זן האומיקרון ממשיך להתפשט למדינות חדשות בעולם, והיום (ב') נודע כי הוא הגיע לראשונה גם לרוסיה – מדינה שמתמודדת עם התפרצות קורונה קשה כבר שלושה חודשים. באמריקה זוהה האומיקרון כבר בקרוב לשליש ממדינות ארה"ב. איטליה הייתה היום למדינה האירופית האחרונה בשורה של מדינות המקשיחות את הגבלות הקורונה בתחומן בצל העלייה במספר הנדבקים.
11 צפייה בגלריה
איטליה הגבלות תו ירוק תחבורה ציבורית רומא
איטליה הגבלות תו ירוק תחבורה ציבורית רומא
שוטרים בודקים את התו הירוק של נוסעים, היום ברומא
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
איטליה הגבלות תו ירוק תחבורה ציבורית רומא
איטליה הגבלות תו ירוק תחבורה ציבורית רומא
בעלייה לאוטובוס בבירה האיטלקית, היום. "צריך להסתגל"
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
איטליה הגבלות תו ירוק תחבורה ציבורית גנואה
איטליה הגבלות תו ירוק תחבורה ציבורית גנואה
"לא לתו הנאצי בתחבורה הציבורית". מחאה בגנואה, היום
(צילום: EPA)
ההגבלות שנכנסו היום לתוקף באיטליה הוכרזו בחודש שעבר, עוד לפני שזוהו במדינה נדבקים באומיקרון, ובמסגרתן תוגבל הגישה של בלתי-מחוסנים לשורה של מקומות ושירותים. על פי התקנות החדשות, רק אנשים שהתחסנו או שהחלימו לאחרונה מקורונה יוכלו להיכנס לחללים סגורים של ברים ומסעדות, לבקר במוזיאונים ובבתי קולנוע או לבלות במועדונים ובאירועי ספורט. החל מהיום נדרשים האיטלקים גם להציג תו ירוק בתחבורה הציבורית. משטרת איטליה החלה לאכוף את ההגבלות החדשות כבר בשעות הבוקר המוקדמות, וכל מי שנתפס באוטובוס, במטרו, בחשמלית או ברכבת בלי תו ירוק עלול לספוג מיד קנס בסך 400 אירו.
שיעור המתחסנים נגד קורונה באיטליה הוא אחד הגבוהים בעולם – 80% קיבלו לפחות זריקה אחת, וכ-15% קיבלו גם זריקת בוסטר. בשבועות האחרונים חלה עלייה חדה במספר הנדבקים באיטליה, ואתמול הוא הגיע ל-15 אלף ביממה, אבל זהו עדיין מספר נמוך בהרבה מזה של גרמניה, צרפת ובריטניה. באיטליה זוקפים את ההישג הזה לזכות החיסונים.
11 צפייה בגלריה
איטליה הגבלות תו ירוק תחבורה ציבורית
איטליה הגבלות תו ירוק תחבורה ציבורית
התו הירוק של איטליה. 15 אלף נדבקים ביממה
(צילום: EPA)
11 צפייה בגלריה
איטליה הגבלות תו ירוק תחבורה ציבורית מילאנו
איטליה הגבלות תו ירוק תחבורה ציבורית מילאנו
הסכנה: קנס של 400 אירו. איטליה, היום
(צילום: EPA)
"זה צעד הכרחי לחלוטין", אמר הבוקר מרקו פורמיקלה, תושב רומא, על ההגבלות החדשות. "אם אנחנו לא רוצים לחזור להגבלות שנאלצנו לעמוד בהן במשך שנה וחצי, אנחנו חייבים להסתגל לזה". באוקטובר, כשהממשלה החלה לחייב את כל העובדים בהצגת תו ירוק, התקיימו באיטליה מחאות אלימות, אבל בחודש האחרון ההפגנות דעכו. עם זאת, גם היום היו עדיין מי שבחרו למחות על ההגבלות החדשות. ליד אוטובוס בתחנה בגנואה עמד והצטלם פעיל מחאה שאחז בשלט ועליו נכתב: "לא לתו הנאצי בתחבורה הציבורית".

