1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנימין נתניהו ובני גנץ. השיחה שלא התקיימה, עדיין
(צילום: אמיל סלמן)
11 ימים - לכאורה חסרי תכלית - מחכים לנו עד סיום המנדט שהוטל על בנימין נתניהו להקמת הממשלה. כשהלחץ גובר והולך, כשהאפשרויות מצומצמות והדרכים חסומות, ייתכן שהדרמות הגדולות עוד לפנינו.
בואו נתעכב על התסריט הדמיוני הבא ונחזיר את הגלגל לאחור. נתניהו יפנה לאיש שאותו מרח בשנה החולפת בזפת ובנוצות, יו"ר כחול לבן בני גנץ, ויבקש לחזור בתשובה. "בוא בני", הוא יפנה אליו, "בוא נממש את הרוטציה. בוא נחזיר את הסרט הלא מוצלח הזה להתחלה ונתקן את העוול שנגרם לך".
גנץ המופתע יכחכח בגרונו, יחפש איפה מתחבא הטריק או השטיק, אבל נתניהו ימשיך: "נעביר תקציב מסודר, נמנה במינוי קבע את השרים שחסרים על בסיס הסכם הפריטטיות המקורי ונמשיך מאיפה שהפסקנו".
העז היחידה – שלא לומר הפיל הענק - שתקועה באמצע, תוזז על ידי נתניהו מיוזמתו. במקום רוטציה בנובמבר, רוטציה במאי. תוך חודש. גנץ ייכנס לתפקיד ראש הממשלה באופן מיידי, נתניהו יישאר החליפי. החלק השני של הקדנציה, זה שנותן לו עוד שנה בתפקיד, יוקדם בהתאמה. מה יעשה גנץ במקרה זה? האם ישלול הצעה כזאת על הסף? ספק רב.
האם לא יגיע הרגע שנתניהו יכפה דרמות בלתי צפויות לפני שיפסיד את ראשות הממשלה? הרגע הזה, ניתן לומר בוודאות, יגיע גם יגיע
הפרשנות למהלך כזה עשויה להיות שגנץ שוב בוגד בבוחריו ומספק לנתניהו חבל הצלה. אירוע שאמור היה להסתיים בהוצאת נתניהו מהמשחק הפוליטי, ייגמר בכך שהוא נשאר הוא ראש ממשלה חליפי עם כרטיס חזרה.
מצד שני עודנה עומדת התיאוריה שאומרת שמרגע שלבשת את חליפת ראש הממשלה, השעון מתאפס. מה שקרה קודם לא רלוונטי. גנץ ייבחן מחדש, הפעם בפריזמה המעודכנת לנסיבות. מה הוא מרוויח מכך? הוא מוציא את נתניהו מבלפור, מספק לבוחריו את הרגע שכה חיכו לו, והופך לראש ממשלה. תחיית המתים ממש.

מה ירוויח נתניהו? הוא ירגיע בבת אחת את התסיסה שמתחילה בליכוד סביב השאלה אם ימנה מישהו במקומו, הוא יישאר יו"ר המפלגה, ויישאר על הגלגל כראש ממשלה חליפי האוחז ביד כרטיס כניסה מובטח לבלפור אחרי הקדנציה של גנץ, כזה שאין לו היום.
למען הסר ספק יצוין שוב: מדובר בתרחיש דמיוני שאין שום שיח המתנהל סביבו בשלב הזה. אבל האם לא יגיע הרגע שנתניהו יכפה דרמות בלתי צפויות לפני שיפסיד את ראשות הממשלה? הרגע הזה, ניתן לומר בוודאות, יגיע גם יגיע.

נפתלי בנט והמהפך

ובחזרה למציאות: במשך שבועיים מקשיב יו"ר ימינה נפתלי בנט למתקפה של נתניהו נגדו. הוא מעודכן בכל. הוא יודע מה כותבים עליו שרי הליכוד ברשתות החברתיות וקורא איך מציגים אותו תומכי נתניהו בכל האירוע. לא הרבה השתנה ביחס של נתניהו אליו בשנים האחרונות. מה שהיה הוא שיהיה.
אבל ביום רביעי השבוע חל מהפך. בנט החליט להפסיק לשתוק. התייצבותו מול המצלמות, והדברים הברורים שבחר לומר בקולו - הדרמטית שבהן היא שימנע מערכת בחירות נוספת גם במחיר של ממשלת שינוי - הוכיחה שהוא התבגר פוליטית.
בנט הפנים את הכלל המנחה של נתניהו ומתכוון לפעול לפיו: הכנסת היא ארץ ההזדמנויות הבלתי מוגבלות ומרחב התמרון בה גדול בהרבה מכפי שנראה. מי ששיחק על רבע מגרש עד היום, כשוליה של נתניהו, עבר לשחק על כל המגרש.
יום למחרת הנאום הוא כבר שידר לגוש השינוי שפניו למו"מ אמיתי. כזה שצריך להיעשות מהר ולהיחתך מהר. בארץ ההזדמנויות הבלתי מוגבלות, כל אחד מסמן את ההזדמנות החד-פעמית שלו: נתניהו את הבחירה הישירה והמשך האחיזה בתפקיד, לפיד-סער-ליברמן את תמונת הניצחון בהוצאת נתניהו מבלפור, ובנט את הכניסה לשם, בדלת הראשית, בדמות התגשמות חלומותיו.