ראש ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום גברייסוס, השמיע הערב (ג') ביקורת נדירה כלפי סין ואמר כי הוא "מאוכזב מאוד" שהשלטונות בה לא אישרו עדיין את כניסתו למדינה של צוות מומחים בינלאומי, שמטרתו לחקור את מקור ההתפרצות של נגיף הקורונה בסין, שממנה הוא התפשט לשאר העולם.
5 צפייה בגלריה
טעות ביורוקרטית או מכוונת? ראש ארגון הבריאות "מאוכזב"
טעות ביורוקרטית או מכוונת? ראש ארגון הבריאות "מאוכזב"
טעות ביורוקרטית או מכוונת? ראש ארגון הבריאות "מאוכזב"
(צילום: רויטרס)
"היום למדנו שהפקידים הסינים לא השלימו את האישורים הנדרשים להגעת הצוות לסין", אמר במסיבת עיתונאים בז'נבה. טדרוס ציין כי לפחות שניים מחברי הצוות כבר החלו לעשות את דרכם לסין. לדבריו, הוא הבהיר בפני בייג'ינג שמשימת הצוות נמצאת בעדיפות עליונה עבור ארגון הבריאות העולמי. "אנו מקווים להשלים את המשימה הזו במהירות האפשרית", הוסיף.
צוות החוקרים, שמורכב ממומחים מרחבי העולם, צפוי לבקר בין היתר בעיר ווהאן, שבה לפני יותר משנה החלה ההתפרצות הראשונה של הנגיף. לפי ארגון הבריאות הם אמורים היו להתחיל במשימתם היום, אך האישורים הנדרשים, כולל ויזות, לא התקבלו עדיין. "אנחנו מקווים שזו רק סוגיה לוגיסטית וביורוקרטית שניתן לפתור בקלות", אמר ד"ר מייק ראיין, מבכירי ארגון הבריאות.
ארגון הבריאות, נזכיר, ספג ביקורת לא מעטה על האופן שבו טיפל בהתפרצות בשלביה הראשונים, במיוחד לאור השבחים שהרעיף טדרוס עצמו על נשיא סין שי ג'ינפינג לפני כשנה. בהמשך התבררו המחדלים, יש יאמרו טיוח של ממש, של השלטונות הסיניים. בראש מבקרי הארגון עומד הנשיא היוצא של ארה"ב דונלד טראמפ, שאף החליט להוציא את ארצו מהארגון ולהפסיק לממן אותו. הנשיא הנבחר ג'ו ביידן הבטיח להחזיר במהירות את ארה"ב לארגון.
5 צפייה בגלריה
 טדרוס עם הנשיא הסיני שי ג'נפינג. פעם הוא הרעיף עליו שבחים
 טדרוס עם הנשיא הסיני שי ג'נפינג. פעם הוא הרעיף עליו שבחים
טדרוס עם הנשיא הסיני שי ג'נפינג. פעם הוא הרעיף עליו שבחים
(צילום: רויטרס)
הביקורת שכעת משמיע ארגון הבריאות על סין מגיעה בצל פרסומו של תחקיר בשבוע שעבר על ידי סוכנות הידיעות AP, ובו נחשף כיצד בייג'ינג פועלת לשבש את החקירה לאיתור מקור ההתפרצות של הנגיף, חקירה שמטרתה העיקרית למנוע מגפות עתידיות. בין היתר נחשפה בתחקיר הוראה של הנשיא שי לחייב אישור מראש לפרסום מחקרים הנוגעים לנגיף, כאשר בהליך האישור מעורבים יועצי תעמולה.
בינתיים, הנגיף ממשיך להשתולל באירופה, והערב גרמניה הודיעה לא רק על הארכת הסגר שמוטל בה אלא על הידוקו. "אנחנו צריכים לצמצם מגעים עוד יותר בגלל שלא הצלחנו להפחית את התחלואה בשבועות האחרונים כמו שקיווינו", אמרה הקנצלרית אנגלה מרקל כשהכריזה על ההחלטה המשותפת שלה ושל מנהיגי 16 מדינות המחוז המרכיבות את גרמניה.
הסגר בגרמניה יוארך מ-10 בינואר עד לסוף החודש, ובמסגרת הכללים החדשים באזורים שסובלים מהתפרצות חריפה על התושבים ייאסר לצאת למטרות לא חיוניות. ההתקהלויות יצומצמו עוד יותר, וחברי בני בית אחד יורשו להיפגש רק עם אדם חיצוני אחד. החנויות והמסעדות יישארו סגורות עד סוף החודש. בתי הספר יישארו גם כן סגורים עד סוף ינואר. "אנחנו סבורים שהצעדים הללו נדרשים, אפילו אם הם קשים", אמרה מרקל. היא ציינה כי ההגבלות ייבחנו מחדש ב-25 בינואר.