נוסעים בספינה: "לא סיפרו שיש נדבקים"

בארה"ב, המדינה שספגה את מספר המתים מקורונה הגדול ביותר בעולם, ממשיכים בינתיים להיערך להתפרצות משמעותית אפשרית של זן האומיקרון. המרכזים האמריקניים לבקרת מחלות ומניעתן מסרו אמש כי עד כה התגלו כמה עשרות נדבקים באומיקרון, וכי בסך הכול התגלה הזן החדש בכ-15 מדינות – קרוב לשליש ממדינות ארה"ב. בין השאר הוא התגלה בניו יורק, קליפורניה, יוטה, וושינגטון, מרילנד והוואי. על כל פנים, זן הדלתא הוא עדיין הזן השולט בארה"ב – 99.9% מהנדבקים החדשים נושאים אותו, ולא את האומיקרון.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב ניו אורלינס ספינה עם 3,200 נוסעים שעליה 10 נוסעי קורונה תמונת ארכיון של ה Norwegian Breakaway
ארה"ב ניו אורלינס ספינה עם 3,200 נוסעים שעליה 10 נוסעי קורונה תמונת ארכיון של ה Norwegian Breakaway
תמונת ארכיון של ה-Norwegian Breakaway. הסיעה 3,200 איש, בהם 10 נשאי קורונה
(צילום: AP)
בתוך כך, הרשויות בארה"ב הודיעו כי עשרה בני אדם על סיפונה של ספינת תענוגות שעגנה הלילה בניו אורלינס התגלו כנשאי קורונה. הספינה, Norwegian Breakaway שמה, הפליגה מניו אורלינס ב-28 בנובמבר, ובשבוע האחרון עצרה בבליז, הונדורס ומקסיקו. יותר מ-3,200 בני אדם היו עליה, והנדבקים בקורונה התגלו כבר בשעה שהייתה בדרכה חזרה אל הנמל בניו אורלינס. הצוות והרשויות הבטיחו להוריד את הנוסעים מהספינה תוך ניסיון שלא להאיץ את התפשטות הנגיף ביניהם. נקבע כי לפני הירידה לרציף בניו אורלינס כל אדם שנמצא עליה יעבור בדיקת קורונה, וכל מי שיתגלה כנשא יתבקש לנסוע לבידוד בבית או במקום שיוקצה לו על-ידי חברת הספנות.
בראשית מגפת הקורונה בשנה שעברה התחוללו כמה התפרצויות קורונה גדולות על ספינות תענוגות, והמוני נוסעים מצאו עצמם לכודים בספינות אלה במשך שבועות ארוכים, עד שהחלימו וקיבלו היתר לרדת אל החוף. במרץ 2020 הורו הרשויות בארה"ב לחברות הספנות שלא להוציא לדרך מסעות כאלה של ספינות עד הודעה חדשה, והאיסור על הפלגות מהסוג הזה הוסר רק שלושה חודשים אחר כך, תוך החלת תקני בטיחות חדשים, הכוללים בדיקות קפדניות. חלק מהחברות, כולל זו המפעילה את הספינה שעגנה הלילה בניו אורלינס, גם מחייבות את הנוסעים להיות מחוסנים.
11 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים בארה"ב
ילדים מתחסנים בארה"ב
האומיקרון זוהה מניו יורק עד הוואי. מחסנים ילדים בארה"ב
(צילום: AFP)
כמה מהנוסעים שירדו הלילה מהספינה בניו אורלינס סיפרו שנמסרה להם הודעה על גילוי הנדבקים על הסיפון, אבל אחרים סיפרו כי כלל לא ידעו על כך. "היה נחמד אם היו מיידעים אותנו", אמר נוסע מצפון קרוליינה. "אולי היינו נוקטים עוד כמה צעדי זהירות".
