הסערה שחוללו דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים שלו ביום חמישי האחרון – ומהם השתמע כי הוא שולל הקמת מדינה פלסטינית בכל הסדר עתידי – ממשיכים לחולל סערה בעולם. הדיווחים על המתיחות בינו לבין הנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שמקווה לקדם את פתרון שתי המדינות כחלק מהסכם כולל לסיום המלחמה בעזה, תפסו בימים כותרות ראשיות באתרים ברחבי העולם.
5 צפייה בגלריה
אנטוניו גוטרש בנימין נתניהו רישי סונאק
אנטוניו גוטרש בנימין נתניהו רישי סונאק
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה הבריטי רישי סונאק. בעולם דוחים את ההצהרות נגד מדינה פלסטינית
(צילום: AP, יריב כץ, AFP)
5 צפייה בגלריה
דיווח ב- BBC על העימות בין נתניהו ל ביידן סביב מדינה פלסטינית
דיווח ב- BBC על העימות בין נתניהו ל ביידן סביב מדינה פלסטינית
הכותרת הראשית הבוקר של BBC, שעוסקת במתיחות בין נתניהו לביידן
גם הבוקר (יום א') הכותרת הראשית של רשת BBC עסקה בסערה סביב פתרון שתי המדינות, אחרי שאתמול נתניהו שב והביע התנגדות מרומזת למדינה פלסטינית – תוך שהוא מצהיר כי ישראל חייבת לשלוט ביטחונית בכל השטח שממערב לירדן – באופן שלדבריו "מנוגד למדינה פלסטינית". עם זאת, נתניהו לא הכחיש את הדיווחים בארה"ב ולפיהם בשיחה שלו בסוף השבוע עם הנשיא ביידן הוא לא שלל לחלוטין אפשרות של מדינה פלסטינית, כשביידן עצמו רמז בשיחה עם כתבים לאפשרות של הקמת מדינה מפורזת.
הבוקר, בעדות לכך שדברי נתניהו ממשיכים להדהד בעולם, אמר שר ההגנה הבריטי גרנט שאפס כי הדברים הללו "מאכזבים" – אך ציין כי לא מדובר בעמדה חדשה של ראש הממשלה הישראלי. "אין אף אפשרות אחרת", אמר שאפס בריאיון לרשת סקיי ניוז, "העולם כולו הסכים שפתרון שתי המדינות הוא הדרך הטובה ביותר להתקדם הלאה". הוא ציין כי בריטניה ממשיכה להיות מחויבת לרעיון הזה.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
"פתרון שתי המדינות - היחיד שיאפשר יציבות וביטחון לישראל – ולאזור בכללותו". מקרון עם נתניהו, באוקטובר
(צילום: Christophe Ena / POOL / AFP )
מוקדם יותר הבוקר הביע אכזבה מדברי נתניהו גם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. "הסירוב לקבל את פתרון שתי המדינות לישראלים ולפלסטינים, וההכחשה לזכותו של העם הפלסטיני למדינה, הינם בלתי מתקבלים על הדעת. הזכות של העם הפלסטיני לכונן מדינה משלו חייבת להיות מוכרת על ידי כולם", הוא צייץ ברשת X. את דברים השמיע גם בנאומו אתמול בפסגה של ארגון המדינות הבלתי-מזדהות באוגנדה, שבו הוסיף כי עמדה כמו זו שהביע נתניהו תגרום לכך שהסכסוך – שהפך לדבריו לאיום לשלום ולביטחון ברחבי העולם – יימשך ללא סוף. גוטרש הזהיר שהדבר "יחזק קיצונים בכל מקום".
