מספר שיחות טלפון וישיבה שהתנהלו עם בין שר החינוך יואב קיש וצוותו לצוותה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, הם ששכנעו את השר לוותר על סירובו להעניק את פרס ישראל כמקובל ביום העצמאות מדי שנה.
בכך התייתרו העתירות לבג"ץ נגד ההחלטה לצמצם באופן משמעותי את מספר הקטגוריות בטקס. במהלך השיחות הוצגה לשר קיש תמונת המצב המשפטית הנוגעת להחלטתו על סמך העובדות שהוא עצמו הציג למערכת המשפטית, ועל כן הובהר לו כי היועמ"שית ומחלקת הבג"צים לא יוכלו להגן עליו בעתירות שהוגשו נגדו.
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
היועמ"שית בהרב-מיארה ושר החינוך יואב קיש. החליט לכבד את כללי המשחק
(צילום: יואב דודקביץ, אבי מועלם)
נימוקיה של היועמ"שית היו מגוונים ואלו יצרו צבר סיבות שהיו אמורות להיות מונחות בפני בג"ץ, אם העתירות אכן ידונו בפני הרכב שופטים - ובראשם החלטת מוסד היועץ המשפטי לממשלה שלא להגן על השר. צוות היועמ"שית הבהיר לשר קיש כי הוא צריך להציג נימוקים כבדי משקל בפני בג"ץ מדוע הוא מפעיל את סמכותו השלטונית וסוטה בצורה חריגה מטקס המתנהל מאז קום המדינה, שהפך למעין אתוס ואחד מסמליה של ישראל העצמאית והריבונית.
עוד התברר כי השר קיש פעל בניגוד לתקנון הפרס: הוא לא התייעץ עם חברי ועדות הפרס, האקדמיה, עם נשיא המדינה יצחק הרצוג - ולמעשה קיבל החלטה חד-צדדית, שלו בלבד. אחרי השיחות ומשהשר הבין שאין לו "קייס", הוא נסוג מעמדתו והחליט לכבד את כללי המשחק.
אחרי שהשר חזר בו והתחדשה עבודת ועדות הפרס, נודע כי קיש ימנה יו"ר חדש לוועדת הפרס לתקשורת במקום יעקב אחימאיר שהתפטר מתפקידו. קיש הסביר את החלטתו בכך ששמות חברי ועדות הפרס צריכים להישמר חסויים - ושמו של אחימאיר נחשף לאחר שבחר להתפטר.
יש לציין כי אחימאיר נימק את התפטרותו בכך שבעקבות ההחלטה לדחות את הענקת הפרס, התייתרה עבודת הוועדה ולא כצעד מחאתי. למעשה הוא ראה את עצמו משוחרר מהמינוי עם ההחלטה על הדחייה - לכן, משחשף את עצמו, הוא לא יוכל לחזור לכהן בתפקיד.
2 צפייה בגלריה
אחימאיר. שמו נחשף והוא יוחלף בתפקידו
אחימאיר. שמו נחשף והוא יוחלף בתפקידו
אחימאיר. שמו נחשף והוא יוחלף בתפקידו
(צילום: עומר מירון)
אחרי הסערה שעורר, שר החינוך קיש הודיע היום כי יחלק השנה את פרסי ישראל כרגיל, בניגוד להחלטתו המקורית להעניק את הפרס רק בקטגוריית גבורה אזרחית וערבות הדדית. בצהריים טען קיש כי את ההחלטה קיבל אחרי שהבין שהיועצת המשפטית לממשלה לא תייצג את עמדתו בבג"ץ - וכדי "לא לייצר ריב ומדון מיותר כאשר התוצאה בהיבט המשפטי ברורה וידועה מראש". עמדת יועמ"שית משרד החינוך, יש לציין, הייתה שונה - אך כאמור היועמ"שית הודיעה שלא תייצג אותו ועל כן החליט לחזור בו.
בסוף החודש שעבר דווח כי מייסד מלאנוקס, איל וולדמן, נבחר לקבל את פרס ישראל בתחום היזמות - וכי קיש, שלא אהב את ההחלטה, הפעיל לחצים כדי לבטלה. כשלא הצליח, החליט לבטל את כל פרסי ישראל - וכאמור, הודיע כי השנה, בעקבות המלחמה, יחולק הפרס רק בקטגוריות של גבורה אזרחית וערבות הדדית. לפי התקנון, ועדות הפרס מתכנסות ובוחרות מועמד, ולאחר מכן הן מעבירות אותו לאישורו של שר החינוך - שמכריז על הזוכה. ל-ynet נודע כי לפחות חלק מהוועדות בחרו השנה את הזוכה. בעקבות החלטתו הוגשו עתירות לבג"ץ שביקשו לבטל את החלטתו.