3 צפייה בגלריה
ירוט כיפת ברזל מעל אשקלון, אמש
ירוט כיפת ברזל מעל אשקלון, אמש
ירי מרצועת עזה. ארכיון
(צילום: רויטרס)
בפעם השנייה תוך חודש וחצי, ישראל לא תקפה בעזה בתגובה לירי הרקטה אמש - שהתפוצצה בשטח פתוח לא רחוק מהגבול. ההימנעות הישראלית מתגובה עשויה להגיע על רקע הפסגה המתוכננת בשארם א-שייח עם הפלסטינים, אולם מדובר במדיניות שונה מזו שבה נהגו ממשלות קודמות. זו גם הפעם השנייה מאז הקמת ממשלת נתניהו שבה ישראל לא מגיבה לירי רקטה מעזה. בפעם הקודמת שזה קרה, אמרו בצה"ל כי "התנאים לא אפשרו, נתקוף בזמן הנכון".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שנהג לתקוף באופן תדיר את הממשלות הקודמות על ירי מעזה, לפי שעה שותק. מי שכן הגיב היה יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שכתב בטוויטר: "שוב ממשלת ישראל לא הגיבה לירי שבוצע הלילה מעזה לעבר יישובי העוטף. כך גם עבר ללא תגובה הפיגוע במגידו, עם מחבל שחדר מלבנון. נתניהו שוב מוכיח שהוא פחדן. זאת לא מדיניות ביטחונית, זאת הפקרות ביטחונית".
בצבא לא ניסו ליירט את הרקטה אמש מאחר שזיהו שהיא תיפול בשטח פתוח, לאחר שהתרעת "צבע אדום" הופעלה בשעה 18:48 בקיבוץ נחל עוז. דובר צה"ל מסר אתמול כי "בהמשך לדיווח, זוהה שיגור אחד משטח רצועת עזה שנפל בשטח פתוח. לא שוגרו מיירטים על פי מדיניות".
3 צפייה בגלריה
דחפור של צה"ל עלה על מטען גבול רצועת עזה
דחפור של צה"ל עלה על מטען גבול רצועת עזה
גזרת האירוע החריג ברצועה, לפני כשבוע וחצי
בפעם הקודמת שבה צה"ל לא תקף ברצועה בתגובה לשיגור רקטה לעבר ישראל, אמרו גורמים במערכת הביטחון שהמדיניות מול עזה לא השתנתה - אך התנאים לא אפשרו את התקיפה. "נתקוף בזמן הנכון", ציינו לאחר הירי.
בשנים האחרונות צה"ל הקפיד לתקוף בתגובה לכל שיגור רקטה שחצתה לשטח ישראל, גם אם מדובר היה ברקטה בודדת שיורטה או נפלה בשטח פתוח בעוטף, ובשנתיים האחרונות מדיניות זו הוחרפה גם נגד שיגור בלוני הצתה. בשנה האחרונה הצבא ניצל הזדמנויות אלה גם לפגוע משמעותית בנכסים צבאיים של החמאס כמנהרות לחימה פנימיות או מרכזים תת-קרקעיים לייצור רקטות.

האזעקה אמש הגיעה לאחר כשבוע וחצי של שקט בגזרת רצועת עזה. ביום רביעי שעבר התפוצץ בצהריים מטען צד שהוטמן בגבול הרצועה, לאחר שדחפור של צה"ל עלה עליו. לאחר פיצוץ מטען החבלה הגיב צה"ל בירי פגזים לעבר עמדה צבאית של חמאס. דובר צה"ל מסר כי לא היו נפגעים בקרב החיילים, והפלסטינים דיווחו על שני פצועים שמצבם הוגדר קל. בעקבות האירוע הביטחוני החריג, חקלאים בעוטף עזה התבקשו להתפנות מהשדות הסמוכים לגבול.
אירוע המטען חתם יממה מתוחה בעוטף, שבמהלכה נורתה רקטה מרצועת עזה שחצתה לשטח ישראל במהלך הלילה - וגרמה להפעלת התרעת צבע אדום בעוטף עזה. הירי אז הגיע שעות אחרי איומי הפלסטינים, שהבטיחו להגיב על המבצע בהובלת שב"כ בג'נין שבמהלכו נהרגו שישה פלסטינים. בקרב ההרוגים באותה פעילות: המחבל עבד אל-פתח חרושה, שביצע את פיגוע הירי בחווארה שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
גם הנשיא האמריקני יישלח נציגה. נתניהו, ביידן ואבו מאזן
(צילום: עמית שאבי,AFP ,רויטרס)
בתוך כך, ראש השב"כ רונן בר וראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי יגיעו היום לשארם א-שייח שבמצרים לפסגה עם אנשי הרשות הפלסטינית, כחלק מהמאמצים להפיג את המתיחות הרבה לפני הרמדאן. בפסגה, שתהיה המפגש השני של "פורום עקבה" שהתכנס בחודש שעבר, ישתתפו גם משלחות מירדן, ממצרים ומארה"ב.
הדובר הרשמי של משרד החוץ המצרי, אחמד אבו זייד, אמר כי הפגישה המחומשת באה במסגרת מאמצים אזוריים ובינלאומיים שמטרתם להשיג ברגיעה בין הצד הפלסטיני לישראלי. לדבריו, הוא הפגישה באה כהמשך לדיונים שהתקיימו בפסגת עקבה ב-26 בפברואר, כדי לפעול להפסקת צעדים חד צדדיים והסלמה, לשבור את מעגל האלימות הקיים ולהשיג רגיעה - באופן שיסלול את הדרך ליצירת אווירה התורמת לחידוש תהליך השלום. אבו זייד חשף כי השתתפותם של גורמים אזוריים ובינלאומיים במפגש באה במסגרת השאיפה לפתח מנגנונים למעקב והפעלה של מה שהמשתתפים באותן פגישות מסכימים.
חודש הרמדאן יתחיל השבוע בצל מתיחות ביטחונית שכמוה לא זכור כבר שנים: ב-2023 נרצחו עד כה 14 קורבנות בפיגועי טרור, ונפצעו לפחות 30 נוספים. מנגד, כוחות הביטחון ממשיכים לפעול נגד "פצצות מתקתקות" ברחבי יהודה ושומרון, ומספר ההרוגים הגבוה מתדלק לפי הערכות את גל הטרור. לפי משרד הבריאות הפלסטיני, מתחילת השנה נהרגו 89 פלסטינים ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים. במערכת הביטחון אומרים שרוב ההרוגים הללו הם מחבלים, אך מעריכים ששבעה-שמונה מהם הם בלתי-מעורבים שנכחו בזירות הקרב. בצבא מעריכים כי לפחות שניים מהם נורו מאש פלסטינית. מנגד, אומרים הפלסטינים כי 16 מההרוגים הם ילדים מתחת לגיל 17.