אחרי יומיים של ביטולים, כ- 150 נוסעים הגיעו הבוקר (ג') לנמל התעופה בן גוריון ועלו על הטיסה ההומניטרית של חברת ישראייר לפרנקפורט שבגרמניה. משם, הם יוכלו להמשיך ליעדיהם הסופיים ברחבי העולם.
אותם נוסעים הם רק חלק ממאות בני אדם שנתקעו בארץ לאחר שהוחלט על הידוק הסגר, ובהם אנשים שהיו אמורים לטוס לטיפולים רפואיים, אירועים משפחתיים ועוד. זאת במקביל לאלפי ישראלים הנמצאים בחו"ל ואינם מצליחים לשוב ארצה.
לטיסת החזור מגרמניה (מספר 276), שתנחת בישראל לקראת חצות, כבר נרשמו עשרות ישראלים שנתקעו בימים האחרונים במדינות שונות מעבר לים.
2 צפייה בגלריה
הטסים בנתב"ג
הטסים בנתב"ג
"חיכינו המון זמן כדי לצאת מפה"
(צילום: נדב אבס)
2 צפייה בגלריה
הטסים בנתב"ג
הטסים בנתב"ג
הטסים בנתב"ג
(צילום: נדב אבס)
ירין, שטסה להוריה הגרים בקוסטה ריקה, סיפרה לפני שעלתה למטוס: "אני חוזרת למשפחה שלי, חיכיתי הרבה מאוד זמן לצאת מפה. קניתי כרטיסי טיסה בשבוע שעבר אבל אז ביטלו את הטיסה, ואחר כך שוב דחו, והנה סוף סוף אפשר לצאת מכאן".
היא סיפרה כי תהליך קבלת האישורים היה מורכב: "זה היה מסובך, גם בגלל השפה, גם כי לא היה ברור מי אחראי על כל דבר. אתמול בבוקר קיבלתי אישור, הגעתי לטיסה, והכול בסדר. אני לא מתכננת לחזור בקרוב, אגיע לביקור כשהמצב יהיה טוב יותר והכל יירגע".
דבורה ריבקין, תושבת ארה"ב שנחתה בישראל בשבוע שעבר כדי להשתתף בהלוויות אביה, המריאה גם היא לגרמניה ומשם תמשיך לניו יורק. "הייתי בהלוויה, ישבתי שבעה, וכעת אני חוזרת למשפחה שלי", שיתפה, "השארתי בבית תינוק ושבעה ילדים. התהליך שעברתי כדי לטוס מכאן דרש הרבה מאוד מסמכים וגם ביטול של הטיסה מאתמול, אבל אני פה היום. ביליתי הרבה זמן באינטרנט להבין ולחפש את כל מה שצריך אבל לא נורא, המצב בארה"ב לא חמור מפה, אני שומרת על ההנחיות ומקווה שיהיה טוב".
איתי בן ה-25 חוזר לגרמניה, שם הוא מתגורר, עבור מבחנים באוניברסיטה המתקיימים רק פרונטלית. "לא כל כך מגלים שם רגישות למצב ודורשים שאהיה פיזית. קיבלתי אישור מוועדת חריגים עוד לפני שסגרו את השמיים, ואז הזיזו את הטיסה. נבדקתי לקורונה שלוש פעמים כי כל פעם הטיסה זזה ותוקף הבדיקה פג".
הוא מתח ביקורת על המצב: "שערורייה מה שהולך פה, אבל המצב של ישראלים שתקועים בחו"ל הרבה יותר גרוע משלי. אני טס בלי לדעת מתי אני אחזור. הייתי שמח לחזור אחרי המבחנים, אבל אם לא אצליח אשאר כמה שצריך כי יש לי שם בית וזו לא בעיה מבחינתי".
תום ומאיה, בני זוג שמתגוררים בצ'כיה, עלו גם הם לטיסה. "אנחנו נגיע קודם כל לפרנקפורט ומשם נמשיך לבית שלנו בפראג. השארנו גם את החתול שלנו", סיפרה מאיה, "אנחנו רוצים סוף סוף לחזור לחיים שלנו. הגענו לארץ לבקר את המשפחה המדהימה שלי, היה כיף אבל צריך לחזור".
גם הם סיפרו על התהליך הסבוך שעברו כדי להמריא מהארץ. "זה ממש זוועה", אמר תום, "הזמנו כרטיסים עוד בשבוע שעבר, הגענו שלשום לתל אביב ונשארנו שם כי הטיסה בוטלה. היינו כבר עם המזוודות ועם בדיקות קורונה ביד. חזרנו הביתה לנשר ואז, ברגע האחרון, קיבלנו הודעה שהטיסה תצא היום". מאיה ותום הגיעו הבוקר לנתב"ג בפיג'מות כדי להיבדק לקורונה, חזרו לתל אביב, ושבו לטיסה שתיקח אותם הביתה.