1 צפייה בגלריה
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
שריפת בתים וכלי רכב בחווארה, בפברואר האחרון
בתחילת המשבר הפנימי בישראל סביב הרפורמה המשפטית נקטה ארה"ב קו זהיר וכמעט בלתי מתערב. בינואר, אחרי פגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, החמיא מזכיר המדינה אנתוני בלינקן לדמוקרטיה הישראלית, ובהתייחס להצעת החקיקה אמר: "בניית קונצנזוס להצעות חדשות היא הדרך היעילה ביותר להבטיח שהן יתקבלו ויחזיקו מעמד".
שבועיים לאחר מכן, בטור שפרסם עיתונאי "הניו יורק טיימס" תום פרידמן, הוא ציטט מתוך שיח בינו לבין הנשיא ג'ו ביידן: "את השינויים במערכת המשפט בישראל יש לבצע בהסכמה רחבה". דברים ברוח דומה שמענו לאורך התקופה ההיא גם מהשגריר תום ניידס, מדוברי הבית הלבן ועוד.
שינוי הכיוון המשמעותי ביחס למתרחש בישראל נרשם רק על רקע שני אירועים הקשורים בעיירה הפלסטינית חווארה ליד שכם. הראשון: אחרי הפיגוע שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב בסוף פברואר, התפרע קומץ יהודים שזרעו הרס והציתו עשרות בתים ומכוניות. השני: הקריאה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' "למחוק את חווארה".
בעקבות זאת אזלה הסבלנות האמריקנית והתפוגגה הטרמינולוגיה הדיפלומטית שנקט הבית הלבן. "דברים חסרי-אחריות, פוגעניים ודוחים", נכתב אז בהודעת מחלקת המדינה האמריקנית. הדובר שלה נד פרייס הוסיף כי "ארה"ב רואה בחיוב את הצהרות נתניהו והנשיא הרצוג בעניין, אך מצפה מממשלת ישראל לקחת אחריות מלאה ולהעמיד לדין את האחראים על ההתקפה בחווארה, בנוסף לפיצוי על בתים ורכוש".
חודש אחרי אירועי חווארה הנשיא ביידן כבר התייחס בקולו ונשמע נחרץ הרבה יותר בהתייחס לרפורמה המשפטית. הוא הביע דאגה מהמצב בארץ, אמר שהוא מצפה שנתניהו ייסוג מהחקיקה, והוסיף: "אני מודאג ורוצה שהם יסדרו את זה. הם לא יכולים להמשיך בדרך הזו ואני הבהרתי זאת".
מאז היו עוד אירועים אלימים שביצעו יהודים ובמקביל העמיקה מגמת ההחרפה ביחס האמריקני לישראל, עד שלפני כמה ימים תקף ביידן בראיון ל-CNN את ממשלת נתניהו כשאמר שהיא הקיצונית ביותר שהוא זוכר מאז ימי גולדה מאיר. מיד אחריו אמר השגריר היוצא ניידס כי הממשל בוושינגטון צריך להתערב כדי למנוע מישראל "לרדת מהפסים", וסיפר שהנשיא ביידן דחק בנתניהו להאט את הקצב ולהגיע להידברות עם האופוזיציה". האמירה הלא דיפלומטית בעליל הזאת לא זכתה לקריאה לסדר מהבית הלבן. כדאי להסיק מכך מסקנות.
אתמול (רביעי) פרסם העיתונאי תום פרידמן מאמר שבו הציף דברים ששמע מהבית הלבן. לדבריו, בפגישה הצפויה בשבוע הבא עם יצחק הרצוג צפוי הנשיא ביידן להעביר מסר שלפיו האינטרסים של ארה"ב וישראל התרחקו ויש להעריך מחדש את הקשרים בין המדינות. פרידמן הוסיף כי לתפיסת הממשל, "התנהלות הממשלה שומטת באופן סופי את הפיקציה שלפיה ישראל מעוניינת בפתרון שתי המדינות".
עודד רביביעודד רביבי

אי אפשר להתעלם ממה שמתחבא בין השורות: הרפורמה מטרידה את הממשל הרבה פחות מאשר המצב ביהודה ושומרון. מבחינתם החקיקה בפני עצמה הייתה אמורה להיות אירוע פנים-ישראלי, ואירועי חווארה עוררו בה חשש להשלכות הפרקטיות שלה – התרת הרסן על ידי קריאה למחוק כפרים או אי-העמדה לדין של פורעים יהודים. האש שהוצתה בחווארה שרפה את הניטרליות האמריקנית סביב הרפורמה.
האינטרסים האמריקניים במזרח התיכון התמעטו והלכו ככל שארה"ב משכה ידיה מהאזור, והעוגן המשותף נותר רק בערכים הזהים. עתה, כפי שחלק מאיתנו ידעו להתריע בזמן אמת, גורסים האמריקנים שאלימות פיזית והתבטאויות שרים מקעקעות גם את עולם הערכים המשותף. כדי להשיב את הניטרליות בבית הלבן כלפי ענייני הפנים של ישראל צריך לשוב ולהוכיח שמפעל ההתיישבות אינו אלים, הוא לא מבקש למחוק איש, ושדווקא ממנו יכולה להתפתח צמיחה ורווחה לפלסטינים ולישראלים.
  • עודד רביבי הוא ראש המועצה מקומית אפרת. לשעבר מחזיק תיק יחסי החוץ במועצת יש"ע ושותף בתוכנית המאה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il
פורסם לראשונה: 07:05, 13.07.23