רחובות ירושלים היו שקטים הבוקר, ומראות המתפללים שחזרו לכותל וקבוצות התיירים שהגיעו לטייל בבירה נראו מנותקים מהמהומות. האבנים בכבישים, הנזק בבית המשפטי המחוזי ברחוב צלאח א-דין נותרו כעדות ללילה המתוח בבירה. החום הכבד בשילוב עם צום הרמדאן השאיר את מרבית הצעירים שהתעמתו עם המשטרה בבתים.
7 צפייה בגלריה
מהומות בירושלים
מהומות בירושלים
"המשטרה לא עומדת בלחץ". המראות בירושלים
(צילום: AFP, רויטרס)
בניגוד לעימותים האחרונים, שהתמקדו בשער שכם לאחר שהמשטרה אסרה על הישיבה במדרגות בטענה שמדובר בהתקהלות – על אף שאין מגבלה דומה לכך בערים אחרות – ההתפרעויות הורגשו אתמול בשכונות הסמוכות למרות שהיו מעט יהודים מעורבים בשל כניסת השבת.

המהומות בירושלים - וההסלמה בעזה

7 צפייה בגלריה
ירושלים בבוקר לאחר ההתפרעויות
ירושלים בבוקר לאחר ההתפרעויות
הכניסה למשרד המשפטים, הבוקר
(צילום: חיים גולדיטש)
ל', תושב שכונת "החומה השלישית" שממוקמת על קו התפר בין השכונות החרדיות לשכונות הערביות, סיפר הבוקר (שבת) ל-ynet כי למרות שזוהי לא התקופה המתוחה הראשונה בעיר, המצב בבירה הוחמר דווקא בגלל גורמים חיצוניים ש"מבעירים את השטח", כלשונו, בזמן שהמשטרה לא עומדת בלחץ האלימות המשתוללת.
"ביום חמישי הגיעו כל המשוגעים מחוץ לעיר, פעילי להב"ה גררו איתם רבים מהציבור החרדי ופשוט הבעירו לנו את השטח. עברנו את הפיגועים ואת אינתיפאדת הסכינים, זה לא חדש לנו, בכל רמדאן התקשורת הערבית קוראת לשמור על אל-אקצא מפני היהודים. אבל השנה, הודות לחבר'ה של להב"ה והסרטונים שזעזעו את ההמון – האש לא רוצה להיכבות", אמר. "רבים מהערבים עובדים איתנו וחיים בינינו ביומיום. זה לא שיש אפשרות להעביר את כולם לירדן והכל ייגמר. מנהיגי הציבור ששותקים בשני הצדדים מאפשרים למצב להידרדר. הם לא מבינים שזה נזק לטווח ארוך, אני מקווה מאוד שלא נידרדר לאינתיפאדה".
7 צפייה בגלריה
ירושלים בבוקר לאחר ההתפרעויות
ירושלים בבוקר לאחר ההתפרעויות
(צילום: חיים גולדיטש )

סמוך לשעה 04:00 ההתפרעויות הגיעו לשכונה החרדית – ובשיאן השליכו המתפרעים אבנים על חלונות הבתים וניפצו את שמשות המכוניות. מהבהלה, סיפר ל', כמה מהתושבים אף התקשרו למשטרה שבוששה לבוא, לדבריו.
"אני לא מבין למה המשטרה מפקירה את תושבי קו התפר בשבוע כזה מסוכן ולא מציבה כוח קבוע לאורך הציר", אמר ל'. "המשטרה יודעת טוב מאוד שאנחנו עוברים בשכונות האלה בשבת, ולמרות התקיפות לא מציבים כאן כוח קבוע כמו בשער שכם".
אמש הותקף גבר שהלך בשכונת שייח ג'ראח שבמזרח ירושלים הותקף על ידי קבוצת צעירים ערבים. אחד התוקפים התנפל עליו עם שוקר חשמלי, בעוד שהשאר בעטו ותקפו אותו באגרופים והשליכו עליו עגלת קניות. ברשתות החברתיות נטען כי מדובר באדם חרדי – אך נכון לשעה זו זהותו טרם התבררה, ולא ידוע מה מצבו הרפואי.
7 צפייה בגלריה
מהומות בירושלים
מהומות בירושלים
"עברנו את האינתיפאדה, זה לא חדש לנו"
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
מהומות בירושלים
מהומות בירושלים
מעצר בירושלים, אתמול
(צילום: AFP)