5 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ב בונדסטאג עם מסכה דיון על הגבלות קורונה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ב בונדסטאג עם מסכה דיון על הגבלות קורונה
צעדים קשים, אבל הכרחיים. מרקל
(צילום: EPA)
הבוקר דיווחו רשויות הבריאות בגרמניה על עוד 11,897 נדבקים חדשים ביממה. עוד 944 חולים מתו מהנגיף. מתחילת המגפה נדבקו בקורונה 1,787,410 גרמנים, ומספר המתים עומד על 35,518 בני אדם. הרשויות חוששות כעת מעומס רב על בתי החולים. "כרגע הגענו למצב שבו חלק מבתי החולים נמצאים על הגבול. זה גם גרם לנו לקבל את ההחלטות מרחיקות הלכת שלנו היום", ציינה מרקל.

למשוך זמן מול המוטציה

ממשלתה של מרקל מתמודדת כעת גם עם ביקורת גוברת על ההתקדמות הצולעת של מבצע החיסונים. עד כה קיבלו יותר מ-264,000 קשישים ועובדים במערכת הבריאות את המנה הראשונה של החיסון שפיתחה חברת פייזר עם BioNTech הגרמנית. היעד של גרמניה, מדינה בת 83 מיליון תושבים, היה לחסן 1.3 מיליון איש עד סוף 2020.
סקר של מכון Civey מלמד ש-44% מהגרמנים לא נותנים אמון באסטרטגיית החיסונים של הממשלה, לעומת 40% שבוטחים במבצע. ה"בילד", העיתון הנקרא ביותר בגרמניה, מוביל את הקמפיין נגד הממשלה וטוען שהיא "תלויה יותר מדי באיחוד האירופי" בהשגת החיסונים, ומעוניינת רק בחיסון של פייזר ו-BioNTech ופוסלת את החיסון של מודרנה. עד כה האיחוד האירופי טרם אישר את החיסון של מודרנה.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
למשוך את הזמן. ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
(צילום: רויטרס)
בדנמרק הכריזו הערב הרשויות על הידוק מגבלות הסגר בצל ההתפשטות המהירה של הנגיף גם שם. במסגרת ההגבלות החדשות התקהלויות פומביות יוגבלו לעד חמישה אנשים במקום עשרה כפי שהיה עד עתה. בדנמרק כבר הוטל בחודש שעבר סגר שבמסגרתו נסגרו הברים, המסעדות והחנויות הלא חיוניות.
הרשויות שם חוששות שהמוטציה שהתגלתה בבריטניה והתפשטה לרחבי העולם מתפשטת גם שם במהירות, ותהפוך באמצע פברואר לזן דומיננטי יותר מהזן הרגיל. הזן הזה נחשב אמנם למידבק יותר, אך לא לכזה שגורם מחלה קשה יותר. "המוטציה התפשטה כבר ולא ניתן לעצור אותה", אמרה ראש הממשלה מטה פרדריקסן. "אבל אנחנו יכולים לדחות אותה ולמשוך את הזמן כדי שנוכל לחסן את האנשים".
מהחודש שעבר חווה דנמרק עלייה דרמטית בנתוני התחלואה, ובתי החולים בה מדווחים על עומס חמור, אם כי דווקא בשבוע האחרון המספרים התייצבו במעט. היום דיווחו הרשויות במדינה על עוד 1,992 נדבקים חדשים ו-31 מתים. עד כה קיבלו בדנמרק 52,000 בני אדם את מנת החיסון הראשונה, כ-0.9% מהאוכלוסייה.
5 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
שיא נדבקים חדש בבריטניה. ג'ונסון: "לא הייתה ברירה"
(צילום: AP)
בינתיים, בבריטניה פתחו את היום הראשון בסגר הכולל והשלישי שהוטל על אזור אנגליה עם שיא חדש של נדבקים ביממה, שבפעם הראשונה מאז פרוץ המגפה עומד על יותר מ-60,000. עוד 830 חולים מתו, במדינה שמניין המתים הכולל בה הוא השני בכל אירופה, ועומד כבר על 76,261.
ראש הממשלה בוריס ג'ונסון אמר הערב כי לפי הנתונים האחרונים שעומדים בפני ממשלתו כ-2% מאוכלוסיית אנגליה (ללא האזורים האחרים המרכיבים את בריטניה: סקוטלנד, וויילס וצפון אירלנד) נושאים כעת את הנגיף, כלומר שמספר החולים הפעילים שם עומד על כמיליון איש. "כשמסתכלים על המצב, אנשים מבינים ברובם הגדול שלא הייתה לנו ברירה", אמר ג'ונסון במסיבת עיתונאים.
הוא ציין כי עד כה חוסנו בבריטניה 1.3 מיליון איש. גם בריטניה, שהייתה הראשונה במערב שהחלה לחסן את אוכלוסייתה נגד קורונה בתחילת החודש שעבר, חווה כעת קשיים במבצע החיסונים שלה. ב"גרדיאן" דווח כי רשויות הבריאות חוששות שעיכובים שונים באספקת החיסונים יקשו עוד יותר על הפצתם, וכי לא ניתן יהיה להגיע לקצב הרצוי במבצע עד לחצי השני של החודש.