דברי נתניהו בשבוע שעבר הביאו גם להדגשה מחדש של פתרון שתי המדינות מצד בכירים באירופה: ביום שישי, בנאום בכנס הכלכלי העולמי בדאבוס, אמר נשיא צרפת עמנואל מקרון כי הפתרון הזה "היחיד שיאפשר יציבות וביטחון לישראל – ולאזור בכללותו". דברים חריפים יותר השמיע אתמול שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל, שטען כי ישראל אפשרה את מימון חמאס כדי להחליש את הרשות הפלסטינית וכך לסכל את קידום פתרון שתי המדינות. בורל, שדיבר באוניברסיטת ואיאדוליד שבספרד, הוסיף כי "רק פתרון שתי המדינות, שייכפה מבחוץ, יביא לשלום – גם אם ישראל מתעקשת על ההפך".
5 צפייה בגלריה
עבדאללה בו-חביב וג'וזף בורל
עבדאללה בו-חביב וג'וזף בורל
"ישראל מימנה את חמאס - כדי להחליש את הרשות הפלסטינית". שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל
(צילום: רויטרס /Mohamed Azakir)
דברי נתניהו מעוררים גם כעס בוושינגטון, כשברקע כבר דיווחים על התסכול הרב של הנשיא ביידן ואנשיו מהאופן שבו נתניהו מנהל את המלחמה, והחשש בוושינגטון שהוא גורר אותה מטעמים פוליטיים. בסוף השבוע הביעו שורה של מחוקקים דמוקרטים בוושינגטון תסכול מדברי נתניהו, ומספר הסנאטורים הדמוקרטים שתומכים בהצעה להציב תנאים לסיוע האמריקני לישראל אף גדל מ-12 ל-18. הסנאטורית תמי דקוורת' מאילינוי, שלא חתמה על ההצעה הזו, אמרה ש"הזדעזעה" מדברי נתניהו. "הוא שולל בפועל תוצאה של שלום בר-קיימא בטווח הארוך", אמרה. "הדרך המעשית היחידה לשלום מתמשך היא הקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל".
לאלו מצטרף הדיווח אמש ברשת NBC ולפיו כמה מתומכיה הגדולים ביותר של ישראל בקונגרס, הן במפלגה הרפובליקנית והן במפלגה הדמוקרטית, מזהירים כי הם הולכים ומאבדים אמון בנתניהו ובאופן שבו הוא מנהל את המלחמה. ברשת האמריקנית מדווחים כי אף שמחוקקים פרוגרסיביים מותחים ביקורת על נתניהו ועל המתקפה של ישראל בעזה כבר זמן רב, יש משמעות רבה לעובדה שמחוקקים תומכי ישראל, הממלאים תפקידים בוועדות חשובות העוסקות בביטחון הלאומי, משמיעים כעת תסכול הולך וגובר מהתנהלותו של נתניהו – גם אם מאחורי הקלעים.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום בחירות פנסילבניה לרגל 6 בינואר
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום בחירות פנסילבניה לרגל 6 בינואר
תסכול גובר גם בממשל ביידן. סנאטורית דמוקרטית הביעה "זעזוע" מדברי נתניהו
(צילום: EPA/SHAWN THEW)
לפי הדיווח, נתניהו "מדמם תמיכה" בקרב תומכי ישראל בקפיטול. שלושה מחוקקים ששוחחו עם NBC אמרו שהם אפילו מטילים ספק בשאלה אם לנתניהו יש אסטרטגיה לסיום המלחמה בעזה, והעלו את האפשרות שהוא מושך אותה בכוונה כדי להישאר בשלטון על רקע חוסר האהדה שלו בציבור הישראלי. "קשה מאוד להגן על ביבי או להצדיק את האסטרטגיה הפוליטית של כל זה", אמר ל-NBC חבר רפובליקני בבית הנבחרים שעוסק בענייני ביטחון לאומי. "מבחינה אישית, אני חושב שמועיל לו פוליטית להישאר שקוע בסכסוך, הן עם חיזבאללה והן בעזה. כל סוג של הפסקת אש או ההסכם שלום או מאמצי שיקום יפגע בו פוליטית, ואני חושב שלגורמים האלה יש משקל במה שהוא עושה".