקות אונקולוגיות או טיפולים מצילי חיים אחרים, או עמדו לרכוש דירה וקנו כרטיסים לשבועיים, ועכשיו פשוט מיררו בבכי והתלבטו אם לנסוע או לא, כי הם לא יכולים להרשות לעצמם להיות מעוכבים בארץ למשך חודש ימים, לשלם אלפי יורו על לינה, ולחכות בחוסר אונים עד שהממשלה תפתח את השערים. יש זכויות אדם בסיסיות - איפה בג"ץ? הוא בבידוד? הופכים מדינה שלמה לכלא באופן בלתי מידתי".