בתוך כך, ראש העיר ניו יורק ביל דה בלזיו, שעירו היא המאוכלסת ביותר בארה"ב, הכריז אחר הצהריים כי כל עובדי המגזר הפרטי בעיר יחויבו להתחסן. החובה להיות מחוסנים תחול החל מ-22 בדצמבר, ומטרתה למנוע גידול חד במספר הנדבקים בקורונה בתקופה החגים ובחודשי החורף. עד כה חלה בעיר חובת חיסונים על עובדי העירייה בלבד, בהם שוטרים, כבאים ומורים, והיא כשלעצמה עוררה תרעומת בקרב עובדים לא מעטים.

במוקד האומיקרון מודאגים מהבחינות

בינתיים ברוסיה התגלו היום שני נדבקים ראשונים באומיקרון. גילוי הזן ברוסיה בא בשעה שהמדינה נאבקת בהתפרצות קורונה קשה שמסרבת לדעוך מאז סוף הקיץ. היום דיווח רוסיה על עוד 1,184 מתים ביממה האחרונה – מעט פחות מאשר ברוב הימים בשבועות האחרונים, אבל עדיין לא במידה שיכולה להעיד שיש השתלטות על הנגיף. ביממה האחרונה דיווחה רוסיה על עוד 32,136 נדבקים חדשים בקורונה, בהשוואה ל-32,602 ביממה שלפני כן. רוסיה, נזכיר, הטילה בתחילת החודש שעבר סגר בן שבוע על מקומות העבודה, אבל אחר כך הסירה אותו ברוב מחוזות המדינה, אף שלא נרשמה דעיכה של ממש בהתפרצות.
11 צפייה בגלריה
רוסיה מוסקבה בדיקת קורונה
רוסיה מוסקבה בדיקת קורונה
בדיקת קורונה במוסקבה. ההתפרצות נמשכת
(צילום: EPA)
11 צפייה בגלריה
רוסיה פינוי חולה קורונה
רוסיה פינוי חולה קורונה
מפנים עוד חולה ברוסיה. הסגר הקצר לא עזר
(צילום: AP)
בינתיים בדרום אפריקה, המדינה שבה התגלה האומיקרון לראשונה, מכינים את בתי החולים לקליטת חולים רבים חדשים בצל התפשטות הזן ברחביה. במהלך השבוע שעבר חל גידול אדיר במספר הנדבקים היומי בדרום אפריקה, מכ-2,300 ביום שני ליותר מ-16 אלף ביום שישי, וזן האומיקרון הוא כעת הזן הנפוץ ביותר ברוב מחוזות המדינה.
באוניברסיטה הטכנולוגית של טשוואנה בבירה פרטוריה, מוסד שהיה כנראה מוקד ההתפרצות הראשון של האומיקרון, נראה שרבים מודאגים יותר מהשיבושים שתגרום ההתפרצות בלוח המבחנים שלהם ובתוכניות לחג המולד מאשר מהאפשרות שיידבקו בזן החדש. "הווריאנט הזה שיבש לנו את העניינים", סיפר היום נקובקו צ'יסייל, סטודנט בן 21. "הפירוש שלו הוא שיש יותר שיעורים מקוונים, מה שמקשה את הלמידה. לפעמים הלינק לא עובד. אני צריך מורה בכיתה".
11 צפייה בגלריה
נמל תעופה ביוהנסבורג
נמל תעופה ביוהנסבורג
בדיקת קורונה בנמל התעופה ביוהנסבורג. דרום אפריקה נערכת לקלוט עוד חולים
(צילום: רויטרס)
בשולחן ארוחת הצהריים בקפטריה באוניברסיטה התלונן הסטודנט תאטו לטסהולו גם הוא על הלמידה מרחוק. כשנשאל אם הוא מודאג מהמחלה עצמה השיב "כן, היא הורגת אנשים", אבל הודה שהוא מודאג הרבה יותר מהאפשרות שיצטרך להאריך את לימודיו בשנה נוספת אם העיכובים והשיבושים בלמידה יימשכו.