העיתונאי הוותיק יעקב אחימאיר, יו"ר ועדת פרס ישראל בקטגוריית התקשורת, התפטר מתפקידו בעקבות החלטת שר החינוך יואב קיש לבטל השנה את כל הפרסים מלבד הפרס בקטגוריית התקומה, לכאורה בגלל המלחמה. אחימאיר, שזכה בעצמו בפרס ישראל לתקשורת ב-2012, אמר כי לא התפטר במחאה על ההחלטה – אבל הוסיף שבגללה, עבודת הוועדה הפכה למיותרת וכי הוא רואה עצמו "משוחרר" מהמינוי.
3 צפייה בגלריה
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אחימאיר הודיע על פרישתו לממונה על פרסי ישראל במשרד החינוך. "הסכמתי להיות יו"ר הוועדה ושמרתי על חשאיות כדי שלא יהיו השפעות, אבל ברגע ששר החינוך הודיע שהוא מבטל את הפרס אז גם הוועדה מתבטלת", אמר אחימאיר. "ההתפטרות אינה במחאה – אלא תולדה של ההחלטה. זה ההיגיון".
אחרי שהודיע על התפטרותו התקשר אליו קיש, ואחימאיר אמר לו שהתפטר כיוון שאינו יודע מתי תתכנס הוועדה. קיש ביקש ממנו לשקול שוב את ההחלטה, ואחימאיר אמר ש"יחשוב" על כך. ועדת הפרס לתקשורת, יצוין, עדיין לא התכנסה להמליץ על המועמד שלה לקבל השנה את הפרס בקטגוריה הזו.
3 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
שר החינוך קיש. נחוש בעמדתו שהטקס השנה ייראה אחרת
(צילום: דנה קופל)
ההתפטרות של אחימאיר, אף שהדגיש כאמור כי אינה מחאה על החלטה, מוסיפה שמן לסערה שפרצה בעקבות החלטתו בחודש שעבר של קיש לדחות השנה את הענקת פרסי ישראל בכל תחומי ההצטיינות והידע, ובעקבות המלחמה להעניק פרס רק בקטגוריית "תקומה: גבורה אזרחית וערבות הדדית".
באקדמיה קראו לקיש לחזור בו מהחלטתו, ומאוחר יותר דווח כי השר דחה את הענקת הפרסים כדי למנוע מיזם ההייטק איל וולדמן – שמעורב במחאה נגד הממשלה – מלזכות בפרס בקטגוריית היזמות. קיש הכחיש את הדברים, אך וולדמן טען השבוע בוועדת המדע של הכנסת כי "השר לא פעל על דעת עצמו, אלא על פי הוראות מגבוה".

השבוע הוגשו שתי עתירות לבג"ץ נגד החלטת קיש. העותרים – עשרות פרופסורים ובהם חתן פרס נובל פרופ' אהרון צ'חנובר, יחד עם עמותת "בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל", מטה מאבק באקדמיה ופורום העסקים של ישראל – מבקשים לבטל את ההחלטה ולהוציא צו ביניים שיאסור על פיזור הוועדות הציבוריות, ועדות הפרס שמגבשות את ההמלצות על הזוכים בקטגוריות השונות.
העותרים טוענים כי החלטתו של השר קיש "פגומה מכל זווית", וכי היא שרירותית ובלתי סבירה באופן קיצוני. לדבריהם, "יסודה בשיקולים זרים ופסולים אשר אין דבר וחצי דבר בינם לבין פרסי ישראל, לבין המלחמה ולבין טובת הציבור". עוד נטען כי ההחלטה פגומה "מאחר שהיא מתיימרת לבטל הליך בחירה שנקבע והוסדר ושכמעט בא על סיומו, באופן המהווה הפרה של חובת ההגינות, והוא פוגעני כלפי המציעים, המועמדים, ועדות הפרס שטרחו על המדוכה והציבור, ומבלי שיש לכך צידוק סביר כלשהו".
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג חשף בוועידת הביטחון במינכן את ספר קת היהודים שחובר על ידי מייסד חמאס
נשיא המדינה יצחק הרצוג חשף בוועידת הביטחון במינכן את ספר קת היהודים שחובר על ידי מייסד חמאס
הרצוג. התערב במשבר ומחפש פתרון
(צילום: EPA /ANNA SZILAGYI)
למרות הביקורת הקשה, קיש נחוש בעמדתו ולפיה יום העצמאות השנה צריך להיראות אחרת – אם כי בטקסים אחרים לא הוחלט על שינויים דרמטיים כפי שהוא מתכנן בטקס פרסי ישראל, הטקס שחותם את יום העצמאות. לטענתו המציאות של המלחמה שבה 134 עדיין חטופים וחיילים מסכנים את חייהם בעזה מחייבת גישה שונה לטקס, וכל מי שיזכה בפרס יקבל אותו ביום העצמאות הבא. מלשכתו נמסר כי כל ההתנהלות הייתה מקצועית וכי תהליך קבלת ההחלטה נעשה על פי הנוהל ולפי מנהל תקין.
אבל לא ברור אם עמדתו של קיש תתקבל בבג"ץ: אמש נודע כי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה תתקשה להגן על החלטת השר בבג"ץ, ובהתאם לכך, ההערכה היא שקיש ייאלץ לבקש ייצוג פרטי. אמש דווח גם כי נשיא המדינה יצחק הרצוג נועד עם שר החינוך בניסיון לפתור את המחלוקת.