ד', תושב עיר דוד שהעימותים גלשו גם אליה, סיפר על קבוצת מתפללים יהודים שהותקפו אמש בגז פלפל בדרכם לסעודת שבת ועל הצתה של מחסן. "מרגישים את המתח באוויר, צריך אידיוט אחד שיצית אש ויבעיר את כל האזור".
מ', שעובד כמאבטח בסילוואן, מעיד גם הוא על אווירה שמתלהטת מיום ליום. "זה התחיל ברשתות החברתיות והסרטונים שקוראים לצעירים הערבים להגן על ערבים, המשיך בסרטונים שבהם יהודים תקפו ערבים – והשטח נדלק עוד יותר", סיפר. "הלילה היה ממש מטורף, אנחנו נערכים להסלמה נוספת ומקווים שבשני הצדדים יתעשתו וירגיעו את הרוחות".
גם במזרח ירושלים מפנים אצבע מאשימה כלפי המשטרה – ולא חסים על מנהיגי הציבור שנעדרו מהשטח. "זו הפעם הראשונה שהמשטרה מתייחסת אלינו ככה ברמדאן. אפילו לשבת על המדרגות בשער שכם אסור לנו, מפזרים אותנו עם רימונים כאילו שמדובר בעבריינים ורוצחים. הם לא מבינים שזה החודש שבו נפגשים יחד ומגיעים מבקרים מכל הארץ?", תהה אחמד עבד אל-רחים, תושב מזרח העיר שהתפלא גם על ההקלות, לדבריו, שקיבלו מפגיני הימין הקיצוני. "מאפשרים להם לאיים עלינו ברצח, ואנחנו יודעים שהמשטרה לא תעשה להם כלום. לא נשאר לנו אלא להיות בשטח ולהיאבק בעצמנו".
תושב אחר הצטרף לדבריו של אחמד, ואמר כי בגלל התקיפות שבוצעו על-ידי קומץ אלים ותועדו ברשתות החברתיות – ציבור שלם נענש. "הם הרסו לנו את אווירת הרמדאן. אני לא מבין איפה כל ההנהגה? איפה חברי כנסת שיודעים לדבר על מסגד אל-אקצא ומגיעים רק בבחירות? הם ניצלו את אל-אקצא לצורך פוליטי. רוצים לראות אותם בשטח עם האזרחים, לא רק ברשתות החברתיות".
תושבת נוספת ציינה שהיא חוששת לצאת מהבית עם ילדיה מחשש שתיקלע לעימותים. "המשטרה בולמת אותנו ומשליכה פה רימונים. כל זמן שהם נמצאים פה בכוחות מתוגברים – המשמעות היא התגרות. אפילו לרוצחים היא לא מתייחסת כמו שהיא מתייחסת אלינו", אמרה. "ואיפה המנהיגים? מתעסקים בלכתוב לנו כאילו שזה עוזר. תגיעו להציל אותנו מהאלימות הזאת".

המשטרה: מאות שוטרים ולוחמי מג"ב פעלו בנחישות

מנגד, במשטרת ירושלים אמרו כי "מאות השוטרים ולוחמי מג"ב שנפרסו במזרח ומרכז העיר ירושלים, פעלו בנחישות לשמירת הסדר, איתור מתפרעים ומעצרם של אלו הפוגעים במרקם החיים, בביטחון הציבור והמסכנים את כוחות המשטרה ומג"ב הפועלים במקום". ארבעה שוטרים נפגעו במהלך פיזור ההתפרעויות וטופלו בשטח.
7 צפייה בגלריה
הערכות בירושלים
הערכות בירושלים
ההיערכות בירושלים
(צילום: יואב דודקוביץ)
"לאחר סיום תפילת הערב בהר הבית, החלו עשרות רבות של צעירים להפר את הסדר סמוך לשער שכם וברחובות הסמוכים תוך התפרעות אלימה שכללה בין היתר יידוי אבנים, חפצים, ירי זיקוקים בכינון ישיר לעבר הכוחות, גרימת נזק לכלי רכב אזרחיים ולניידות משטרה", אמרו במשטרה. "בתגובה לכך פעלו המשטרה ומג"ב, תוך שימוש באמצעים לפיזורם של המתפרעים, ונעצרו שני חשודים על חם בהפרת סדר אלימה וירי זיקוקים.
"בהמשך, החלו עשרות מתפרעים להשליך בקבוקי תבערה וירו זיקוקים מכיוון עיסאוויה לעבר בית החולים הר הצופים. כוחות שהגיעו למקום פעלו להשבת הסדר בכפר, תוך שגם לעברם הושלכו בקת"בים ואבנים ונורו זיקוקין, ובפעילות הכוחות פוזרו המתפרעים. במהלך הלילה התקבלו דיווחים אודות יידוי אבנים לעבר בתי מגורים וכלי רכב סמוך לרחוב שבטי ישראל, צומת זקס, בר לב, ואן פאסן והחומה השלישית. כוחות שהגיעו הותקפו באבנים אף הם ונאלצו להשתמש באמצעים לפיזור המתפרעים תוך שנעצר חשוד במעורבות ביידוי אבנים".