השרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד) התנגדה לביטול מתווה התו הירוק בקניונים ואמרה בריאיון באולפן ynet כי כאמא לילדים, היא לא תיקח אותם לקניונים כרגע. "אני אישית חושבת שבשלב שבו אנחנו נמצאים, התקהלות של אנשים לא מחוסנים בחלל סגור זה דבר שהוא מסוכן", ציינה. כהן התייחסה לביקורת שמשמיעים הלא-מחוסנים: "תמיד מדברים על 'לא לחסום על חופש התנועה' של מי שלא התחסן, וזה שנגיד היום אין תו ירוק בקניון, מבחינתי חוסמים את חופש התנועה שלי כמחוסנת".
עם זאת, ועל אף הזגזוגים בשבוע האחרון, השרה לשוויון חברתי טוענת כי "הממשלה מנהלת את זה מאוד יפה. המשק בסך הכל פתוח. לעומת מה שקורה בעולם - זה יפה מאוד". היא טענה כי חלק משינויי המתווה ברגע האחרון קרו בגלל אילוצים משפטיים. "נוצרה מן מתכונת לא באמת ישימה ולא באמת אפשרית. הייעוץ המשפטי אמר שאי אפשר לחסום כניסה של אנשים לא מחוסנים לקניונים, כיוון שיש שם שירותים חיוניים כמו קופות חולים, כמו בתי מרקחת".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"התקהלות לא-מחוסנים בחלל סגור - מסוכנת". כהן בדרך לישיבת ממשלה
(צילום: אמיל סלמן)
4 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
"העולם הופך לאדום. הזן יתפשט גם פה". נוסעים בנתב"ג
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
"לא אקח את ילדיי לקניון". הגרנד קניון בחיפה
"לא אקח את ילדיי לקניון". הגרנד קניון בחיפה
"לא אקח את ילדיי לקניון". הגרנד קניון בחיפה
(צילום: שרון צור)
על המגבלות שהטילה הממשלה, בעיקר בנוגע להכרזה על המדינות האדומות אמרה: "למעשה העולם כולו הופך להיות אדום. אגב, אני מעריכה שכל המגבלות האלו יהיו רלוונטיות רק בשבועיים-שלושה הקרובים. לאחר מכן הזן יתפשט גם כאן ואז כבר לא תהיה לזה באמת משמעות". אתמול הוחלט שהעלות על המלוניות לאנשים לא-מחוסנים תהיה על חשבונם, כהן טענה כי מדובר ב"החלטה חשובה". היא הודתה כי ישנם חילוקי דעות בממשלה ואף בתוך מפלגתה, יש עתיד. "אני יותר שמרנית, יש כאלה שמנהלים סיכונים אחרת".
- כל מיני שרים קצת יותר מדי חוששים ממה הציבור או המגזר העסקי יגידו. "השיקול הכלכלי לא מהווה שום ערך שמנחה אותנו בקבלת ההחלטות אלא הרצון לשמור את המשק פתוח כי לאנשים ברור שיש פרנסה, אבל אם נצטרך לסגור משיקול בריאותי, הכל יגובה על ידי האוצר וזה נאמר אתמול בצורה חד משמעית וכך ראוי שיהיה. יש לבנות מתווה פיצויים מעכשיו. אנחנו חייבים שיהיה לנו מתווה כזה מוכן כי אנחנו נכנסים לתוך גל, אנחנו למעשה כבר בתוכו, וייתכן שיהיו מגבלות. אנחנו צריכים גיבוי תקציבי לכל האירוע הזה".
לקראת חגיגות השנה החדשה בסוף השבוע הבא ממליצים מומחים למאבק בקורונה להטיל מגבלות התקהלות. כהן אמרה כי "אנשי משרד הבריאות, אנשי המקצוע, בחרו שלא להביא את זה עדיין. הם חשבו שזה עדיין אפשר להמתין עם זה בגלל שיש הרבה מאוד אי-ודאות. משרד הבריאות סבר שעדיין לא נכון לעשות את זה ואני מגבה אותם".
4 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
כהן תומכת בסגירת נתב"ג. "אני שמרנית"
(צילום: יריב כץ)
לדבריה, "אנחנו למעשה מסתכלים פה על כמה פרמטרים - יש לנו עד כמה הווריאנט הזה מדבק, ואנחנו רואים התפרצות שהיא באמת, בבריטניה, שהגיעו למקדם של 3.7 ראו תוך 15 ימים, קפצו באומיקרון מ-50 נדבקים ביום ל-50 אלף. אלו מספרים שאנחנו באמת לא ראינו. היום יש לנו בישראל עוד מאות חשודים, ואני צופה שתוך שבועות ספורים אנחנו נהיה פה בתוך גל עם אלפי נדבקים".
- אז למה לא עושים מגבלת התקהלות? "יש סימן שאלה גדול לגבי רמת האלימות של הזן הזה, והמידע הוא סותר. מאפריקה קיבלנו מידע שהוא מאוד לא חד משמעי. מצד אחד יש עלייה באשפוזים, מצד שני יש שם מחקר שמראה שזו מחלה קלה. מצד שלישי, הפילוח אוכלוסייה באפריקה מאוד שונה בישראל. מבריטניה אנחנו מקבלים מידע ראשוני, ורק בעוד שבוע-שבועיים נקבל מידע יותר מבוסס שהוא מטריד, יש שם עלייה של עשרות אחוזים במספר האשפוזים של ילדים".
- אולי צריך לסגור את נתב"ג עכשיו עד שנדע יותר? "אני חשבתי שזה נכון עוד לפני כן, זאת אומרת, בשלב אפילו יותר מוקדם אני הייתי בעד. באמת זו מכה ויש עסקים שייפגעו וחייבים לפצות אותם והכל נכון, אבל אם בדרך הזו נוכל להרוויח זמן יקר, לחסן את האוכלוסייה וגם אני מזכירה שברקע יש תרופה שה-FDA בקרוב אמור לאשר אותה, שהיא אמורה להגן עלינו לחלוטין ממחלה קשה, אז הזמן היקר הזה שווה את זה. אני הייתי בדעת מיעוט, הדעה הזאת לא התקבלה אבל בהחלט זה עניין של ניהול סיכונים".