4 צפייה בגלריה
ציון יום הקמת חמאס
ציון יום הקמת חמאס
רצועת עזה: ציון יום ההקמה של חמאס בשבוע שעבר
(צילום: EPA)
הניסיון של חמאס לערער את היציבות הביטחונית בגדה המערבית בשבועות האחרונים הוא תוצר של שילוב כוחות בין הנהגת הארגון בחו"ל לבין הנהגת הארגון בעזה. סאלח אל-עארורי שמדלג בין ביירות, איסטנבול ודוחא הוא המוח שדוחף ללא הפסקה להכוונת פיגועים.
אל-עארורי משמש כמנהיג חמאס בגדה המערבית, אבל התואר הזה מצניע את היקף הפעילות שהוא משקיע כדי להעצים את פעילות הזרוע הצבאית של חמאס מחוץ לרצועת עזה, הן בגדה המערבית והן בלבנון, כפי שחשפנו לפני שבועיים.
העבודה האינסופית של מערכת הביטחון בתפיסת חוליות חמושות בגדה לא מייאשת אותו, והוא ממשיך כל העת להקדיש לכך משאבים. לראיה, גם תפיסת התשתית הנרחבת של חמאס רק לפני חודש לא פגעה במוטיבציה שלו להמשיך להקים ולתפעל חוליות חמושות אחרות. לשם כך הוא נעזר גם ב''מטה הגדה'' בעזה שמורכב ממשוחררי עסקת שליט שמקורם בגדה אך גורשו לרצועה – ומשם הם מנסים בשלט רחוק להקים חוליות צבאיות של חמאס במוקדי הכוח שבהם הם פעלו טרם מאסרם.
אלא שחמאס התרגל לחנינה הישראלית האוטומטית שניתנת לו ברצועה על מעלליו בגדה מתוך רצון לשמור על השקט – גם כאשר חלק מהחוליות שמבצעות פיגועים, מקבלות הנחיות מעזה. את השקט הזה מנצל חמאס כדי לבנות מחדש ולהעצים את כוחו ויכולותיו הצבאיות בעזה לקראת המערכה הבאה. בשבעת החודשים שחלפו מאז מבצע שומר החומות, חמאס ביצע הפקת לקחים מקיפה ורקח על פיה תוכנית שתאפשר לו להתמודד בצורה טובה יותר מול ישראל. המערכת שהוא בונה מתבססת על ביזור מקסימלי של היכולות שלו, כדי שהן יוכלו לתפקד גם כאשר חלקן יסוכל במערכה.
במבצע שומר החומות הצליח חמאס לייצר כוח אש עם מטחים של יותר ממאה רקטות שנורו בתוך דקות מכמה מקומות לעבר יעד אחד בכדי להקשות על כיפת ברזל להתמודד מולן. קפיצת המדרגה שחמאס הציב לעצמו כמטרה במערך הרקטי צפויה להוביל אותו ליכולת לירות במערכה הבאה יותר מ-200 רקטות במטח אחד בכדי לאתגר את מערך ההגנה האווירית של ישראל.
היעד המשמעותי ביותר שהותקף במהלך המבצע היה מרכז המחקר והפיתוח של חמאס, שבו איבד הארגון את רוב המוחות הבכירים שלו. אלא שגם בתחום זה חמאס מנסה לשקם את יכולותיו בסיוע של אנשי מחקר ופיתוח של חיזבאללה, ומשפר את יכולות דיוק הרקטות שלו, פיתוח וייצור כלי טיס בלתי מאוישים, סייבר ולוחמה אלקטרונית שתנסה לשבש את הפעילות של צה"ל ואת מערכת כיפת ברזל.
הקומנדו הימי של חמאס שמורכב מעשרות לוחמים מתאמן גם הוא על מתווים שונים בים, הן באמצעות צלילות למרחקים ארוכים ושימוש בסירות מהירות שיוכלו להתקרב לאסדות הגז או לחופי ישראל ומשם ירי טילי קורנט לעברם. את הכלים היקרים שלו הוא מפזר מתחת לתשתיות רגישות כמו בתי ספר ובתי חולים כדי למנוע פגיעה ישראלית בהם.
4 צפייה בגלריה
מצעד צבאי בעזה
מצעד צבאי בעזה
מצעד צבאי בעזה
(צילום: AFP)
אך גולת הכותרת של חמאס היא חטיפה. בימים האחרונים ביצע הארגון בעזה תרגיל צבאי גדול שחלק מרכזי ממנו היה תרחיש של חטיפת חייל או אזרח. בשל השלמת המכשול התת-קרקעי, חמאס צפוי לתכנן מתווה של פיצוץ גדר המערכת באמצעות מכוניות תופת ומיד אחר כך חדירה מהירה דרך החורים שייווצרו, פיצול הכוח לכמה כיוונים וחטיפה של ישראלים. מתווה זה יכול לצאת לפועל גם בהפתעה מוחלטת ולאו דווקא על רקע של הסלמה ביטחונית. בנוסף מתאמן חמאס גם על חדירה לישראל באמצעות מצנחי רחיפה שבהם הוא מחזיק, ובשבועות הקרובים הוא יקיים תרגיל גדול נוסף שבו יתמקד בירי מטחי רקטות לעבר הים.